Harry Potter en de gevangene van Azkaban

02-07-2011

8.2

Harry Potter en de gevangene van Azkaban (DVD)

Voor Harry Potter (Daniel Radcliffe) is het alweer het derde schooljaar op de toverschool Zweinstein. Niet het meest relaxte jaar, zo blijkt al gauw. Moordenaar Sirius Zwarts (Gary Oldman) is namelijk uit de gevangenis Azkaban ontsnapt, en naar verluid zit hij achter Harry aan. Het duurt niet lang voordat Sirius ook op Zweinstein gesignaleerd wordt. Zwarts moet koste wat kost weer achter slot en grendel. Daar zullen de Dementors wel voor zorgen, de spookachtige bewakers van Azkaban die overal het leven kunnen zuigen. Het gevaar loert, maar ondertussen moeten er ook nog lessen gevolgd worden. Zoals Verzorging van Fabeldieren, onder leiding van Hagrid (Robbie Coltrane), waarbij de leerlingen in contact komen met een wonderlijk wezen. Maar hoe kan het toch dat Hermelien dubbel zo veel lessen kan volgen dan Harry en Ron (Rupert Grint)? En wat heeft Professor Lupos (David Thewlis), de nieuwe leraar Verweer tegen de Zwarte Kunsten, te verbergen?

Als je vijftien jaar geleden tegen een willekeurig iemand begon over Zweinstein, Dreuzels, Zwerkbal, Griffoendor, Voldemort, Dementors en Azkaban, dan zou men waarschijnlijk vermoeden dat er ergens een dwangbuis op je lag te wachten. Tegenwoordig weet nagenoeg iedereen dat het om termen gaat uit de door schrijfster J.K. Rowling bedachte wereld van Harry Potter. Harry Potter en de Gevangene van Azkaban is de derde Potter-film. Na Chris Columbus, die tekende voor de eerste twee films, neemt de Mexicaanse regisseur Alfonso Cuarón het (tover)stokje van hem over. Iets wat hij prima afhandelt. Vooral qua stijl slaat Cuarón de spijker op zijn kop. De vorige film, De Geheime Kamer, was al beduidend donkerder van aard dan het eerste deel, en deze lijn wordt in De Gevangene van Azkaban doorgezet. Op zich niet vreemd: Harry groeit op (evenals de cast), en de filmstijl groeit op natuurlijke wijze mee. Wat ons betreft is Cuarón’s meer volwassen aanpak een welkome ontwikkeling, maar het is denkbaar dat ouders van de allerkleinsten er minder blij mee zijn. Al is het natuurlijk zo dat de jonge fans van het eerste uur inmiddels ook alweer wat jaartjes ouder zijn. Eén ding is zeker: zij zullen vast van de film genieten. Want De Gevangene van Azkaban heeft ongeveer alles wat je als liefhebber verwacht: een goede cast (vooral de jongelingen zijn flink vooruit gegaan sinds het eerste deel), uitstekende effecten, en qua verhaal een trouwe, zij het beknopte adaptatie van zijn geschreven tegenhanger. En minpuntjes? Tja, het tempo is wat onevenwichtig, en ook de plot is wat magertjes in vergelijking met de twee voorgangers (al is de 'twist' in het laatste half uur dan wél weer erg leuk bedacht en uitgewerkt). Maar dat maakt de film eigenlijk nauwelijks minder de moeite waard.
Ter gelegenheid van de bioscooprelease van de allerlaatste Harry Potterfilm, De Relieken van de Dood – Deel 2 brengt Warner Home Entertainment de eerste drie films uit in een goedkope 1-disc editie. De filmreeks bestaat dit jaar 10 jaar en er is weer een nieuwe generatie Potter-fans bijgekomen. Deze 1-disc editie mist wel het tweede schijfje met extra’s van de Special Edition. Qua film is er niets veranderd, het betreft namelijk precies hetzelfde schijfje als de eerder uitgegeven 1-disc versie, alleen nu met een andere hoes. Dus geen beter (of slechter) beeld en geluid of een her-montage. Wie al een eerdere versie heeft kan deze release dan ook rustig links laten liggen.

Genre: Avontuur, Fantasy, Jeugd
Jaar: 2004
Speelduur: 136 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
EAN: 5051888080337

• Cast & Crew

De Gevangene van Azkaban is de eerste Harry Potter-film die alleen maar in breedbeeld-versie op DVD te krijgen is. De anamorfe 2.40:1 transfer die je hier aantreft laat weinig te wensen over. Zo is het beeld erg scherp en compleet vrij van vuil, krasjes en hinderlijke filmgrain. Ook met de bewust grauwe kleuren heeft de DVD geen enkel probleem. Weliswaar is af en toe enige lichte edge-enhancement zichtbaar, maar al met al blijft het ruim binnen de perken. Dit geldt ook voor de onopvallende compressie-gerelateerde ongerechtigheden. In de optionele Nederlandse ondertiteling wordt zoals gebruikelijk gebruik gemaakt van de Nederlandse termen zoals die in de vertaalde boeken te vinden zijn. Uitstekende transfer!

Bij een film als Harry Potter en de Gevangene van Azkaban verwachte je natuurlijk een spectaculair 5.1 geluid. Wat dat betreft valt er gelukkig weinig te klagen, want de aanwezige Dolby Digital 5.1-sporen (384kbit/s) doen hun werk uitstekend. En dus krijg je geluid te horen met een mooie volle klank, waarbij ruimschoots gebruik wordt gemaakt van de vijf beschikbare luidsprekers. Voor effecten, maar ook voor de herkenbare composities van John Williams, die de avonturen van Potter voortreffelijk ondersteunen en zoals gebruikelijk veel bijdragen aan de sfeerbeleving. Wel had de muziek op momenten wat nadrukkelijker in de mix aanwezig mogen zijn. Hetzelfde geldt niet voor de subwoofer, want deze mag in bepaalde scènes (de Beukwilg blijft een bekende favoriet) flink aan de bak.
Voor de meeste lezers van deze recensie zal de Engelse track de voorkeur hebben, maar de Nederlandse en Vlaamse 5.1-sporen presteren eveneens prima. Ook negenjarige audiofielen-in-wording zullen dus tevreden zijn. Voor alle sporen geldt dat er wellicht een nóg hogere kwaliteit bereikt zou zijn indien Warner de hogere bitrate van 448kbit/s zou hebben gebruikt, maar eigenlijk is dat muggenzifterij. Want de track zoals hij nu op DVD staat is gewoon goed. Punt uit.

Wat betreft de extra’s stelt de 1-disc versie van De Gevangene van Azkaban enigszins teleur. Er staan dezelfde extra's op als op de eerste disc uit de Special Edition-uitvoering. De menu’s zijn allemaal netjes in het Nederlands vertaald.

Cast & Crew
Een weinig interessant lijstje met de rollenverdeling en medewerkers, zonder verdere info over de betreffende personen.

Trailers van De Gevangene van Azkaban, evenals van de voorgangers De Steen der Wijzen en De Geheime Kamer. De trailers (2.35:1 anamorf, DD 2.0) zijn Engels gesproken en niet Nederlands ondertiteld. Als het schijfje opstart krijg je overigens ook nog de trailer van de geanimeerde kerstfilm The Polar Express.

Harry Potter en de Gevangene van Azkaban is het derde avontuur van ieders favoriete tovenaarsleerling, waarin hij te maken krijgt met een ontsnapte moordenaar. Regisseur Alfonso Cuarón heeft de donkere insteek van voorganger De Geheime Kamer verder doorgevoerd, wat prima past bij het thema van de boeken en het opgroeien van de hoofdrolspelers. Over de DVD kunnen we op audiovisueel gebied eigenlijk alleen maar lovend zijn, maar qua extra’s blijft het zeer beperkt. Wie al een eerder uitgebrachte versie heeft van deze film kan deze DVD met een gerust hart negeren. Het is een her-uitgave van dezelfde disc, alleen in een andere hoes! Wie nog geen Harry Potter DVD heeft kan nu voor een schappelijke prijs z'n slag slaan!