Schemer

Laurens van der Molen
22-06-2011

8

Schemer (DVD)

Zes middelbare scholieren trekken in hun vrije tijd veel met elkaar op, ze gaan samen uit, bellen veel en komen veel bij elkaar over de vloer. De groep bestaat uit twee stellen en de vrijgezellen Jessie (Gaite Jansen) en Mick (Robert Hoog). De onderlinge relaties zorgen ervoor dat de rest van de groep zich tegen Jessie keert. Jessie heeft het zelf niet echt door, maar de groep begint steeds meer een hekel aan haar te krijgen. De meisjes zijn jaloers op haar, want hun vriendjes tonen wel erg veel interesse in haar en de jongens weten niet hoe ze met hun gevoelens voor haar om moeten gaan. Het is op een gegeven moment zelfs zo erg, dat ze op het idee komen om Jessie te vermoorden.

Schemer is losjes gebaseerd op de moord op de Nijmeegse Maja Bradaric uit 2003. De film vertelt het verhaal door de ogen van de zes vrienden en geeft op deze manier een kijkje in het hoofd van de verschillende tieners. Langzaam maar zeker krijg je hierdoor het complete beeld te zien over wat er nou eigenlijk echt is gebeurd. Uiteraard is dit slechts een interpretatie van de regisseur, in het echt wijken de gebeurtenissen iets van de film af. De film opent met de vondst van een lijk en springt daarna terug in de tijd om te laten zien hoe het zo ver heeft kunnen komen. Vervolgens worden de verschillende karakters rustig aan de kijker voorgesteld en worden hun onderlinge relaties duidelijk gemaakt. De irritaties die de jongeren over Jessie voelen, worden steeds duidelijker en met name de moord op Jessie maakt echt diepe indruk. Helaas zakt de film daarna een beetje in en eindigt de film naar mijn mening iets te vroeg. Regisseur Hanro Smitsman maakte eerder de televisiefilms Skin en De Punt, maar Schemer is zijn eerste bioscoopfilm. Helaas kreeg de regisseur meteen een tegenslag, want Pathé besloot op het laatste moment om de film te schrappen uit de programmering. Dit omdat er volgens Pathé te veel goede films uit kwamen die periode. Schemer was wel te zien in verschillende filmhuizen, maar het grote publiek werd helaas niet bereikt. Dit is naar mijn mening erg jammer, want Schemer doet zeker niet onder voor andere Nederlandse films die de laatste jaren uit zijn gekomen. De film is dan ook terecht gekozen tot beste film van het NFF door jongeren. De jonge cast maakt indruk en met name Gaite Jansen zet haar rol echt geweldig neer. De rest van de vriendengroep, bestaande uit: Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Roos Netjes, Robert Hoog, Gerson Oratmangoen en Melody Klaver, zet zijn rol ook goed neer. De karakters verschillen allemaal erg van elkaar en de acteurs beelden hun onzekerheden erg goed uit. De boodschap van de film is dat iedereen een moord zou kunnen plegen in een bepaalde situatie. Ook in de interviews met de acteurs komt dit terug. Iedereen snapt heel goed hoe het zover heeft kunnen komen en waarom de karakters het hebben gedaan. Schemer is een indrukwekkende film met een jonge cast, en doet niet onder voor andere goede Nederlandse films van de laatste jaren.

Schemer is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave, de bespreking van de Blu-ray-uitgave lees je elders op de site.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 89 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
EAN: 5051888072523

• Making Of (korte versie)

Het beeld wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.85:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is uitstekend. Er is zo goed als geen filmgrain aanwezig en edge enhancement is ook zo goed als niet zichtbaar. De film heeft geen last van vervelende artefacten. De kleuren zijn mooi vol, het contrast is goed en ook het zwartniveau is prima. De verzadiging van de kleuren is naar beneden geschroefd, zodat het beeld een wat sombere, verwassen uitstraling krijgt, die erg goed bij de sfeer van de film past. Verder is het zeer scherp, zowel in de donkere als in de lichte scènes. De scène in de disco is een goed voorbeeld van een donkere scène die erg goed in beeld is gebracht. De verlichting in de disco knippert en dit geeft een mooi effect, zonder dat het afbreuk doet aan het volgen van het verhaal. De regisseur heeft gekozen voor aardig wat close-ups in de film, waardoor de gezichtsexpressies van de acteurs goed zichtbaar zijn. De film heeft optionele Nederlandse of Engelse ondertiteling, die duidelijk onderin beeld wordt weergegeven.

De DVD bevat een DTS 5.1 (754kb/s) audiospoor in de Nederlandse, oorspronkelijke taal. Ook bevat de DVD een Dolby Digital 2.0 (192kb/s) Nederlands audiospoor. Voor de recensie is het DTS 5.1-spoor beluisterd. Dat is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn de hele film duidelijk te verstaan door de centerspeaker. In een enkel geval komen de dialogen ook uit de linker- of rechterluidspreker, als dit past bij de positie van de spreker in het beeld. Ook in de luidruchtige scènes op bijvoorbeeld de kermis of in de disco, is de dialoog duidelijk te verstaan. De overige vier speakers worden voornamelijk gebruikt voor omgevingsgeluiden en de muziek die in de film te horen is. Dit zorgt voor een ruimtelijk gevoel. De subwoofer is vooral duidelijk te horen wanneer de karakters zich op de kermis of in de disco bevinden, maar ook op de wat rustiger momenten wordt deze wel eens subtiel gebruikt. De film bevat verder geen actiescènes, wat een redelijk ingetogen audiotrack oplevert, die erg goed bij de film past.

De DVD begint met een aantal promotietrailers. Vervolgens kan er vanuit een statisch menu worden gekozen om de film af te spelen of om de extra’s te bekijken. De DVD heeft slechts 2 extra’s, terwijl de Blu-ray-uitgave er een stuk meer heeft. Met name het feit dat alleen de korte versie van the making of op de DVD te vinden is, is opmerkelijk. De extra’s bevatten een Dolby Digital 2.0 (192kb/s) audiospoor en worden weergeven met een beeldverhouding van 1.78:1.

Trailer (2 min)
Dit is de trailer van de film. Een goede trailer, die een goed beeld van de film geeft.

Making Of (korte versie) (3 min)
Een zeer korte making of van slechts drie minuten, waarin de regisseur en een aantal acteurs aan het woord komen.

In 2003 werd Nederland opgeschrikt door de moord op de Nijmeegse Maja Braderic. In 2010 maakte filmmaker Hanro Smitsman de film Schemer naar aanleiding van deze moord. Zes middelbare scholieren trekken in hun vrije tijd veel met elkaar op. De onderlinge relaties zorgen ervoor dat de rest van de groep zich tegen Jessie keert. Het is op een gegeven moment zelfs zo erg, dat ze op het idee komen om Jessie te vermoorden. De cast van Schemer bestaat uit jonge acteurs, die het stuk voor stuk erg goed doen. Ook de film zelf maakt diepe indruk en zet aan het denken. De DVD heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar bevat helaas erg weinig extra’s. Schemer is een aanrader voor liefhebbers van Nederlandse films. De film doet namelijk absoluut niet onder voor andere succesvolle Nederlandse films van de afgelopen jaren.