Life as We Know It

12-06-2011

4.5

Life as We Know It (Blu-ray)

In 2007 gaan Holly (Katherine Heigl) en Messer (Josh Duhamel) op een blind date, opgezet door hun beste vrienden. Deze is echter zo’n ramp, dat hij al afgelopen is voordat hij begint. Een paar maanden later wordt Sophie, het dochtertje van hun beste vrienden, geboren en de twee worden aangewezen als peetouders. Kort na de eerste verjaardag van Sophie krijgen haar ouders een dodelijk ongeluk en komt de verantwoordelijkheid voor Sophie bij Holly en Messer te liggen. Naast Sophie erven ze ook samen het afbetaalde huis. Om goede ouders voor Sophie te zijn, zullen de twee hun meningsverschillen aan de kant moeten zetten en hun drukke levens op elkaar af moeten stemmen.

Life as We Know It is een voorspelbare romantische komedie, waarin na de eerste tien minuten al duidelijk is hoe de film gaat aflopen. Gelukkig is de weg naar het voorspelbare einde een erg leuke en verveelt de film daardoor geen moment. De chemie tussen Katherine Heigl en Josh Duhamel is duidelijk aanwezig en de manier waarop ze met Sophie omgaan is aandoenlijk. Hoewel het verhaal al vaker verteld is, zijn de situaties waar de twee in terechtkomen toch grappig genoeg om een glimlach op het gezicht te toveren. Toch zitten er ook wat minpuntjes in de film. Zo zijn de stereotiepe buren niet bepaald grappig en soms ronduit irritant. Ook is het verhaal af en toe iets te ongeloofwaardig, maar laten we eerlijk zijn, dit is bij de meeste romantische komedies het geval. Katherine Heigl speelt de rol die ze de laatste tijd in elke romantische komedie speelt, namelijk een controlefreak, wie het maar niet lukt om een leuke vriend aan de haak te slaan. Josh Duhamel is natuurlijk bekend uit Transformers, maar zijn karakter in deze film lijkt vooral op dat van Danny uit Las Vegas, de rol die hij vier jaar lang speelde. Beiden spelen hun rol erg goed. De rol van Sophie wordt door de Claglett-drieling gespeeld. Dit is erg handig, omdat er strenge regels zijn over hoeveel uur een kind per dag mag werken. Doordat de rol door een drieling wordt gespeeld, kunnen de draaitijden voor de meisjes door drie worden gedeeld. Op deze manier werd dit destijds ook gedaan met de Olsen-tweeling in de tv-serie Full House. De bijrollen worden gespeeld door bekende gezichten uit verschillende komedieseries. Zo zien we bijvoorbeeld Melissa McCarthy (Sookie uit de Gilmore Girls.) en Will Sasso (Vince uit Shit My Dad Says) en zo zijn er nog vele anderen. De film is geregisseerd door Greg Berlanti, bekend van de tv-series Everwood en Brothers and Sisters. Life as We Know It is een voorspelbare romantische komedie, maar voor liefhebbers van het genre zeker een aanrader. Ben je echter op zoek naar een originele film, dan kan je Life as We Know It beter aan je voorbij laten gaan.

Life as We Know It is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de bespreking van de BD-versie, de recensie van de DVD-uitgave lees je elders op de site.

Genre: Komedie, Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 115 min
  • Dolby Digital 2.0 - Slechtziendencomment
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
EAN: 5051888073735

• Digitale Kopie
  • A Survival Guide to Instant Parenting
  • Katherine Heigl: Becoming the Best Mom Ever
  • Josh Duhamel: The Triplet Tamer

De Blu-ray Disc uitgave van Life as We Know It heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Wat direct opvalt aan de film is dat deze vrij soft oogt, het beeld bevat een tamelijk wollige uitstraling. Dat is echter een bewuste stijlkeuze van de regisseur, en dus niet te wijten aan de transfer. Op technisch vlak is die namelijk dik in orde. Zo heeft het beeld, ondanks de wollige aanblik, een nette detaillering en zijn zwartniveau en schaduwdetail dik in orde. Ook qua kleuren valt er weinig te klagen; huidtinten zijn soms ietsje te rood, maar verder hebben de kleuren een prima verzadiging. Speuren we naar de aanwezigheid van artefacting, dan zien we enkel wat lichte posterisatie en enige edge enhancement. Al met al is dit geen BD die je op zult zetten om mensen te overtuigen van de pracht van HD-beeld, maar de technische prestaties zijn desondanks goed genoeg voor een nette voldoende.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het Engelstalige geluid van Life as We Know It staat in lossless DTS-HD Master Audio 5.1-formaat (24bit/48kHz) op de BD-uitgave. Komedies staan in het algemeen niet bekend om hun spectaculaire audiobeleving, en deze film is daarop geen uitzondering. De nadruk van de track ligt dan ook sterk op de voorkanalen. Daar zijn uit het midden de dialogen te horen, altijd helder en verstaanbaar. De linker- en rechterluidspreker vullen de dialogen aan met muziek en ambiance, met prima dynamiek en detaillering, waardoor een aardig stereobeeld ontstaat. Qua surroundgebruik valt er eigenlijk niet veel te beleven. Af en toe is er enige activiteit te bespeuren, bijvoorbeeld in de vorm van muziek en omgevingsgeluiden, maar het is allemaal te subtiel om echt bij te kunnen dragen aan de ruimtelijkheid. Het gebruik van het LFE-kanaal is eveneens nauwelijks merkbaar, maar er is dan ook weinig gelegenheid voor diepe bastonen. Resultaat van dit alles is een eenvoudige, beheerste track, die een luisterervaring biedt zoals je die bij een romantische komedie verwacht.

Qua extra's heeft de BD-uitgave van Life as We Know It iets meer te bieden dan de DVD-uitgave, die alleen een aantal verwijderde scènes bevat. Een uitgebreid pakket is het echter niet, enkel wat featurettes plus het (ook op DVD aanwezig) verwijderde materiaal. Het beeld van de extra's heeft een resolutie van 1080p en DD 2.0-geluid. Ze zijn allemaal Nederlands ondertiteld.

A Survival Guide to Instant Parenting (7 min)
De castleden geven wat advies voor ouders, uiteraard met een knipoog. De interviewfragmenten worden gecombineerd met fragmenten uit de film.

Katherine Heigl: Becoming the Best Mom Ever (6 min)
De titel zegt het al, deze extra gaat over de hoofdrolspeelster. Collega’s vertellen hoe het is om met haar te werken, en de actrice zelf geeft aan hoe ze invulling gaf aan de rol. Daarnaast wordt verteld hoe het was om te werken met de drie peuters die afwisselend Sophie vertolkten.

Josh Duhamel: The Triplet Tamer (5 min)
In de vorige extra werd het al even belicht, maar hier wordt uitgebreider ingegaan op het werken met de drieling. Daarbij komt onder meer de moeder van de drie aan het woord. Ook hoofdrolspeler Duhamel praat over zijn ervaringen bij de opnames. Hij bleek uitstekend om te kunnen gaan met de drieling.

Deleted Scenes (15 min)
Verschillende scènes die de film niet hebben gehaald. Ze worden achter elkaar afgespeeld, zonder uitleg waarom ze uit de film zijn geknipt.

Digitale Kopie
Naast de extra’s die op het schijfje te vinden zijn, is in de verpakking ook nog een code te vinden waarmee je een digitale kopie van de film kunt downloaden (Windows Media compatible).

Wanneer de beste vrienden van Holly en Messer overlijden in een ongeluk, krijgen zij de taak om hun eenjarige dochtertje Sophie op te voeden. Hoewel de twee tegenpolen nauwelijks door één deur kunnen, zullen ze hun meningsverschillen aan de kant moeten zetten om samen in een huis te gaan wonen en voor Sophie te zorgen. Life as We Know It is een voorspelbare romantische komedie, maar wel eentje met goede acteurs, met een sterke chemie. De BD-uitgave wordt gekenmerkt door een nette, bewust vrij softe transfer en een prima lossless audiotrack. Het schijfje bevat helaas slechts een klein aantal extra's, iets meer dan op de DVD. Life as We Know It is een aanrader voor de liefhebbers van het genre, maar mensen die op zoek zijn naar iets origineels kunnen deze uitgave beter laten liggen.