S.W.A.T Firefight

Laurens van der Molen
09-06-2011

5

S.W.A.T Firefight (DVD)

LAPD-agent en anti-terreurexpert Paul Cutler (Gabriel Macht) is de beste uit zijn SWAT-team. Hierom is hij geselecteerd om de SWAT-agenten in Detroit te keuren, om te kijken of ze voldoen aan de nieuwe eisen sinds de aanslagen van elf september. Het duurt even, maar uiteindelijk krijgt Cutler de volledige leiding over het team. Zijn eerste zaak met het team verloopt moeizaam en hij verliest voor het eerst in zijn carrière een gegijzelde. De vrouw (Kristanna Loken) pleegt namelijk zelfmoord. Haar man (Robert Patrick) is hier getuige van en zweert wraak te nemen op Cutler en zijn team. Aangezien hij een gevaarlijke psychopaat is, is dit het begin van een spannend kat-en-muisspel.

S.W.A.T Firefight maakt een begin aan de S.W.A.T-franchise, die tot nu toe bestond uit de film S.W.A.T uit 2003, met Colin Farrell in de hoofdrol. Het lijkt een nieuwe rage om een succesvolle bioscoopfilm te nemen en vervolgens hieromheen een franchise te bouwen voor tv. De tv-film heeft hetzelfde thema en gebruikt de naam van de bekende film, maar mist de sterrencast, die vaak vervangen wordt door acteurs uit de b-klasse. Ook het budget is een stuk lager. Zo ook bij S.W.A.T Firefight. Deze film heeft hetzelfde thema als het origineel, namelijk de belevenissen van een SWAT-team. De cast is opgebouwd uit redelijk onbekende acteurs, of acteurs die hun beste tijd gehad hebben. Zo mag Robert Patrick opdraven als de slechterik, iets wat hij erg goed doet. Hij is duidelijk de beste acteur van het gezelschap en zorgt voor de beste momenten van de film. Kristanna Loken speelt als gijzelaarster een piepklein rolletje. Paul Cutler wordt gespeeld door Gabriel Macht, bekend uit Behind Enemy Lines. Hij doet dit naar behoren, maar blinkt nergens uit. Het Swat-team bestaat uit allemaal karakters die proberen te lijken op de karakters uit het origineel. Het beste voorbeeld hiervan is het karakter Lori Barton, gespeeld door Shannon Kane. Dit karakter is overduidelijk gebaseerd op het karakter van Michelle Rodriguez uit het origineel. De makers zeggen zelf dat ze met S.W.A.T Firefight een andere film neer wilden zetten dan de actiehit met Collin Farrel, maar dit is niet erg duidelijk terug te zien. Het is geen slechte film en is bij vlagen ook nog wel redelijk spannend, maar origineel wordt de film nergens. De special effects zijn redelijk, maar het is duidelijk dat het budget een stuk lager is. Ook de acteerprestaties, met name die van het SWAT-team, maken weinig indruk en zijn dan ook zo weer vergeten. Het verhaal is naar het einde toe een beetje gehaast. S.W.A.T Firefight is een film om een keertje te huren als je van actiefilms houdt, maar absoluut geen film om meerdere malen te bekijken.

Genre: Actie
Jaar: 2010
Speelduur: 85 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609665857

• Achter de schermen documentaire: Sharp Shooting: On the Set

Het beeld wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Er is weinig aan te merken op de kwaliteit van het beeld. Voor het opnemen van de film is gebruik gemaakt van digitale camera’s en dit levert een mooi scherp beeld op. De film heeft geen last van vervelende artefacten. Het contrast is goed en het zwartniveau is ook prima. Er is af en toe lichte filmgrain aanwezig, maar deze is nergens storend en past goed bij de sfeer van het grauwe Detroit. Ook bevat de DVD enkele keren wat lichte edge enhancement. De regisseur heeft af en toe voor erg vreemde cameraposities gekozen. Zo zijn er verschillende fragmenten waarin de camera op het geweer is gemonteerd. Dit geeft het idee alsof je naar een videogame zit te kijken. Een erg irritante keuze van de regisseur, bovendien gaat het beeld hierbij behoorlijk achteruit. De Nederlandse ondertiteling staat duidelijk onder in beeld.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Hiernaast zijn op de DVD ook nog een Frans en Spaans Dolby Digital 5.1 (448kb/s) audiospoor te vinden. Voor deze recensie is het Engelse audiospoor beluisterd. Dit is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan door de centerspeaker, ook tijdens de vaak luidruchtige scènes. De actie wordt goed ten gehore gebracht door de andere speakers, waar ook de muziek mooi door te horen is. Met name het laden en afschieten van de wapens klinkt erg goed. De verschillende speakers zorgen ervoor dat de track erg ruimtelijk klinkt. Helaas wordt de subwoofer minder gebruikt dan je zou verwachten bij dit soort films. Tijdens de muziek wordt hij goed gebruikt, maar in de actiescènes laat hij te weinig van zich horen. Dit heeft tot gevolg dat het geluid soms wat iel klinkt in deze scènes en je niet echt weg wordt geblazen.

De DVD begint met een statisch menu waarin kan worden gekozen voor de film zelf, scène selectie, audio-instellingen, ondertiteling en slechts één extra. Deze bevat een Dolby Digital 2.0 (192kb/s) Engels audiospoor en wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.78:1

Achter de schermen documentaire: Sharp Shooting: On the Set (9 min)
Een redelijk interessante feature waarin wordt uit gelegd wat er bij kwam kijken om de film op te nemen. Met name de uitleg van de keuzes wat betreft verhaal, apparatuur en locatie is interessant. De feature is voorzien van Nederlandse ondertiteling.

LAPD-agent en anti-terreurexpert Paul Cutler is geselecteerd om de SWAT-agenten in Detroit te keuren. Zijn eerste zaak met het team verloopt moeizaam en hij verliest een gegijzelde. De vrouw pleegt namelijk zelfmoord. Haar man is hier getuige van en zweert wraak te nemen op Cutler en zijn team. S.W.A.T Firefight maakt een begin aan de S.W.A.T-franchise, die tot nu toe alleen bestond uit de film S.W.A.T met in de hoofdrol Colin Farrell. Deze film, die direct voor tv is opgenomen, is erg middelmatig. De over het algemeen onbekende acteurs maken weinig indruk, behalve Robert Patrick, die zijn rol erg goed neerzet. Het beeld van de DVD is van een uitstekende kwaliteit. Ook het geluid is goed, behalve dat de subwoofer soms iets te weinig wordt gebruikt. De DVD bevat helaas slechts één korte extra. S.W.A.T Firefight is een middelmatige actiefilm die leuk genoeg is om een keer te huren, maar zeker niet een film om vaker te zien.