Other Guys, The

03-06-2011

6

Other Guys, The (Blu-ray)

Agenten Christopher Danson (Dwayne Johnson) en P.K. Highsmith (Samuel L. Jackson) zijn de sterren van New York. Geen enkele crimineel is veilig voor Danson & Highsmith, en als gevolg worden ze door de stad op handen gedragen. Helden Danson en Highsmith staan dan ook volop in de schijnwerpers. Heel anders is dat voor agenten Allen Gamble (Will Ferrell) en Terry Hoitz (Mark Wahlberg), die hun dagen vooral op kantoor slijten. Gamble en Hoitz krijgen echter hun kans wanneer een aanvankelijk kleine zaak rond de vermogende David Ershon (Steve Coogan) uitgroeit tot een van de grootste financiële fraudezaken die de stad heeft gekend. Hier hebben ze altijd op gewacht, maar hebben ze genoeg in hun mars om de zaak tot een goed einde te brengen?

Schrijver/regisseur Adam McKay en acteur/komiek Will Ferrell, die elkaar kennen uit hun jaren bij Saturday Night Live, werken blijkbaar graag samen. Dit resulteerde in de komedies Anchorman (2004), Telladega Nights (2006) en Step Brothers (2008). In 2010 kon er een vierde film aan dit rijtje toegevoegd worden, namelijk het hier besproken The Other Guys. Deze keer waagt McKay zich aan de 'buddy-cop-movie', waarin twee compleet verschillende agenten met elkaar opgescheept zitten en zich onbedoeld en/of onverwacht op een grote zaak storten. In dit geval worden de twee agenten gespeeld door Mark Wahlberg en - uiteraard - Will Ferrell. De titel van de film slaat op het feit dat deze twee agenten, Hoitz en Gamble, de tweede viool spelen naast "supercops" Highsmith en Danson (Samuel L. Jackson en Dwayne "The Rock" Johnson). Het duurt echter niet lang voordat Hoitz en Gamble hun kans krijgen om in de schijnwerpers te staan, wanneer ze een grote financiële zwendel op het spoor komen. Helaas is dit aspect van het verhaal niet erg sterk. Er wordt met grote sommen geld gesjoemeld, maar hoe en waarom is erg lastig te volgen. Bovendien past dit niet echt bij de opzet van de film; finianciële fraude is wellicht actueel, maar te zware en serieuze materie voor een luchtige actiekomedie. Desondanks valt er gelukkig genoeg te lachen in The Other Guys, en daar gaat het uiteindelijk om. De film staat namelijk bol van die typische improvisatiehumor waar Ferrell-films bekend om staan. McKay heeft de cast zoals gebruikelijk alle ruimte gegeven om een eigen draai aan scènes te geven en talloze geïmproviseerde teksten uit te proberen. Dat heeft een flinke hoeveelheid goede grappen opgeleverd. Liefhebbers van de eerder genoemde Ferrell-films zullen zich op komediegebied dan ook prima vermaken. Al is het zeker niet alleen Ferrell die zijn komische talenten laat zien. Ook collega-hoofdrolspeler Mark Wahlberg is prima op dreef, alsmede Michael Keaton als politiechef. En hetzelfde kunnen we zeggen van Samuel L. Jackson en Dwayne Johnson. Deze twee hebben geen grote rol in The Other Guys, maar vullen hun beperkte schermtijd met vermakelijke vertolkingen met een vette knipoog. Erg leuk. Sterker nog, eigenlijk is het best jammer dat alle aandacht al snel naar de aanzienlijk duffere Hoitz & Gamble gaat, want Highsmith & Danson zouden ook best zelf een film kunnen dragen. Dus McKay: kom maar op met die spin-off! Naast deze grote namen bevat de film ook nog vele bijrolacteurs, ook die zijn zonder uitzondering uitstekend in vorm. The Other Guys heeft echter niet alleen komedie te bieden, maar ook actie. De film begint wat dat betreft meteen goed, met een over-the-top autoachtervolging die niet zou misstaan in een big-budget actiefilm. Daarna ligt de nadruk vooral op het komische aspect, maar aan het eind van de film verschuift deze weer meer richting actie. De actiescènes zitten goed in elkaar, zijn goed gemaakt en bevatten voldoende spektakel. Toch is het jammer dat in de slotakte de humor naar de achtergrond verschuift. Hierdoor is het eerste deel van de prent beduidend leuker dan het laatste gedeelte. Perfect is The Other Guys dus niet, maar dat neemt niet weg dat liefhebbers van de eerdere McKay/Ferrell-producties zich prima met de prent zullen vermaken. Voor hen is The Other Guys dus wel degelijk een aanrader, ondanks de minpunten.

The Other Guys is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave. Deze bevat zowel de bioscoopversie van de film (107 min) als de iets langere “Extended Version” (117 min).

Genre: Actie, Komedie
Jaar: 2010
Speelduur: 107 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
EAN: 8712609669275

• Videoclip
  • Bloopers
  • Featurettes
  • Deleted & Extended Scenes
  • BD-Live
  • Movie-IQ

De Blu-ray Disc uitgave van The Good Guys heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

De beeldkwaliteit van de HD-uitgaven van Sony is nagenoeg altijd uitstekend te noemen. Geldt dat ook voor transfer van The Other Guys? Jazeker, want ook dit maal wordt een zeer strak ogend HD-plaatje neergezet. De transfer gooit dan ook op diverse fronten hoge ogen, bijvoorbeeld qua scherpte, detaillering, helderheid, kleurverzadiging en zwartniveau. De afwezigheid van iedere vorm van compressie-artefacting is eveneens een groot pluspunt. Bovendien ziet het beeld er prettig filmisch uit, door de fijne laag grain die het gebruikte 35mm-materiaal met zich meebrengt. Eigenlijk is er maar één minpuntje, en dat is de lichte edge enhancement die zo nu en dan de kop opduikt. Maar dat is slechts een kleine smet op deze verder uitstekende transfer.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het geluid van The Other Guys neemt op de BD-uitgave de vorm aan van een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). Zoals gezegd begint de film met een grote actiescène, waarin de track meteen helemaal los kan gaan. Zowel de surrounds als het LFE-kanaal komen daar dan ook veelvuldig aan bod, zodat het spoor je mooi middenin de actie plaatst. Na de openingsscène blijft het een tijdje rustig op actiegebied, iets wat door het geluidsontwerp wordt weerspiegeld. De nadruk ligt dan vooral op de voorkanalen, waar de dialogen netjes en goed verstaanbaar uit het midden komen. Deze worden aangevuld door muziek en subtiele omgevingsgeluiden uit de overige luidsprekers. Echt veel indruk maakt het geluidsbeeld op deze momenten niet, maar gezien de nadruk op komedie is dit niet onverwacht. Hoe dan ook, qua klank valt er niks te klagen. Het geluid klinkt namelijk stevig en vol, en heeft een prima helderheid en dynamiek. Bovendien zijn zaken als ruis en oversturing geheel afwezig. Resultaat van dit alles is een goed klinkende track, die een meestal beheerste, soms agressieve audiobeleving neerzet.

Vanuit het (popup-)menu van de BD-uitgave van The Other Guys zijn een groot aantal (veelal korte) extra's te selecteren. Deze hebben een resolutie van 1080p en DD 2.0-geluid. Alle extra's zijn Nederlands ondertiteld.

Het commentaar is in het menu te vinden onder de noemer "mom-mentary". Dit is dan ook een andere commentaartrack dan gebruikelijk. Je krijgt namelijk niet de hoofdrolspeler, regisseur en schrijver te horen, maar hun moeders. Luister hoe de moeders van Will Ferrell, Adam McKay en Chris Henchy gezellig keuvelen over de film. Het eindresultaat is aardig om eens te beluisteren, al bevat de toelichting logischerwijs nauwelijk productietechnische info.

Extended Footage Marker
Deze optie is beschikbaar als je voor de Extended Version van de film kiest. Schakel je deze in, dan krijg je een icoontje in beeld te zien wanneer het om fragmenten gaat die niet in de bioscoopversie van de film zitten.

Line-O-Rama (9 min)
In deze extra wordt duidelijk hoeveel er geïmproviseerd is bij de opnames. Van diverse scènes in de film krijg je alternatieve versies te zien met andere, geïmproviseerde dialogen. Er zitten een aantal leuke vondsten tussen.

Gag Reel (6 min)
Een aantal minuten aan bloopers. Zie hoe acteurs zich verspreken en in de lach schieten, meer dan eens veroorzaakt door de ter plekke verzonnen dialogen van Ferrell.

Deleted & Extended Scenes (30 min)
Maar liefst een half uur aan verwijderd materiaal, waarbij je de keus hebt om de scènes los te bekijken of via een “play all”-optie. Waarom de fragmenten gesneuveld zijn wordt niet verteld, maar waarschijnlijk waren ze niet leuk genoeg.

Flash Forwards (2 min)
Hier krijg je te zien hoe het sommige van de bijrolpersonages verging nadat ze met de agenten in aanraking kwamen.

Alternate Action (3 min)
Alternatieve versies van (een deel van) de openingsscène en van twee actiescènes op het eind. Het zijn onafgemaakte versies, dus de effecten zien er soms wat ruw uit.

Wasn’t That??? (15 min)
In deze featurette ligt de nadruk op de cast en personages, waarbij zowel de hoofd- als bijrollen voorbijkomen.

Crash and Burn! (10 min)
Een korte extra over het stuntwerk in de film, waarin de regisseur en andere betrokkenen aan het woord komen en je tevens achter-de-schermen-materiaal te zien krijgt.

Why Are There Brits in This Movie? (7 min)
Regisseur Adam McKay vertelt wat voor vreemde vogel hij de Britse acteur Steve Coogan vond. En Coogan laat eveneens weten hoe McKay op hem over kwam. Uiteraard met een dikke knipoog.

Rob Riggle Likes to Party (3 min)
Komiek/acteur Rob Riggle komt met wat gegrap over hoe hard hij kan feesten.

We Shouldn't Kiss Chicken (1 min)
Een aantal rondes van een eigenaardig kus-spelletje dat op de set gespeeld werd.

Mark Wahlberg's Eating Contest Entourage (4 min)
In deze featurette zie je hoe Mark Wahlberg de "extreme eater" Nacho interviewt.

Bed Bath and Way Beyond (4 min)
Hier ligt de focus op Michael Keaton in zijn rol als chef bij de politie en bedrijfsleider bij een badzaak.

Lendl Global Commercial (1 min)
De volledige versie van het TV-spotje dat in de film te zien is.

Extreme Close-Up (5 min)
Interviews met cast en crew, waarbij de camera zo ongeveer tegen hun neus gedrukt is.

Music Video (4 min)
Een videoclip van het nummer "Pimps Don't Cry", gebracht door Cee-Lo Green en Eva Mendes.

Everyone Hates the DVD Guy (5 min)
Bij de meeste filmproducties loopt er tegenwoordig iemand op de set die beelden maakt voor de DVD-extra's. In deze extra zie je hoe deze persoon de cast en crew weet te irriteren.

Voorproefjes op andere Sony-uitgaven, plus een algemene trailer voor het BD-medium.

BD-Live
Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler nodig met internetverbinding. Na selecteren van de BD-Live optie krijg je, na enige tijd wachten, een menu te zien met aanvullend materiaal. In dit geval gaat het enkel om algemeen promomateriaal van allerlei Sony titels.

Movie-IQ
Middels deze optie, te vinden in het “play movie”-submenu, kun je tijdens de film allerlei (Engelstalige) trivia lezen. Bijvoorbeeld welke muziek in de betreffende scène wordt gespeeld, welke acteurs er op het scherm te zien zijn en andere feiten en weetjes. De info wordt opgehaald via internet, dus je hebt voor deze extra eveneens een Profile 2.0 BD-speler met internet nodig.

In The Other Guys zie je hoe agenten Allen Gamble (Will Ferrell) en Terry Hoitz (Mark Wahlberg) hun kans krijgen om in de schijnwerpers te staan, wanneer ze op het spoor komen van een enorme financiële zwendel. Vaste Ferrell-regisseur Adam McKay heeft met The Other Guys een vermakelijke actie-komedie afgeleverd, die sterk begint maar helaas richting het eind minder kan boeien. Desondanks zullen liefhebbers van het eerdere werk van Ferrell zich zeker vermaken met de prent. De BD-uitgave van The Other Guys heeft prima beeld en geluid. Bovendien bevat de uitgave een flink aantal extra's, al gaat het meestal om korte featurettes. Toch heeft het schijfje voldoende te bieden, waarmee het een leuke aanschaf is voor de liefhebber.