Potiche

06-06-2011

8

Potiche (DVD)

Suzanne Pujol (Catherine Deveune) is de perfecte huisvrouw van de jaren '70. Ze is de brave wederhelft van haar man, Robert Pujol (Fabrice Luchini), directeur van het familiebedrijf dat paraplu's maakt. Ze zorgt goed voor haar zoon Laurent (Jérémie Renier), haar dochter Joëlle (Judith Godrèche) en haar twee kleinkinderen. Voor de rest doet ze vrij weinig en heeft ze bovenal geen mening, zoals een getrouwde vrouw in de jaren '70 betaamt. Als de werknemers van deze fabriek gaan staken, opgestookt door de communistische loco-burgemeester Maurice Babin (Gérard Depardieu), krijgt directeur Robert Pujol een beroerte door alle stress en woede die dergelijke onbeschoftheid met zich meebrengt. Suzanne wordt aangewezen als directeur van de paraplu-fabriek totdat haar man weer fit genoeg is voor zijn werk. Eenmaal aan het roer van het bedrijf, beseft Suzanne hoe fijn het eigenlijk is om iets te kunnen, een mening te hebben. Als man Robert aangeeft zijn baan weer terug te willen, is Suzanne hier dan ook helemaal niet blij mee.

François Ozon (8 Femmes, Swimming Pool) wordt beschouwt als één van de invloedrijkste Franse regisseurs van de afgelopen tien jaar. Zijn films zijn soms controversieel door hun satirische inhoud en hun liberale kijk op seksualiteit. Nu is het zijn film Potiche (De Trofeevrouw), naar het toneelstuk van Pierre Barillet en Jean-Pierre Grédy, die op DVD is uitgekomen. Het is een film geworden die fans van François Ozon zullen waarderen. De stijl van de film is voor het grootste deel zo luchtig als in 8 Femmes, hoewel Potiche rond het einde een stuk donkerder is. Het acteerwerk in de film is om te smullen. Wat wil je ook met een cast aangevoerd door Franse vedetten Gérard Depardieu (Cyrano de Bergerac,1492: Conquest of Paradise, Vidoq) en Catherine Deneuve (8 Femmes, Repulsion, Un flic). Hun scènes op de dansvloer en in de auto zijn op zijn minst ontroerend te noemen. Maar ook Fabrice Luchini weet te vermaken, hoewel woede-uitbarstingen op standje Louis Funès je wel moeten aanstaan. Jérémie Reniers rol is redelijk eendimensionaal, wat jammer is aangezien hij wel over talent lijkt te beschikken. Judith Godrèche speelt goed, zij het wat timide. Het verhaal van Potiche is grofweg op te splitsen in twee delen die zich tegelijkertijd afspelen. Het eerste deel bevat het verhaal wat in de samenvatting is gepresenteerd: de strijd van een vrouw naar onafhankelijkheid, weg van het aanrecht. Dit verhaal ontvouwt zich gaandeweg en spreekt redelijk voor zich. Het is een ode aan al die vrouwen die een verandering mogelijk hebben gemaakt. Hier slaagt de film met vlag en wimpel in, waarbij gezegd moet worden dat het op een redelijk conventionele manier gebeurt. Behalve dat Catherine Deneuve aan het einde in zingen uitbarst natuurlijk. De film kan door dit redelijk standaard verhaal als saai bestempeld worden. Het is ook het tweede deel wat Potiche een echt leuke film maakt; seks. De film brengt een tweede ode aan vrije seksualiteit, gepersonifieerd door het liefdesleven van heer en mevrouw Pujol en de vermeende buitenechtelijke kinderen die dit met zich meebrengt. Dit is een kant van de film die je echt moet liggen, wil je van deze film kunnen genieten. Zoals eerder gezegd, is dit de tweede rode lijn door Potiche, waardoor je als tere ziel redelijk snel op de spreekwoordelijke feiten wordt gedrukt (in dit geval twee konijnen die zich aan de vleselijke geneugten des levens genoeg doen). François Ozon steekt zijn mening over seksualiteit niet onder stoelen of banken, dus wees daar op voorbereid. Op den duur is het niveau overspeligheid wel iets te hoog en iets te uitgemolken, wat wel neerkomt op persoonlijke smaak. Concluderend is Potiche een zeer vermakelijke film die je als onafhankelijke vrouw/vrijdenkende man toch wel een keertje gezien moet hebben. De hoeveelheid gepraat en woede-uitbarstingen is typisch Frans, aangevuld door een behoorlijke hoeveelheid seksuele innuendo en buitenechtelijke kinderen. Verwacht geen standaard film, maar probeer hem zeker een keer te kijken.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 103 min
Verpakking: Digipack
Uitgever: Twin Pics
EAN: 5414939107948

• Bloopers
  • In de Kleerkast
  • Trailer jaren '70 versie

Op deze DVD-uitgave wordt Potiche getoond in een anamorf 1.85:1 beeldformaat. De beeldkwaliteit is redelijk goed. Er is in de film soms wat edge-enhancement te bespeuren, maar nergens storend. Gedurende de film is er zowel in de donkere als de lichte scènes grain te zien, wat de kijkbaarheid van de film zou kunnen schaden. De kleuren in de film zijn goed verzadigd, waardoor ze mooi, misschien iets te fel uitkomen. Potiche kent een mooie balans tussen scènes met enkel zachte, bruine tinten en scènes met daarin veel kleur. Dit maakt de film een plezier om naar te kijken. De scènes die overdag gefilmd zijn, kunnen wat flets overkomen. Het contrast had daar misschien iets hoger gemogen. In de donkere scènes is het zwart van een goede kwaliteit. Al met al dus redelijk goed beeld op deze uitgave van Potiche. De film is enkel met Nederlandse ondertiteling te bekijken, die zoals gebruikelijk wit van kleur is en onderin, gecentreerd op het scherm wordt gepresenteerd.

Potiche is op deze DVD-uitgave te bekijken met een Franstalige Dolby Digital 5.1-geluidstrack (448 kb/s). Zoals het een Franse film betaamt, wordt er erg veel in gepraat. De stemmen zijn enkel via het middenkanaal te horen. Dit is prettig, omdat de stemmen op die manier duidelijk en helder te horen zijn. Op de momenten waar er gesproken wordt klinkt de film wel erg leeg, omdat er op die momenten geen enkel gebruik gemaakt wordt van omgevingsgeluid, die de scènes wat ambiance mee zouden kunnen geven. De muziek uit de film die af en toe de kop op steekt, maakt wel gebruik van de surroundkanalen en goed ook. Alle kanalen worden bij de muziek gebruikt, bij vlagen ook het LFE-kanaal, waardoor er een mooie sfeer ontstaat die goed past bij het verhaal van de film. Het is echt de muziek die de film nodig heeft om je als kijker in de goede sfeer te krijgen. De samensteller van de muziek heeft zijn taak goed gedaan. Potiche kent niet veel geluidseffecten, maar de aanwezige effecten zijn goed verzorgd en maken gebruik van de surroundkanalen waar nodig (vrachtwagens die voorbij rijden). Kortom, het geluid van Potiche is qua gesproken woord niet het best, maar zorgt door de muziek ervoor dat je in de sfeer van de film blijft.

Bij beide DVD's uit deze DVD-uitgave van Potiche krijg je eerst een keuzemenu te zien waar je een Nederlandstalig of een Franstalig menu kunt selecteren. Hierna komt je in het hoofdmenu terecht. Bij disc één kun je in dit hoofdmenu de film gelijk afspelen of één van de tien hoofdstukken uitkiezen. Verder is hier de mogelijkheid om enkele promotie-trailers te bekijken, naast de optie om de ondertiteling en het audiocommentaar uit of aan te zetten.Onder het hoofdmenu van disc 1 zit het geluid van een diaprojector die van dia verandert, wat met aanzienlijke regelmaat gebeurt. Ik raad kijkers aan om snel hun keuze in het menu te maken, omdat de kans bestaat dat het geluid je zal irriteren. Bij disc twee bestaat het hoofdmenu uit een lijst van de selecteren extra's die op de schijf aanwezig zijn. De making of en de trailer zijn ondertiteld.

Disc 1 De Film

Toneelschrijver Pierre Barillet, kostuumontwerper Pascaline Chavanne, decorontwerper Katia Wyskop en voornamelijk regisseur François Ozon praten gedurende het verloop van de film over de maak van Potiche. Een redelijk informatief audiocommentaar over de keuzes die gemaakt zijn tijdens de productie, het samenstellen van de kleding en de montage (hoe je schoonheidsfoutjes oplost) en hoe de regisseur de film voor zich zag voor en tijdens de opnames. Het vervelende van dit audiocommentaar is, is dat er geen ondertiteling aanwezig is. Het is dus van groot belang dat je goed bent in het verstaan van Frans, want anders begrijp je er weinig van. Teleurstellend, want wat er gezegd wordt in het audiocommentaar is interessanter dan de overige extra's.

Disc 2 De Extra's

Making of (72 min)
Meer dan een uur lang volgt de camera het reilen en zeilen op de set. Interessant om te weten hoe de sfeer is op een filmset en hoe hard er gewerkt wordt een film van de grond te krijgen. Het filmproces wordt enkel gevolgd en er wordt geen verder uitleg gegeven over de totstandkoming van de film, etc. Dit is jammer te noemen.

Bloopers (21 min.)
Een standaard serie filmpjes waar acteurs hun tekst vergeten, niet ondertiteld. Het laatste stukje waar Gérard Depardieu in zingen uitbarst is erg de moeite waard.

In de Kleerkast (6 min)
De kijker wordt getrakteerd op beelden die gemaakt zijn tijdens het passen van de kostuums. Alle kleding die in Potiche zit, passeert de revue. Leuk voor liefhebbers van de mode uit de de film.

Trailer jaren '70 versie. (2 min)
De trailer van Potiche als de film veertig jaar eerder gemaakt zou zijn. Een leuke bonus voor geïnteresseerden.

In Potiche komt de vrouw aan de macht, echter niet zonder hevig gesputter van de man, die zijn plek in de schijnwerper dan verliest. Het is een leuke, luchtige film die jong en oud met een beetje 'open mind' zal weten te vermaken. Alle acteurs zetten prachtige acteerprestaties neer en hoewel het verhaal niet echt zal verrassen, wordt het wel op een dergelijke smaakvolle wijze gepresenteerd, dat je dat voor lief neemt. De DVD-uitgave die hier wordt besproken heeft een redelijke beeldkwaliteit en geluidskwaliteit. De aanwezige extra's zijn een leuke aanvulling, maar ook niet meer dan dat. Tenzij je zo goed in Frans bent dat je het audiocommentaar ook zonder ondertiteling kunt volgen. Houd je van de films van François Ozon of Franse komedies in het algemeen, dan denk ik dat je je met Potiche uitstekend zal vermaken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics.