Saw 3D

24-05-2011

5.6

Saw 3D (Blu-ray)

Jigsaw, de bekende en beruchte seriemoordenaar, heeft over de jaren veel slachtoffers gemaakt. Bobby Dagen (Sean Patrick Flanery) is één van deze slachtoffers, althans dat wil hij de wereld doen geloven. Hij heeft namelijk verzonnen dat hij te pakken is genomen door Jigsaw, maar dat hij zijn val heeft weten te ontsnappen. Over deze zogenaamde ontbering heeft hij een boek geschreven en op deze manier loopt hij aardig binnen. Op een dag is het echter afgelopen met zijn leugens, aangezien Jigsaw een verrassing voor hem heeft. Deze keer wordt Bobby echt ontvoerd en moet hij een reeks testen ondergaan. De levens van enkele bekenden liggen in de waagschaal en het is aan Bobby of ze weten te overleven. De nieuwe Jigsaw, Mark Hoffman (Costas Mandylor), heeft zo zijn eigen problemen, als de vrouw van John Kramer (Tobin Bell), de originele Jigsaw, naar de politie stapt om haar verhaal te doen.

De maand mei is weer aangebroken en dit betekent dat het tijd is voor de jaarlijkse Saw-bespreking op DVD.nl. Elk jaar worden de fans namelijk weer getrakteerd op een nieuw deel uit de serie, hoewel dit de laatste zou moeten zijn. Hoeveel waarheid we hieraan moeten hechten blijft uiteraard de vraag. We zijn inmiddels aangekomen bij het zevende deel uit de reeks en hiermee lopen de makers goed op schema in vergelijking met andere langlopende horrorseries. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, dit deel voegt niet veel toe aan de serie. Omdat dit de laatste film zou moeten zijn, hebben de makers beloofd met enkele opzienbarende verrassingen te komen en losse eindjes aan elkaar te knopen. De echte die-hard fan zal wel iets wijzer worden, maar wees niet bang als je besluit dit deel maar eens over te slaan. Echt schokkend is het namelijk allemaal niet te noemen en je leven zal geen compleet andere wending nemen na het zien van Saw nummer zeven. Gezien de titel is het niet moeilijk te achterhalen dat de film in 3D is geschoten. Dit lijkt eigenlijk ook de enige reden voor het uitbrengen van nog een nieuw deel, het deelnemen aan de 3D-rage. De makers moeten gedacht hebben dat dit wel enige leuke scènes op zou leveren, als ledematen en ingewanden op de kijker afgevuurd worden. Tijdens het kijken is het duidelijk dat veel momenten hier speciaal voor ontworpen zijn, maar baanbrekend is het allerminst. De vallen van Jigsaw zijn weer even smerig als altijd en steeds moeilijker om uit te ontsnappen. Dat is namelijk iets wat de echte fan niet wil zien. Die wil liters bloed en gore. Wat dat betreft kom je ruimschoots aan je trekken. Verrassend is het allemaal niet te noemen en eigenlijk hebben we het wel een beetje gezien nu. Het verhaal bevat verder weinig spanning, iets dat uiteraard komt door het feit dat je ruim van te voren al weet wie er dood gaat en wie niet. Ook de zogenaamde verrassingen die de makers beloofd hadden komen wat mak over. De karakters zijn verder erg plat en worden niet uitgediept. Alles bij elkaar is dit deel van Saw één van de zwakkere uit de reeks en we hopen dan ook dat de makers het nu eens laten rusten. Tijd voor wat nieuws zouden we zeggen!

Saw 3D is uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder is onze bespreking te lezen van de BD-uitgave. Deze Blu-ray Disc bevat een 3D en 2D-versie van de film. Op de uitgave is de Unrated versie van de prent te vinden. Dit betekent vooral meer bloederige scènes.

Genre: Horror
Jaar: 2010
Speelduur: 90 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
EAN: 8715664087374

• Music Videos
  • Film op DVD
  • 52 Ways to Die

De Blu-ray Disc uitgave van Saw 3D heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Zoals gezegd is de film in 3D en standaard 2D te bekijken. Aangezien ondergetekende niet de beschikking heeft over een scherm en speler met 3D-ondersteuning, zullen we hier alleen de 2D-versie bespreken. De kwaliteit van dit beeld is prima. Er zijn wel enkele kanttekeningen te plaatsen, maar over de gehele linie wordt een mooie voldoende gescoord. Deze films staan bekend om hun stilistische manier van filmen, te weten een wisselend contrast, veel grain en uitgewassen kleuren. De openingsscène is eigenlijk vrij natuurlijk, de rest van de film heeft wel de eerder genoemde kenmerken. De transfer oogt voldoende scherp. Ook is er aardig wat detail te zien, hoewel de uitgave zich op dit vlak niet kan meten met de topuitgaven. Het contrast is dus wisselend, maar de transfer laat dit alles zien volgens de wensen van de makers. Het zwartniveau schommelt ook enigszins, maar dit kan niet de bedoeling zijn geweest. Ook de kleuren zien eruit zoals ze zouden moeten, uitgewassen het ene moment, vol en natuurlijk het andere. Helaas zijn compressiefouten niet geheel afwezig. Zo zijn er enkele korte momenten van posterisatie aanwezig en wat lichte aliasing. Niet in overdreven mate, dus het blijft gelukkig allemaal binnen de perken.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op deze uitgave zijn twee geluidssporen te vinden, namelijk een Dolby Digital 5.1-spoor (448 kb/s) en een lossless DTS HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). Helaas krijgen we dus geen 7.1-track, zoals bijvoorbeeld in Amerika het geval is. Gelukkig voldoet de lossless track prima en horen we een geluidsbeeld dat sfeerverhogend werkt. Op het gebied van detail is het namelijk allemaal dik in orde. Alle kleine geluidjes zijn goed te onderscheiden, waarbij alle kanalen bij het geheel betrokken worden. Dit resulteert in een duistere sfeer die goed past bij de film. Zo laten de surrounds vaak omgevingsgeluiden horen of effecten bij de momenten dat dit nodig is. Vooral de scènes waarin we vallen van Jigsaw aan het werk zien blinken hier in uit. Ook is er redelijk wat laag uit het LFE-kanaal hoorbaar, waarbij vooral de meer op actie gerichte scènes ondersteund worden. Dialogen zijn duidelijk te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De track bevat geen ruis of andere oneffenheden. De Dolby Digital-track klinkt binnen de grenzen van het formaat voldoende, maar kan uiteraard niet op tegen de DTS-HD MA-track.

Na het weergeven van de gebruikelijke waarschuwingsschermen zijn er enkele trailers te zien van andere Dutch Filmworks uitgaven. Hierna is een hoofdmenu te zien waarin alle instellingen te maken zijn en de extra’s te selecteren. De aanwezige extra’s hebben allemaal 1080i beeld en Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid, met Nederlandse ondertiteling. Het aantal aanwezige features is zeer matig en Blu-ray Disc onwaardig. Zo bevat de Amerikaanse uitgave bijvoorbeeld twee audiocommentaren, die hier ontbreken.

52 Ways to Die (14 min.)
Meteen de meest interessante extra van het stel, een interview met enkele mannen die verantwoordelijk zijn voor het ontwerpen, maken en vormgeven van de verschillende vallen. Er wordt gekeken naar de vallen die gebruikt zijn in alle delen en de heren vertellen wat het idee achter enkele van deze constructies is. Uiteraard zijn hier ook beelden uit de films bij te zien. Interessant om te zien, maar helaas te kort om echt diepgravend te worden.

Music Videos
Vijf videoclips van tracks die op de soundtrack te vinden zijn.

Deleted Scenes
Zes verwijderde scènes die alleen los van elkaar te bekijken zijn.

Film op DVD
Naast de film op Blu-ray Disc is er ook een extra DVD met daarop de film bij deze uitgave aanwezig. Handig voor in de auto of als je nu nog geen Blu-ray Disc speler hebt.

Saw 3D is het laatste deel uit de reeks, dat is wat de makers tenminste beweren. Andermaal worden we meegenomen in de zieke geest van Jigsaw, de moordenaar die mensen straft voor hun manier van leven. De echte Jigsaw is al een tijdje dood, maar zijn werk wordt voorgezet door iemand anders. Deze heeft echter zo zijn eigen problemen als de vrouw van de originele moordenaar naar de politie stapt. Verder zien we man die beweert ontsnapt te zijn aan één van de vallen, maar dat is alleen een leugen. Nu mag hij bewijzen dat hij echt weet hoe dit voelt. Dit deel laat meer smerigheden zien en enkele verrassingen op het gebied van het verhaal. Echt schokkend wordt het nergens en eigenlijk hebben we het nu wel gezien. Het beeld en geluid van deze BD-uitgave is voldoende. De extra’s zijn zeer schaars en bovendien niet echt interessant te noemen. de uitgave bevat zowel de standaard 2D-versie als een versie in 3D. Ook is er een bonus DVD waar de film ook op te vinden is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.