NCIS: Los Angeles - Seizoen 1

Rene Cloosterman
19-05-2011

8.5

NCIS: Los Angeles - Seizoen 1 (DVD)

Office of Special Projects (OSP) is een divisie van NCIS die zich bezig houdt met het beschermen van de binnenlandse veiligheid. Met behulp van zeer geavanceerde apparatuur en een aantal goed getrainde undercoveragenten worden (terroristische) dreigingen snel opgespoord en onschadelijk gemaakt. Dit team bestaat uit vijf leden. “G”. Callen (Chris O’Donnell) en Sam Hanna (LL Cool J) zijn jeugdvrienden en in dezelfde buurt opgegroeid. Ze vormen samen de spieren van het team. Helaas houden ze beiden niet zo van gezag en dat wil wel eens botsen met de lokale autoriteiten. Kensi Blye (Daniela Ruah) is een undercover specialist en spreekt daarnaast nog eens vloeiend Spaans. Een pittige tante die absoluut niet op haar mondje is gevallen. Dominic Vail (Adam Jamal Craig) is de tech-specialist en weet alles van computers en gadgets. Nate Getz (Peter Cambor) is een echte profiler en zorgt tevens voor de operationele ondersteuning. Van gewelddadige acties houdt hij niet zo, maar helaas is dit niet altijd te voorkomen. Dit zooitje ongeregeld wordt in toom gehouden door een oude dame met de naam Henrietta “Hetty” Lang (Linda Hunt). Maar vergis je niet in Hetty, want Hetty is een dame waar het hele team veel ontzag voor heeft. Gevestigd in een verbouwde luxe villa proberen ze ervoor te zorgen dat criminelen en terroristen geen enkele kans krijgen. Hierdoor komen ze vaak in extreem gevaarlijke situaties terecht en is het maar de vraag of de teamleden het er levend vanaf brengen?

Na het grote succes van de originele NCIS (Naval Criminal Investigation Service) werd het in 2009 tijd voor een spin-off. De formule van NCIS is eenvoudig, maar erg doeltreffend. Een klein team in dienst van de Amerikaanse marine, bestaande uit uiteenlopende karakters, dat geweldsincidenten en terroristische dreigingen binnen de marine onderzoekt. Een spin-off verzinnen die niet op het origineel lijkt, is dan ook geen eenvoudige opgave geweest. Men wilde niet zoals bij de CSI-series alleen de setting veranderen, maar ook de formule fors aanpassen. NCIS: Los Angeles is dan ook een totaal nieuwe serie geworden die maar kleine raakpunten heeft met de originele NCIS. Door middel van de groots opgezette cross-over “Legend” wordt deze aparte afdeling in NCIS geïntroduceerd. (Zowel het eerste als het tweede deel van de NCIS aflevering “Legend” zijn op deze DVD-uitgave aanwezig.) Zoals de naam van de serie al doet vermoeden, speelt deze zich af in het zonnige Los Angeles. Deze keer niet een stoffig kantoor, maar een riante en luxe villa. In tegenstelling tot NCIS is NCIS:Los Angeles veel sneller. Niet alleen de actie, maar ook het verhaal en de muziek hebben een flink hoger tempo. Als teamleider is er gekozen voor Linda Hunt. Een verrassende en unieke keuze. Linda Hunt is immers eenenzeventig jaar oud en ziet er absoluut niet uit als een persoon die een undercover organisatie moet leiden. Sterker nog, ze ziet eruit als een lieve oma die je zo met een breiwerk achter de geraniums ziet zitten. Maar schijn bedriegt gelukkig en Hetty ontpopt zich tot een volwaardig teamlid en zorgt voor stabiliteit binnen het team. Hetty is iedere aflevering weer een aparte en verrassende verschijning. Nu, aan het einde van het tweede seizoen, is ze niet meer weg te denken. Met een budget tussen de 400.000 en 600.000 dollar per aflevering is dit een serie die qua budget overeenkomt met de originele NCIS. Een behoorlijk budget dus en dat is dan ook goed te zien. De sets zijn groots opgezet en het stuntwerk ziet er overtuigend uit. Ook aan de special effects is veel aandacht besteed en lijken zo uit een film te komen. Deze effecten zien er realistisch uit en zijn naadloos verweven in de scènes. Een ander voordeel van een flink budget is dat je een ruimere keuze hebt voor acteurs. Alle acteurs zijn dan ook geen onbekenden en hebben al jaren tv- en filmervaring. Chris O’Donnell en LL Cool J zijn voor ons het meest bekend en dragen deze show. Het acteerwerk van alle acteurs is overigens uitstekend. Al na een paar afleveringen zijn de acteurs goed op elkaar ingespeeld en de gespeelde personages komen dan ook overtuigend over. Je hebt meteen het idee dat deze serie al jaren draait. NCIS:Los Angeles is door het tv-publiek goed ontvangen. Met een gemiddelde van zestien miljoen kijkers per aflevering staat deze op de negende plaats in de Amerikaanse tv-lijst. Een uitstekende prestatie en een reden om de serie te verlengen met een derde seizoen. Ook de trouwe NCIS,-fans worden niet vergeten. In veel afleveringen komen personages van de originele serie even terug. De laborante en hoofd van de originele NCIS komen zelfs met regelmaat weer even kijken. NCIS:Los Angeles is een mix van NCIS, Miami Vice en CSI. De verhaallijn is erg snel en divers, maar is wel toegankelijk gehouden. Terroristen en aanslagen zijn een geliefd onderwerp van deze serie, maar ook “normale” moordzaken en undercover operaties komen veelvuldig voor. Al met al een snelle serie met voor ieder wat wils. De zonnige omgevingen, snelle auto’s en knap uitziende acteurs maken deze serie heerlijk om naar te kijken.

NCIS: Los Angeles is in Nederland uitsluitend verkrijgbaar op DVD. Dit in tegenstelling tot Amerika, waar ook een Blu-ray Disc-versie verkrijgbaar is. De DVD-versie is hier besproken.

Genre: Actie, TV
Jaar: 2009
Speelduur: 994 min
Verpakking: Boxset
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Italiaans, Spaans
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865505328

• Featurette
  • Behind the Scenes
  • Music Video
  • Promo's

NCIS:Los Angeles is digitaal opgenomen met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De beeldkwaliteit van deze DVD is prima in orde. Het beeld is haarscherp en dit blijft zo gedurende alle afleveringen. De DVD-transfer heeft wel wat moeite met de wat lage bitrate van 4,6 mb/sec. Vooral in de donkere delen van het beeld is af en toe wat lichte posterisatie zichtbaar. Maar dit is gelukkig minimaal en is nergens hinderlijk. Het kleuren in NCIS:Los Angeles zijn stilistisch behoorlijk aangepakt. De kleurverzadiging is in veel scènes behoorlijk hoog, evenals het contrast. Hierdoor komt het beeld hard en wat schreeuwerig over.Dit is overigens een bewuste keuze van de regisseur, die hiermee de zonnige en typische Zuid-Californische look creëert. Helemaal niet storend en past prima bij deze serie. De zwartwaarden en schaduwdetail zijn eveneens prima in orde. In de donkere scènes blijven ook kleinere details goed zichtbaar. Er wordt veel gebruik gemaakt van kleurenfilters. Vooral tijdens de buitenscènes versterkt dit het zomerse en bijna tropische gevoel. Net zoals het originele serie zijn ook hier de meeste scènes vanuit de hand geschoten. Dit komt nogal hectisch over, maar hierdoor krijg je als kijker het gevoel dat je “meekijkt” met de hoofdrolspelers. De optionele Nederlandse ondertitels staan netjes onderaan in het beeld. Maar de vertaling laat af en toe wel te wensen over. Sommige woorden zijn totaal verkeerd vertaald. Al met al een zeer goede beeldkwaliteit en plezierig om naar te kijken.

NCIS:Los Angeles is voorzien van een Engelse Dolby Digital 5.1-soundtrack (448 kb/s). Een bitrate van 448 kb/s schept natuurlijk bepaalde verwachtingen. Gelukkig maakt men deze verwachtingen ook waar, want de geluidskwaliteit is uitstekend. De dialogen komen voornamelijk uit het middenkanaal en klinken vol en behoorlijk fel. Met name de geweerschoten die uit de center-speaker komen klinken bijzonder dynamisch. Voor de muziektrack is er gekozen voor een mix van filmmuziek, moderne popmuziek en gecoverde muziek uit de negentiger jaren. Deze muziektrack heeft een warme klank en is voornamelijk te vinden in de stereokanalen. De omgevingsgeluiden en effecten maken prima gebruik van de surrounds. Of het nu rondvliegende kogels zijn of de achtergrondgeluiden van de stad, deze geluiden komen vol overtuiging de huiskamer binnen rollen. Wel zijn in de (luide) actiescènes de dialogen soms wat lastig te verstaan. Zeker tijdens de vele achtervolgingen is het zonder ondertitels af en toe goed opletten. Het LFE-kanaal maakt dit minpuntje gelukkig weer helemaal goed, want deze is tijdens de muziek- en actiescènes goed aanwezig. Doordat er flink gebruik wordt gemaakt van de surrounds, klinkt de soundtrack erg open en ruimtelijk. De gehele soundtrack klinkt van het begin tot het einde helder en dynamisch. Op de geluidstrack van NCIS:Los Angeles is dan ook weinig aan te merken en ligt lekker in de oren.

De eerste en laatste disc van NCIS: Los Angeles bevatten de extra’s. Al deze extra’s zijn voorzien van Dolby Digital 2.0-geluid en optionele Nederlandse ondertiteling. De beeldverhouding van alle extra's is 1.78:1 anamorf.

CBS Promo’s (3 min.)
Een aantal erg leuke CBS promo’s voor NCIS:Los Angeles. Een aanrader voor de NCIS fans!

LL Cool J Music Video (4 min.)
Een korte muziek video van LL Cool J, geïnspireerd door NCIS:Los Angeles.

Making Of (3 min.)
Een making of van de al korte korte muziek video. Dit voegt weinig toe en is alleen interessant voor de LL Cool J fans.

Inspired Television NCIS: LA (17 min.)
Shane Brennan vertelt hoe deze serie tot stand kwam. Onder andere wat de moeilijkheden waren om niet op de originele NCIS te lijken en toch de originele look and feel te behouden. Ook de keuze van Los Angeles en de ontwikkeling ban de personages komen aan de orde.

The L.A. Team: Meet the cast and crew (22 min.)
Een featurette met de complete cast en crew. Hoe is het allemaal begonnen en wat maakt deze show zo speciaal? In een aantal korte interviews met de cast en beelden uit de eerste serie krijgen we antwoorden op deze vragen.

Inside the inner sanctum (13 min.)
Een interessante rondleiding door de sets van NCIS:Los Angeles. Hier is goed te zien dat dit geen goedkope serie betreft. De sets zijn enorm en erg modern. Helaas geen kijkje achter de schermen. In plaats daarvan vertelt Thom Fichter wat over de gebruikte sets. Dit doet hij aan de hand van originele beelden uit de serie.

Lights, Camera...Action!: The Stunts of NCIS:LA (12 min.)
Een mooie featurette waain de stunts en special effects worden gesproken. Aan de hand van beelden uit de serie en achter de schermen krijg je een goede indruk hoe deze effecten en stunts worden uitgevoerd. Ook krijg je een antwoord waarom er (bijna) geen CGI wordt gebruikt.

Do you have a visual? (12 min.)
Een korte rondleiding door het OPS-centre. Bekijk de allernieuwste technische snufjes en tools die er gebruikt worden. En hoe breng je deze technische snufjes het beste in beeld? Thom Fichter en Shane Brennan vertellen waarom er voor een bepaalde techniek is gekozen.

De special projects-tak van de NCIS heeft als taak om de misdaad en dreigingen in en rondom Los Angeles aan te pakken. Een team bestaande uit vijf speciaal-agenten probeert door middel van undercover operaties de criminelen en terroristen te stoppen. NCIS:Los Angeles is een spin-off van de succesvolle serie NCIS. Toch is het een totaal nieuwe serie geworden met een totaal ander genre. De link met de oorspronkelijke NCIS is minimaal, en deze mis je totaal niet. Ook de keuze voor de zonnige locaties in Los Angeles en het verhoogde tempo pakken erg goed uit en maken deze serie tot een hit in Amerika. De DVD-box ziet er goed verzorgd uit. De beeld- en geluidskwaliteit van deze DVD-uitgave zijn uitstekend en ook de aanwezige extra’s mogen er zijn. Echter het is onbegrijpelijk dat Europeanen weer niet mogen genieten van een BD-versie. Terwijl de prijs van deze box (Op de dag van de release toch zo'n 55 Euro) wel weer aan Blu-ray doet denken...