Takers

17-05-2011

6.5

Takers (Blu-ray)

Na een succesvolle bankoverval in Los Angeles besluit een groep criminelen, waaronder John (Paul Walker), Gordon (Idris Elba), A.J. (Hayden Christensen) en broers Jake (Michael Ealy) en Jesse (Chris Brown), dat ze het even rustig aan gaan doen. Maar dan staat ineens hun voormalige handlanger Ghost (Tip Harris) voor de deur. Hij is zojuist vrijgekomen en heeft een lucratief aanbod voor de groep. Ondertussen zijn agenten Jack (Matt Dillon) en Eddie (Jay Hernandez) op het spoor van de groep gekomen. Ze willen er alles aan doen om de overvallers te stoppen voordat ze nog meer buit kunnen maken. Terwijl het net zich sluit rond de criminelen, vragen ze zich af of ze Ghost voldoende kunnen vertrouwen voor wat misschien wel hun laatste klus zou kunnen worden.

In 2010, tien jaar na zijn eerste avondvullende film Lockdown, kwam regisseur John Luessenhop met zijn tweede prent, Takers. Niet echt een regisseur met een bewezen staat van dienst dus. Desondanks wist hij voor Takers enkele bekende acteurs te strikken: acteurs als Hayden Christensen, Matt Dillon en Paul Walker mogen misschien niet (meer?) tot de echte A-lijst-acteurs gerekend worden, maar Luessenhop had het zeker slechter kunnen treffen. Toch komt Takers niet echt lekker uit de verf. Dat heeft een aantal oorzaken. De eerste is de formulematige opzet van de film. Het is namelijk een standaard kat-en-muis-actieprent, waar er in de loop der jaren talloze van verschenen zijn. Zo’n film waarin je meekijkt hoe een groep misdadigers een grote klus plant en uitvoert, terwijl je eveneens te zien krijgt hoe de autoriteiten proberen om hen te pakken te krijgen (enkele bekende voorbeelden zijn Ocean’s Eleven, The Italian Job, The Thomas Crown Affair en natuurlijk Heat). In dergelijke films ligt de nadruk meestal op de “Bad Guys”, en Takers is daarop geen uitzondering. Ook hier wordt namelijk de meeste tijd besteed aan de misdadigers, waartoe onder andere Hayden Christensen en Paul Walker behoren. Je krijgt te zien hoe ze hun volgende klus plannen, te maken krijgen met een oude handlanger en elk ook hun persoonlijke problemen hebben. De “Good Guys”, in de vorm van de door Matt Dillon en Jay Hernandez gespeelde agenten, moeten het met beduidend minder schermtijd stellen. Dat men nadruk op de criminelen legt, kan alleen werken als de betreffende heren enige sympathie op weten te wekken. In tegenstelling tot in de eerder genoemde genregenoten is men hier bij Takers niet in geslaagd, wat direct ook de tweede grote tekortkoming van de film is. Men probeert wel om de heren iets menselijks mee te geven – een van hen heeft zojuist zijn vriendin ten huwelijk gevraagd, een ander heeft een zus in een afkick-kliniek – maar dit blijkt onvoldoende om je echt met hen mee te laten leven. Met als gevolg dat het je niet uitmaakt of ze hun problemen kunnen overwinnen, of wie überhaupt het eind van de film haalt. Bijkomend nadeel is dat dit het geheel niet bepaald boeiender maakt. Dat geldt ook voor de actiescènes. Die zijn weliswaar goed geschoten en bevatten voldoende explosies en vuurgevechten om de liefhebber te bekoren, maar vanwege de bordkartonnen personages zul je niet erg geïnteresseerd zijn in de uitkomst. Tot slot nog iets over het acteerwerk; ook dat is verre van bijzonder. Christensen, Dillon en Walker doen hun ding naar behoren, maar de rest van de cast kan niet overtuigen. Takers is dan ook op alle fronten een middelmatige prent, die je alleen in huis hoeft te halen als je alle betere genregenoten al hebt gezien.

Takers is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Actie
Speelduur: 107 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, En vele andere
EAN: 8712609666069

• Videoclip
  • BD-Live
  • Movie-IQ
  • Executing the Heist
  • Take Action!

De Blu-ray Disc uitgave van Takers heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Takers is grotendeels geschoten op HD-video. Veel films die digitaal zijn opgenomen hebben die typische klinische uitstraling, inclusief kunstmatig aandoende scherpte. Anders gezegd: ze missen het “filmische gevoel” van op film opgenomen producties. Bij Takers is dit minder het geval: je kunt wel merken dat het om een digitale bron gaat, maar toch ziet het beeld er opvallend filmisch uit. Op technisch vlak valt er dan ook weinig aan te merken op de weergave. Zo heeft de transfer een uitmuntende scherpte en bevat het beeld veel diepte. Ook de kleuren ogen prima: zowel de fletsere, koele kleuren tijdens de klus als het geel/blauw in de club worden zonder problemen weergegeven. Zwartniveau en schaduwdetail zijn niet spectaculair, maar nog altijd ruim voldoende. Storende compressie-artefacting ontbreekt bovendien. Wel is af en toe wat lichte edge ehnancement te bespeuren, wat gelukkig nergens afleidend werkt. Een uitstekende transfer dus!

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Met een stevig muzieknummer vol dik aangezette bas zet de eerste halve minuut van Takers op audiogebied letterlijk en figuurlijk de toon voor de rest van de film. Luid en agressief, dat is het motto hier. De aanwezige lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) trekt gedurende de film dan ook regelmatig alle registers open. Tijdens de actiescènes komen de kogels werkelijk langs alle kanten en laten explosies de ramen schudden in de sponningen. Het mag duidelijk zijn dat er qua surround- en LFE-gebruik niets te klagen valt. Typisch zo’n track die het bioscoopgevoel op prima wijze de huiskamer in brengt. Maar naast het audiogeweld worden ook de dialogen niet vergeten. Die klinken eveneens uitstekend; mooi helder en goed verstaanbaar. De dynamiek van de track is bovendien prima. Het is allemaal wel erg luid, maar dat hoort nou eenmaal bij een actiefilm als deze. Kortom: een uitstekend klinkende track, die een passend agressieve audiobeleving neerzet.

De BD-uitgave van Takers bevat een bescheiden aantal extra’s, die te selecteren zijn vanuit het (popup-)menu. De extra’s, die allemaal Nederlands ondertiteld zijn, hebben een resolutie van 1080p en het geluid is in DD 2.0-formaat.

Een gesproken toelichting van regisseur John Luessenhop, producers Will Packer en Jason Geter en acteur Tip “T.I.” Harris. De vier heren geven een commentaar met een goede combinatie van achtergrondinfo en luchtige anekdotes. Zo nu en dan vallen er wat stiltes, maar desondanks is het een aardige extra voor mensen die meer over de productie willen weten.

Executing the Heist (11 min)
Een standaard promotionele Making Of, bestaande uit filmfragmenten, een blik achter de schermen en interviews waarin iedereen zich enorm positief uitlaat over de film. Erg oppervlakkig allemaal en daarmee niet erg boeiend.

Take Action! (10 min)
De eerste paar minuten van deze featurette staat men stil bij het feit dat Chris Brown al zijn stunts zelf deed. Daarna belicht men enkele van de andere actiescènes en krijg je te zien hoe (delen van) deze scènes tot stand kwamen.

Yeah Ya Know (5 min)
Een videoclip van het nummer “Yeah Ya Know” van Tip Harris, die naast acteur ook rapper is.

Voorproefjes op andere uitgaven van Sony.

BD-Live
Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler nodig met internetverbinding. Na selecteren van de BD-Live optie krijg je, na enige tijd wachten, een menu te zien met aanvullend materiaal. In dit geval gaat het enkel om algemeen promomateriaal van allerlei Sony titels.

Movie-IQ
Middels deze optie, te vinden in het “play movie”-submenu, kun je tijdens de film allerlei (Engelstalige) trivia lezen. Bijvoorbeeld welke muziek in de betreffende scène wordt gespeeld, welke acteurs er op het scherm te zien zijn en andere feiten en weetjes. De info wordt opgehaald via internet, dus je hebt voor deze extra eveneens een Profile 2.0 BD-speler met internet nodig.

In Takers zie je hoe een groepje overvallers een lucratieve klus aangeboden krijgt door een voormalige handlanger. Maar is hij wel te vertrouwen? Ondertussen wordt de groep op de huid gezeten door twee vastberaden agenten. Takers. met rollen van onder meer Matt Dillon, Paul Walker en Hayden Christensen, is een weinig verrassende kat-en-muis-actiefilm. De prent bevat voldoende actie, maar vanwege de eendimensionale, weinig sympathieke personages zal het je als kijker niet echt kunnen boeien. De BD-uitgave van de film heeft uitstekend HD-beeld en lekker agressief, bioscoopwaardig geluid. Qua extra’s is de uitgave helaas minder bijzonder. Afgezien van een aardig audiocommentaar valt er weinig substantieels te beleven.