Megamind

11-05-2011

7

Megamind (DVD)

Megamind (Will Ferrell) is een buitenaards wezen met een blauwe huid dat op jonge leeftijd op aarde terecht kwam. Tijdens zijn jeugd voelt hij zich eenzaam en niet geaccepteerd door zijn leeftijdsgenoten. Dit in tegenstelling tot Metro Man (Brad Pitt), een ander buitenaards wezen dat wel de uiterlijke kenmerken van de mens heeft. Metro Man groeit op in weelde en kan zich door zijn superkrachten populair maken bij iedereen. Aangezien niemand hem toch al mag, besluit Megamind daarom maar een slechterik te worden. Op een dag komt zijn grote droom uit als hij Metro Man weet te verslaan. De stad is nu in zijn handen, maar zonder tegenstander is het toch wel erg saai allemaal.

De animatiestudio van Dreamworks levert al jaren de nodige juweeltjes af. De studio kan zich waarschijnlijk nog het best meten met Pixar, waarvan elke film een gegarandeerde hit lijkt te zijn. Met projecten zoals de Shrek-films, Madagascar, Kung Fu Panda en Over the Hedge heeft de studio iets neergezet waar ze trots op kunnen zijn. Ook hun laatste prent, het hier besproken Megamind, biedt vermaak voor jong en oud, gecombineerd met fraaie animatie. Deze keer draait het verhaal niet om de held, maar meer om de slechterik. Want wat gebeurt er als twee wezens met superkrachten het tegen elkaar opnemen en de kwade genius weet te winnen? Megamind laat dit op zeer vermakelijke wijze zien, zoals gezegd voor jong en oud. Hier en daar dringen zich vergelijkingen op met The Incredibles en Despicable Me, maar de makers weten het allemaal origineel genoeg te houden om niet te gaan vervelen. Het verhaal heeft een prima tempo, waar rustige momenten afgewisseld worden door momenten van actie. Ook is er veel humor aanwezig, waarbij er voor het hele gezin wat te lachen valt. Sommige grappen zijn vooral op kinderen gericht, maar volwassenen zullen hier ook best plezier aan beleven. Voor hen zijn er ook diverse komische momenten die het geheel een meer volwassen uitstraling geven. Ook de gebruikte muziek kunnen volwassenen waarschijnlijk wel waarderen. Met acts als AC/DC, Ozzy Osbourne, ELO en Guns N’ Roses sla je dan ook geen gek figuur. Iets wat ook zeker in het voordeel werkt van de film zijn de prestaties van de cast. Diverse bekende acteurs werden ingeschakeld om hun stem te lenen aan de karakters. Will Ferrell voorziet Megamind van een stem en hij doet dit op zeer goede wijze. Al snel heb je niet eens door dat je te maken hebt met Ferrell, terwijl dit vaak wel het geval is bij grote sterren. Dan is het vooral een karakter met een bekende stem, in plaats van een karakter met een passende manier van praten. Brad Pitt is te horen als Metro Man en ook hij zet een prima prestatie neer. Verder horen we nog Tina Fey, Ben Stiller en Jonah Hill. Iets wat ook niet geheel onbelangrijk is voor een film zoals deze, is de animatie. Op dit vlak liepen de concurrenten van Pixar vaak wat achter de feiten aan, maar de laatste tijd lijken ze een inhaalslag te maken. Ook de animatie van Megamind is dik in orde. Vrolijk en fleurig als het moet, maar ook donker en sinister als het moment hier om vraagt. Het detail van de animaties is uitstekend, zowel van de karakters als de achtergronden. Samenvattend kunnen we alleen maar zeggen dat Megamind een prima film is voor zowel jong als oud. Dreamworks levert andermaal een onderhoudende prent af die de gehele speelduur weet te vermaken en nergens verveelt.

Megamind is uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder volgt onze bespreking van de DVD-uitgave.

Genre: Animatie
Speelduur: 92 min
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
Uitgever: Dreamworks Home Entertainment
EAN: 8717722771065

• Vooruitblik
  • Verwijderde Scène
  • Ontmoet de cast
  • De wereld van Dreamworks Animatie

Megamind staat anamorf op de DVD in het originele formaat van 2.35:1. De kwaliteit van het beeld is prima en zoals je mag verwachten van een recente animatiefilm. Deze films zijn vrijwel allemaal direct overgezet van de digitale bron, wat resulteert in een zeer scherp en gedetailleerd beeld. Ook bij deze DVD is dat het geval. Op het gebied van scherpte en detaillering weet de transfer meer dan te overtuigen. De kleuren ogen mooi fel en bovendien uitstekend verzadigd. De film bevat vrij veel donkere en sombere scènes, die allemaal prima worden weergegeven door het goede contrast en schaduwdetail. De verschillende tinten zwart ogen mooi diep. Het beeld is niet helemaal vrij van foutjes. Zoals wel vaker bij animatiefilms is er regelmatig posterisatie te zien in bijvoorbeeld grote vlakken zoals de lucht. Ook zien we nog aliasing voorbij komen. Filmgrain en beschadigingen zijn uiteraard afwezig, evenals ruis en andere oneffenheden. Een prima beeldkwaliteit die er zeker mee door kan.
De film is verdeeld in 15 hoofdstukken, de optionele ondertiteling is goed leesbaar.

Op deze uitgave van Megamind zijn drie audiotracks te vinden die voor ons van toepassing zijn, namelijk een Engelse, Nederlandse en Vlaamse. Alle staan ze in Dolby Digital 5.1-formaat (448 kb/s) op de schijf. De tracks klinken uitstekend en laten een mooi ruimtelijk en dynamisch geluidsbeeld horen. Vrijwel de gehele film worden alle kanalen bij het geheel betrokken. Zo zijn er niet alleen tijdens de actiescènes geluiden uit de surrounds te horen, maar ook tijdens de rustigere momenten. De muziek klinkt krachtig en wordt in stereo weergegeven door de frontspeakers. Het LFE-kanaal ondersteunt deze muziek en ook de actiescènes met een diepgaand laag. Dit laag is dusdanig aanwezig dat de benodigde momenten meer impact krijgen, maar gelukkig niet te overheersend. Dialogen zijn prima te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De nagesynchroniseerde dialogen klinken natuurlijk en steken niet boven het andere geluid uit. Drie prima track die goed passen bij een film zoals deze.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. Er zijn niet veel extra’s aanwezig en op dit vlak valt de uitgave dan ook tegen. We missen bovendien ook diverse features van buitenlandse uitgaven. Alle extra’s hebben 1.78:1 anamorf beeld en Dolby Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid met Nederlandse ondertiteling.

Ontmoet de cast (9 min.)
Tussen beelden van de film komt de cast en crew aan het woord. De makers vertellen hoe blij ze wel niet zijn met deze cast en de leden van de cast melden hoe leuk ze het vonden om aan de film te werken.

Verwijderde scène (1 min.)
Een scène die niet in de film gebruikt is, voorafgegaan door een korte uitleg van producent Lara Breay waarom dit moment geknipt is.

De film is te bekijken met commentaar van regisseur Tom McGrath, producenten Lara Breay en Denise Nolan Cascino en schrijvers Alan Schoolcraft en Brent Simons. Het gezelschap weet een onderhoudend commentaar af te leveren, waarbij ze elkaar goed aanvullen. Diverse aspecten van het maken van de prent komen aan bod.

De wereld van Dreamworks Animatie
Hier is te kiezen uit vier films van Dreamworks, te weten Shrek, Kung Fu Panda, Madagaskar en How to Train Your Dragon. Na het kiezen van een film is er muziek te beluisteren en zijn trailers te bekijken. Een handig stukje reclame!

Vooruitblik
Trailers van andere Dreamworks uitgaven.

Megamind is een blauwe alien die al op jonge leeftijd op de aarde terechtkwam. Het zit hem niet mee in het leven en hij besluit dan ook slecht te worden. Al vanaf zijn jeugd heeft hij een bittere rivaliteit met Metro Man, maar op een dag weet hij deze te verslaan. Dan komt Megamind erachter dat het leven wel erg saai is zonder tegenstander. Deze film van Dreamworks biedt vermaak voor jong en oud. Het verhaal heeft een goed tempo, met talloze actiescènes en komische scènes. De animatie is dik in orde, evenals de soundtrack en de stemmen van de cast. De DVD heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar valt op het gebied van extra’s tegen. Toch nog altijd een aanrader voor fans van animatie.