Eenzaamheid van de Priemgetallen, De

09-05-2011

7.5

Eenzaamheid van de Priemgetallen, De (DVD)

Na het gelijknamige boek is er nu ook De Eenzaamheid van de Priemgetallen de film. De twee eenlingen Alice en Mattia zijn vrienden voor het leven sinds hun puberteit. De filmt toont hun stuntelige ontmoeting, hoe de hechte relatie is ontstaan en hoe ze in de latere jaren met elkaar omgaan. Lukt dat zonder elkaar? Beiden hebben iets vreselijks meegemaakt in hun jeugd, Mattia verliest zijn zusje en Alice hinkt voor de rest van haar levend door een ski-ongeluk, en gaan daar met op hun eigen manier mee om. Mattia trekt zich volledig terug, terwijl Alice er het beste van probeert te maken. De enige plek waar ze echt gelukkig zijn is bij elkaar, maar zelfs dat brengt ongelukken met zich mee. De één vertrekt naar Duitsland om te promoveren en maakt furore als wetenschapper. De andere trouwt en lijkt heel erg gelukkig. Maar is dit ook zo?

De Eenzaamheid van de Priemgetallen is een film die zich niet in enkele zinnen laat omschrijven. De cameravoering is redelijk traditioneel, maar Italiaanse regisseur Saverio Costanzo voegt subtiele details toe in zijn enscenering (Alice kiest ervoor om de wasbak te nemen waar geen spiegel is, zie afbeelding 1) waardoor de film aantrekkelijk aandoet. Het plot an sich stelt niet veel voor. Op het eerste gezicht is het de film een afgezaagd liefdesverhaal, waar ik persoonlijk niet voor warm loop. Dit terwijl het boek waarop de film gebaseerd is, juist velen erg kon ontroeren. De film draait echter niet zo zeer om wat er op het scherm gebeurt, maar in hoeverre wij ons kunnen inleven in de wereld van Alice en Mattia. Een goed voorbeeld hiervan is de relatie die Alice heeft met Viola, een van de meisjes die haar voornamelijk zitten te pesten. Waarom gedraagt Viola zich zoals ze doet en welke impact heeft dit op Alice' verdere relaties? In deze film zien wij Mattia en Alice tijdens verschillende fases van hun leven. Als kind, als puber, als twintiger en als veertiger. Het is heel knap van de makers van De Eenzaamheid van de Priemgetallen hoe ze acteurs hebben gevonden en zo ver hebben gekregen zo goed op elkaars acteerwerk aan te sluiten. Hiervoor mijn complimenten. Vrijwel al het acteerwerk in deze film is zeer klein en terughoudend, behalve dat van Mattia als kleine jongen, Mattia's moeder en voor een deel Viola. Het spel is als de karakters, stil en verlegen, waardoor het moeilijk is je echt in de film in te leven. Het is een film waar je je best voor moet doen, wil je hem echt leuk vinden. Dit wordt je door het minuscule plot en teruggetrokken spel van de hoofdpersonen niet gemakkelijk gemaakt, maar ik zou iedereen willen vragen dit wel te proberen. Niet voor het grote publiek, maar zeker de moeite waard als je in bent voor een avondje breinbrekende en licht pretentieuze cultuur.

Jaar: 2011
Speelduur: 110 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249477501

• Making Of (28 min)
  • Deleted Scene
  • Theater
  • Cartoon
  • Interview Saverio Costanzo

Op deze DVD-uitgave is De Eenzaamheid van de Priemgetallen te bekijken met een anamorf beeldformaat van 2.35:1. Traditioneel gezien bevatten Italiaanse films zeer mooie beelden. De Eenzaamheid van de Priemgetallen is hier geen uitzondering op. De film kent een goed contrast, hoewel de film soms iets te donker lijkt. De kleuren in de film zijn overal erg verzadigd, waardoor er diepe kleuren te zien zijn. In De Eenzaamheid van de Priemgetallen wordt er op veel leuke manieren met licht gespeeld (zie afbeeldingen 4 en 5). Dit maakt de film leuk om naar te kijken. De film kent echter ook momenten waarop alles wel erg gewoontjes lijkt, waarschijnlijk omdat andere scènes zo visueel aantrekkelijk zijn. Het beeld oogt erg scherp, wat prettig kijkt. Er zijn erg lichte sporen van grain en edge-enhancement te bespeuren, maar nergens storend. Deze DVD-uitgave van De Eenzaamheid van de Priemgetallen kent zowel Franse als Nederlandse ondertiteling, die zoals gewoonlijk wit gecentreerd in beeld staat. De ondertiteling zelf kende geen storende spel- of vertaalfouten.

De Eenzaamheid van de Priemgetallen is te bekijken met een Italiaanstalige Dolby Digital 2.0-geluidstrack (224 kb/s) en een Dolby Digital 5.1-geluidstrack(448 kb/s). Dat de DVD-uitgave ook een 2.0-geluidstrack bevat, staat niet op de cover aangegeven. Hieronder zal enkel de 5.1-geluidstrack worden besproken. De stemmen klinken helder en duidelijk door het middenkanaal. De surroundkanalen worden voornamelijk gebruikt voor omgevingsgeluid en zijn af en toe te horen. Het LFE-kanaal laat van zich horen bij onweer en verschillende delen van de muziek, waaronder de openingtitels en het discofeest. De twee liedjes in de film, Yes sir, I can Boogie van Baccara en voornamelijk Kim Carnes' Bette Davis Eyes, zorgen voor rillingen over je gehele ruggenmerg. Naast het Italiaanse zuchtmeisje uit Ennio Morricone's muziek voor L'uccello dalle piume di cristallo zijn dit de momenten waarop pure emotie wordt overgebracht naar de kijker. De rest van de muziek is ook mooi, maar voornamelijk begeleidend.

Als je de DVD van De Eenzaamheid van de Priemgetallen in je DVD-speler stopt, dan moet je eerst kiezen voor een Nederlands of Frans menu. Na vijf promotie-trailers kom je in het statisch hoofdmenu terecht. Hier kun je de film gelijk selecteren, of kiezen uit één van de twaalf hoofdstukken waarin de film opgedeeld is. Via het menu is er ook toegang tot de extra's die deze DVD-uitgave bevat. Heb je aan het begin ervoor gekozen om een Nederlandstalig menu, dan zijn alle extra's voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Interview (6 min.)
Een Engelstalig interview met regisseur Saverio Costanzo en schrijver Paolo Giordano. Dit is op de DVD-cover aangegeven als Prime Item, maar wordt op de schijf gewoonweg aangeduid als interview. De interviews gaan voornamelijk over de samenhang van de film met het boek. Het verhaal is informatief voor geïnteresseerden en (toekomstige) scenarioschrijvers. De interviews komen helaas tot een abrupt einde.

Backstage (28 min.)
Aangegeven op de DVD als Achter de Schermen. Een informatief en uitgebreid verslag over het maken van de film. Er wordt verteld waar de film over gaat, over acteerprestaties en de ontwikkeling van de karakters. Daarnaast wordt er nog aansacht besteed aan hoe muziek de film beïnvloed heeft. Als je na de eerste keer kijken van de film niet precies snapt waar De Eenzaamheid van de Priemgetallen nu eigenlijk over gaat, kan deze documentaire je wat verder helpen.

Deleted scene (6 min.)
Een enigzins komische verwijderde scène met een oude Alice en een vertegenwoordiger van schoonmaakmiddelen. Uitleg waarom de scène is weggeknipt uit de film wordt niet gegeven, maar waarschijnlijk omdat het tempo en/of de sfeer van de film eronder zouden lijden.

Theater (4 min.)
Het toneelstuk uit de opening van de film zonder de filmtitels eroverheen geplakt. Leuk voor de liefhebber.

Cartoon (6 min.)
Twee fragmenten uit de cartoon waar de jonge Alice in de film naar zit te kijken. Het was leuker geweest als de hele cartoon te zien was geweest, nu draagt het niet echt veel bij.

De Eenzaamheid van de Priemgetallen is een mooie, maar niet echt toegankelijke film. De beelden op deze DVD-uitgave zijn mooi, zij het soms wat te donker. Verder wordt er goed gebruik gemaakt van muziek en is het geluid van een prima kwaliteit. De extra's zijn voor het grootste deel leuk en informatief. Door het minieme plot en het teruggetrokken spel van veel van de acteurs kan het lastig zijn om de film door te komen. Al met al is De Eenzaamheid van de Priemgetallen een film voor liefhebbers van het boek en Italiaanse films of art-house films in het algemeen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.