How To Be

Laurens van der Molen
12-04-2011

3

How To Be (DVD)

Arthur (Robert Pattinson) is een amateurmuzikant. Daarnaast doet hij vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis voor geestelijk gehandicapten en werkt hij in een supermarkt. Nadat zijn vriendin het uitmaakt, moet hij opnieuw bij zijn ouders intrekken. Hij is erg depressief en heeft het gevoel dat zijn ouders nooit van hem hebben gehouden. Zijn vrienden zijn twee jongens die beiden ook niet helemaal in orde zijn. De ene durft de straat niet op en de andere vindt zichzelf onterecht helemaal geweldig. Ze besluiten om met z’n drieën een band op te richten. Aangezien Arthur niet gelukkig is, besluit hij om aan zichzelf te gaan werken en de schrijver van het zelfhulpboek “It’s Not Your Fault” uit Australië over te laten vliegen. Hij huurt hem in als zijn persoonlijke levenscoach. Deze schrijver volgt Arthur overal waar hij gaat en voorziet hem van gevraagde en ongevraagde adviezen.

How To Be wordt op het doosje van de DVD beschreven als een pijnlijk grappige en verrassende comedy over volwassen worden en dingen loslaten. Dat de film pijnlijk is klopt, maar het grappige is ver te zoeken. Hoewel Robert Pattinson zijn rol goed neerzet, blijf je de hele film door met een vervelend gevoel kijken naar Arthurs leven. Het is gewoon niet grappig om te zien hoe een depressieve jongen steeds verder wegzakt. Ook de komst van de schrijver, gespeeld door Powell Jones, brengt hier geen verandering in. De man zegt de meest vreemde dingen, die vaak totaal uit het niets komen. De ouders van Arthur worden gespeeld door Rebecca Pidgeon en Michael Irving. Beiden zetten de rol van slechte ouder goed neer, hoewel Irving een vrij kleine rol heeft. De twee vrienden van Arthur worden gespeeld door Johnny White en Joe Hastings. Voor beiden is dit hun eerste filmrol en ze doen het prima. De grote aantrekkingskracht van de film is natuurlijk Twilight-ster Robert Pattinson. Hij verwierf grote bekendheid met Twilight, maar was daarvoor ook al te zien in Harry Potter en de Vuurbeker. In beide films speelde hij een echte held. In deze film speelt hij een ongelukkige jongen en dit doet hij goed. How To Be is geregisseerd door Oliver Irving, voor wie dit zijn eerste film is. Hij heeft zijn inspiratie duidelijk gehaald bij de films van Wes Anderson, die ook die donkere humor bevatten. Irving weet helaas het niveau van bijvoorbeeld een The Royal Tenenbaums nooit te bereiken. De film heeft een korte speelduur van 81 minuten, maar voelt langer aan omdat het lijkt alsof de film nooit begint. Dit ligt niet aan de acteurs, maar aan het matige script. How To Be is heel verschillend ontvangen. Er zijn mensen die de film en met name Pattinson de hemel in prijzen, maar er is ook een grote groep die de film helemaal niks vindt. How To Be is dan ook een film geworden die vooral interessant is voor fans van Robert Pattinson. Hij zet zijn rol namelijk wel goed neer en laat eens iets anders zien dan wat hij normaal doet. Mensen die niks met Pattinson hebben, kunnen deze film echter beter aan zich voorbij laten gaan.

Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 81 min
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045226121

Het beeld wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.85:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Er zit een scène in de film waarin de kijker door de zonnebril van Arthur kijkt. Dit is erg grappig gedaan door middel van een geel filter. Verder bestaat de film uit veel close-ups en is er weinig actie. Het beeld is over het algemeen van een redelijke kwaliteit, maar de film heeft wel te kampen met aardig wat filmgrain. De kleuren zijn ook wat aan de donkere kant. De scherpte van het beeld is goed en op het schaduwdetail valt ook weinig aan te merken. De Nederlandse ondertiteling is wit en staan goed duidelijk onderin het beeld. De film heeft een speelduur van 81 minuten en is verdeeld in 10 hoofdstukken.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) Engels audiospoor. How To Be bestaat voornamelijk uit dialogen. Deze worden prima gebracht door de centerspeaker en zijn duidelijk te verstaan. De andere speakers hebben over het algemeen weinig te doen, maar worden af en toe subtiel gebruikt voor geluiden in de omgeving. Zeker de subwoofer wordt nauwelijks gebruikt. Deze is enkel te horen op het moment dat Arthur en zijn vrienden samen muziek maken. De nummers die ze spelen zijn een mengeling van akoestische gitaar en techno. Hoewel de nummers nou niet bepaald goed zijn, klinken ze prima uit alle speakers en de subwoofer. Ook de zangstem van Pattinson is tijdens deze nummers goed te horen door de centerspeaker.

De DVD van How To Be begint met een aantal promotionele trailers. Daarna start de film direct op. De DVD heeft geen menu en bevat helaas geen extra’s. De uitgave in Engeland heeft wel extra’s, namelijk een making of, extended scenes en een audiocommentaar van de regisseur en de acteurs Mike Pearce en Johnny White. Het is jammer dat deze bij de Nederlandse release ontbreken.

How To Be vertelt het verhaal van Arthur, een depressieve jongen, die het gevoel heeft dat zijn ouders nooit van hem hebben gehouden. Hij brengt zijn tijd door met het maken van muziek, werken in de supermarkt en helpen als vrijwilliger in een verzorgingstehuis. Omdat hij niet tevreden is met zijn leven, besluit hij de schrijver van het zelfhulpboek “It’s Not Your Fault” in te huren als zijn persoonlijk levenscoach. De film haalt duidelijk zijn inspiratie bij films van Wes Anderson, maar bereikt dit niveau helaas nooit. De DVD bevat geen extra’s. Het beeld is van een redelijke kwaliteit, maar heeft wel te kampen met aardig wat filmgrain. Het geluid is van een goede kwaliteit. De film is zeer wisselend ontvangen. Er is een groep die de film en met name Robert Pattinson erg goed vindt, maar er is ook een grote groep mensen die de film helemaal niks vindt. De film is dan ook vooral geschikt voor fans van Pattinson en mensen die niks met hem hebben, kunnen deze film beter aan zich voorbij laten gaan.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door E1 Entertainment.