Tirza

09-04-2011

7.5

Tirza (Blu-ray)

Jörgen Hofmeester (Gijs Scholten van Asschat) dreigt alles in zijn leven kwijt te raken. Door de aanslagen op de Twin Towers op 11 september 2001 verliest hij al zijn geld, zijn vrouw en oudste dochter hebben hem lang geleden al verlaten en nu verliest hij ook nog zijn baan. Zelfs zijn jongste dochter Tirza (Sylvia Hoeks), zijn alles, is weg. Ze is samen met haar vriendje Choukri naar Namibië. Jörgen hoort maar niets van Tirza. Geen mailtje. Geen smsje. Geen telefoontje. Niets. Hij besluit naar Namibië af te reizen, in de hoop zijn dochter terug te vinden.

De film Tirza, naar het gelijknamige boek van Arnon Grunberg, is voor Nederlandse standaarden een zeer goed gemaakte film. Het acteerwerk van Gijs Scholten van Asschat is groots en tegelijkertijd prachtig subtiel. Kon iedereen maar zo goed met zijn rimpels acteren. Sylvia Hoeks speelt heel innemend de rol van puber Tirza, een indrukwekkende prestatie voor iemand van bijna dertig. De rol van Kaisa, de kindprostituee die Jörgen vergezelt op zijn reis door Namibië, wordt prachtig vertolkt door de totaal onbekende Keitumetse Matlabo. Hopelijk zien we haar terug in vele andere producties. De twee actrices die je weer doen beseffen dat je naar een Nederlandse productie kijkt zijn Johanna ter Steege, de (seksueel) gefrustreerde ex-vrouw van Jörgen Hofmeester, en Titia Hoogendoorn, Ester zonder h, waarmee Jörgen een kortstondige fysieke relatie heeft. Deze twee vrouwen zijn de personificatie van seks in deze film, waar geen enkele Nederlandse productie blijkbaar zonder kan. In Tirza volgt regisseur Rudolf van den Berg keurig de beeldelijke lijnen van een Amerikaanse commerciële productie, inclusief slow-motion tijdens het meest dramatische moment van de film. Dit is voor een Nederlandse film met een redelijk krap budget (ongeveer 1,2 miljoen) een zeer knappe prestatie. Niet meer dan terecht heeft Tirza dan ook een Gouden Kalf gewonnen voor beste regie en beste montage. Dit streven naar perfecte geliktheid is een zeer goed gegeven, maar brengt ook met zich mee dat het verhaal van optimale kwaliteit moet zijn. Dit is niet het geval. De flashbacks in de film, die het eigenlijke verhaal vertellen, laten niet de gewenste indruk achter, waardoor het als kijker soms moeilijk is te begrijpen wat de bedoeling van het verhaal is. Je kunt natuurlijk de film uitleggen als eentje waarin het eigenlijke verhaal zich volledig afspeelt in het hoofd van Jörgen Hofmeester en wij puur op eigen denkkracht moeten achterhalen wat er in Hofmeesters hoofd allemaal gebeurt. Lukt het het je om Tirza op deze manier te bekijken, of je hebt het boek gelezen zodat je weet wat alle onderliggende lagen zijn, dan heb je aan de film een meesterwerk. Lukt je dit niet, dan is Tirza een erg goed gemaakte film, met een teleurstellend verhaal.

Tirza is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. De recensie hieronder betreft de BD-uitgave, de DVD-recensie kun je elders op de site lezen.

Jaar: 2010
Speelduur: 105 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
EAN: 5051888070949

De Blu-ray Disc uitgave van Tirza heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Iets wat direct opvalt aan deze HD-transfer is de uitstekende scherpte. In de beginscène zie je hoe de hoofdpersoon op de snelweg en door de stad rijdt, en daarbij zijn alle kleine details zichtbaar: zelfs verkeersborden en nummerplaten in de verte zijn nog leesbaar. Maar dat is niet het enige gebied waarop de transfer hoge ogen gooit. De helderheid en kleurweergave (bewust koel en somber) zijn namelijk eveneens dik in orde, waardoor de beoogde uitstraling en sfeer perfect tot hun recht komen. En ook zwartniveau en schaduwdetail geven geen reden tot klagen. De DVD-uitgave had last van macro-blocking, op de BD is daar totaal geen sprake van. Wel is er, net als bij de DVD, wat lichte edge enhancement te bespeuren, alsmede enige minimale posterisatie. Beide problemen zijn nauwelijks storend, maar zorgen toch voor een puntje aftrek. Maar daarmee is het nog steeds een uitstekende transfer.
Tot slot nog een opmerking over de ondertiteling. Die heeft namelijk een wat ongebruikelijke opzet. Selecteer je Nederlandse ondertiteling, dan worden enkel de Engelstalig gesproken teksten ondertiteld. Slechthorenden hebben hier dus weinig tot niks aan.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op de BD-uitgave van Tirza zijn diverse audiotracks te vinden, alle in de oorspronkelijke Nederlandse taal. Het gaat om een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz), een Dolby Digital 5.1-track (640kbit/s) en een Dolby Digital 5.1-track met audiodescriptie (640kbit/s). Voor de recensie bekeken we de film met het lossless geluid. Zoals ook al in de DVD-recensie te lezen was, ligt de nadruk van het geluid op de voorkanalen. Daar komt de spraak netjes uit het midden en laten de linker- en rechterluidspreker een mooi breed stereobeeld horen. De surrounds worden vooral gebruikt voor lichte ambiance en flarden van de muziek. Dit geeft het geluid op gepaste momenten een subtiele, maar aangename ruimtelijkheid. Qua dynamiek eveneens geen reden tot klagen; de muziek varieert van subtiel tot krachtig en beide uitersten worden door de track op prima wijze ten gehore gebracht. Als we dan toch een minpuntje op moeten noemen, dan is het dat de dialogen soms wat te veel op de voorgrond staan (wellicht een gevolg van achteraf nasynchroniseren). Maar dat doet weinig af aan de uitstekende kwaliteit van deze track.

In het popup-menu van deze BD-uitgave vind je een tweetal extra’s, een trailer en een Making Of. Dat is niet veel, maar het is nog altijd beter dan de DVD-uitgave, die alleen de trailer bevat. Beide extra’s zijn in HD-resolutie (1080i/p).

Making Of (20 min)
Een vrij korte, maar interessante Making Of (geluid DD 2.0), die met behulp van interviews en achter-de-schermen-materiaal een idee geeft van de productie. Verschillende betrokkenen, waaronder de hoofdrolspelers, de editor en de regisseur, gaan in op het verhaal, het acteerwerk en de personages. Tevens loop je over de sets en kijk je mee bij de opnames van een aantal scènes, onder andere in Namibië. Deze zaken worden door regisseur van den Berg van een openhartige toelichting voorzien.

Trailer
De trailer van Tirza, die de film ietwat anders neerzet dan deze in werkelijkheid is. Het geluid van de trailer is in DD 5.1-formaat.

Tirza is de verfilming van het gelijknamige boek van Arnon Grunberg. De film gaat over alleenstaande vader Jörgen Hofmeester, die afreist naar Namibië om daar zijn vermiste dochter te gaan zoeken. Een conclusie vellen over deze boekverfilming is lastig. Visueel is de film bijzonder sterk, maar qua plot laat Tirza vaak steekjes vallen. Het is dan ook aan te raden om eerst het boek te lezen en dan pas de film te gaan zien, zodat je alle losse flarden van het plot zelf in elkaar kan zetten. De BD-uitgave van de Tirza heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. De extra's maken helaas minder indruk: een korte, maar interessante Making Of is de voornaamste extra. Maar het feit dat deze BD de mogelijkheid biedt om de film met bijna perfect beeld en geluid te bekijken zal en moet voor geïnteresseerden voldoende reden zijn om deze uitgave in huis te halen.