Another Year

11-04-2011

7.5

Another Year (DVD)

Another Year is het verhaal van Tom (Jim Broadbent), Gerri (Ruth Sheen), hun zoon Joe (Oliver Maltman) en hun verscheidene vrienden en collega's. Tom en Jerri hebben het zoals sprookjesboeken omschrijven; ze ontmoetten elkaar op jonge leeftijd, zijn altijd bij elkaar gebleven en doen nog steeds van alles samen. Dit geldt niet voor hun naaste omgeving. Enige zoon Joe is rond de dertig en nog steeds zonder vriendin, collega Mary is ietsjes ouder en is nog steeds op zoek naar een nieuwe vriend en jeugdvriend Ken is ietsjes dikker en wordt voortdurend gekweld door een knagend gevoel van eenzaamheid. Tom en Gerri zijn een luisterend oor voor allen, maar niet zonder mening.

Het mooie aan Another Year is dat de film het herkenbare ongegeneerd blootlegt. Iedereen kent wel een situatie uit zijn of haar leven die in de film voorkomt. Een vriend of vriendin waarmee het niet lekker loopt, terwijl het jou juist op dat moment erg voor de wind gaat. Hierin ligt de charme van Another Year, bij het bekijken van de film plaats je vrijwel automatisch personen uit je eigen leven over de karakters uit de film. Daarom kan de film voor sommigen redelijk confronterend zijn. De karakters in deze film worden subliem neergezet. In de making of van de Terry Gilliam film Brazil zei de acteur Michael Palin al dat het het moeilijkste voor een acteur is om zichzelf/menselijk te spelen, in plaats van een raar figuur. Another Year kent louter zeer ingetogen spel, wat een enorme pluim verdient. Tom en Gerri worden prachtig neergezet door Jim Broadbent en Ruth Sheen, met Tom als de goedbedoelende man die af en toe zijn hart dicht op zijn tong draagt en de altijd diplomatieke Gerri, waar iedereen zijn ei volledig kwijt kan. Deze ingetogenheid kan echter juist een reden zijn voor mensen zijn om de film niet te willen zien. Zoek in Another Year niet naar uitgesproken karakters of een spannend verhaal. Deze zijn er niet. Vanaf minuut één is er een mevrouw in beeld (de fantastische Imelda Staunton, Mrs. Umbridge uit Harry Potter 5) die vertelt dat ze al weken niet kan slapen. De toon voor de film is gezet. Dit betekent niet dat de film geen prachtige, tedere momenten kent. De lange scène waarin Mary wanhopige pogingen doet om Joe te versieren is subliem geschreven en gespeeld. Een scène later die hierop voortborduurt, is even prachtig. Deze film is een ode aan het dagelijks leven, eenzaamheid en ieders zoektocht naar geluk. Another Year gaat vooral over ouder worden en hoe men hiermee om gaat. Het is niet meer dan terecht dat schrijver en regisseur Mike Leigh, zelf op middelbare leeftijd, met deze film een Oscar-nominatie gekregen heeft voor beste script. In mijn ogen is het verhaal uit Another Year origineler en ontroerender dan dat van een koning die over zijn spraakproblemen heen wil komen, maar blijkbaar vond de academie dat niet en zag Leigh het beeldje aan zijn neus voorbij gaan. De film kent wel een redelijk sluimerend tempo. Je moet bereid zijn twee uur te kijken naar pratende mensen, waar niet iedereen op zit te wachten. Ben je hiertoe bereid, dan heb je met Another Year een zeer mooie, ontroerende film.

Naast deze DVD-uitgave van Another Year is er ook een Blu-Ray Disc van de film uitgebracht. De recensie van de Blu-Ray Disc kun je hier lezen.

Jaar: 2011
Speelduur: 125 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045224462

Op deze DVD-uitgave van Another Year is de film te bekijken in het anomorfe beeldformaat van 2.35:1. De film is qua beeld redelijk sober te noemen, aangezien de film voornamelijk bruintinten kent. De film komt door het gebrek aan echte kleur wat flets over, maar je went hier snel aan. De contrasten in Another Year zijn goed, hoewel het zwart iets donkerder had gekund. De sfeer in de vier seizoenen is anders, voornamelijk qua belichting. Het lijkt alsof er tijdens de scènes in de zomer en winter een filter over het beeld hangt. Dergelijke visuele snufjes had de film in mijn ogen niet nodig gehad. De film oogt scherp, hoewel er enkele artefacten op deze DVD-uitgave te zien zijn. Dit zijn voornamelijk kleine vormen van edge-enhancement. Daarnaast is soms een lichte grain te zien, maar nergens echt storend. De ondertiteling van Another Year is goed, mooi wit, gecentreerd en duidelijk Er zijn wel enige artistieke vrijheden in de vertaling geslopen, zodat je bij sommige typische Engelse uitspraken je even achter je oren krabt wat ze in de vertaling precies bedoelen.

De enige geluidstrack op deze DVD-uitgave van Another Year betreft een Engelstalig Dolby Digital 5.1-track (448 kb/s). De film bestaat voor het grootste deel uit tekst, die duidelijk te horen is over het middenkanaal en de geluidskanalen links- en rechtsvoor. Dit maakt de gesprekken levendiger dan op de meeste DVD-uitgaves, waar het gesproken woord enkel door het middenkanaal wordt aangeboden. De twee achterkanalen worden voornamelijk gebruikt om de sfeer van scènes te verhogen, wat redelijk goed lukt. Nodeloos gezegd, wordt er in deze film geen gebruik gemaakt van het LFE-kanaal. In Another Year is aan het begin lichte gitaarmuziek te horen, maar voor de rest van de film is er geen enkele vorm van muziek. Dit zouden sommigen als saai kunnen ervaren, maar de afwezigheid van muziek legt een extra focus op de gesproken teksten, waar het in deze film eigenlijk allemaal om draait.

Op deze DVD-uitgave van Another Year zijn geen extra's aanwezig. Ook moeten we het stellen zonder een menu; de film begint gelijk na enkele promotie-trailers. De film is op de DVD opgedeeld in twaalf hoofdstukken, die enkel te selecteren zijn met behulp van de afstandbediening van je DVD-speler. Ook zijn er op deze DVD geen extra's aanwezig. Dit is jammer, want een documentaire over hoe deze film tot stand is gekomen, zou erg welkom zijn.

Tom en Gerri zijn al meer dan 30 jaar gelukkig samen. Dat kan niet altijd van hun vrienden worden gezegd. Eén voor één komen ze bij hen op bezoek, waarbij Tom en Gerri dan altijd een luisterend oor bieden en waar nodig voor advies kunnen zorgen. Another Year is wederom een prachtig mooie film van Mike Leigh. Vooral het script en de geweldige acteerprestaties tillen deze film naar een hoger niveau. Deze DVD-uitgave van Another Year kent een goed beeld en geluid, maar mist een redelijk menu of enige extra's. Wellicht dat er ooit een betere uitgave van Another Year zal komen, maar in de tussentijd is de film op deze schijf meer dan genoeg om een aanschaf te rechtvaardigen. Besef wel dat een dergelijk arthouse-productie niet voor iedereen is weggelegd.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door E1 Entertainment.