RED

Laurens van der Molen
14-04-2011

8

RED (DVD)

Frank Moses (Bruce Willis) is al een tijdje met pensioen. Hiervoor werkte hij voor de CIA als geheim agent. Frank heeft moeite om een gewoon leven te gaan leiden, maar met Sarah Ross (Mary-Louise Parker) zou hij het graag willen proberen. Helaas heeft zijn voormalige werkgever een agent (Karl Urban) op hem afgestuurd om hem uit te schakelen. Om zijn nieuwe vriendin te beschermen, besluit hij zijn oude collega’s (Morgan Freeman, John Malkovich en Helen Mirren) bij elkaar te roepen. Samen zoeken ze uit waarom de CIA het op hen heeft gemunt en zetten ze de tegenaanval in.

RED staat voor Retired Extremely Dangerous. Dit is ook meteen de beste manier om Bruce Willis, Morgan Freeman, John Malkovich en Helen Mirren te beschrijven. Hoewel alle vier karakters al een tijdje met pensioen zijn, maken ze zonder enig probleem korte metten met hun veel jongere opvolgers. RED is gebaseerd op de gelijknamige comic. Het is een driedelige miniserie uit 2003-2004, geschreven door Warren Ellis. Deze miniserie is veel donkerder dan de film en de verhaallijnen zijn voor de film behoorlijk veranderd. Dit is gedaan door de gebroeders Hoeber, die in 2009 het script voor de film Whiteout hebben geschreven. De film is geregisseerd door Robert Schwentke. Hij regisseerde eerder al de film The Time Travellers Wife met Rachel McAdams en Eric Bana en de film Flightplan met Jodie Foster in de hoofdrol. RED doet denken aan die andere actiefilm uit 2010 met oude sterren in de hoofdrol, The Expendables. Hoewel de actie misschien iets beter is in The Expendables, is vooral de humor een stuk beter in RED. Ook de acteurs zijn van een hoger niveau en spelen andere rollen dan ze normaal doen. Want zeg nou zelf, wanneer zie je Helen Mirren nou in actie met een machinegeweer? Bruce Willis speelt zijn beste rol in jaren en John Malkovich is geniaal als paranoïde malloot. Ook Karl Urban is goed gecast als tegenstander voor Willis en doet niet onder voor de oudere talenten. Mary-Louise Parker (bekend uit haar rol in de tv-serie Weeds) past erg goed in de rol van vriendin van Willis. De romantische spanning tussen de karakters van Willis en Parker is duidelijk aanwezig en neemt steeds verder toe naarmate het verhaal vordert. De film blijft de hele speelduur spannend. Actie en humor worden erg goed afgewisseld en ook vaak gecombineerd. De scene waarin Bruce Willis al schietend uit een rijdende politieauto stapt, is er één om niet snel te vergeten en is eigenlijk op zichzelf al reden genoeg om de film te kijken. RED is een aanrader voor liefhebbers van goede actiefilms, maar ook mensen die wel van een actiekomedie houden, zouden deze film zeker niet moeten missen!

RED is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave, de recensie van de Blu-ray uitgave lees je elders op de site.

Genre: Actie, Komedie
Jaar: 2010
Speelduur: 111 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045224417

• Audio Commentaar van retired CIA field officer Robert Baer
  • RED Trivia Track

Het beeld wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.40:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit hiervan is erg goed. Een enkele keer is er wat filmgrain te zien, maar dit is nergens storend. Af en toe is er lichte edge enhancement zichtbaar, maar deze valt gelukkig niet op .Verder heeft de film mooie volle kleuren en een goed contrast. Het schaduwdetail en de scherpte van het beeld zijn ook van een erg goede kwaliteit. Met name de karakters op de voorgrond springen bijna uit het beeldscherm. Ook in de vele actiescènes treden geen problemen op en blijft de kwaliteit van een hoog niveau. De Nederlandse ondertiteling is wit en staat goed onderaan in beeld. De film is verdeeld in 19 hoofdstukken.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) Engels audiospoor. Dit is van een erg goede kwaliteit. De actie komt letterlijk je huiskamer binnen en dit zorgt ervoor dat je echt het idee hebt dat je erbij bent. De centerspeaker zorgt ervoor dat ook tijdens al het geweld de dialogen helder te verstaan zijn. De overige speakers worden volop gebruikt en zijn met name in de actiescènes een erg goede toevoeging. Bij deze scènes maakt de subwoofer overuren. Zeker als je het geluid lekker hard zet, trilt de vloer mee bij de ontploffingen. Ook in de rustigere scènes is alles goed te verstaan door de centerspeaker en zorgen de overige speakers voor een rustig achtergrondgeluid. Zo hoort het geluid bij een actiefilm te zijn!

De extra’s zijn te kiezen vanuit een prachtig interactief menu met achtergrondgeluid. Helaas bevatten de extra’s geen ondertiteling, waardoor ze slecht te volgen zijn voor mensen die de Engelse taal niet goed beheersen. Deze recensie betreft de rental-versie van RED. De retailversie is een 2-disc Special Edition Metalcase en heeft meer extra’s.

Audiocommentaar van Retired CIA Field Officer Robert Baer
Een interessant commentaar van een man die vroeger bij de CIA heeft gewerkt. Hij legt op een duidelijke manier uit hoe realistisch de film eigenlijk is. De stiltes worden na verloop van tijd steeds langer, maar vooral aan het begin is het erg interessant om naar Baer te luisteren.

Access RED: Trivia Track
Wanneer deze optie aan is gezet, krijg je gedurende de film allemaal feitjes te zien rechts onderin het scherm. Sommige daarvan zijn interessant om te lezen, maar de meeste zijn niemendalletjes, die soms niet eens iets met de film te maken hebben.

In RED zien we vier ex-collega’s in actie die vroeger allemaal bij de CIA hebben gewerkt. Ze werken opnieuw samen om er achter te komen waarom hun oude werkgever het ineens op hen gemunt heeft. De vier ex-collega’s worden geweldig gespeeld door grote namen uit het vak, namelijk Bruce Willis, Morgan Freeman, John Malkovich en Helen Mirren. Met name die laatste is erg verrassend in een rol waarin je haar niet snel verwacht. De wat oudere cast wordt aangevuld met de jongere Mary-Louise Parker en Karl Urban die niet voor de senioren onderdoen. Humor en actie wisselen elkaar goed af. De film is erg goed op DVD gezet en beeld en geluid zijn van een zeer goede kwaliteit. De rental-versie van de film bevat weinig extra’s. De retail-versie is echter een 2-disc Special Edition Metalcase en hier staan meer extra’s op. RED is een absolute aanrader voor iedereen die van actiefilms houdt, maar ook mensen die van actiekomedies houden, zouden deze niet aan zich voorbij moeten laten gaan.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.