Kids are All Right, The

07-04-2011

8

Kids are All Right, The (Blu-ray)

Jules (Julianne Moore) en Nic (Annette Bening) hebben al lang een lesbische huwelijksrelatie. Nic is arts en Jules is thuisgebleven voor de kinderen. Ze hebben allebei een kind gekregen van een anonieme spermadonor, Joni (Mia Wasikosksa) en Laser (Josh Hutcherson). Als Joni 18 is geworden vraagt Laser haar contact te zoeken met hun donorvader. Zelf is hij met zijn 15 jaar nog te jong om dit aan te mogen vragen. Ze ontmoeten Paul (Mark Ruffalo) en voelen een verbinding met hem. Paul is blij verrast door de ontmoeting met zijn biologische kinderen. De moeders daarentegen vinden het in eerste instantie vooral bedreigend. In elk geval zal deze ontmoeting de levens van iedereen veranderen. Huwelijksproblemen komen aan de oppervlakte, keuzes moeten worden gemaakt en Paul ziet ineens andere mogelijkheden met zijn leven dan die van de eeuwige vrijgezel.

Lisa Cholodenko onderzoekt in The Kids Are All Right de moderne familie. Ze wilde met deze film, waar ze samen met Stuart Blomberg het script voor schreef, laten zien dat een homohuwelijk dezelfde ingrediënten kent als een “gewoon” huwelijk. Alhoewel het onderwerp van homohuwelijken nogal beladen is in Amerika (en trouwens ook binnen bepaalde kringen in Europa), heeft ze met deze film een beeld willen neerzetten waarin velen zich kunnen herkennen. En dat is gelukt. Al gaat het in dit geval om een lesbisch stel, de onderwerpen waar ze mee te maken krijgen in hun leven en hun gezin zijn dezelfde als in een conventioneel gezin. Het gevaar van sleur in een relatie, opgroeiende kinderen die hun eigen pad willen gaan met alle conflicten van dien. Maar ook de vaste patronen waarin je als echtpaar terecht kan komen en die kunnen leiden tot een definitieve breuk als je daar geen aandacht aan besteedt en bereid bent om aan jezelf en je relatie te blijven werken. Zonder te verzanden in een te romantisch beeld heeft Cholodenko met deze film een duidelijk statement gemaakt. Daarbij heeft ze gebruik gemaakt van zowel uitstekende, ervaren acteurs en crewleden als van een goed en gedegen script. De film voldoet niet altijd aan de geijkte filmwetten. Zo gaat de camera regelmatig 'over de as' (acteurs kijken langs de andere kant van de camera dan dat ze filmtechnisch behoren te kijken), waardoor je als kijker licht gedesoriënteerd raakt. Erg storend is het niet, maar in deze film komt het wel zeer regelmatig voor.
Het lesbische stel Nic en Jules wordt uitstekend neergezet door Annette Bening (American Beauty, Being Julia) en Julianna Moore (Magnolia, Children of Men). Bening en Moore zijn een redelijk doorsnee koppel. Bening is arts, carrièregericht met een grote behoefte aan controle, Moore is de meer gevoelsmatige en vrije van de twee. Zij is ook degene die thuis is gebleven bij de kinderen en nu een nieuwe uitdaging tot een goed einde probeert te brengen. Hun leven en huwelijk wordt danig op de proef gesteld als hun twee kinderen op zoek gaan naar hun biologische donorvader. Joni (Mia Wasikowska, Alice in Wonderland) en Laser (Josh Hutcherson, Bridge to Terabithia) weten eigenlijk niet goed wat ze kunnen verwachten. Maar tijdens hun eerste ontmoeting met Paul (Mark Ruffalo, Shutter Island) voelen ze toch een onverwachte, maar welkome connectie. Ruffalo speelt zijn rol met verve. Als kijker voel je veel sympathie voor hem en het einde van de film komt dan ook als een kleine teleurstelling. Daar waar de hele film een zekere warmte uitstraalt, zowel emotioneel als visueel, eindigt de film heel anders. In het begin krijg je het idee dat in de wereld van deze film alles mogelijk is, maar uiteindelijk blijken ook hier de gezinswaarden zwart-wit te zijn. Dit is het verhaal van een getroebleerd huwelijk dat net zo conventioneel is als de meeste standaard huwelijken. Het is jammer dat in het laatste stuk van de film de fijne nuances ontbreken. Begrijpelijk, maar toch jammer.
The Kids Are All Right is ondanks het gevoelige onderwerp erg goed ontvangen. De film is vaak genomineerd voor met name beste film, beste script (Cholodenko), beste vrouwelijke hoofdrol(len) (Bening en Moore) en beste mannelijke bijrol (Ruffalo). Helaas hebben ze niet veel nominaties kunnen verzilveren, maar wel de prijs voor beste speelfilm op het Berlin Film Festival en twee Golden Globe's voor Beste Film en Beste Actrice (Bening).
Voor liefhebbers van degelijk drama is deze film een aanrader. Bovendien is er ook voldoende humor in de film aanwezig om het niet te zwaar te maken.

A-Film heeft The Kids Are All Right uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. De bespreking hieronder betreft de BD.

Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 106 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777936016

• Featurette

The Kids Are All Right staat in een beeldformaat van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat slechts een klein beetje afwijkt van het originele 1.85:1 beeldformaat. De film staat op een 25 GB enkellaags disc, die voor bijna 20 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Deze HD-transfer heeft een heel filmische aanblik, maar toch kunnen we niet helemaal tevreden zijn over de algehele kwaliteit. Dat is voornamelijk het gevolg van de aanwezige filmgrain. Dat hoeft op zichzelf geen probleem te zijn, sterker nog, dat verhoogt alleen maar het filmische gevoel en doet recht aan de originele opnames. Maar bij deze transfer is het zodanig aanwezig dat het behoorlijk veel invloed heeft op de scherpte en detaillering. Die hebben namelijk te lijden onder de aanwezige filmgrain. Gelukkig zijn er geen digitale trucjes uitgehaald om de scherpte kunstmatig te verhogen. Wat ook niet helemaal natuurlijk overkomt zijn de kleuren. Het ziet er over de gehele linie vrij flets uit. Een vrij hoog contrast maakt het geheel er niet fleuriger op. Hoge lichten zijn af en toe licht overstraald, terwijl er in de donkere delen weinig detail meer overblijft. Voor een HD-transfer is de kwaliteit daarom nog wel voldoende, maar niet optimaal.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op de Blu-ray Disc-uitgave van The Kids Are All Right staat een lossless DTS-HD Master Audio 5.1 (16bit/48kHz) geluidstrack in de originele Engelse taal. Daarnaast is er ook nog een DTS-HD MA 5.1-track beschikbaar in de Franse taal, maar die laten we bij deze bespreking buiten beschouwing. Dit is geen film vol aktie en avontuur, het betreft hier een dialoog georiënteerde film en dat horen we terug in de geluidsband. Het geluid richt zich heel erg op de frontkanalen en dan met name op de centerspeaker. Dialogen komen keurig uit het midden, klinken heel natuurlijk en zijn uitstekend te volgen. De beide frontspeakers ondersteunen de dialogen met omgevingsgeluiden en een incidenteel effectgeluid. De surroundspeakers komen in het geheel niet zo heel veel voor. Af en toe worden ze gebruikt voor extra omgevingsgeluiden en de spaarzame muziek. Het LFE-kanaal speelt nauwelijks een rol, eigenlijk alleen maar tijdens de motorritjes van Paul. Dit is een prettig in het gehoor liggende geluidstrack, zonder veel poeha, die prima doet waarvoor hij bedoeld is.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menuscherm, zonder achtergrondgeluid. Deze uitgave heeft slechts een beperkt aantal extra's, in SD-formaat, die Nederlands ondertiteld zijn. De Amerikaanse versie op Blu-ray Disc heeft als extra nog een audiocommentaar en een paar featurettes.

Trailer (2 min)
De trailer van de film. Het kleurgebruik in deze trailer is ook niet optimaal, maar wel beter dan in de transfer van de film zelf.

Featurette (3½ min)
Een korte featurette, met veel fragmenten uit de film, waarin regisseuse Lisa Cholodenko en de belangrijkste acteurs in het kort vertellen waar de film over gaat.

De twee vrouwen Jules en Nic zijn al heel lang samen, maar hun huwelijk komt onder druk te staan als hun kinderen besluiten dat ze contact willen met hun biologische vader, een anonieme spermadonor. The Kids Are All Right is een film waarin regisseur Lisa Cholodenko het moderne gezin onderzoekt, met inzicht, humor en een flinke portie realisme. Deze Blu-ray Disc-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit, terwijl de extra's teleurstellen. Toch is de film zelf zeker de moeite waard.