Exit Through the Gift Shop

Laurens van der Molen
01-04-2011

7

Exit Through the Gift Shop (DVD)

Thierry Guetta filmt, sinds hij zijn eerste camera in handen kreeg, alles wat hij ziet. Zijn vrouw, zijn kinderen, maar ook voorbijgangers op straat en beroemde Amerikanen. Hij doet het allemaal zonder speciale reden, hij filmt om te filmen. Via zijn neef, Space Invader, komt hij in contact met de wereld van straatkunst. Guetta ontmoet steeds meer kunstenaars en al snel besluit hij om hier een documentaire over te gaan maken. De kunstenaar die hij het liefst wil filmen is Banksy. Als het lot de twee bij elkaar brengt, neemt het verhaal echter een onverwachte wending. Guetta begint namelijk zelf ook straatkunst te maken als Mr. Brainwash.

Exit Trough the Gift Shop is een bijzondere documentaire. De film begint met een uitleg van de straatkunstenaar Banksy, die vertelt dat de documentaire eigenlijk over hem zou gaan, maar dat de documentairemaker zelf interessanter bleek. Zijn stem is vervormd zodat hij niet te herkennen is. Vervolgens wordt het verhaal van Thierry Guetta verteld, een Franse filmmaker die nog nooit een film heeft gemaakt, maar wel alles vastlegt op film. Guetta aanbidt Banksy en Banksy vindt dat het tijd wordt dat zijn werk wordt gedocumenteerd. Guetta filmt alles wat Banksy doet, maar op het moment dat Banksy vraagt om de documentaire te zien, blijkt dat Guetta niet bepaald een professionele filmmaker is. Het resultaat van de jaren die Guetta heeft gefilmd, is waardeloos. Banksy vindt echter wel dat er iets moet gebeuren met al het materiaal en besluit zelf een poging te doen om er een documentaire mee te maken. Het resultaat is Exit Trough the Gift Shop .
Op internet zijn de meningen verdeeld over deze documentaire van Banksy. Is de documentaire echt of is het allemaal één groot commentaar op de manier waarop straatkunst wordt ontvangen door kunstliefhebbers? De documentaire geeft hier geen antwoord op en laat ieder dit voor zichzelf beslissen. Wat Exit Trough the Gift Shop wel doet, is een mooi beeld geven van het fenomeen straatkunst. Verschillende kunstenaars geven hun mening over hoe straatkunst zou moeten zijn en hoe het wordt gewaardeerd door het grote publiek. Er is in de loop der jaren te zien dat ook de kunstliefhebbers de straatkunst beginnen te waarderen. De werken van Banksy gaan weg voor extreem hoge bedragen en ook zijn tentoonstellingen worden druk bezocht. Banksy heeft de opkomst van de straatkunst in deze documentaire erg mooi in beeld gebracht. De film zet je aan het denken en de opkomst van Guetta als Mr. Brainwash geeft aan hoe vreemd het begrip kunst eigenlijk is. De beelden van Guetta worden erg goed gebruikt en deze excentrieke Fransman is een erg interessant personage. Banksy heeft een goede keuze gemaakt door de film om Guetta te laten draaien en niet om de straatkunstenaars zelf. Op deze manier heb je als kijker het idee dat je net als Guetta meegaat in het leven van een straatkunstenaar en er niet alleen naar kijkt van buitenaf. Bovendien heeft deze keuze er ook voor gezorgd dat de film toegankelijker is voor een groter publiek.
Exit Trough the Gift Shop is een film voor mensen die belangstelling hebben voor straatkunst, maar ook mensen die van een goede documentaire houden, zitten bij deze film goed.

Genre: Documentaire
Speelduur: 83 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777935248

• A Star is Born
  • B Movie
  • Life Remote Control

Het beeld wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Doordat veel beelden zijn geschoten met een handheld camera, die vaak ook erg veel beweegt, varieert de beeldkwaliteit nogal. De beelden van de interviews zijn van een goede kwaliteit, maar de handheld beelden hebben vaak last van ruis, slechte kleuren en ga zo maar door. Zeker de scènes die zich in de avond afspelen, zijn vaak erg donker en slecht belicht. Doordat dit bij de documentaire hoort, is dit niet echt storend en gelukkig worden deze beelden afgewisseld met goed geschoten beelden. De Nederlandse ondertiteling is wit en staat goed in beeld en deze is niet uit te schakelen.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) Engels audiospoor. Dat is over het algemeen van goede kwaliteit. Maar ook hier willen de opnames van de handheld camera weleens zorgen voor slecht verstaanbare dialogen. De meeste dialogen klinken echter helder door de centerspeaker en zijn duidelijk te verstaan. Zeker bij de vele interviews met de kunstenaars die Banksy zelf heeft geschoten is niets op het geluid aan te merken. Exit Trough the Gift Shop heeft een mooie soundtrack en deze wordt door de andere vier speakers op prima wijze ten gehore gebracht. Hetzelfde geldt voor de straatgeluiden.
De subwoofer wordt ook gebruikt voor de soundtrack en deze klinkt erg goed.

De extra’s zijn te kiezen vanuit een interactief menu met achtergrondgeluid. Ze worden allemaal weergeven in 1.85:1 beeldformaat en hebben een Dolby Digital 2.1 (224 kb/s) audiospoor. Helaas bevatten de extra’s geen ondertiteling, waardoor ze vaak erg moeilijk te volgen zijn. Guetta spreekt namelijk erg gebrekkig Engels en de stem van Banksy is vervormd, zodat hij niet te herkennen is. Het is dan ook onbegrijpelijk dat ervoor is gekozen om de extra’s niet van ondertitels te voorzien.

Deleted Scènes (4 min)
Verschillende scènes die de film niet hebben gehaald. Deze extra staat op het DVD-doosje niet aangegeven.

A Star is Born (7 min)
Banksy heeft verschillende kunstenaars uitgenodigd, waaronder Mr. Brainwash. Het publiek ziet hier voor het eerst zijn werk.

B Movie (14 min)
De interessantste extra van de DVD. B Movie is een korte documentaire over Banksy. Hijzelf en een aantal kunstenaars en liefhebbers bespreken zijn geschiedenis en wat hij voor de kunst heeft betekend.

Life Remote Control (15 min)
Dit is de documentaire zoals Guetta hem bij Banksy inleverde. Althans nadat een advocaat er naar had gekeken. De documentaire is teruggebracht van anderhalf uur naar 15 minuten. Banksy beschrijft de documentaire het best: “Het is alsof je een kind met ADHD de afstandbediening van de tv geeft en hij vervolgens begint te zappen en hier pas mee ophoudt op het moment dat de documentaire afgelopen is”.

Exit Trough the Gift Shop zou een documentaire worden over de beroemde straatartiest Banksy, gemaakt door Thierry Guetta. De gebeurtenissen in de jaren waarin de documentaire is gemaakt, hebben er echter voor gezorgd dat Banksy zelf de documentaire is gaan maken en Guetta het onderwerp is geworden. De documentaire geeft een goed beeld van het fenomeen straatkunst en laat goed zien hoe vreemd het begrip kunst eigenlijk is. De DVD-uitgave van deze film is goed, maar door het soms slechte bronmateriaal (de handheld beelden van Guetta) is het beeld af en toe erg slecht belicht en heeft het behoorlijk last van ruis. Ook zijn de dialogen soms iets lastiger te verstaan. Verder zijn zowel beeld als geluid echter van een goede kwaliteit. De extra’s zijn leuk, maar wel een beetje karig. Exit Trough the Gift Shop is interessant voor mensen die geïnteresseerd zijn in de opkomst van straatkunst, maar liefhebbers van goede documentaires zijn bij deze film ook zeker aan het goede adres!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.