Due Date

Rene Cloosterman
04-04-2011

6.5

Due Date (DVD)

Peter Highman (Robert Downey Jr.) is eindelijk op weg naar huis. Zijn vrouw staat op het punt te bevallen en hij wil koste wat het kost de bevalling bijwonen. Hij had echter geen rekening gehouden met ene Ethan Tremblay (Zach Galifianakis). De twee ontmoeten elkaar al voor het vliegveld, maar blijken ook in hetzelfde vliegtuig te zitten. Hier worden ze echter al weer snel uitgezet na een vervelend, maar vooral beschamend misverstand. Nu staan beide mannen op de zogenaamde ‘no fly list’, wat betekent dat ze niet meer mogen vliegen. Er zit niks anders op dan per auto te reizen. Peter is echter ook zijn portemonnee nog kwijt, maar gelukkig biedt Ethan hem een lift aan. Bij Ethan in de auto stappen is alleen het stomste wat Peter ooit gedaan heeft, want het blijkt al snel een reis van rampzalige proporties te worden.

Met The Hangover scoorde regisseur Todd Phillips een gigantische hit. Dit opende vele deuren voor de filmmaker die hiervoor vooral bekend stond om enkele zogenaamde High School-komedies, te weten Road Trip en Old Skool, en de filmversie van Starsky & Hutch. Er werd reikhalzend uitgekeken naar zijn volgende project, het hier besproken Due Date. Mensen die denken met een tweede Hangover te maken te hebben, komen bedrogen uit. Qua sfeer, opzet en humor verschillen de twee films als dag en nacht. The Hangover draait om een groep vrienden die in de meest bizarre omstandigheden terechtkomen. Veel van de humor komt uit deze situaties en ook de soms vreemde personages die ze tegen het lijf lopen. De humor in Due Date is veel subtieler. Ethan Tremblay is heel erg irritante man, wat leidt tot diverse pijnlijke momenten. Ook hoe zijn reisgenoot hier mee omgaat en soms geheel doordraait is onderwerp van veel van de humor in de film. De prent is verder ook niet echt een standaard komedie. Er zit zelfs drama in verwerkt en karakterontwikkeling. Dit alles maakt Due Date een film die niet voor iedereen bestemd is. Zeker niet voor mensen die een tweede Hangover willen zien of echt alleen houden van platte humor. Naast een komedie is de prent in feite ook gewoon een roadmovie, die enkele overeenkomsten oproept met Planes, Trains & Automobiles. De twee hoofdpersonen moeten noodgedwongen samen half Amerika doortrekken, waarbij ze elkaar onderweg steeds beter leren kennen en zelfs beginnen te begrijpen. Ook hier belanden ze in enkele vreemde situaties, maar lang niet zo vreemd als in de vorige film van Phillips. Hoewel de cast uit diverse bekende namen bestaat, draait het verhaal toch vooral om de twee hoofdpersonen. Die worden gespeeld door Robert Downey Jr. en Zach Galifianakis. Het duo heeft een prima chemie en beiden zetten een uitstekende rol neer. Galifianakis is zelfs zo irritant dat je als kijker ook echt een hekel aan hem krijgt en hem allang langs de kant van de weg had gezet. Gaandeweg kom je er echter achter dat hij eerder triest en tragisch te noemen is, iets wat goed overkomt. Downey Jr. speelt een succesvolle zakenman die ook vrij irritant is, maar dan op een andere manier. Hij vindt zichzelf superieur aan veel mensen. Dit roept natuurlijk een groot contrast op als hij op pad moet met zijn reisgenoot. De optredens dragen de film geheel en zijn erg belangrijk voor het slagen van de prent. De twee acteurs weten goed hun minder leuke karaktertrekjes te laten zien en langzaam maar zeker ondergaan ze allebei een transformatie, één die ze zonder de ander niet hadden kunnen volbrengen. Naast deze twee mannen zien we nog enkele bekende gezichten opduiken, zoals Jamie Foxx, Juliette Lewis en Michelle Monaghan. Zoals gezegd zijn deze rollen ondergeschikt aan de twee hoofdrollen, maar de optredens voldoen prima.Due Date is een vakkundig gemaakte komedie, die misschien minder lachbuien zal veroorzaken dan The Hangover, maar nog altijd garant staat voor diverse leuke momenten. De film is vooral aan te raden voor mensen die houden van subtiele humor en sterke karakters die niet ondersneeuwen tussen alle humor.

Warner heeft Due Date op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. De DVD-versie is hier besproken, de recensie van de BD-uitgave vind je hier

Genre: Drama, Komedie, Komedie/Humor
Jaar: 2011
Speelduur: 91 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans
EAN: 5051888071960

Due Date is geschoten op 35mm-film met het beeldformaat 2.40:1 en is in zijn oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De beeldkwaliteit ziet er erg goed uit, zoals we van een DVD uit 2011 mogen verwachten. De kleuren ogen fris en zomers, maar maken nergens een overdreven indruk. Het beeld is haarscherp, maar af en toe zijn er wat soft ogende scènes. Mogelijk is dit met opzet gedaan. Met uitzondering van wat lichte filmgrain oogt de print erg schoon. Ook de zwartwaarden en het schaduwdetail zijn prima in orde. Zelfs in de donkere scènes blijven de details goed zichtbaar. Wel zijn er in de donkere gedeeltes af en toe wat kleine artefacten zichtbaar, maar deze zijn nergens hinderlijk en vallen nauwelijks op. Al met al valt er op de beeldkwaliteit weinig aan te merken. Een verdiende dikke voldoende.

De DVD van Due Date is voorzien van een Engelse en Italiaanse Dolby Digital 5.1 audiotrack (384kb/s). Daarnaast is er ook nog een Engelse commentaartrack voor blinden (EAD), eveneens in Dolby Digital 5.1 (384kb/s). Evenals het beeld is ook het geluid in orde. Dialogen bevinden zich netjes in het middenkanaal terwijl de gebruikte (rock)muziek uitsluitend in de stereokanalen wordt afgespeeld. Aangezien er niet veel actiescènes aanwezig zijn, speelt deze muziektrack een belangrijke en ondersteunende rol. De muziek klinkt erg ruimtelijk en helder, maar is negerns overheersend. De surrounds worden voornamelijk gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Deze omgevingsgeluiden zijn erg gedetailleerd en creëren een levendige omgeving. Echter tijdens de actiescènes zijn ze amper hoorbaar. Het LFE-kanaal wordt goed gebruikt ter ondersteuning van de muziek track. Maar evenals de surrounds wordt deze minimaal aangesproken tijdens de actiescènes. Een goede en gedetailleerde soundtrack die prima past bij het genre.

In tegenstelling tot de Blu-ray Disc-versie is de DVD-versie van Due Date slechts voorzien van één extra. Deze heeft Dolby Digital 2.0 (192kb/s) geluid.

Gag Reel (7 min.)
Een aantal bloopers en versprekingen. Helaas zijn geen van alle aanstekelijk en kom je als kijker niet verder dan een kleine glimlach. Nederlandse ondertiteling is optioneel.

Peter en Ethan zitten tegen hun wil in met elkaar opgescheept. Ze willen beide naar huis, maar door een hachelijk misverstand mogen ze niet met het vliegtuig. De enige optie is om samen met de auto de reis te maken. De film is geregisseerd door Todd Phillips, die we al kennen van The Hangover. Due Date is echter geen vervolg van deze komedie. De humor in Due Date is veel subtieler en daarmee wat minder toegankelijk. Desondanks is het een zeer vermakelijke film geworden die de lachspieren toch weet te raken. De beeld- en geluidskwaliteit van deze DVD-uitgave zijn prima in orde, maar de extra's zijn zwaar onder de maat.