Due Date

28-03-2011

7.5

Due Date (Blu-ray)

Peter Highman (Robert Downey Jr.) is eindelijk op weg naar huis. Zijn vrouw staat op het punt te bevallen en hij wil koste wat het kost de bevalling bijwonen. Hij had echter geen rekening gehouden met ene Ethan Tremblay (Zach Galifianakis). De twee ontmoeten elkaar al voor het vliegveld, maar blijken ook in hetzelfde vliegtuig te zitten. Hier worden ze echter al weer snel uitgezet na een vervelend, maar vooral beschamend misverstand. Nu staan beide mannen op de zogenaamde ‘no fly list’, wat betekent dat ze niet meer mogen vliegen. Er zit niks anders op dan per auto te reizen. Peter is echter ook zijn portemonnee nog kwijt, maar gelukkig biedt Ethan hem een lift aan. Bij Ethan in de auto stappen is alleen het stomste wat Peter ooit gedaan heeft, want het blijkt al snel een reis van rampzalige proporties te worden.

Met The Hangover scoorde regisseur Todd Phillips een gigantische hit. Dit opende vele deuren voor de filmmaker die hiervoor vooral bekend stond om enkele zogenaamde High School-komedies, te weten Road Trip en Old Skool, en de filmversie van Starsky & Hutch. Er werd reikhalzend uitgekeken naar zijn volgende project, het hier besproken Due Date. Mensen die denken met een tweede Hangover te maken te hebben, komen bedrogen uit. Qua sfeer, opzet en humor verschillen de twee films als dag en nacht. The Hangover draait om een groep vrienden die in de meest bizarre omstandigheden terechtkomen. Veel van de humor komt uit deze situaties en ook de soms vreemde personages die ze tegen het lijf lopen. De humor in Due Date is veel subtieler. Ethan Tremblay is heel erg irritante man, wat leidt tot diverse pijnlijke momenten. Ook hoe zijn reisgenoot hier mee omgaat en soms geheel doordraait is onderwerp van veel van de humor in de film. De prent is verder ook niet echt een standaard komedie. Er zit zelfs drama in verwerkt en karakterontwikkeling. Dit alles maakt Due Date een film die niet voor iedereen bestemd is. Zeker niet voor mensen die een tweede Hangover willen zien of echt alleen houden van platte humor. Naast een komedie is de prent in feite ook gewoon een roadmovie, die enkele overeenkomsten oproept met Planes, Trains & Automobiles. De twee hoofdpersonen moeten noodgedwongen samen half Amerika doortrekken, waarbij ze elkaar onderweg steeds beter leren kennen en zelfs beginnen te begrijpen. Ook hier belanden ze in enkele vreemde situaties, maar lang niet zo vreemd als in de vorige film van Phillips. Hoewel de cast uit diverse bekende namen bestaat, draait het verhaal toch vooral om de twee hoofdpersonen. Die worden gespeeld door Robert Downey Jr. en Zach Galifianakis. Het duo heeft een prima chemie en beiden zetten een uitstekende rol neer. Galifianakis is zelfs zo irritant dat je als kijker ook echt een hekel aan hem krijgt en hem allang langs de kant van de weg had gezet. Gaandeweg kom je er echter achter dat hij eerder triest en tragisch te noemen is, iets wat goed overkomt. Downey Jr. speelt een succesvolle zakenman die ook vrij irritant is, maar dan op een andere manier. Hij vindt zichzelf superieur aan veel mensen. Dit roept natuurlijk een groot contrast op als hij op pad moet met zijn reisgenoot. De optredens dragen de film geheel en zijn erg belangrijk voor het slagen van de prent. De twee acteurs weten goed hun minder leuke karaktertrekjes te laten zien en langzaam maar zeker ondergaan ze allebei een transformatie, één die ze zonder de ander niet hadden kunnen volbrengen. Naast deze twee mannen zien we nog enkele bekende gezichten opduiken, zoals Jamie Foxx, Juliette Lewis en Michelle Monaghan. Zoals gezegd zijn deze rollen ondergeschikt aan de twee hoofdrollen, maar de optredens voldoen prima.
Due Date is een vakkundig gemaakte komedie, die misschien minder lachbuien zal veroorzaken dan The Hangover, maar nog altijd garant staat voor diverse leuke momenten. De film is vooral aan te raden voor mensen die houden van subtiele humor en sterke karakters die niet ondersneeuwen tussen alle humor.

Warner heeft Due Date op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Drama, Komedie, Komedie/Humor
Jaar: 2011
Speelduur: 95 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
  • Dolby Digital 5.1 - Thais
EAN: 5051888071946

• Gag Reel
  • BD-Live
  • Complete Two and a Half Men scene
  • Scene Mash-ups

De Blu-ray Disc uitgave van Due Date heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Van een recente film zoals deze mogen we wel wat verwachten op het gebied van beeldkwaliteit. Gelukkig stelt de transfer niet teleur en krijgen we een fraai ogend en vooral natuurlijk uitziend beeld te zien. Op vrijwel alle fronten wordt er gepresteerd naar behoren. Zo bevat het beeld veel detail en oogt het geheel mooi scherp. Er zijn wel diverse momenten waarbij het allemaal wat softer oogt, maar het is moeilijk te zeggen of dit aan de transfer ligt. De kleuren ogen natuurlijk en laten een prima verzadiging zien. Hier geen overdreven felle kleuren, maar gewoon zoals het moet zijn. Contrast en schaduwdetail zijn ook in orde, wat resulteert in donkere scènes die goed te volgen zijn. Ook het zwartniveau is prima. Het grootste pluspunt van deze transfer is dat er vrijwel geen artefacten aanwezig zijn. Filmgrain is wel aanwezig, soms wisselend in hoeveelheid, maar over de gehele lijn geen probleem.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

De originele Engelstalige soundtrack staat in DTS-HD Master Audio 5.1-formaat (16bit/48kHz) op de schijf. De track presteert goed en laat een geluidsbeeld horen dat vooral op de voorste kanalen gericht is. Dialogen komen hier helder en goed verstaanbaar uit de centerspeaker. De frontspeakers laten een breed stereogeluid horen, waarbij de kanalen een goede scheiding laten horen. Vooral de muziek komt hier goed tot zijn recht. Due Date is een film die het niet moet hebben van knallende actie, dus het gebruik van de surrounds is beperkt. Toch zijn er enkele momenten waarbij er wat actie te zien is. Hier laten de surrounds wat effecten en omgevingsgeluiden horen, die deze scènes iets meer dynamiek en ruimtelijkheid geven. De bijdrage van het LFE-kanaal is voldoende, zeker voor een film zoals deze. Het meeste laag is te horen bij de vele muziek, maar ook bij de genoemde scènes met wat meer actie. Tot slot klinkt de track mooi helder en is er een prima hoeveelheid detail te horen. Ruis en beschadigingen zijn niet aanwezig.

Na enkele waarschuwingsschermen laat de schijf een hoofdmenu zien. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te selecteren. Op het gebied van extra’s stelt de uitgave teleur. Alle extra’s hebben 1080p beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid met Nederlandse ondertiteling.

The Complete Two and a Half Men Scene featuring Ethan Tremblay (3 min.)
Ethan Tremblay maakt een gastoptreden in de populaire serie Two and a Half Men. In de film is hier een klein stukje van te zien, maar hier heb je de kans om de gehele scène te bekijken.

Deleted Scenes (3 min.)
Drie verwijderde scènes die terecht uit de film gelaten zijn.

Gag Reel (6 min.)
Een vrij lang durende reeks versprekingen en andere dingen die mis gingen tijdens de opnames. Echt grappig wordt het helaas nergens.

Due Date: Too Many Questions (41 sec.)
Een vrij nutteloze extra waarbij we een snelle samenvatting zien van enkele vragen die Ethan stelt aan Peter.

Due Date: Action Mash-up (30 sec.)
Vergelijkbaar met de vorige extra, maar nu een samenvatting van de scènes met wat meer actie.

BD-Live
Op de pagina van Warner zijn enkele trailers te bekijken van andere films van de studio.

Due Date vertelt het verhaal van twee mannen die noodgedwongen met elkaar per auto Amerika door moeten reizen. De film is geregisseerd door Todd Phillips, onder andere bekend van The Hangover. Fans van deze film moeten geen tweede Hangover verwachten, aangezien de humor heel anders is en Due Date ook momenten laat zien van drama. Alles bij elkaar is dit een iets mindere film, maar veel zal aankomen op smaak. Veel mensen zullen namelijk de iets subtielere humor leuker vinden. De optredens van de twee hoofdrolspelers zijn dik in orde en dragen grotendeels de film. Deze BD-uitgave laat een prima beeld- en geluidskwaliteit zien, maar stelt zwaar teleur op het gebied van extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.