Fourth Kind, The

25-03-2011

5.2

Fourth Kind, The (Blu-ray)

Dr. Abigail Tyler (Milla Jovovich) woont met haar kinderen in het afgelegen Nome in Alaska. Dit plaatsje staat bekend om het absurd hoge aantal onopgeloste verdwijningen. Psychologe Abigail onderzoekt wat er aan de hand is, door haar getraumatiseerde patiënten te interviewen. Zo komt ze erachter dat verschillende personen exact dezelfde droom hebben, waarin een witte uil een belangrijke rol speelt. Door haar patiënten onder hypnose te brengen hoopt Abigail meer te weten te komen en het mysterie op te lossen. Dat heeft echter verstrekkende gevolgen. Volgens Abigail is er maar één verklaring mogelijk, maar dat is een verklaring die op de nodige scepsis stuit.

Het in 2009 verschenen The Fourth Kind, over mysterieuze gebeurtenissen en verdwijningen in het stadje Nome in Alaska, begint ongewoon. Actrice Milla Jovovich verschijnt in beeld – als zichzelf, niet als filmpersonage – om te vertellen dat de film op ware gebeurtenissen is gebaseerd en dat de makers echte beeld- en bandopnames in de film hebben verwerkt. Daarna gaat de film van start en zie je direct wat bedoeld wordt: je krijgt een fragment van een interview te zien dat regisseur Olatunde Osunsanmi had met de echte Abigail Tyler (in de film gespeeld door Jovovich). Later in het verhaal krijg je tevens andere opnames te zien, bijvoorbeeld beelden van de hypnose-sessies met de slachtoffers en audio van dictafoonopnames. Daarbij wordt regelmatig met split-screen gewerkt en zie je de werkelijke opname en de gedramatiseerde versie naast elkaar. Het gebruik van dit docu-achtige materiaal werkt vrij goed en geeft het verhaal, dat in essentie niet veel beter is dan dat van een matige X-Files-aflevering, een zekere meerwaarde en geloofwaardigheid die de prent hard kan gebruiken. Mede hierdoor weet de film de aandacht wel vast te houden, al doet het einde erg afgeraffeld en onbevredigend aan. Het waargebeurde aspect is vast ook de voornaamste reden dat de film financieel gezien netjes presteerde; met een opbrengst van ruim 47 miljoen is het budget van 10 miljoen ruimschoots terugverdiend. Wil je The Fourth Kind zonder verdere voorkennis bekijken, stop dan nu met het lezen van dit commentaar en ga verder bij de beeldkwaliteit. Mogelijk – afhankelijk van hoeveel je al over de film weet en hoe goedgelovig je bent – volgen er spoilers. Want tijdens het bekijken van The Fourth Kind krijg je het gevoel dat er iets niet helemaal in de haak is met het archiefmateriaal. Neem nu het interview met de echte Abigail Tyler: die ziet er uit als een bleekgeschminkte zombie en praat alsof ze vanaf een script werkt, in plaats van dat haar antwoorden natuurlijk overkomen. Hetzelfde idee, dat het allemaal wel erg geacteerd overkomt, krijg je bij het andere beeldmateriaal (nog even losstaand van hoe (on)geloofwaardig de getoonde gebeurtenissen überhaupt zijn). Verdacht… En dus ga je na het bekijken van de film even rondspeuren op internet. Dan blijkt dat je inderdaad voor de gek bent gehouden: al het “waargebeurde” materiaal is in scène gezet. De enige waarheid is dat er in Nome inderdaad een reeks verdwijningen is geweest, maar uit onderzoek bleek dat deze gewoon toe te schrijven waren aan aardse oorzaken. Men zet The Fourth Kind dus neer als iets wat het niet is. Doet dit “kijkersbedrog” afbreuk aan de film? Eigenlijk wel, zodra je in de gaten krijgt dat het allemaal nep is – of dat nu tijdens of na de film is – is alle intrige direct verdwenen (iets wat bij bijvoorbeeld The Blair Witch Project niet het geval was). Wat dan resteert is een zeer matige X-Files-achtige prent, ondanks de aardige rol van Milla Jovovich.

The Fourth Kind is uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD/BD-uitgave, de recensie van de DVD/BD-uitgave vind je hier.

Genre: Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 98 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045221133

De Blu-ray Disc uitgave van The Fourth Kind heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-2 codec.

Het duurt niet lang voordat het grootste minpunt van deze HD-transfer zich openbaart. Er is namelijk een enorme hoeveelheid aliasing te zien. Ongeveer elk shot heeft er wel last van, met hinderlijk trillende delen van het beeld tot gevolg. Daarnaast is tevens streperige, verticale artefacting te zien, die met name opvalt aan de randen van voorwerpen en personages. We kunnen niet met zekerheid zeggen waar dit vandaan komt, maar het lijkt er sterk op dat het hier om een opgeschaalde SD-transfer gaat. Dat zou ook verklaren waarom de scherpte erg tegenvalt. Eén ding is zeker; dit is een andere transfer dan op de uitgave van Universal (verkrijgbaar in Amerika). Die maakt namelijk gebruik van de modernere VC-1 codec in plaats van de hier gebruikte MPEG-2 variant, en ziet er wél strak en scherp uit. Maar goed, we zullen het ermee moeten doen. Op de overige fronten valt er over “onze” transfer minder te klagen. Zo zijn kleur, helderheid en zwartniveau dik in orde en ontbreken vuil en beschadigingen. Maar dat doet niks af aan het feit dat deze transfer BD-onwaardig is, en qua sommige aspecten zelfs minder goed dan het beeld op DVD. En daarvoor heb je natuurlijk geen BD-speler aangeschaft.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Met het geluid van de BD-uitgave van The Fourth Kind is het beduidend minder slecht gesteld dan met het beeld. De aanwezige DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) klinkt namelijk overwegend prima. De film wil een enge, onbehaaglijke sfeer neerzetten, en deze track draagt daar zeker aan bij. Zo heeft het geluidsbeeld een mooie ruimtelijkheid, waarbij de surrounds gebruikt worden voor zowel omgevingsgeluiden, muziek als effecten. Dialogen komen meestal uit het midden, maar zijn wanneer dat gepast is (bijvoorbeeld bij de shots in split-screen) ook over de linker- en rechterluidspreker te horen. Prima dus. Dat geldt ook voor het laag uit onder meer het LFE-kanaal, dat vooral te horen is bij schrikeffecten en wanneer de muziek dreigende vormen aanneemt. Eveneens belangrijk voor een film als The Fourth Kind is de dynamiek, aangezien het geluid het gehele spectrum van subtiel gekraak tot overweldigend schrikeffect beslaat. Op dit gebied ligt nog wel enige verbetering; de dynamiek van de track is niet slecht, maar ook niet geweldig. Desondanks kunnen we wel degelijk spreken van een prima spoor, waarmee een ruime voldoende geheel verdiend is.

De Nederlandse BD-uitgave van The Fourth Kind bevat geen (popup-)menu en dus ook geen extra’s. De Amerikaanse uitgave heeft wel wat extra materiaal, namelijk enkele verwijderde scènes. Ook daar dus geen enorm pakket, maar het is nog altijd beter dan niks.

In The Fourth Kind onderzoekt Dr. Abigail Tyler (Milla Jovovich) een reeks vreemde gebeurtenissen in haar woonplaats Nome in Alaska. Wat onschuldig begint mondt uiteindelijk uit in moord en geweld. Dan denkt Tyler het onaardse antwoord op het mysterie te weten. Klinkt als een doorsnee X-Files-aflevering, en meer is het eigenlijk ook niet. Maar omdat het neer wordt gezet als gebaseerd op ware gebeurtenissen – inclusief het gebruik van archiefmateriaal – weet de film toch de aandacht vast te houden, tot aan het onbevredigende einde. De BD-uitgave van de film heeft een teleurstellende beeldkwaliteit, de DVD ziet er beter uit. Het geluid is daarentegen wel dik in orde. Er zijn geen extra’s aanwezig. Vooral vanwege de teleurstellende beeldkwaliteit is dit een BD-uitgave die je gerust links kunt laten liggen. Als je geinteresseerd bent in de film kun je beter de DVD-versie in huis halen.