Louis Malle Collection, The

29-03-2011

8

Louis Malle Collection, The (DVD)

De Franstalige regisseur Louis Malle (1932-1995) wordt door velen aangemerkt als een zeer inventieve en invloedrijke filmmaker. Hij wilde nooit hetzelfde pad twee keer bewandelen en schuwde het doorbreken van taboes niet. Verder stond hij aan de wieg van vele succesvolle carrières, zoals die van Susan Sarandon, Jeanne Moreau en Brooke Shields. Maar wie kent tegenwoordig nog Louis Malle of zijn werk? Lumière Home Entertainment komt met een 4 DVD-box met daarin vier films van Malle: Ascenseur Pour L'Échafaud (De Lift Naar Het Schavot), een moordmysterie uit 1957, Au Revoir Les Enfants (Vaarwel Kinderen), een in 1987 gemaakte terugblik van Louis Malle op zijn jeugdjaren in de Tweede Wereldoorlog, Lacombe Lucien, een aanklacht tegen de onkunde en ontvankelijkheid van jongeren uit 1974 en Les Amants (De Geliefden), een film uit 1958 over het liefdesverhaal van een grillige vrouw.

Disc 1 Ascenseur Pour L'Échafaud (90 min)

Disc 2 Au Revoir Les Enfants (100 min)

Disc 3 Lacombe Lucien (133 min)

Disc 4 Les Amants (90 min)

De vier films uit deze 4 DVD-box zullen hier afzonderlijk besproken worden, beginnend bij het debuut van Louis Malle, Ascenseur Pour L'Échafaud. Het verhaal van de film, gebaseerd op het gelijknamige boek van Noël Calef, grijpt je; vanaf minuut vijf weet je niet precies meer wat er aan de hand is en zit je op de punt van je stoel te wachten op de ontknoping. De speciaal voor deze film gemaakte muziek door Miles Davis en Co draagt goed bij aan de kijkbaarheid van de film. Het is de houterige cameravoering en vooral de apatische manier van acteren die Ascenseur Pour L'Échafaud voor sommigen moeilijk te pruimen maakt. Jeanne Moreau is de enige in de film die de moeite doet enige emotie in haar spel te krijgen. Zonder al te veel weg te geven over het plot is het raar dat mensen zeer onverschillig doen over zaken waar we in het echte leven toch enige gezonde bedenkingen zouden hebben. Dit daargelaten is Ascenseur Pour L'Échafaud qua verhaal om te smullen. Zouden de heren uit Hollywood het niet kunnen laten nog meer remakes uit de deur te gooien, dan wil ik ze toch aanraden eens naar deze film te kijken. Les Amants die een jaar later uitkwam, getuigt van een lossere manier van regisseren en acteren. Bij deze film heb je het gevoel dat de mensen die hem maakten het ook leuk vonden om te doen, waardoor deze wat toegankelijker is. Er zit zelfs op plekken humor in! Het plot is voor de tijd waarin het uitkwam zeer baanbrekend; de film draait om de (seksuele) gevoelens van een vrouw. Met de ogen van nu lijkt de film niets meer dan een doktersromannetje met wat vleugjes poëzie. Graag wil ik iedereen vragen de film met het tijdsbeeld van toen in je achterhoofd te kijken. Waarom deze film een 16+ rating heeft gekregen snap ik niet; twee seconden is er een tepel in beeld, meer niet. Lacombe Lucien gaat over een gelijknamige jongen die zich anno 1944 maar verveelt op zijn huidige werk. Bij toeval komt hij bij een feestje voor Vichy-Fransen (aan de kant van de Duitsers) en besluit hij zich bij hen aan te sluiten. Deze film is moeilijk te recenseren. De film loopt behoorlijk traag en kent een laatste half uur wat voor mij niet had gehoeven. Het acteerwerk is wederom houterig en voor het grootste deel ongeïnspireerd, behalve dat van de oude Joodse kleermaker en zijn moeder. Anderzijds ga je juist daardoor de film waarderen. Het gaat over een jongen die maar wat aanklungelt en totaal niet beseft wat voor schade hij aanricht en dat is ook wat je ziet en waar je je aan gaat ergeren. Een film die je wederom met een bepaalde bril op moet bekijken. Eén van Louis Malle's laatste films, Au Revoir Les Enfants is zonder meer een juweeltje. Het vertelt het verhaal van Julien, die tijdens de Tweede Wereldoorlog door zijn ouders in een katholieke internaat wordt geplaatst. Hier leert de jongen Jean kennen, die later Joods blijkt te zijn. De film kent geen echt plot. Als kijker zit je daar net als de kinderen op het internaat en maak je veel mee van de dagelijkse routine. Wanneer er wel iets buitengewoons gebeurt, voel je dan ook extra gespannen, zoals een kind zou doen. Persoonlijk vind ik Au Revoir Les Enfants een zeer geslaagde film, die ik ook met verve wil aanraden aan fans van bijvoorbeeld Haar Naam Was Sarah.

Genre: Detective, Drama
Speelduur: 413 min
Verpakking: Scanavo Duo Keep Case
Beeldverhouding: 1.66:1 anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019004897

• Fotogalerij
  • Interview met pianist René Urtreger

Ascenseur Pour L'Échafaud, Au Revoir Les Enfants en Lacombe Lucien zijn allemaal te bekijken in een anamorf 1.66:1 beeldformaat. De vierde film Les Amants is te bekijken met beeldformaat van 2.35:1, gelijk het origineel. Deze laatste film voelt in vergelijking met de andere drie films oud aan, aangezien door sommige scènes een filmstreep loopt (zie afbeelding 3) en er soms een waas over het beeld lijkt te zitten. Het is niet storend, maar valt wel op in vergelijking met de andere films. Bij alle vier de films bevat het beeld vaak grain, wat kan storen. Ascenseur Pour L'Échafaud kent in sommige scènes deze grain ook, maar is over het algemeen genomen goed van beeld. De film komt vaak wat flets over; echt gebruik gemaakt van licht wordt er niet. Dit is jammer, omdat je je er als kijker aan kan gaan zitten storen. De kleurenfilm Lacombe Lucien kent een goed kleurcontrast, hoewel het zwart ietsjes donkerder had gemogen, en speelt in een enkele scène leuk met licht. De andere film in kleur, Au Revoir Les Enfants, is bij vlagen juist net iets te donker. In deze film zijn voor het grootste deel geen opvallende kleuren. Enkel de bisschop en de moeder van Julien dragen felle kleuren, de rest is grauw bruin en grijs. Alle vier de DVD's hebben alleen Nederlandse ondertiteling, die in en uit te schakelen is. De ondertiteling is goed, wit gecentreerd zoals gebruikelijk, maar is Vlaams Nederlands. Dit kan op sommige momenten leiden tot onbegrip.

Alle vier de films zijn te beluisteren met een Franstalig mono geluidstrack, waardoor het bekijken van de film op een 5.1-Surround Set soms wat hol kan klinken. Ascenseur Pour L'Échafaud (96kb/s) wordt, zoals eerder is vermeld, muzikaal begeleid door Miles Davis. De muziek klinkt helder, al zou je graag willen dat het surroundgeluid was. Dit zou de muziek kracht bijzetten die het zeker verdient en waarvoor de muziek ook bedoeld is. De stemmen zijn voor de rest helder en duidelijk te verstaan. Lacombe Lucien (192 kb/s) kent de prachtige muziek van de gitarist Django Rheinhardt, waarvoor hetzelfde geldt als voor de muziek van Miles Davis; de muziek klinkt te hol om echt indruk te maken. Hier is het gemis echter aanzienlijk minder, omdat de muziek in deze film enkel op de achtergrond aanwezig is. Gedurende de hele film is er gesis aanwezig, wat vooral bij de scènes waar niet in wordt gesproken vervelend kan zijn. De hoofdpersoon heeft een apart accent, waardoor het soms moeilijk te verstaan is wat hij bedoelt. De rest van de cast heeft dit accent niet, waardoor je met enig besef van de Franse taal je makkelijk uit de voeten kan maken. Deze film heeft goede geluidseffecten, wat bij bijvoorbeeld Les Amants nog niet echt het geval was. Au Revoir Les Enfants (96kb/s) maakt ook goed gebruik van geluidseffecten. Een volle zaal vol lief slapende kinderen en opeens hoor je iets piepen. Je loopt 's nachts door het bos en daar hoor je een auto en heel vaagjes Duitse stemmen. Mooi gedaan. Ook hier op zich goed geluid, zij het mono. Graag had ik de preek van de bisschop, sowieso al redelijk indrukwekkend, middels een 5.1-track willen horen. Zodat je meer het gevoel hebt dat je de man echt hoort spreken. Les Amants (192 kb/s) kent redelijk goed geluid en de stemmen zijn goed te verstaan. Deze film draait voornamelijk om de gesprekken die mensen met elkaar hebben. De voice-over klinkt iets te hard in verhouding met de rest van de film. Je zit te kijken naar een romantische scène en opeens tettert er heel hard een stem doorheen. Jammer.

Alle vier de films beschikken over een menu waar men direct de film kan bekijken, maar ook scènes kan selecteren. De eerste twee discs bevatten enkele extra's, maar daarna moeten we het doen met de gebruikelijke promotietrailers.

Disc 1 Ascenseur Pour L'Échafaud

Interview René Utreger (15 min)
Dit is een kort, maar zeer interessant interview over jazz an sich, maar ook over René's samenwerking met Miles Davis en hun werk voor Ascenseur Pour L'Échafaud. Erg leuk om als extra te hebben!

Trailer
Een beetje rare trailer die de eerste film van Louis Malle onmiddellijk tot de beste van de Franse cinema wil scharen.

Fotogalerij
Een klein aanbod van filmstills, foto's van de productie en poster artwork.

Disc 2 Au Revoir Les Enfants

Fotogalerij
Een selectie van voornamelijk filmstills.

The Louis Malle Collection is een goede DVD-box en geeft ons een mooi aanbod aan films, hoewel de gemiddelde kijker misschien liever alleen Au Revoir Les Enfants zou willen aanschaffen. Ben je wat meer geïnteresseerd in film, dan kan je met de andere films uit deze DVD-box waarschijnlijk goed uit te voeten, hoewel het bekijken van de films van sommigen wel vereist dat je een andere bril opzet. Er wordt als kijker wel verwacht dat je er goed bijblijft en dingen voor lief neemt, wat men bereid moet zijn te doen. Het beeld is op wat strepen en grain na goed, soms wat te donker bij Au Revoir Les Enfants en iets te flets bijAscenseur Pour L'Échafaud. Het geluid bij alle vier de films uit deze DVD-box is redelijk goed, jammer genoeg alleen mono. De extra's die er zijn, zijn erg leuk en interessant, maar meer zou toch wel gewenst zijn. Een goede aankoop voor de doorgewinterde filmliefhebber!