Legend of the Guardians - The Owls of Ga'Hoole

24-03-2011

7.7

Legend of the Guardians - The Owls of Ga'Hoole (Blu-ray)

De jonge kerkuil Soren (Jim Sturgess) wordt samen met zijn oudere broer Kludd (Ryan Kwanten) ontvoerd door de Volmaakte Strijders, een uilenbende onder leiding van de legendarische uil Metalbeak (Joel Edgerton). Samen met een aantal andere jonge uiltjes worden ze ingelijfd in het leger van Metalbeak, waarin de kerkuilen de hoogste in hiërarchie zijn. Soren raakt bevriend met Gylfie (Emilie Barclay) en samen willen ze ontsnappen. Maar als het zover is wil Kludd niet mee vluchten. Hij voelt zich thuis bij de Volmaakte Strijders. Met pijn in het hart vlucht Soren en gaat samen met Gylfie op weg naar het eiland van Ga'Hoole, waar volgens de legende de wijze en strijdvaardige uilen “De Bewaarders van Ga'Hoole” hem kunnen helpen Kludd te bevrijden en Metalbeak te stoppen in zijn snode plannen. Een spannend avontuur volgt.

Regisseur Zack Snyder heeft al een aantal films op zijn naam staan, zoals het bloederige 300, Watchmen en zijn debuutfilm Dawn of the Dead. Allemaal films in een nogal agressief genre. Om dan een animatiefilm over uilen te maken zou niet echt voor de hand liggen, ware het niet dat ook in dit verhaal weer de nodige agressie voorkomt. De film is gebaseerd op de eerste drie delen van de boekenserie “Guardians of Ga'Hoole”, geschreven door Kathryn Lasky. De serie bestaat in zijn geheel uit 17 delen. De boeken zijn tot scenario verwerkt door John Orloff (A Mighty Heart) en Emil Stern (Tenderness). Regisseur Snyder heeft zich voor deze animatiefilm omgeven met mensen die hun sporen al ruim verdiend hebben in filmland. De Art Direction stond onder leiding van Grant Freckelton, die ook de visuele effecten heeft verzorgd voor kaskrakers Harry Potter and the Goblet of Fire, 300, The Matrix Reloaded en Moulin Rouge!. De camera was in handen van Gavin Boyle (Inkheart en The Golden Compass). Allemaal films waarin visuele effecten een grote rol spelen. Dus garantie voor een adembenemende film zou je zeggen. Maar is dat ook zo? Visueel zit deze film prachtig in elkaar, niet eerder heb ik een animatiefilm gezien die zo gedetailleerd en zo helder is (zie ook beeldcommentaar), maar toch mist de film iets. En dat 'iets' zou goed kunnen liggen in de platheid van de karakters. Nergens word je echt meegesleept in de emotie of de beleving van de karakters. Er zit weinig hart in, zeker als je het vergelijkt met de uitgebalanceerde animatiefilms van Pixar bijvoorbeeld. Bovendien wordt de film uiteindelijk in de vechtscènes erg agressief en duister. Op zich is het een verhaal dat al vele malen en op vele manieren verteld is; dat van de strijd tussen goed en kwaad. Waarin de goeden heel goed zijn en de slechten heel slecht. Dat geeft natuurlijk al niet veel diepte aan de karakters, maar uiteindelijk wordt bijvoorbeeld de strijd tussen de jonge uilenbroeders Soren en Kludd ook niet erg uitgediept. Misschien dat daarom deze film ook geen prijzen heeft gewonnen, maar wel genomineerd is voor 'animated and visual effects'. En in die categorie hadden ze best een prijs mogen verzilveren. Ondanks al dit commentaar op de emotionele kracht van deze film moet gezegd worden dat dit natuurlijk een animatiefilm is voor kinderen. En het verhaal is spannend, soms grappig en vooral erg mooi gemaakt. De boeken worden redelijk trouw gevolgd, al zijn er wel een aantal aanpassingen gedaan en karakters toegevoegd of weggelaten. Het is niet een film voor de allerkleinsten, daarvoor zitten er teveel enge scènes in, maar voor de oudere kinderen zal deze film zeker een succes zijn.
In Nederland is de film uitgekomen onder de titel Legende van Ga'Hoole, met Nederlandse stemmen van onder andere Daan Schuurmans en Carice van Houten.

Warner Home Video heeft Legend of the Guardians – The Owls of Ga'Hoole uitgegeven op zowel DVD als Blu-ray Disc. De bespreking hieronder betreft de BD, de DVD-recensie lees je hier.

Genre: Animatie, Avontuur
Jaar: 2010
Speelduur: 97 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Spaans
EAN: 5051888071830

• Musicvideo
  • Maximum Kid Mode
  • Rise of the Guardians
  • Artwork Galleries
  • True Guardians of the Earth
  • Armor up With Soren and Eglantine
  • Match the Owl Treats
  • Looney Tunes Cartoon: Fur of Flying

Legend of the Guardians – The Owls of Ga'Hoole staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc uitgave, wat gelijk is aan het originele formaat. Er is ook een 3D-versie van de film, welke een beeldformaat heeft van 1.85:1. Deze Blu-ray Disc bevat geen 3D-versie. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc, die voor bijna 30 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 videocodering.

Je kunt na het zien van deze Blu-ray Disc niet anders concluderen dan dat de beeldkwaliteit werkelijk prachtig is. De detaillering, kleuren, het contrast, het is werkelijk een lust voor het oog. Ik heb zelden zo'n mooie animatie-transfer gezien. Waar Pixar een grote naam heeft qua animatiefilms, doet deze film daar qua beeld absoluut niet voor onder. De veertjes van de uilen, de structuur in de bomen en rotsen, de bewerking van het harnas van Metalbeak, alles ziet er zeer gedetailleerd en haarscherp uit. Het lijkt bijna levensecht, zoals de uilen er uitzien. Eveneens indrukwekkend zijn de regendruppels in een storm. Zo helder, zo scherp, zo indrukwekkend. Het ene beeld is nog prachtiger dan het andere. Ook bijzonder fraai aan de film is de werking van het licht. Dat zorgt vaak voor een warme gloed over het geheel, als van een steeds maar terugkerende ondergaande zon. De film is geheel digitaal gemaakt en vanaf die bron rechtstreeks overgezet naar DVD en Blu-ray Disc. Het moge duidelijk zijn dat hierdoor krassen of vuiltjes totaal niet aan de orde zijn. Dit is een sprankelende en oogstrelende transfer, waar tekortkomingen niet aan de orde zijn. Superlatieven schieten hier tekort.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Voor het geluid van Legend of the Guardians – The Owls of Ga'Hoole is er een Engelstalige lossless DTS-HD Master Audio 5.1 (24bit/48kHz) track beschikbaar. De overige geluidstracks, waaronder Nederlands en Vlaams, zijn Dolby Digital 5.1 (640 kb/s). Waar het beeld erg veel indruk weet te maken, daar weet ook het geluid z'n mannetje te staan. We krijgen een dynamisch en helder klinkende HD-audiotrack voorgeschoteld die uitermate weet te imponeren. Het geheel klinkt zeer ruimtelijk, waarbij veelvuldig gebruik wordt gemaakt van alle beschikbare kanalen. De achterste kanalen worden hierbij in split-surround aangesproken. Dialogen gaan soms van hot naar her, als het geluidsbeeld daarom vraagt. Het LFE-kanaal wordt met zekere regelmaat in het geheel betrokken en zorgt dan voor een stevige punch met een strak en soms diep laag. Een erg goede geluidstrack, die op momenten als demo-materiaal kan dienen.
Wie overschakelt naar het Nederlands- of Vlaamstalige geluidsspoor merkt direct een terugval in dynamiek en detail. Niet verwonderlijk, omdat we hier te doen hebben met een Dolby Digital 5.1-track, in plaats van een DTS-HD MA-track. Toch zijn beide tracks zeker de moeite waard, ook al staan de dialogen iets teveel op de voorgrond. Maar er is wel degelijk aandacht aan besteed en men probeert zoveel mogelijk het oorspronkelijke geluidsbeeld te volgen.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menuscherm in 1.78:1 beeldformaat, met een fragment van de themamuziek als achtergrondgeluid. De hieronder beschreven extra's zijn alle in HD-resolutie (1.85:1 beeldformaat) en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Maximum Kids Mode (107 min)
Uil Soren neemt je mee door de film, waarbij via beeld-in-beeld-kaders achtergronden van de film worden vertoond. Acteurs vertellen over hun karakters en een begeleidende stem vertelt over het maakproces van de film. Alles wordt op een kindvriendelijke manier uitgelegd, maar voor elke kijker zijn er interessante passages te vinden. Je hoeft niet alles in één keer te kijken, want het programma onthoudt waar je de vorige keer gebleven bent.

Armor up With Soren and Eglantine
Via deze interactieve setup kun je zelf de karakters van Soren en Eglantine aankleden. Dit doe je met de afstandsbediening van je Blu-ray Disc speler.

Match the Owl Treats
Een spelletje, waarbij je het eten voor de uilen moet samenstellen. Het lijkt nog het meest op het aloude spelletje Memory.

True Guardians of the Earth (15 min)
Rico Rodriguez en Digger vertellen over echte uilen en hoe belangrijk ze zijn voor deze wereld.

Rise of the Guardians (2 min)
Een alternatief begin van de film. Veel dreigender en meer duister dan de opening zoals die in de film is te zien.

Artwork Galleries
Vier diavoorstellingen van uitgewerkte tekeningen, die als basis dienden voor de film. Sommige zijn al zeer gedetailleerd.

Music Video (4 min)
De videoclip van "To the Sky" van Owl City. Het is een aardig nummer en de videoclip is mooi gemaakt, maar veel indruk maakt het niet. In de videoclip zitten veel fragmenten uit de film. Het beeldformaat van de videoclip is 2.35:1.

Looney Tunes: Fur of Flying (3 min)
Een tekenfilmpje van de overbekende Roadrunner en de coyote. Niets nieuws onder de zon, maar het is mooi om Roadrunner in HD te zien.

De jonge kerkuilen Soren en zijn broer Kludd worden ontvoerd door de Volmaakte Strijders, een groep uilen die uit is op macht. Soren wil ontsnappen, terwijl Kludd zich wel thuis voelt binnen de Strijders. Legend of the Guardians – The Owls of Ga'Hoole is een aantrekkelijke animatiefilm die soms te weinig diepgang heeft, maar er wel prachtig uit ziet! Voor de allerkleinsten onder ons bevat de film teveel angstige momenten, dus voor hen is het beter deze film te mijden. De Blu-ray Disc-uitgave is technisch dik in orde. Beeld en geluid zijn werkelijk adembenemend mooi. Er staan een flink aantal extra's op deze uitgave, maar lang niet alles is even interessant. Maar alleen al voor de geweldige beeld- en geluidskwaliteit is het de moeite waard om deze Blu-ray Disc te bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.