Machete (S.E.)

31-03-2011

7.7

Machete (S.E.) (DVD)

Machete (Danny Trejo) is een voormalig Mexicaanse federale politieagent. In het verleden is hij hardhandig in aanraking gekomen met drugsbaron Torrez (Steven Seagal). Deze aanvaring heeft hem het leven van enkele geliefden gekost en bovendien zijn eigen baan. Nu zwerft hij door Amerika op zoek naar werk. Op een dag wordt hij benaderd door de gladde Booth (Jeff Fahey). Deze heeft voor hem een lucratief voorstel, iets waar Machete maar al te graag op ingaat. Hij wordt ingehuurd om de rechtse Senator McLaughlin (Robert De Niro) om te leggen. Op de dag van de aanslag blijkt echter dat Machete in de val is gelokt en moet dienen als lokaas. Nu moet hij op de vlucht met zowel de mannen van Booth als de gehele politiemacht achter zich aan. Hij krijgt gelukkig hulp van enkele mensen die wel raad weten met tuig als Booth en McLaughlin.

Het karakter van Machete was voor het eerst te zien in de film Spy Kids, uiteraard van regisseur Robert Rodriguez. Het personage verschilt in deze prent van de uiteindelijke Machete die te zien is in de gelijknamige film. Deze Machete kwam eigenlijk pas echt tot leven in de namaaktrailer die te zien was in Grindhouse, later opgedeeld als Planet Terror en Death Proof. Robert Rodriguez liep al jaren rond met het idee voor de prent, waarbij hij voor het karakter altijd Danny Trejo als hoofdrolspeler in gedachte had. Deze acteur met het kenmerkende pokdalige gezicht heeft inmiddels al in ruim 200 films gespeeld, maar met Machete had hij feitelijk pas zijn eerste echte hoofdrol binnen. Een trailer van enkele minuten omtoveren tot een speelfilm is geen gemakkelijke taak. Nou was het ook nooit de bedoeling dat Machete mee zou doen met de Oscars, maar Rodriguez heeft het verhaal toch redelijk op orde. Het basisgegeven wordt namelijk verder uitgewerkt tegen een achtergrond die perfect past bij de film. De illegale binnenkomst van vele Mexicanen in Amerika dient als achterliggend platform voor het script. Toch is het vooral de absurditeit waar de prent het van moet hebben. Machete is namelijk met opzet een slechte B-film geworden, waarbij alle clichés en regels van het genre van stal gehaald worden. Dit betekent veel bloederige actie, blote vrouwen, absurde momenten, plotgaten en stereotype karakters. Robert Rodriguez weet het geheel echter zo over-the-top en vooral leuk te brengen, dat de film een klein feestje wordt om naar te kijken. Je moet het allemaal dus niet te serieus nemen, maar vooral genieten van al de genoemde pluspunten. Zoals gezegd speelt Danny Trejo de rol van Machete. De rol is hem letterlijk op het lijf geschreven. Hij was tenslotte eerste en enige keus voor het karakter, iets dat duidelijk is terug te zien. Maar buiten dit feit doet Trejo het gewoon prima en weet hij Machete goed neer te zetten als zwijgzame held tegen wil en dank. Met de rest van de cast zit het ook wel goed. We zien namelijk mensen als Robert De Niro, Michelle Rodriguez, Jessica Alba, Steven Seagal, Lindsay Lohan en Don Johnson voorbij komen. De meesten in dit rijtje hebben maar een kleine rol, maar allen krijgen ze genoeg momenten om te schitteren. De meeste aandacht gaat, naast Trejo, uit naar de karakters van Jessica Alba en Robert De Niro. Vooral de laatste zet een schitterende karikatuur neer als rechtse politicus die het liefst alle illegalen zelf de nek omdraait. Steven Seagal is te zien als slechterik, dit voor het eerst in zijn carrière. Hier kan hij zijn typische fluisterende spraak en kwade blik tot in den treure ten beste geven. In iedere andere film zou hij genadeloos door de mand vallen, maar hier werkt het allemaal. Naast al deze mensen is er ook een belangrijke rol weggelegd voor het personage van Jeff Fahey, die we vooral kennen als piloot Frank Lapidus in Lost en het eerder genoemde Planet Terror. Ook hij doet het prima, slecht acteren in een film als Machete bestaat ook eigenlijk niet. Alles bij elkaar is Machete een film geworden die erg leuk is om naar te kijken. De makers nemen het allemaal niet serieus, dus dit moet je als kijker ook zeker niet doen. Gewoon lekker achterover gezakt kijken naar al het absurds dat het op scherm te zien is, dan zal je niet teleurgesteld worden.

Machete is op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. De hier besproken 2-Disc Special Edition DVD is uitgebracht met vier verschillende slipcases, waar een karakter uit de film op afgebeeld is.

Genre: Actie, Misdaad
Speelduur: 107 min
Verpakking: Duo Keep Case in Slipcase
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045225612

• Interviews
  • Achter de schermen
  • Foto gallerij
  • Film Clips
  • Publicity Campagne

De openingsscène van Machete heeft dat typische uiterlijk dat ook te zien was bij de andere Grindhouse-projecten. Dit betekent dat veel beschadigingen, ruis en grain te zien zijn. Na deze opening verandert het beeld echter in iets dat meer past bij een recente bioscoopfilm. Vanaf dat moment oogt de transfer mooi scherp, met slechts enkele softe momenten. Belangrijkste is nog dat er vanaf dan totaal geen beschadigingen meer te zien zijn. Misschien dat veel mensen liever een beeld hadden gehad als bij de opening, maar eigenlijk heeft de film dat helemaal niet nodig. De transfer presteert op alle vlakken ruim voldoende. Het detail is prima, evenals contrast, zwartniveau en schaduwdetail. De kleuren ogen erg warm, waarbij het geheel een oranjeachtige gloed heeft meegekregen. De huidtinten ogen dan ook niet erg natuurlijk, maar bij de sfeer van de film past het allemaal prima. Edge enhancement is hier en daar te zien, evenals wat korte momenten van aliasing. Verder zijn er geen artefacten aanwezig. Filmgrain blijft wel aanwezig, maar in mindere mate in vergelijking met de eerste scène.
De film is verdeeld in 12 hoofdstukken, de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Voor het geluid van Machete is er de keuze uit twee audiotracks, namelijk een DTS 5.1-track (754 kb/s) en een Dolby Digital 5.1-track (384 kb/s). Beide tracks zijn in de originele Engelse taal. In direct vergelijk kunnen we zeggen dat de DTS-track de betere is van de twee. Echt veel verschil is er niet te horen, vooral een wat beter detail en voller geluid bij de DTS-track. Het geluid richt zich vooral op de voorste kanalen, waarbij dialogen goed verstaanbaar uit de centerspeaker komen. De frontspeakers worden gebruikt voor de muziek en overige geluiden. Hier is een mooi breed stereogeluid te horen, waarbij geluiden zich natuurlijk van links naar rechts bewegen. De surrounds komen vooral tot leven bij de actiescènes. Hier is dan split-surround te horen. Het gebruik van deze kanalen is voldoende, hoewel er momenten zijn waarbij het wat meer had gemogen. Dit gaat eigenlijk ook op voor het LFE-kanaal. Tijdens de actiescènes is hier een redelijk diepgaand laag te horen, waardoor deze momenten meer impact krijgen. Al met al twee tracks die ruim voldoende scoren, maar dynamiek en spreiding missen om van echte topper te spreken.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1, met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. Deze uitgave bestaat uit twee schijven, waarbij alle extra’s op de tweede schijf te vinden zijn. Alle extra’s hebben 1.78:1 anamorf beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

Drie trailers van films van Robert Rodriguez.

Film Clips
Een totaal nutteloze extra waarbij vier scènes uit de film bekeken kunnen worden, maar nu met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid. Duidelijk bedoeld om het aantal extra’s wat hoger te doen lijken.

Interviews
Hier zijn interviews te bekijken met zes leden vaan de cast en crew, te weten Robert Rodriguez (1.45 min.), Danny Trejo (1.23 min.), Jessica Alba (1.30 min.), Michelle Rodriguez (37 sec.), Robert De Niro (21 sec.) en Don Johnson (28 sec.). De interviews duren erg kort, sommige zo kort dat het nauwelijks interviews te noemen zijn. We zien de betrokkenen reageren op een vraag die wij niet te horen krijgen, maar waarbij ze iets vertellen over het maken van de film en de karakters.

Achter de schermen bij Machete (10 min.)
Een korte blik achter de schermen, waarbij we als het ware meekijken over de schouders van de makers. Er zijn beelden te zien van scènes die gerepeteerd en opgenomen worden. Er wordt verder geen commentaar gegeven.

Foto Gallerij
Enkele afbeeldingen uit de film.

Publicity Campagne
Dit onderdeel bestaat uit twee TV-spots, enkele lobbycards en een reeks posters.

Machete draait om het gelijknamige personage dat zwerft door Amerika op zoek naar werk, ondertussen zijn verleden met zich meezeulend. Op een dag wordt hij benaderd om een klus uit te voeren, maar hij wordt gebruikt als lokaas. Nu moet Machete uit de handen van de mensen die hem erbij willen lappen zien te blijven. Hij wil echter maar één ding en dat is wraak. Deze film van Robert Rodriguez kan getypeerd worden als pulp, hersenloos vermaak en een B-film van de eerste orde. Het geheel is echter gemaakt met een flinke knipoog en is daarom ook leuk om naar te kijken. Alle ingrediënten en clichés van het genre komen voorbij, zoals veel bloederige actie en blote vrouwen. De DVD heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. De aanwezige extra’s zijn erg karig, weinig interessant en bovendien veel te kort voor een uitgave die de titel Special Edition draagt.