Trainspotting

18-03-2011

7.8

Trainspotting (Blu-ray)

Trainspotting vertelt het verhaal van de werkloze Mark Renton (Ewan McGregor) die samen met zijn zogenaamde vrienden het alledaagse leven in Edinburgh kleur probeert te geven. Hun leven bestaat voornamelijk uit bier drinken, uitgaan, drugs en voetballen. Dat is hun manier om de jaren '90 door te komen. Door verschillende gebeurtenissen besluit Mark te kiezen voor een nieuw leven dat hij los van zijn verleden op wil bouwen in Londen. Als één van zijn vroegere vrienden, Begbie (Robert Carlyle), in Edinburgh in moeilijkheden komt, zoekt hij onderdak bij Mark. Wanneer ook de anderen naar Londen komen, lijkt Mark onder de druk van zijn Schotse vriendenclub al snel zijn oude levensgewoontes weer op te pakken. Toch blijft hij zich afvragen of hij dit soort leven wel wil? "Do I really want to choose life?"

Trainspotting valt zonder twijfel te beschouwen als één van de belangrijkste Britse films uit de jaren '90. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Irvine Welsh, die zelf ook in de film meespeelt (als de lokale dealer Mikey Forrester). Zoals we wel vaker zien bij boekverfilmingen, heeft men diverse verhaallijnen en personages moeten schrappen om tot een sterk filmscript te kunnen komen. Het resultaat mag er zijn. Om in de thematiek van de film te blijven: Trainspotting wordt vanaf minuut één in je aderen gespoten en blijft tot aan het eind onderhuids. Pluspunten zijn er te over. Zoals het stijlvolle camerawerk, vol leuke vondsten. Onder andere tijdens de diverse drugstrips leven regisseur Danny Boyle (28 Days Later, Slumdog Millionaire) en zijn cinematograaf zich flink uit. Maar ook het acteerwerk oogst geheel terecht veel lof. Met name Ewan McGregor in de rol van verslaafde Mark Renton en Robert Carlyle als de uiterst gewelddadige neuroot Begbie tillen de low budget film - Trainspotting werd in slechts 7,5 week voor slechts 3,5 miljoen dollar gemaakt - naar een hoog niveau. Dat je, ondanks hun twijfelachtige opvattingen en dito gedrag, toch met de personages meeleeft zegt genoeg. De ondertiteling is daarbij overigens vaak geen overbodige luxe, vanwege de dikke Schotse accenten (voor de Amerikaanse release werden de eerste 20 minuten van de film zelfs opnieuw ingesproken om de dialogen beter verstaanbaar te maken). Liefhebbers van zwarte humor komen ook in ruime mate aan hun trekken, met de scherpe dialogen en de overwegend bizarre belevenissen van het viertal. Wie niet moet lachen wanneer Begbie er achter komt dat zijn achterbank-scharrel een verrassing voor hem heeft, is een zuurpruim eerste klas. De sublieme soundtrack met muziek van onder andere Underworld en Iggy Pop zorgt vervolgens voor de spreekwoordelijke slagroom op de taart. Al deze zaken maken Trainspotting tot een spraakmakende cultfilm, die ook vijftien jaar na de oorspronkelijke release nog zeer het bekijken waard is.

Trainspotting was al lange tijd op DVD verkrijgbaar, onder meer als prima 2-disc "Definitive Edition", maar is onlangs ook op Blu-ray Disc uitgebracht. De recensie van de BD-uitgave lees je hieronder.

Jaar: 1996
Speelduur: 94 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5050582793598

• Interviews
  • Het Begin
  • Achter de Naald
  • Het Aanzien van de Film
  • Het Geluid van de Film
  • Trainspotting op het Filmfestival van Cannes

De Blu-ray Disc uitgave van Trainspotting heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

De HD-transfer van Trainspotting heeft zo zijn plus- en minpunten. De postieve punten eerst. Trainspotting heeft overwegend een grauwe, sombere uitstraling, en de transfer weet dit zonder problemen naar het scherm te vertalen. De aanwezige grain draagt bij aan het groezelige sfeertje, waarbij tevens positief is dat er geen ruisonderdrukking is toegepast. Ook zaken als macro-blocking en posterisatie zijn niet niet in opvallende mate aanwezig. Op sommige momenten, bijvoorbeeld in de nachtclub, kent de film meer ruimte voor levendige kleuren en ook dan presteert de transfer prima. Maar zoals gezegd heeft de beeldkwaliteit ook tekortkomingen. Zoals de variabele scherpte: soms oogt het beeld wel degelijk als HD, maar meestal vallen scherpte en detaillering tegen. Daar komt nog bij dat er een gigantische hoeveelheid edge enhancement gebruikt is, die vaak afleidend werkt. Tevens is er regelmatig een (onverklaarbare) lichte trilling in het beeld aanwezig. Dit alles resulteert in een transfer die maar weinig indruk kan maken, en niet meer dan een magere voldoende verdient.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op geluidsgebied begint Trainspotting direct goed, wanneer Iggy Pop’s Lust for life op een prettige manier de huiskamer in schalt. De toon is letterlijk en figuurlijk gezet. De aanwezige DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) heeft dan ook een natuurlijke klank waarbij met name de muziek een brede stereospreiding demonstreert. Ook de dynamiek van het spoor geeft geen reden tot klagen. De track kenmerkt zich daarnaast door helder klinkende dialogen die zich netjes concentreren rond de centerspeaker. De achterkanalen en het LFE-kanaal worden niet heel frequent aangesproken. De meeste surroundactiviteit is weggelegd voor de muziek, die dan voor een aardige ruimtelijkheid zorgt. Van echte directionele surround-effecten is eigenlijk geen sprake, zoals valt te verwachten van een film als deze. We kunnen dan ook spreken van een uitstekende track, waarop weinig aan te merken valt.

Qua extra’s is de BD-versie van Trainspotting volledig identiek aan de DE DVD-uitgave. Nu is dat op zich geen bezwaar – de Definitive Edition bevat een aardig pakket aanvullend materiaal – maar toch is het jammer dat men geen nieuwe extra’s heeft toegevoegd die gebruik maken van de mogelijkheden van BD. Alle aanwezige extra’s hebben een SD-resolutie (geen verrassing gezien hun DVD-oorsprong) en DD 2.0-geluid. Nederlandse ondertiteling is beschikbaar.

Een uitstekende commentaartrack waarin Ewan McGregor onder andere regisseur Danny Boyle, producer Andrew McDonald en scriptschrijver John Hodge aan het woord laat. Het commentaar is samengesteld uit diverse interviews dat echter zeer zorgvuldig aan de scenes is gekoppeld. Zeker de moeite van het beluisteren waard.

Deleted Scenes (10 min)
Deze extra is een compilatie van tien verwijderde scènes, die optioneel met commentaar van de regisseur kunnen worden bekeken. De beeldkwaliteit is niet al te best, het beeld is erg soft en zit vol vuil en beschadigingen.

Het Begin (9 min)
Een aardige documentaire met aandacht voor het verhaal en de karakters uit de film. Hierin komen onder andere de regisseur, producer en belangrijkste castleden aan het woord. De korte interviews worden afgewisseld met beelden uit de film.

Achter de Naald (6 min)
De scène waarin Renton zich inspuit met heroïne was in de eerste (video)release door de BBFC eruit geknipt. In de BD-versie is deze scène, net als bij de DE DVD-uitgave, natuurlijk wel gewoon in de film aanwezig. Bij deze extra gaat men wat verder in op de betreffende scène, waarbij je kunt kiezen uit een blik achter de schermen (“Hoek 1”) en een toelichting van Danny Boyle (“Hoek 2”). Je kunt er ook voor kiezen om ze tegelijk te bekijken (“Hoek 3”).

Interviews
Onder deze noemer kun je interviews met de volgende betrokkenen bekijken:
- Danny Boyle (15 min): De regisseur licht nog eens uitgebreid allerlei aspecten van de film toe, van het boek tot aan de cast.
- John Hodge (8 min): Deze voormalige dokter merkt onder andere op dat zijn ervaring als medisch deskundige hem bij zijn latere professie, het scriptschrijven, nog wel eens van pas is gekomen.
- Andrew MacDonald (11 min): Producer MacDonald praat over de impact die de film had op de Britse filmindustrie.
- Irvine Welsh (5 min): De schrijver geeft aan dat hij indertijd erg werd verrast door de publicatie van zijn boek. Dat er vervolgens een toneelstuk en een heuse bioscoopfilm van werden gemaakt was een nog grotere verrassing.

Calton Athletic (1 min)
Een kort interviewfragment waarin Ewan McGregor praat over het werken met de Calton Athletic Boys, een groep ex-junkies.

Het Aanzien van de Film: Toen (4 min)
Interview met productie ontwerper Kave Quinn over het ontwerp/de stijl van de film. Gemaakt tijdens de opnamen van Trainspotting in 1995.

Het Aanzien van de Film: Nu (3 min)
Enkele fragmenten uit interviews daterend van februari 2003 met regisseur Danny Boyle, producer Andrew MacDonald en scriptschrijver John Hodge.

Het Geluid van de Film: Toendertijd (8 min)
Interviews met Danny Boyle en Andrew MacDonald opgenomen in 1995 in de Shepperton Studios tijdens het nabewerken van het filmgeluid. De heren benadrukken de belangrijke rol die passende muziek in de film speelt.

Het Geluid van de Film: Nu (5 min)
Enkele fragmenten uit interviews daterend van februari 2003 met regisseur Boyle, producer MacDonald en scriptschrijver Hodge die voornamelijk verhandelen over de belangrijke rol die de briljante soundtrack inneemt ten aanzien van het succes van de film.

Trainspotting op het Filmfestival van Cannes
Interviews afgenomen tijdens het filmfestival van Cannes in 1996. Zo krijgen we van Martin Landau (1 min), Noel Gallagher (2 min), Damon Albarn (1 min) en Ewan McGregor (1 min) kort te horen wat ze zo speciaal aan Trainspotting vinden. Ook vind je onder deze noemer een korte impressie van het feest dat tijdens het filmfestival ter ere van Trainspotting werd gehouden (2 min).

Twee trailers, te weten de oorspronkelijke bioscooptrailer en een teasertrailer.

Op de klanken van “Sleeper’s Atomic” (een cover van het aloude Blondie-nummer) worden er tientallen Polaroidfoto’s getoond die op en naast de set zijn gemaakt.

In Trainspotting krijgen we te maken met Mark Renton, een werkloze wiens leven vooral bestaat uit bier drinken, uitgaan, drugs en voetballen. Renton neemt voor zichzelf het besluit om zich los te maken van dit wereldje. Het wordt hem alleen niet echt gemakkelijk gemaakt. Na de lange tijd verkrijgbare “Definitive Edition” DVD-uitgave is de Britse cultklassieker nu ook verkrijgbaar op Blu-ray Disc. Het HD-beeld is een lichte verbetering van de DVD-transfer, maar zeker niet zonder tekortkomingen (zoals edge enhancement en een vaak matige scherpte). Over het lossless geluid valt daarentegen weinig te klagen. Datzelfde geldt eigenlijk voor het nette pakket extra’s, al is het wel jammer dat er voor bezitters van de DE DVD-uitgave niks nieuws te beleven valt. Je zult voor jezelf uit moeten maken of de BD-uitgave daarmee voldoende meerwaarde biedt om het vervangen van de DVD-versie te rechtvaardigen.