Shank

17-03-2011

2

Shank (Blu-ray)

Het Londen van 2015 is in verval geraakt. De straten worden geregeerd door bendes. Eén van die bendes zijn de Paper Chaserz, een vrij rustige groep die geweld uit de weg gaat. De nog jonge Junior (Kedar Williams-Stirling) probeert indruk te maken op de leider van de bende, Rager (Ashley Bashy Thomas), tevens zijn broer. Op een dag raken de leden betrokken bij een bloederige aanvaring met enkele andere bendeleden. Het noodlot slaat toe en Rager komt om het leven. Junior is getuige van het voorval en zweert wraak voor de dood van zijn broer. De Paper Chaserz staan nu voor een lastige keuze, geweld gebruiken en wraak krijgen of alles op zijn beloop laten. Voor Junior is het duidelijk, hij zal met harde hand zijn broer wreken.

Shank is typisch zo’n film die je in de winkel ziet liggen en waarvan je niet weet wat je ervan moet denken. Ten eerste komt de titel al niet bekend voor en zeggen namen als Mo Ali, Kedar Williams-Stirling en Ashley Bashy Thomas je ook al niks. Als je dan toch de moeite neemt om het doosje ter hand te nemen en eens te bekijken, zie je kreten als ‘De meest opwindende en controversiële actiethriller van het jaar’ voorbij komen. De kans is groot dat dit een nogal overdreven uitspraak is, anders had je toch wel iets van deze film vernomen. Mensen die echt op het randje leven en tot aankoop overgaan, staat één van de volgende opties te wachten. Of de film is echt zo goed als de kreet op de verpakking doet vermoeden of het is een aardig tussendoortje of het is allemaal zo slecht dat de prent met moeite uitgekeken wordt. Voor Shank geldt helaas de laatste optie. Deze film is namelijk zo slecht dat het tegenovergestelde van de kreet op de verpakking van toepassing is. Shank is namelijk niet opwindend, maar dodelijk saai. Controversieel is het allemaal ook niet. Het verhaal hebben we namelijk al tig keer voorbij zien komen, in veel betere films, maar ook in films van gelijke kwaliteit. De setting is deze keer echter niet, zoals zo vaak, de getto’s van bijvoorbeeld Los Angeles, maar de straten van Londen. Om toch enigszins origineel uit de hoek te komen, hebben de makers besloten het verhaal te verplaatsen naar de toekomst en maar liefst vier jaar! We moeten dan ook geloven dat Londen over vier jaar één grote rotzooi is waar bendes de dienst uitmaken. Dit vraagt nogal wat van zelfs de meest doorgewinterde B- en C-filmaanhanger. De hoofdpersonen zijn dus allemaal bendeleden. Echt overtuigend komen ze helaas niet over. Op geen enkel moment heb je het idee te maken te hebben met gevaarlijke jongens en meiden die je om het minst geringste een paar klappen verkopen. Als kijker voel je dan ook totaal niet mee met de personages en wat er met hen gebeurt. Dit is toch redelijk funest voor de ontwikkeling van het verhaal en je beleving als kijker. Doorgaans blinken dit soort projecten ook niet uit op het gebied van dialoog. Hier is dat echter met geen mogelijkheid vast te stellen, aangezien de acteurs allemaal een accent en taalgebruik hebben waar geen touw aan vast te knopen is. Soms komen woorden ineens bekend voor, om vervolgens overschaduwd te worden door gebrabbel dat cool moet overkomen. Afgaande op de ondertiteling zijn de dialogen wel degelijk van een pover niveau, maar dit kan uiteraard ook aan de vertaling liggen…Tot slot willen we toch even vertellen waarom de film dan toch enige punten uitgedeeld krijgt. Dit is deels voor de moeite en deels omdat er wel wat leuke muziek voorbij komt. Verder valt er niks positiefs te melden, aangezien de sets en locaties erg standaard overkomen. Het camerawerk is tenslotte ook niet om over naar huis te schrijven. Mensen die snel misselijk worden moeten deze prent al helemaal vermijden. Lekker laten liggen in die grabbelbak waar deze Shank ongetwijfeld te vinden is. Technisch valt er namelijk ook genoeg aan te merken op deze uitgave, zoals hieronder te lezen is.

Shank is op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze recensie van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Drama
Speelduur: 90 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Resolutie: 1920 x 1080i
  • DTS-HD HR 5.1 - Engels
Uitgever: JustBridge Entertainment
EAN: 8711983441347

Het High Definition (HD) beeld heeft een resolutie van 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De beeldfrequentie van deze uitgave is 50i (interlaced), hetgeen dus 50 halve beeldjes per seconde inhoudt. Het beeld op deze uitgave is dus niet 1080p, zoals op de cover wordt vermeld. De oorspronkelijke beeldfrequentie van de film is 24 hele beeldjes per seconde. Dit betekent dat bij deze HD transfer van de film, net als bij de standaard PAL DVD release, een 4% afspeelversnelling is toegepast. De toepassing van het interlaced beeld betekent dat de uiteindelijke beeldkwaliteit afhankelijk is van de kwaliteit van de de-interlacer in je BD-speler of weergavescherm.

Shank is opgenomen met de Red One-camera, een camera die in staat is zeer mooie beelden te laten zien. Het bronmateriaal is dus van prima kwaliteit, iets wat eigenlijk ook geldt voor deze uitgave. Uiteraard zijn er wel enkele dingen die beter hadden kunnen zijn, maar over de gehele linie ziet het er allemaal redelijk goed uit. Het eerste wat opvalt, is dat de film erg low-budget is geschoten. Het beeld heeft verder een grauw en uitgewassen uiterlijk, waarbij felle kleuren niet voorkomen. Het contrast is vrij hoog en het schaduwdetail is niet altijd even stabiel. Donkere scènes zijn soms erg moeilijk te volgen, maar dit komt deels door de manier van opnemen. De makers lijken namelijk nauwelijks gebruik te maken van belichting. De scherpte van de transfer varieert, evenals het detail. Er zijn talloze scènes die er prima uitzien, maar ook die minder van kwaliteit zijn. Er is verder op sommige momenten behoorlijk wat noise in het beeld te zien, dat wisselt in hevigheid tijdens de gehele speelduur. Verder zien we nog wat lichte aliasing en edge enhancement de kop opsteken. Op zich dus een prima beeldkwaliteit, maar de 1080i resolutie leidt tot puntenaftrek.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Net als bij het beeld is ook het geluid niet helemaal wat het moet zijn. De originele soundtrack staat in DTS-HD High Resolution formaat (16bit/48kHz) op de schijf. Geen lossless geluid dus, maar echt veel meerwaarde zou zo’n track waarschijnlijk toch niet hebben. De kwaliteit van de track is namelijk onvoldoende. Het geluid is vrijwel geheel op de voorste kanalen gericht, waarbij dialogen uit de centerspeaker komen. Soms zijn ze wat moeilijk te volgen, buiten het accent van de acteurs om, door het feit dat alles op de set is opgenomen. Geluiden in de omgeving overstemmen de spraak dan ook hier en daar. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. Bij de muziek komt de track nog enigszins tot leven en horen we ook wat ondersteuning van het LFE-kanaal. De surrounds worden nauwelijks gebruikt, slechts af en toe zijn hier wat lichte omgevingsgeluiden te horen. Qua detail presteert de track niet veel beter dan een standaard DTS-track. Het geheel klinkt wat hol en niet echt helder. Er is ook nog een Dolby Digital 5.1-track (640 kb/s) aanwezig. Deze track klinkt nog minder gedetailleerd, maar doet verder weinig onder voor de DTS-track.

Na het opstarten laat de schijf een simpel en statisch hoofdmenu zien. Hier is een keuze te maken uit beide audiotracks en kan de ondertiteling aan en uit gezet worden.

Deze uitgave bevat geen extra’s.

Het Londen van 2015 is in verval geraakt. De straten worden geregeerd door bendes die elkaar onderling bestrijden. De Paper Chaserz is een vrij rustige groep, die echter toch tot geweld verleid wordt als één van hun leden wordt gedood door een andere bende. Shank is een slechte film die je maar beter links kan laten liggen. Het verhaal is erg cliché, totaal niet pakkend en vooral dodelijk saai. Verder leef je als kijker totaal niet mee met de personages. Met deze BD-uitgave van de film is het ook al niet best gesteld. De resolutie van het beeld is 1080i en het geluid “slechts” DTS-HD High Resolution. Het beeld is op zich best aardig te noemen, maar niet zonder zijn beperkingen. Het geluid klinkt eigenlijk niet echt HD, maar meer als een standaard geluidsspoor. Tot slot zijn er geen extra’s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door JustBridge Entertainment.