Johan Falk

15-03-2011

7

Johan Falk (DVD)

Johan Falk (Jakob Eklund) wordt door zijn oude baas gevraagd om terug te komen naar Göteborg, na een carrière bij Interpol. Zijn vrouw Helén (Marie Richardsson) en hun dochter en zoon blijven vooralsnog achter in Den Haag. Falk gaat deel uit maken van de speciale unit GSI, die zich bezighoudt met de zware criminaliteit. Dit team, onder leiding van Patrik (Mikael Tornving), maakt onder andere gebruik van infiltranten. Falk wordt de begeleider van infiltrant Frank Wagner (Joel Kinnaman) die met gevaar voor eigen leven de politie voorziet van belangrijke informatie uit de misdaadwereld. Maar Frank wil dit leven niet meer, hij heeft nu een vriendin en een zoontje. Falk wil hem niet laten gaan; zonder zijn informatie kan GSI niets beginnen tegen de zware misdaad, waaronder vrouwenhandel, afpersing en wapenhandel. Frank is beloofd dat hij een andere identiteit zal krijgen, maar of dat gaat lukken is nog maar de vraag. Als puntje bij paaltje komt wordt namelijk het gebruik van infiltranten van bovenaf ontkend. Frank heeft niet veel opties meer over als hij nog een redelijk normaal leven wil gaan leiden.

Anders Nilsson is de schrijver en regisseur van de Zweedse politieserie Johan Falk, die begon in 1999 met de eerste aflevering Noll Tolerans. Daarna volgden er nog twee in 2001 en 2003. Deze Dvd-box bevat de laatste 6 afleveringen, allemaal uit 2009. De scripts zijn deze keer van Anders Nilsson en Joakim Hansson. De afleveringen werden in Zweden door TV4 uitgezonden en daarna direct op DVD uitgebracht. Falk is inmiddels, na een internationale positie bij Interpol, ouder en wijzer geworden. Hij komt terug in Göteborg en ontdekt dat er veel is veranderd. GSI (de sectie binnen de politie van Göteborg die gespecialiseerd is in infiltratie in de zwaarste criminele organisaties) maakt gebruik van burgerinfiltranten, die daarmee een enorm risico lopen. Bovendien blijkt uit de serie dat de politie ook zelf onwettige acties uitvoert. Door bijvoorbeeld de infiltrant te dekken tijdens of na acties, waardoor er met bewijsmateriaal kan worden geknoeid en er belangrijke getuigen niet voor het voetlicht komen.
In deze serie speelt Jakob Eklund weer Johan Falk, net als in de eerste afleveringen. De infiltrant, waarvan hij de contactpersoon is, is Frank Wagner. Een rol die fantastisch gespeeld wordt door Joel Kinnaman. Het personage Wagner is gebaseerd op een echte undercoveragent met de naam Peter Rätz. Het verhaal van Rätz is door schrijver en journalist Dick Sundevall beschreven in twee boeken en verschillende krantenartikelen. Rätz werkte negen jaar als undercoveragent voor de politie in Stockholm met als kodenaam Pia. Na publicatie van een krantenartikel over informanten bij de politie, waarbij zijn foto werd geplaatst, was hij zijn leven niet meer zeker. Binnen drie dagen werden hij, zijn vriendin en hun pasgeboren zoon naar het buitenland verplaatst. Zij zijn nog steeds op de vlucht van werelddeel naar werelddeel en in een laatste gesprek met Rätz zegt hij dat hij niet denkt na 10 jaar nog in leven te zijn. Deze wrange realiteit wordt in de afleveringen van Johan Falk bijzonder goed in beeld gebracht. Het einde is anders dan in de realiteit, maar je proeft goed de wanhoop van de infiltranten. Wat vooral ook pijnlijk is om te zien is hoe de politie eigenlijk zo afhankelijk is van deze infiltranten om überhaupt iets aan de harde criminaliteit te kunnen doen. Als deze infiltranten ermee willen stoppen wordt dat vaak niet gehonoreerd, met alle gevolgen van dien. Bovendien wordt het gebruik van infiltranten in het verhaal, maar ook in de werkelijkheid, door de leidinggevenden consequent ontkend.
Het script van de serie zit goed in elkaar wat betreft de verhalen rondom de criminaliteit en hoe ze die aanpakken. Het is spannend en intrigerend. De dialogen daarentegen zijn af en toe een beetje tenenkrommend. Vooral de hoofdpersoon Falk is soms enorm irritant met zijn zachte stem en saaie dialogen waarin hij naar voren komt als een redelijk irritante betweter. Jammer! Kinnaman is erg goed en overtuigend en hetzelfde geldt voor Marie, de vriendin van Frank, gespeeld door Ruth Vega Fernandez. Leuk in deze serie is dat je ook duidelijk een afspiegeling ziet van de Zweedse samenleving, waarbij ook het privéleven van de politieagenten een belangrijk deel van het verhaal vormen. Zo kan de baas van het GSI team, Patrik (Mikael Tornving), als stoere politieman een periode vrij nemen als hij een dochter krijgt. Zoiets zou je in Amerikaanse of zelfs Nederlandse politieseries niet snel tegenkomen. In de Zweedse pers is deze serie redelijk ontvangen. Ze hekelen daar vooral de saaie dialogen en het veelvuldig gebruik van stereotypen. Daar kan ik het wel mee eens zijn. Met dat in gedachten en de af en toe irritante dialogen van Falk zelf is deze serie toch aan te raden om een keer te bekijken. Zeker als je weet dat een groot deel van het script is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Het zijn spannende afleveringen met verhaallijnen die tot het laatste moment spannend blijven. Je vraagt je regelmatig af wie het nou wel of niet gaat overleven. Dus je hebt er zeker een paar avonden kijkplezier van.

Genre: Misdaad, Televisie
Jaar: 2009
Speelduur: 552 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Zweeds
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019005184

Johan Falk wordt anamorf gepresenteerd in het originele 1.85:1 beeldformaat. Voor een gemiddelde televisieserie ziet het beeld er uitstekend uit. Het is scherp, heeft een goed contrast en schaduwdetail en de kleuren zien er helder en goed verzadigd uit. Ook in het donker laat het beeld een goed gedetailleerd plaatje zien, waarbij het zwart van een prima niveau is. Af en toe is er wat posterisatie aanwezig en in de donkere scènes zien we een lichte beeldruis. Over de gehele linie is dit een prima transfer. De ondertiteling is goed verzorgd met een prima vertaling vanuit het Zweeds.

Het geluid van Johan Falk is een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) track. Voor een DD 2.0 track klinkt het geluid heel dynamisch. Harde passages worden afgewisseld met subtielere elementen. Er zitten een paar kleine details in het geluid die het geheel extra body geven. Daarin blijven de dialogen altijd goed te volgen, zonder dat ze teveel op de voorgrond staan. Deze track zou het zeker goed doen in 5.1, maar het DD 2.0 geluid voldoet hier ook prima en is van goede kwaliteit. Componist Bengt Nilsson heeft blijkbaar heel goed naar The Dark Knight gekeken en geluisterd, want de themamuziek van Johan Falk heeft wel heel veel weg van de muziek uit die film.

De DVD-uitgave bestaat uit 3 discs, die in één Scanavo-keepcase zijn verpakt. Het menu van de discs is bijna identiek, alle met een 1.78:1 anamorf beeldformaat en Dolby Digital 2.0 geluid. Het geluid betreft de themamuziek van de serie. Behalve een paar promotietrailers heeft deze uitgave geen extra's.

Johan Falk wordt na zijn carrière bij Interpol door zijn oude baas teruggehaald naar Göteborg. Hij gaat werken bij het team van GSI, dat onder andere met infiltranten werkt. Falk krijgt zijn eigen infiltrant toebedeeld die met gevaar voor eigen leven de politie van belangrijke informatie voorziet. Johan Falk is een degelijke Zweedse politieserie over infiltratie in de onderwereld die gebaseerd is op waargebeurde feiten. De verhalen zijn spannend, maar niet alle karakters zijn even goed of sympathiek. Zo is hoofdpersoon Johan Falk soms heel betweterig en heeft een vervelend gedrag. Technisch is deze DVD-uitgave uitstekend verzorgd, met een mooi beeld en dynamisch geluid. Extra's zijn niet aanwezig, maar voor de liefhebbers van spannende politieseries is deze box wel degelijk het overwegen waard.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière Home Entertainment.