Rain Man

02-03-2011

8.5

Rain Man (Blu-ray)

Charlie Babbitt (Tom Cruise) heeft maar één doel in het leven: geld verdienen. Problemen met zijn autohandel dreigen hem echter veel geld te gaan kosten. Als hij met zijn vriendin Susanna (Valeria Golino) op weg is naar een hotel om er even uit te zijn, krijgt hij het bericht dat zijn vader is overleden. Dat doet Charlie niet zoveel, hij en zijn vader waren jaren geleden al uit elkaar gegroeid. Toch gaat Charlie naar de begrafenis. Bij het voorlezen van het testament komt Charlie er bekaaid vanaf. Het voornaamste deel van de erfenis, een bedrag van 3 miljoen dollar, wordt namelijk ondergebracht in een trustfonds met een onbekende beheerder. Charlie vindt dat hij recht op het geld heeft en gaat op zoek naar de beheerder. Dit blijkt ene dokter Bruner (Gerarld R. Molen) van een psychiatrische inrichting te zijn. Als Charlie hem opzoekt, leert hij dat hij een autistische broer Raymond (Dustin Hoffman) heeft die in de inrichting wordt verpleegd. Raymond leeft in een eigen wereld zonder contact met de buitenwereld. Charlie is woedend, niet alleen omdat hij nooit heeft geweten dat hij een nog een broer heeft, maar vooral omdat Charlie van mening is dat hij minimaal recht heeft op de helft van het geld. En daarom besluit hij Raymond te ‘ontvoeren’. Aanvankelijk denkt Charlie alleen aan het geld, maar langzaam leert hij ook met andere ogen naar Raymond te kijken.

Met Rain Man heeft regisseur Barry Levinson in 1988 een zeer bijzondere film gemaakt, waarin je op integere wijze meeleeft met een psychiatrische patiënt. Integer in de zin dat het autisme van Raymond soms enkele grappige momenten oplevert, maar desondanks is het respect en gevoel naar dit karakter toe altijd oprecht. En het gevoel is waar het hier om draait, of misschien wel juist de afwezigheid hiervan. Om te beginnen met Raymond, die door zijn autisme niet in staat is een gevoelsrelatie met een ander aan te gaan. Dit is bijvoorbeeld schitterend in beeld gebracht bij de scène waarin Raymond de hotelkamer van Charlie en Susanna binnenkomt terwijl deze liggen te vrijen. Raymond gaat stoïcijns bij het bedeinde zitten en imiteert de geluiden die Charlie en Susanna erbij maken. Een grappige scène, maar die geeft wel direct aan waar het om gaat. De andere persoon zonder gevoelsleven is Charlie Babbitt. Deze man, getekend door zijn opvoeding, is alleen geïnteresseerd in geld. Feitelijk heeft hij met zijn vriendin/secretaresse ook geen gevoelsrelatie. Maar in tegenstelling tot Raymond, kan hij dit wel ontwikkelen. De interactie tussen beide broers en het wel/niet ontwikkelen van een (gevoels)relatie tussen beiden is het centrale thema in deze film. De acteerprestaties zijn uitstekend. Tom Cruise zet het (snelle) karakter neer zoals we dat vaker hebben gezien. Dustin Hoffman levert hier een zeer bijzondere prestatie door met grote overtuiging de autistische Raymond te spelen. Met name de consistentie van dit spel, de gehele film door, is enorm knap gedaan. Dat leer je natuurlijk niet zomaar, Hoffman heeft zich dan ook zeer intensief op deze rol voorbereid. Terecht heeft Hoffman diverse prijzen, waaronder de prestigieuze Oscar en Golden Globe, voor deze rol gekregen. De film was in 1989 genomineerd voor acht Oscars, waarvan er vier werden gewonnen. Barry Levinson viel als regisseur ook in de prijzen. Levinson zou de film in eerste instantie niet maken, mede omdat hij nog bezig was met Good Morning Vietnam. Steven Spielberg was zich als regisseur al aan het voorbereiden, toen zijn vriend George Lucas hem overhaalde de derde Indiana Jones-film te gaan maken. Uiteindelijk werd Levinson toch de regisseur. Levinson speelt zelf ook een (kleine) rol in de film; de psychiater waar Raymond aan het einde van de film een gesprek mee heeft. Ook beide hoofdrolspelers waren oorspronkelijk niet Cruise en Hoffman; bij het schrijven van het script had men Dennis en Randy Quaid voor ogen. Hoffman heeft zich intensief met het script bemoeid en daar ook de nodige veranderingen in laten aanbrengen. Niet alleen in het karakter Raymond, maar ook in het einde van de film. En dat einde van de film is daarmee veel sterker neergezet. Meestercomponist Hans Zimmer tekende voor de muziek, waarmee Rain Man zijn eerste Hollywood speelfilm was. Zimmer kreeg voor de muziek een Oscarnominatie. Rain Man is zo’n productie waarin alles klopt, waardoor iets bijzonders als eindresultaat is ontstaan. Een film die je minstens één keer gezien moet hebben.

Rain Man is al lange tijd op DVD verkrijgbaar, onze recensie van deze uitgave vind je hier. Onlangs is de film ook op Blu-ray Disc verschenen. Onze bespreking van de BD-uitgave kun je hieronder lezen.

Jaar: 1988
Speelduur: 134 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Russisch
  • DTS 5.1 - Spaans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626092032

• Verwijderde Scène
  • Commentaartracks (3x)
  • De Reis van Rain Man
  • Onder de Sluier: Het Mysterie van Autisme

De Blu-ray Disc uitgave van Rain Man heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Beschouwen we de beeldkwaliteit van oudere films die op Blu-ray Disc worden uitgegeven, dan zijn er twee uitersten. Films die er bij de stap naar HD qua beeld nauwelijks iets op vooruit zijn gegaan en films die er in HD als nieuw uitzien. De transfer op de BD-uitgave van Rain Man hangt daar ergens tussenin. De beeldkwaliteit is namelijk wel degelijk een stap vooruit ten opzichte van de DVD-versie, maar bepaalde tekortkomingen verhinderen dat deze transfer zich kan meten met die van modernere producties. Te beginnen bij de scherpte; deze is acceptabel maar niet spectaculair, iets wat mede te wijten is aan het gebruik van lichte ruisonderdrukking. Verder werkt ook de flinke hoeveelheid edge enhancement niet in het voordeel. Qua kleurgebruik valt er minder te klagen. Huidtinten ogen niet altijd even natuurlijk, maar verder is het kleurenpalet opvallend vol en verzadigd. Met de scene in Las Vegas als prima voorbeeld. Het zwartniveau is eveneens dik in orde. Ondanks de problemen ziet het beeld er voldoende uit, zeker als we de leeftijd meewegen. Maar een uitstekende film als Rain Man verdient ook een uitstekende HD-transfer, en is het jammer dat de BD-uitgave hierin niet voorziet.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op de BD-uitgave van Rain Man vind je op geluidsgebied een ruime selectie aan talen, waarbij wij natuurlijk het oorspronkelijke Engelse geluid beluisterd hebben. Dit staat als DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) op het schijfje. Rain Man is uiteraard geen film die bol staat van de audio-intensieve actiescènes. Dialogen en muziek, dat zijn op audiogebied de belangrijkste zaken. Om met de dialogen te beginnen: deze worden prima verstaanbaar, zonder problemen als oversturing, ten gehore gebracht en blijven netjes beperkt tot het midden. Wat betreft de muziek doet de ietwat vreemde score van Hans Zimmer, vol Afrikaanse invloeden, qua compositie wellicht wat gedateerd aan, maar qua klank is er weinig mis. De muziek klinkt namelijk helder en dynamisch, met een goede balans tussen krachtig en subtiel. Door subtiel gebruik van de achterluidsprekers voor ambiance en flarden muziek ontstaat een acceptabele ruimtelijkheid. Ruis en gekraak ontbreken. Een prima track dus.

Na het starten van de disc begint direct de film, een hoofdmenu ontbreekt. Via een popup-menu zijn de extra’s te selecteren. Qua extra’s is de BD-uitgave van Rain Man nagenoeg identiek aan de DVD-versie. Er zijn een paar kleine zaken die ontbreken op de BD-uitgave, namelijk een korte promotionele featurette en een fotogalerij. De extra’s zijn in SD-resolutie (480i) en het geluid is in DD 2.0. Nederlands ondertiteling ontbreekt helaas.