Fantasia 2000 (S.E.)

04-03-2011

8

Fantasia 2000 (S.E.) (Blu-ray)

Meer dan 60 jaar geleden ontstond bij Walt Disney het idee voor een concertfilm. Het moest een doorbraak worden op het gebied van animatie, geluid en techniek. In 1940 ging deze concertfilm, die als een van de parels in de kroon van Walt Disney's carrière beschouwd wordt, in première. Op aanraden van dirigent Leopold Stokowski noemde men de film Fantasia. In de loop der tijd ontwikkelden de kunstenaars van de Walt Disney Studio's steeds nieuwe technieken. Zo werd de computer als animatiewerktuig geïntroduceerd. Fantasia 2000 is het spectaculaire, muzikale, geheel nieuwe vervolg op Fantasia, waarin op bijzondere wijze beeld en geluid samenvloeien.

Toen Walt Disney zijn derde klassieker Fantasia aan het maken was, kwam hij met het idee om de film om de zoveel tijd te vernieuwen. Dit door steeds nieuwe onderdelen toe te voegen en andere te verwijderen. Dit zou zelfs voor Disney een te grote onderneming zijn, maar zijn gedachtegang ging nooit verloren bij de studio, zelfs vele jaren na zijn dood. Het resultaat is het hier besproken Fantasia 2000, een vernieuwde kijk op de samenvoeging van animatie en klassieke muziek. Zestig jaren zijn gepasseerd sinds het uitkomen van het origineel, een tijd waarin de technieken in animatie grote stappen maakte. Dit is duidelijk terug te zien aan de film. Het geheel ziet er wat strakker uit en uiteraard moderner. Zo zijn er diverse met de computer geanimeerde segmenten aanwezig. Toch kan dit ‘vervolg’ niet zo goed genoemd worden als zijn voorganger. De prent mist de sfeer van het origineel, maar misschien is dit toe te schrijven aan een stukje nostalgie. Toch kan er gewoon minder genoten worden van de verschillende scènes, die de kijker niet zo lijken te pakken. Een voordeel is wel dat de stukken minder lang zijn en zo voorkomen wordt dat het allemaal net iets te lang doorgaat. Vreemd is wel dat wederom het gedeelte De Toveraarsleerling in de film te zien is. Deze klassieker, die uiteraard ook al in het origineel te zien was, is altijd leuk om te bekijken, maar met een speelduur van nog geen anderhalf uur had deze tijd beter aan iets anders besteed kunnen worden. Een ander minpunt zijn de introducties van diverse bekende sterren. Deze komen wat geforceerd over en lijken alleen uit commercieel oogpunt gemaakt te zijn. Met de opzet van de introducties in Fantasia was immers niets mis, maar Disney moet gedacht hebben dat het toevoegen van enkele grote namen wel zou leiden tot meer bezoekers. Op het gebied van animatie is het wederom allemaal erg goed verzorgd. Het ene segment ziet er mooier uit dan het andere, maar veel zal afhangen van persoonlijke smaak. De gebruikte animatie verschilt namelijk qua stijl. Net als bij zijn voorganger zijn ook hier diverse bekende klassieke werken te horen tijdens de fraaie beelden. Geniet van de Symhony No. 5 van Ludwig van Beethoven, Pines of Rome van Ottorino Respighi, Rhapsody in Blue van George Gershwin, het Piano Concerto Nr. 2, Allegro, Opus 102 van Dmitri Shostakovich (gebaseerd op het verhaal van het tinnen soldaatje), het Carnival des Animaux, Finale van Camille Saint-Saëns, The Sorcerer’s Apprentice (De Tovenaarsleerling) van Paul Dukas, Pomp and Circumstance - Marches 1, 2, 3 en 4 van Sir Edward Elgar en de Firebird Suite - de 1919 Versie van Igor Stravinsky. Allemaal muzikale hoogstandjes, die in combinatie met de fraaie animatie nog intenser beleefd kunnen worden. Het mag duidelijk zijn dat Fantasia 2000 wederom een aparte belevenis genoemd kan worden. Muziek en animatie komen andermaal samen om een bijzondere film af te leveren. De prent doet dus wat onder voor zijn voorganger, maar dat is ook niet zo vreemd. Deze heeft namelijk veel nostalgische waarde. Fantasia 2000 kan ondanks enkele tekortkomingen aangeraden worden voor fans van klassieke muziek en animatie.

Disney heeft Fantasia 2000 op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze bespreking van de BD-uitgave. De film is al eerder op DVD verschenen, hier is onze recensie van die uitgave te lezen.

Genre: Animatie, Muziek
Jaar: 2000
Speelduur: 74 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 - Hebreeuws
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
  • DTS 5.1 - Spaans
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Portugees, Spaans, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418295462

• Vooruitblik
  • Audiocommentaren
  • Film op DVD
  • Musicana
  • Dali en Disney
  • Destino
  • Disney’s virtuele archief

De Blu-ray Disc uitgave van Fantasia 2000 heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Net als de uitgave van zijn voorganger laat deze Blu-ray Disc van Fantasia 2000 een zeer goede beeldkwaliteit zien. De film is uiteraard veel recenter dan het origineel en de twee zijn daarom ook niet te vergelijken. De eisen liggen in ieder geval wel wat hoger bij dit vervolg en op alle vlakken wordt er op topniveau gepresteerd. Slechts een klein aantal artefacten weerhouden de uitgave van een perfect score, zoals wat lichte aliasing en posterisatie. Deze momenten zijn vrij kort en je zou het zo missen, maar aanwezig zijn ze wel degelijk. Toch ziet het er allemaal goed uit en het bekijken van de prent wordt een geheel nieuwe ervaring met dit fraaie High Definition-beeld. Dit uit zich vooral in de kleuren, die er nog nooit zo goed uitgezien hebben. Ze ogen lekker fel en er zijn bijzonder veel schakeringen te zien. Het beeld oogt mooi scherp en laat veel detail zien. Fans van de film zullen ineens details zien die ze nog niet eerder waren opgevallen. Het contrast is verder ook top, evenals het zwartniveau. Wederom een zeer goede beeldkwaliteit van Disney en één die zelfs de verstokte fan opnieuw van de film zal laten genieten.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

De originele soundtrack staat in DTS-HD Master Audio 7.1-formaat (24bit/48kHz) op de uitgave. De kwaliteit van het geluid is zeer goed te noemen. De track heeft een open geluidsbeeld, waarbij de muziek van alle kanten op je afkomt. De muziek komt dus uit alle speakers, zij het in lichtere mate uit de surrounds. Het geluid is hier wat zachter en minder duidelijk aanwezig. Toch klinkt het allemaal mooi ruimtelijk en bovendien dynamisch. Grootste kracht van de track is het detail. De fraaie klassieke muziek komt uitstekend tot zijn recht en elke instrument is goed te onderscheiden. Het klinkt allemaal erg helder en alsof het geluid gisteren is ingespeeld. Het LFE-kanaal zorgt hierbij voor ondersteuning in de lagere regionen, iets dat het geheel meer impact geeft. De gesproken introducties zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De track is geheel vrij van beschadigingen en ruis. Een zeer goed geluid dat zorgt voor een vernieuwde kijkervaring en waarbij de track sfeerverhogend werkt.
Voor de gesproken introducties is er ook een Nederlandse nasynchronisatie aanwezig. Dit geluid staat in standaard DTS 5.1-formaat (1509 kb/s) op de schijf. De track klinkt binnen de grenzen van het formaat prima, maar kan zich totaal niet meten met de lossless track. Op alle vlakken presteert de track minder, maar dit valt vooral goed op bij het detail en de helderheid. Wij raden dan ook gewoon de lossless track aan, de gesproken introducties zijn namelijk bij lange na niet het belangrijkste van de film.

Deze uitgave bestaat uit twee schijven, namelijk een Blu-ray Disc en een DVD waar de film ook op te vinden is. De Blu-ray Disc disc start op met een taalkeuzemenu. Hierna zijn er diverse trailers te zien van andere Disney uitgaven. Vervolgens kom je terecht in het hoofdmenu, waar alle instellingen te maken zijn en de extra’s te selecteren. Er zijn nieuwe extra’s aanwezig, die 1080p beeld hebben, en enkele oude extra’s die in een resolutie van 480p op de schijf staan. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Musicana (9 min.)
Eind jaren ’70 werden er al plannen gemaakt voor een vervolg op Fantasia, genaamd Musicana. Het project werd nooit gerealiseerd, maar hier zien we wat van de ideeën die rondgingen voor de segmenten van dit vervolg. De resolutie is 1080p.

Dali en Disney: Destino (82 min.)
In de jaren ’40 begonnen Walt Disney en Salvador Dali aan een samenwerking. Een samenwerking die nooit tot uiting zou komen in een animatiefilmpje, maar waarvoor er genoeg ideeën bestonden. Deze uitgebreide documentaire gaat in op deze samenwerking en wat de twee mannen wilden bereiken. Ook zien we hoe jaren later de animators van Disney het filmpje alsnog afmaken aan de hand van schetsen. De resolutie is 480i.

Destino (7 min.)
Hier is het filmpje Destino, waar de eerdere documentaire op ingaat, te bekijken. De resolutie is 1080p.

Disney’s virtuele archief
Deze extra maakt gebruik van je BD-Live functionaliteit van je speler en het internet. Het betreft een zeer uitgebreide database van allerlei materiaal dat met beide Fantasia films te maken heeft. Uren en uren aan materiaal is hier te bekijken, zoals trailers, making of’s, featurettes en galerijen. Zeer uitgebreid en uitermate geschikt voor de echte fan.

Audiocommentaren
De film is te bekijken met twee audiocommentaren, de eerste van Roy E. Disney, dirigent James Levine en producent Don Ernst, de tweede de regisseurs en art-directors van elke segment. Beide commentaren zijn interessant om te beluisteren, waarbij de eerste ingaat op het gehele project en de totstandkoming hiervan en het tweede commentaar op de verschillende segmenten en wat de makers wilden bereiken.

Vooruitblik
Trailers van andere Disney-uitgaven.

Film op DVD
Naast de film op Blu-ray Disc is er ook een extra DVD met daarop de film bij deze uitgave aanwezig. Handig voor in de auto of als je nu nog geen Blu-ray Disc speler hebt.

Fantasia 2000 is het tweede deel in de reeks van twee films die animatie en klassieke muziek met elkaar combineren. Wederom is de animatie erg fraai en de muziek goed uitgekozen. De segmenten duren iets korter, maar missen de charme en sfeer van het eerste deel. Ook de introducties van de bekende sterren leiden enigszins af en passen niet goed bij de rest van het materiaal. Over de gehele linie is Fantasia 2000 minder van kwaliteit, maar nog altijd aan te raden voor fans van animatie en klassieke muziek. Deze BD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s zijn uitgebreider dan bij de uitgave van het origineel, vooral het interactieve archief biedt uren aan materiaal.