Going the Distance

Laurens van der Molen
10-03-2011

8

Going the Distance (DVD)

Erin (Drew Barrymore) is een 31-jarige studente die stage loopt bij een grote krant in New York. Garret (Justin Long) werkt bij een platenlabel en wordt er gek van dat hij steeds bands moet managen die hij zelf niks vindt. Als Garret samen met zijn vrienden iets gaat drinken in zijn favoriete bar, ontmoet hij Erin en al snel springt de vonk over. Het enige probleem is: Erin’s stage is over zes weken klaar en dan gaat ze terug naar San Francisco. De twee spreken af dat ze gewoon zes leuke weken samen gaan hebben, maar na zes weken merken ze allebei dat ze eigenlijk niet willen stoppen. Ze besluiten om een langeafstandsrelatie te proberen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, beiden zijn niet bepaald rijk en de vliegtickets zijn niet goedkoop. Ze zien elkaar dan ook slechts één keer in de drie maanden en de vraag is of hun relatie dit overleeft.

Going the Distance is een typische romantische komedie. De film bevat alle ingrediënten die een romantische komedie moet hebben: chemie tussen de twee hoofdrolspelers, vreemde beste vrienden en familieleden en natuurlijk wat absurde situaties. Drew Barrymore en Justin Long doen het erg goed samen en zijn de voornaamste reden om de film te bekijken. Er is duidelijk chemie tussen de twee en je gunt het stel ook echt dat het wat wordt met hun relatie. Het verhaal wordt nergens overdreven, waardoor het makkelijk is om je in de karakters in te leven. Going the Distance is zowel voor mannen als voor vrouwen een leuke komedie. Het romantische aspect van de film ligt er nergens te dik bovenop en de volwassenen humor zorgt ervoor dat het allemaal niet te zoetig wordt.
Drew Barrymore werd bekend als kindersterretje met E.T, en is na haar comeback vooral te zien in komedies als Charlie’s Angels, 50 First Dates en Never Been Kissed. Deze films zijn over het algemeen van goede kwaliteit en Barrymore speelt daarbij vaak een grote rol. Haar tegenspeler Justin Long zit wat minder lang in het vak, maar is de laatste jaren aardig aan het doorbreken met rollen in o.a. Live Free or Die Hard, Drag Me to Hell en Alvin and the Chipmunks, waarin hij de stem van Alvin voor zijn rekening nam. Opmerkelijk is dat de twee tijdens het opnemen van de film ook daadwerkelijk een relatie hadden. De film Gigli met Ben Affleck en Jennifer Lopez is er een goed voorbeeld van dat dit rampzalig af kan lopen, maar gelukkig zit het in het geval van Barrymore en Long wel goed met de chemie. De rol van de zus van Erin wordt gespeeld door Christina Applegate, ze doet dit op een heerlijk neurotische manier. De twee beste vrienden van Garret, gespeeld door Charlie Day en Jason Sudeikis, zijn helaas minder geslaagd. De twee mannen zijn te absurd en vaak eerder irritant dan grappig. De film is geregisseerd door Nannette Burstein, die voor Going the Distance alleen maar documentaires had gemaakt. Haar ervaring met documentaires zorgt ervoor dat ze de relatie op een mooie en vooral realistische manier in beeld brengt.

Warner Home Video heeft Going the Distance uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de DVD uitgave. De recensie van de Blu-ray Disc kun je hier lezen.

Genre: Komedie, Romantiek
Speelduur: 98 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Resolutie: 1280 x 720p
EAN: 5051888069752

• Additional Scenes

De beeldkwaliteit valt helaas een beetje tegen. De film wordt in het originele 2.40:1 beeldformaat anamorf weergegeven. Het beeld bevat nogal wat compressiefouten en hierdoor ziet het er vaak grof en af en toe zelfs blokkerig uit. De scherpte is redelijk goed. Filmgrain is slechts af en toe licht aanwezig, maar dit is verder niet storend. Het beeld is wel wat aan de donkere kant, hierdoor is er net wat minder contrast en valt het schaduwdetail tegen. De kleuren tonen wat minder fel. Verder is er geen sprake van opvallende fouten. De film is verdeeld over 11 hoofdstukken. De ondertiteling heeft een witte kleur, staat duidelijk in beeld en is goed leesbaar.

De geluidskwaliteit van de film is goed. De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) Engels audiospoor en daarnaast ook nog een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) Frans nagesynchroniseerd audiospoor. Het geluid komt voornamelijk uit de centerspeaker. De andere kanalen worden eigenlijk alleen gebruikt voor de filmmuziek en voor de omgevingsgeluiden. De subwoofer wordt alleen gebruikt in de paar scènes waar de karakters zich in uitgaansgelegenheden bevinden. De dialogen klinken helder en zijn duidelijk te verstaan en de omgevingsgeluiden en de filmmuziek zorgen hierbij nooit voor problemen.

De DVD begint met een aantal promotietrailers. Daarna kan er vanuit een statisch menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met achtergrondmuziek worden gekozen om de film af te spelen, de deleted scenes te bekijken of de taal aan te passen.

Deleted Scenes (12 min)
12 minuten aan scènes die de uiteindelijke film niet hebben gehaald. Over het algemeen is dit volkomen terecht. De deleted scenes zijn Nederlands ondertiteld en worden net als de film weergegeven in het originele 2.35:1 anamorf beeldformaat. Ze zijn Engels gesproken en hebben een Dolby Digital 5.1-geluid (384 kb/s).

Erin en Garret ontmoeten elkaar in New York. Het is liefde op het eerste gezicht. Het enige probleem is dat Erin na zes weken weer terug moet naar San Francisco. De twee willen elkaar niet kwijt en besluiten om een langeafstandsrelatie te proberen. Going the Distance is een goede romantische komedie met een sterke cast en een mooie chemie tussen de twee hoofdrolspelers. De beeldkwaliteit laat helaas wat steekjes vallen. Voornamelijk de compressieblokken zijn erg storend. Het geluid daarentegen is goed verzorgd. Behalve een paar deleted scenes zijn er geen extra’s op de DVD te vinden. Door de realistische manier waarop de relatie in beeld wordt gebracht, is de film niet alleen geschikt voor vrouwen, maar kunnen ook mannen ervan genieten.