Social Network, The

28-02-2011

7

Social Network, The (DVD)

Het vriendinnetje van Harvard-student Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) maakt het uit, omdat ze hem een eigenwijze klootzak vindt. Mark is gefrustreerd en schrijft een blog over zijn ex. Daarbij maakt hij een online applicatie waarmee bezoekers van een website moeten kiezen welk meisje ze mooi vinden. Binnen enkele uren legt Zuckerberg hiermee het hele netwerk van Harvard plat. Met dit kunststukje trekt hij de aandacht van drie studenten die Mark benaderen om een netwerksite te maken, die alleen binnen Harvard werkt. Mark gaat akkoord, maar bedenkt ondertussen zelf een hele eigen netwerksite, die hij The Facebook noemt. Hij schrijft de scripts en zijn kamergenoot en enige vriend Eduardo (Andrew Garfield) zorgt voor de financiën. The Facebook wordt al snel een succes binnen de universiteit, waarna de netwerksite uitgebreid wordt naar andere universiteiten in Amerika. Napster-oprichter Sean Parker (Justin Timberlake) krijgt lucht van het succes van The Facebook en benadert Mark en Eduardo. Sean zorgt voor financierders, waardoor Eduardo zich gepasseerd voelt. Het is het begin van een moeizame relatie tussen Mark en Eduardo, waarbij ze elkaar uiteindelijk treffen in de rechtszaal. Dat is echter niet de enige rechtszaak die Mark aan z'n broek heeft. Ook de drie Harvard-studenten willen geld van hem zien. Inmiddels groeit de tot Facebook (zonder "The") omgedoopte website razendsnel tot grote hoogte.

Iedereen heeft wel eens van Facebook gehoord. Velen hebben zelf een account, waarbij je berichten en evenementen met je netwerk-vrienden deelt. Niet iedereen weet hoe Facebook ontstaan is. Wie The Social Network van regisseur David Fincher kijkt, krijgt nu wel een indruk hoe deze site van de grond is gekomen. En als je een Facebookaccount hebt, twijfel je na het zien van de film of je je account niet beter op kunt zeggen. Waar Facebook als bedoeling heeft om vrienden bij elkaar te brengen, is het bij het ontstaan van deze site behoorlijk anders gelopen. In plaats van vriendschappen heeft dat alleen maar ruzies en rechtszaken opgeleverd.
De film is gebaseerd op het boek The Accidental Billionaires van Ben Mezrich. De belangrijkste bron voor Mezrich bij het schrijven van het boek was Eduardo Saverin, een van de oprichters van Facebook. Men kan er dus gevoeglijk vanuit gaan dat de feiten in het boek en de film ook behoorlijk overeenkomen met de werkelijkheid. Het script van Aaron Sorkin (The West Wing) laat de betrokkenen in ieder geval niet mooier overkomen dan ze in werkelijkheid zijn. Ondanks de medewerking aan het boek door Saverin, heeft niemand van Facebook meegewerkt aan de film. Producer Scott Rudin heeft nog wel een poging gewaagd om vooral Mark Zuckerberg te betrekken bij de film, maar men toonde totaal geen interesse.
De rol van Saverin wordt in de film gespeeld door Andrew Garfield, die van Zuckerberg door Jesse Eisenberg. Vooral Eisenberg is erg sterk in zijn rol als de belangrijkste drijfveer achter de sociale netwerksite. Zuckerberg bedenkt de code en ideeën, waarbij Saverin voor de financiën zorgt. Eisenberg heeft veel gekeken en geluisterd naar Zuckerberg om hem zo goed mogelijk te imiteren. Dat ging soms verder dan wat regisseur David Fincher voor ogen had. Fincher daarentegen heeft zich vooral gericht op de basiselementen voor film en drama. Geen poespas of extra franjes, maar puur aandacht voor het verhaal en de acteurs. Geen zaken waardoor je van de dialoog of het verhaal afdwaalt. Daarom is The Social Network ook niet in 3D gefilmd, dat bewaart Fincher voor een volgende film. Maar wat is er zo speciaal aan de oprichters van Facebook? Waarom is de film zo goed? Dat heeft vooral te maken met hoe de betrokkenen met elkaar omgaan. In de eerste scène wordt duidelijk wat voor persoon Mark Zuckerberg is. Hij is ongelofelijk intelligent, maar daarnaast ook beperkt in de sociale omgang met mensen. Hij is geen nerd, zoals zijn vriendinnetje zegt, maar een klootzak. Duidelijk dus. Je weet nu met wie je de rest van de film te doen hebt. Fincher weet het karakter van Zuckerberg prachtig uit te werken. Dat van Saverin blijft iets achter, maar je begrijpt uiteindelijk wel waarom ze allebei hun eigen plan voor ogen hebben en welke richting ze in willen gaan. En dat is voor beiden een geheel andere. De geschiedenis geeft Zuckerberg uiteindelijk gelijk, want Facebook is inmiddels 5 miljard dollar waard. Tot zover gaat de film overigens niet, het verhaal beperkt zich tot de eerste jaren, het begin en het eerste succes van de site. Wat daarna volgt zijn rechtszaken tegen Zuckerberg, waar het uiteindelijk alleen maar draait om geld. De rechtszaken worden afgewisseld met de rest van het verhaal, waardoor het tempo hoog blijft en de variatie groot is. Nergens zakt de film in, het blijft boeien. Het moge duidelijk zijn dat je nauwelijks sympathie voor de hoofdpersonen kunt opbrengen, maar dit is een voorbeeld van een film waar dat eigenlijk niet zo belangrijk is. De afloop kennen we inmiddels al, gezien het succes van Facebook, maar de achtergronden zijn voor velen onbekend. The Social Network geeft een goed inzicht in hoe het er in het begin aan toegegaan is. Als we dat allemaal eerder hadden geweten, is het maar de vraag of iedereen zo enthousiast in zee zou zijn gegaan met Facebook.

The Social Network was een van de grote kanshebbers tijdens de Oscars van 2010. Van de acht nominaties wist men er drie te verzilveren, maar niet die voor Beste Film, zoals bij de Golden Globes wel lukte. De film won een Oscar voor Beste Aangepast Script, Muziek en Montage.

Sony Pictures heeft The Social Network uitgegeven op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de DVD. De recensie van de BD kun je hier nalezen.

Jaar: 2010
Speelduur: 115 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Deens, Engels, En vele andere
EAN: 8712609668711Audiocomment

• Audiocommentaar 2x
  • Angus Wall, Kirk Baxter, and Ren Klyce on Post
  • How Did They Ever Make a Movie of Facebook
  • Jeff Cronenweth and David Fincher on the Visuals
  • Trent Reznor, Atticus Ross, and David Fincher on the Score
  • In the Hall of the Mountain King: Music Exploration
  • Swarmatron
  • Ruby Skye VIP Room: Multi-Angle Scene Breakdown

The Social Network staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze DVD-uitgave, wat gelijk is aan het originele formaat. Waar de film er op Blu-ray Disc erg goed uitziet, doet de DVD daar, met in achtneming van de beperkingen van het medium, nauwelijks voor onder. David Fincher weet altijd een bijzonder sfeervol plaatje te maken. Hoewel het qua film helemaal niet lijkt op Seven roept het bij vlagen wel diezelfde, donkere, sfeer op. Over de gehele film hangt een licht groen-gele gloed. Het kleurenpalet wordt daar wel door aangetast en felle kleuren zijn dan ook niet of nauwelijks aanwezig. Het moge duidelijk zijn dat het hier een bewuste keuze van de makers betreft. Het beeld is verder scherp, heeft een goed schaduwdetail en een goed contrast. In vergelijking met de BD ziet het beeld er iets donkerder uit. Het zwartniveau blijft daarbij uitstekend. Door een hoge bitrate en lage compressie komen we nauwelijks of geen compressiefoutjes tegen. De film is geheel digitaal opgenomen, dus filmgrain is nergens aanwezig, maar toch heeft het beeld een heel filmische uitstraling.

Voor het geluid van The Social Network is er de keuze uit een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) track in de Engelse of Franse taal. Vanzelfsprekend beperken we ons hier tot de Engelstalige track. Voor de slechtzienden onder ons is er ook een Audiodescriptie (Engelstalig) aanwezig. The Social Network is een film die heel erg dialoog georiënteerd is. En die dialogen zijn uitstekend verzorgd. De hoofdmoot komt uit het centerkanaal, maar er wordt ook op vernuftige wijze mee gespeeld. Luister maar eens naar de speech van Bill Gates, waarbij de spreker links in het geluidsbeeld staat, maar ook via de overige kanalen duidelijk hoorbaar is. Dat geeft, ondanks dat het dus 'maar' een dialoogfilm is, toch een heel ruimtelijke werking. De subtiele omgevingsgeluiden versterken dat, maar door de wat lager dan gebruikelijke bitrate komen de details toch iets minder over dan we gewend zijn. Waar bij de Blu-ray Disc de muziek in de discotheek snoeihard is en veel laag bevat, is dat bij de DVD wat getemperd. Het is nog steeds een dynamische scène en voor DVD-begrippen knalt het uit de speakers. De dialogen komen nu ook wel wat beter over. Niet helemaal zoals David Fincher het overigens bedoeld heeft. Maar over het algemeen, afgezien van een wat mindere detaillering, een prima geluidstrack.

De DVD-uitgave bestaat uit twee schijven. De meeste extra's staan op de tweede disc. De eerste disc bevat alleen de audiocommentaren. Alle extra's op beide schijven zijn gelijk aan die van de Blu-ray Disc en zijn Nederlands ondertiteld.

Disc 1

Audiocommentaar David Fincher
Regisseur David Fincher praat de luisteraar helemaal bij over de film. Hoe hij het bedacht heeft, hoe de casting is verlopen, wat zijn ideeën achter het kleurgebruik van de film waren en hoe hij bepaalde mensen bereid heeft gevonden om mee te doen met de film. Zo is Bill Gates… of toch niet?

Audiocommentaar met Scenarioschrijver en de Cast
Scenarioschrijver Aaron Sorkin en een gedeelte van de cast, waaronder Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Justin Timberlake, Armie Hammer en Josh Pence praten honderduit over de film. Stiltes vallen er nauwelijks. Ze vertellen anekdotes, geven achtergrondinformatie en praten over de werkwijze van regisseur David Fincher. Jesse Eisenberg praat in het echt net zo snel als in de film! Sorkin vertelt hoe bepaalde scènes tot stand zijn gekomen en ook tijdens het draaien blijken er nog scènes te zijn veranderd.

Disc 2

How Did They Ever Make a Movie of Facebook (92 min)
Een zeer uitgebreide en vooral ook zeer interessante making of van The Social Network. We zijn dicht bij de regisseur op de set en zien hoe gedreven deze man is. Je krijgt hier echt te zien hoe een film gemaakt wordt en hoe het er op de set aan toe gaat. Natuurlijk ontbreken de nodige lofuitingen niet, maar het blijft tot een minimum beperkt.

Jeff Cronenweth and David Fincher on the Visuals (8 min)
Regisseur David Fincher en cameraman Jeff Cronenweth praten over het uiterlijk van de film en waarom er specifiek met een bepaalde camera is gewerkt. Fincher vindt het niet zo nodig om veel poespas uit te halen, het gaat om het verhaal, niet hoe het op beeld is gezet. Het relaas van Cronenweth is vrij technisch en zonder enige kennis van cameratechnieken is het misschien lastig te volgen.

Angus Wall, Kirk Baxter, and Ren Klyce on Post (17½ min)
Editors Angus Wall en Kirk Baxter en geluidsdesigner Ren Klyce praten over het belang van de montage, zowel voor beeld als geluid. Het is de kunst om uit de grote hoeveelheid materiaal de juiste keuzes te maken om een film van 2 uur te creëren.

Trent Reznor, Atticus Ross, and David Fincher on the Score (19 min)
Trent Reznor en Atticus Ross zijn in het dagelijks leven respectievelijk zanger en producer van de industrial metalband Nine Inch Nails, maar hebben nu de score voor The Social Network geschreven. Voor Reznor was het een heel nieuwe ervaring, omdat hij normaal gesproken nooit rekening hoeft te houden met dialogen, waar zijn muziek nu voor moest wijken. Maar het duo had creatieve ideeën die goed uitgepakt hebben. David Fincher laat je horen hoe verschillende opnames van een piano werken in de film.

In the Hall of the Mountain King: Music Exploration (2½ min)
Een scène in de film bevat een bewerking van In the Hall of the Mountain King van Grieg (uit de Peer Gynt suite). Hier kun je vier versies horen, van de allereerste beginversie tot de uiteindelijke versie zoals in de film gebruikt is. Je kunt naadloos overschakelen tussen de vier versies.

Swarmatron (4½ min)
Trent Reznor vertelt over de 'Swarmatron', een oude analoge synthesizer die hij gebruikt heeft voor bepaalde muziekstukken in de film.

Ruby Skye VIP Room: Multi-Angle Scene Breakdown ( min)
De "Ruby Skye"-scène is de scène in de discotheek waar de muziek extreem hard staat. Hier kun je vier elementen van deze scène bekijken: de repetities, de technische doorloop, de uiteindelijke opnames en de montage van beeld en geluid.

The Social Network vertelt het verhaal van Mark Zuckerberg tijdens de oprichting en beginperiode van Facebook. Vriendschappen worden danig op de proef gesteld en Zuckerberg krijgt de ene rechtszaak na de andere om zijn oren. Regisseur David Fincher heeft weer een prachtige, indrukwekkende film afgeleverd, waarin uitstekend wordt geacteerd. Na het zien van de film twijfel je of je je Facebook-account beter kunt opzeggen of niet. De kwaliteit van deze DVD-uitgave is ook uitstekend. De beeldkwaliteit is erg goed en het geluid is prima, hoewel een hogere bitrate voor iets meer detail had kunnen zorgen. De extra's zijn over het algemeen heel interessant en geven een prima indruk hoe de film gemaakt is. Een niet te missen film voor je collectie.