Eat Pray Love

22-02-2011

6.5

Eat Pray Love (DVD)

Liz Gilbert (Julia Roberts) is ongelukkig in haar huwelijk met Stephen (Billy Cruduf) en besluit te gaan scheiden. Terwijl ze bij haar vriendin Delia (Viola Davis) woont krijgt ze een relatie met de veel jongere David (James Franco). Ze realiseert zich al snel dat dat niet de oplossing is en besluit tot een drastische stap. Ze gaat een jaar reizen. Eerst naar Italië om te eten, dan naar India waar ze in een ashram probeert God te vinden en uiteindelijk naar Indonesië waar ze een medicijnman gaat helpen Engels te leren. In alle drie de landen maakt ze vrienden voor het leven en leert ze heel veel over zichzelf en over het leven. Zal het haar lukken zichzelf weer op de rails te krijgen? Wat gaat ze hierna doen? En durft ze ooit nog in liefde te geloven?

Elizabeth Gilbert is wereldberoemd geworden met haar boek Eat Pray Love, in het Nederlands uitgebracht onder de titel Eten, Bidden, Beminnen. Het is het waargebeurde verhaal van Gilbert zelf, een vrouw in een ongelukkig huwelijk die zichzelf kwijt is geraakt. Ze besluit dat ze daar iets aan moet doen en ze gaat een jaar op reis. Iets wat niet heel veel mensen durven en trouwens ook niet altijd kunnen, maar dat terzijde. Het boek is door velen bejubeld, toen ik het zelf las irriteerde mij een beetje haar navelstaarderij en ik heb het niet uitgelezen. Dus toen de film uitkwam wilde ik die graag zien om te kijken waar al die ophef nou eigenlijk over ging.
Het boek is verwerkt tot script door Ryan Murphy (Glee, Nip Tuck) en Jennifer Salt (Nip Tuck) en geregisseerd door Murphy. Voor deze bestseller waren de verwachtingen natuurlijk hoog gespannen en was niets goed genoeg. Dat resulteerde in een sterrencast en crew! De cameraman is bijvoorbeeld Robert Richardson die ook de camera bediende in de films Shutter Island, Kill Bill, Inglourious Basterds en The Aviator, dus absoluut geen beginneling! De muziek is van Dario Marianelli, ook al zo'n ervaren man van films als Atonement, Goodbye Bafana, Agora en The Brothers Grimm. En dan de sterrencast met Julia Roberts die eigenlijk geen toelichting meer behoeft. Maar ook met James Franco (Spider Man), Tuva Novotny (Jalla jalla), Richard Jenkins (Burn After Reading) en natuurlijk Javier Bardem (Mar Adentro, Biutiful, No Country for Old Men). Voor ons een onbekende maar in eigen land een zeer bekende en gerespecteerde actrice is de Indonesische Christine Hakim, die de rol van Wayan speelt.
Maar heeft deze supercast ook geleid tot een superfilm? Ja en nee. Het begin is een beetje traag en Roberts speelt met een zekere overdrijving, alhoewel dat ook wel goed past bij haar karakter. Het stuk in Italië is leuk. Je krijgt zelf zin om naar zo'n oude stad te gaan en de boel de boel te laten. Maar het lijkt ook op een vlucht. Pas vanaf India komt er diepte en oprechte emotie in de film. En dat komt ook overeen met de ontwikkeling van de hoofdpersoon, dus wat dat betreft past het heel goed. De delen die zich in India en Indonesië afspelen gaan over heel wezenlijke dingen die ook mooi in beeld zijn gebracht en ook herkenbaar zullen zijn voor velen. Liz Gilbert is tenslotte zeker niet de enige die op zoek is naar zichzelf en naar de diepere betekenis van liefde en van wat je nou eigenlijk wil in het leven. De acteerprestaties zijn over de hele linie genomen prima. Uitschieters zijn wel de uiterst sympathieke Hadi Subiyanto (Ketut) en de kleine Anakia Lapae (Tutti). Zeker als je bedenkt dat dit voor allebei de eerste keer is dat ze in een film meespelen. Ook de Indiase Rushita Singh, die het meisje Tulsi speelt, doet dit heel oprecht en realistisch. Javier Bardem en Richard Jenkins zetten ook allebei een zeer mooie rol neer, maar door hun ervaring verwacht je eigenlijk ook bijna niet minder dan dat. Maar ze ontroeren allebei zeer in deze film. Julia Roberts weet uiteindelijk ook wel te ontroeren, maar ze blijft ook op een afstand en haar zo karakteristieke gezichtsuitdrukkingen komen soms bijna grotesk over en dat is jammer. Misschien had de film aan waarde gewonnen als er een andere, minder uitgesproken persoon de hoofdrol had vertolkt.
De muziek is prachtig en ook het camerawerk is van grote klasse. De film heeft trouwens tot nog toe weinig prijzen gewonnen en dat is op zijn minst opmerkelijk als je bedenkt wat een bestseller het boek was. Overigens heeft Gilbert een vervolg op haar boek geschreven dat in Nederland is uitgekomen onder de titel 'Toewijding'. Ze heeft volgens haar website ook nog steeds een goed contact met de vrienden die ze tijdens haar reis heeft gemaakt en dat is altijd leuk om te weten.
Voor degenen die het boek hebben gelezen, of er net als ik niet doorheen kwamen maar toch willen weten hoe het verhaal nou eigenlijk gaat, is deze film zeker aan te raden. Het is op zich een prachtig verhaal van groei, durven veranderen en durven liefhebben en dat is voor ons allemaal een goeie les.

Op de DVD staan zowel de bioscoopversie als een Director's Cut, welke vijf minuten langer duurt. De regisseursversie bevat een aantal korte scènes extra, waarvan een paar zeker toegevoegde waarde zouden hebben gehad in de bioscoopversie. Deze scènes zijn door middel van seamless branching tussengevoegd, de film staat dus niet twee keer op de DVD. Sony Pictures heeft Eat Pray Love zowel uitgebracht op DVD als Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de DVD.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 2010
Speelduur: 134 min
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609668360

• Director's Cut
  • Ryan Murphy's Journey
  • The Soundtrack

Sony Pictures brengt over het algemeen DVD's uit met een goede beeldkwaliteit en Eat Pray Love is daarop geen uitzondering. De film staat in 1.85:1 formaat anamorf op de DVD, wat overeenkomt met het originele beeldformaat. Het beeld ziet er prima uit, met een ruim voldoende scherpte, contrast en schaduwdetail. Ook de kleuren zien er naturel uit en met een goede verzadiging. Opvallend is de veelvuldig voorkomende overstraling bij tegenlicht, wat een wat spiritueel uiterlijk aan de beelden geeft. Het is een bewuste keuze van de makers en soms werkt het goed, soms wat minder. De DVD heeft een hoge bitrate en compressiefoutjes komen we dan ook niet tegen, net zoals andere, storende, artefacten achterwege blijven. We kunnen hier dan ook spreken van een prima transfer.

Voor het geluid van Eat Pray Love ben je aangewezen op een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) track. En daar is op zich niet veel mis mee, al had de bitrate wel een stapje hoger gekund. Maar voor deze film voldoet de geluidstrack prima. Het richt zich, logischerwijs, vooral op de voorste kanalen, waarbij dialogen keurig uit het midden komen. Via de frontspeakers wordt een mooi stereobeeld gecreëerd, waarbij geluidseffecten op een mooie manier in dat stereobeeld geplaatst worden. Een enkele keer wordt er nadrukkelijk gebruik gemaakt van de surroundkanalen door atmosfeergeluiden bij scènes in Italië en India en ook door de muziek. Het LFE-kanaal blijft over het algemeen buiten gebruik, maar dat heeft ook met het soort film te maken en is nauwelijks een gemis. Voor slechtzienden is er ook een Engelstalige audiodescriptie beschikbaar.

De DVD heeft een geanimeerd hoofdmenu in 1.78:1 anamorf beeldformaat, met een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. De extra's op deze DVD zijn Nederlands ondertiteld. Op de hoes staat dat er een audiocommentaar zou zijn van regisseur Ryan Murphy bij de bioscoopversie, maar deze is niet te vinden.

Ryan Murphy's Journey with Eat Pray Love (4 min)
Regisseur Ryan Murphy vertelt hoe hij aan Eat Pray Love heeft gewerkt. Hij heeft nauw contact gehad met Elizabeth Gilbert, de schrijfster van het boek. Ook vond Murphy het fantastisch om met Julia Roberts samen te werken.

The Eat Pray Love Soundtrack
Dit is niet meer dan een promotie voor de soundtrack van de film. Een beetje onzinnige boodschap, die niet de naam "extra" mag dragen.

Director's Cut
De film kent ook een Director's Cut, die via seamless branching ook te zien is op deze DVD. Deze bevat in totaal 5 minuten meer screentijd dan de versie die in de bioscopen werd vertoond. Een paar scènes zouden zeker niet misstaan hebben in de bioscoopversie.

Liz Gilbert is niet blij met haar huwelijk en gaat scheiden. Ze is op zoek naar zichzelf en besluit op reis te gaan. Eat Pray Love is een bij vlagen inspirerende film van regisseur Ryan Murphy met Julia Roberts in de hoofdrol. Vooral de scènes in India en Indonesië wekken in zekere zin een goed gevoel op bij de kijker. Deze DVD-uitgave heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit en bevat een paar korte en weinig enerverende extra's. Het op de hoes aangekondigde audiocommentaar van Ryan Murphy is helaas niet aanwezig. Wie even lastig in zijn of haar relatie zit, zou met deze film op nieuwe ideeën kunnen komen. Maar ook voor de liefhebber van romantisch drama is Eat Pray Love de moeite waard.