Ronald Goedemondt - Dedication

09-02-2011

7

Ronald Goedemondt - Dedication (DVD)

De cabaretier Ronald Goedemondt staat in 1999 voor het eerst als stand-upcomedian op het podium van het Comedycafé in Amsterdam. Kort daarna doet hij auditie bij Comedytrain, het Nederlandse gezelschap van stand-upcomedians. In 2003 doet Goedemondt mee met Cameretten, waar hij zowel de jury- als publieksprijs wint. Een paar jaar later, in 2006, is het tijd voor zijn eerste avondvullende programma. De voorstelling, getiteld Spek, wordt goed ontvangen door pers en publiek. Datzelfde geldt voor zijn tweede voorstelling, Ze bestaan echt, die vanaf 2006 in het theater te zien is. Dat Goedemondt talent heeft blijkt ook wel uit het feit dat hij in 2008 de “Neerlands Hoop” prijs wint, de prijs voor de theatermaker met het grootste toekomstperspectief. Hetzelfde jaar beleeft het derde avondvullende programma van Goedemondt, Dedication, zijn premìere. Kan hij ook de derde keer weer verrassen?

Ronald Goedemondt is goed bezig. Iets anders kun je niet concluderen als je weet dat deze in Eindhoven opgegroeide cabaretier in 2008 Neerlands Hoop won, in 2009 een Edison kreeg en wiens derde programma genomineerd werd voor de Poelifinario, de bekende cabaretprijs. Goedemondts derde programma, Dedication, werd op 1 januari 2011 door de Vara op tv uitgezonden. Diezelfde registratie is onlangs ook op DVD uitgebracht. In Dedication vertelt Goedemondt over zijn liefdesverdriet en dat hij meer zijn mannetje moet staan. Serieuze thema’s, maar dat betekent niet dat het een zwaarmoedige, depressieve voorstelling is geworden. Er wordt namelijk slechts sporadisch teruggegrepen naar deze rode draad, die daardoor zelfs wat geforceerd overkomt. Heel erg is dat niet, want het stelt Goedemondt in staat om te doen waar hij goed in is: in hoog tempo een groot aantal grappen op het publiek afvuren. Daarbij springt hij van de hak op de tak. Een verhaal leidt halverwege tot een ander verhaal, dat drie zinnen later alweer naar een volgend verhaal leidt, enzovoort. Het is minder druk en hysterisch dan bij bijvoorbeeld Bert Visscher of Jochem Myer, maar dat neemt niet weg dat je bij Dedication goed op moet blijven letten. Even iets te hard lachen en je bent de lijn van Goedemondts gedachtekronkels kwijt. Dedication is niet echt een programma dat inspringt op de actualiteit. Als onderwerpen kiest Goedemondt namelijk (al dan niet fictieve) gebeurtenissen uit zijn eigen leven, bijvoorbeeld een ongevalletje met de fiets na een middagje doorzakken op het terras, en zaken die hem opvallen aan andere mensen, bijvoorbeeld aan Spanjaarden. De grappen die daaruit voortvloeien zijn voor het merendeel goed gevonden en kennen vaak een onvoorspelbare wending. En de grappen die minder sterk zijn ben je door het hoge tempo al weer snel vergeten. Goedemondt is nog niet zo ver dat hij het niveau van een Theo Maassen kan evenaren, maar hij is zeker een heel eind op weg. Klein minpuntje is het slot van de voorstelling, dat nogal uit de lucht komt vallen. Maar dat mag de pret niet drukken, want Dedication is een show die continu weet te vermaken en waarbij anderhalf uur voorbij is voor je het in de gaten hebt.

Genre: Cabaret
Jaar: 2011
Speelduur: 90 min
Verpakking: Duo Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: PIAS
EAN: 5414939084812

• Interview
  • Audio-CD
  • Stickervel

Dedication werd uitgezonden met een beeldverhouding van 1.78:1 en staat ook als zodanig op DVD. De anamorfe transfer heeft een ruim voldoende scherpte en ook qua kleurweergave valt er weinig te klagen. Het rode shirt van Goedemondt en de gekleurde verlichting komen dan ook goed naar voren. Over het zwartniveau zijn we iets minder positief, echt diep zwart is niet aanwezig. Iets anders dat opvalt, is dat het beeld niet helemaal vrij is van artefacting. Met name in de donkere achtergrond is regelmatig enige macro-blocking te zien, en ook is er sporadisch enige edge enhancement zichtbaar. Gelukkig nemen deze zaken nergens al te storende proporties aan. Resultaat van dit alles is een transfer die niet zonder tekortkomingen is, maar waarbij de minpunten bij lange na niet ernstig genoeg zijn om het kijkplezier te vergallen. Een nette voldoende is dus op zijn plaats.

Het geluid van Dedication staat als Dolby Digital 2.0-track (224kbit/s) op de DVD. Geen 5.1-geluid dus, maar bij een theatervoorstelling is dat ook niet nodig. De stereotrack voldoet namelijk prima. Bij een cabaretregistratie draait natuurlijk om spraak, dus het belangrijkste dat de track moet doen is zorgen dat spraak helder, verstaanbaar en zonder oversturing de huiskamer in komt. En wat dat betreft valt er niks te klagen: Goedemondt is op deze DVD altijd prima te volgen,. Beluister je de track via een Dolby Pro Logic-decoder, dan komt de spraak uit het midden terwijl uit de overige luidsprekers het geluid van het publiek te horen is. Het geluid krijgt hierdoor een aardige ruimtelijkheid. Al met al een prima track, die doet wat ie moet doen.

De DVD-uitgave van Dedication bevat een klein aantal extra’s.

Interview (22 min)
Een interview met Goedemondt (1.78:1 anamorf, DD 2.0), opgenomen in Amsterdam. Je krijgt eerst de vraag in beeld te zien en daarna geeft Goedemondt antwoord. Op deze manier kom je onder meer te weten waar de voorstelling volgens hem om draait, wat zijn favoriete grap is en of Jacqueline de Jong echt bestaat. Het interview wordt zo nu en dan afgewisseld met beeldmateriaal, bijvoorbeeld van Goedemondts eerdere shows en van zijn optreden in Amerika. Vooral leuk is de “deleted scene” uit Dedication, waarbij een dronken man uit het publiek aan Goedemondt vraagt waar het toilet is.

Audio-CD
Naast de DVD bevat de uitgave ook een CD met daarop de registratie van de voorstelling. Leuk voor bijvoorbeeld in de auto.

Stickervel
Tot slot vind je in de verpakking een stickervel met wat tekeningen en termen die betrekking hebben op Dedication.

In Dedication, de derde voorstelling van Ronald Goedemondt, vertelt de cabaretier over allerlei gebeurtenissen uit zijn leven en andere zaken die hem opvallen aan mensen. De (vrij geforceerd aandoende) rode draad daarbij is Goedemondts liefdesverdriet en het feit dat hij meer zijn mannetje moet staan. Dedication is een vermakelijke voorstelling, waarbij genoeg te lachen valt en het hoge tempo sommige minder sterke grappen snel doet vergeten. De DVD-uitgave heeft een nette beeld- en geluidskwaliteit. Als extra tref je een interview met Goedemondt aan en tevens bevat de verpakking een audio-CD van de voorstelling en een stickervel.