Crazies, The

29-01-2011

7.7

Crazies, The (Blu-ray)

David (Timothy Olyphant) is sheriff van het dorpje Ogden Marsh in de staat Iowa. Hij is getrouwd met Judy (Radha Mitchell), de lokale dokter. Op een dag staat David naar een plaatselijke honkbalwedstrijd te kijken wanneer een verwarde man met een geweer het veld oploopt. David herkent Rory, vroeger alcoholist, en vermoedt dat deze weer aan het drinken is geslagen. Als hij hem confronteert lijkt Rory te willen schieten, maar David is hem voor en doodt de man. Triest, maar er was geen andere uitweg. Wanneer echter uit onderzoek blijkt dat Rory geen druppel had gedronken, vraagt David zich af hoe Rory’s gedrag dan te verklaren was. Kort daarna vinden jagers het lijk van een piloot. Wat hebben deze gebeurtenissen met elkaar te maken? Wanneer meer mensen uit het dorp vreemd gedrag beginnen te vertonen denkt David al snel dat het om een besmetting gaat. Het is het begin van een nachtmerrie voor de inwoners van Ogden Marsh.

Zeggen dat George A. Romero een bekende regisseur in het horrorgenre is, is een understatement. Veel van zijn films, waaronder de bekende zombiereeks, zijn uitgegroeid tot ware cultklassiekers. Datzelfde lot trof ook The Crazies, de in 1973 verschenen derde film van Romero. De horrorprent deed geen bijzonder goede zaken bij de (beperkte) bioscooprelease, maar wist in de loop der jaren toch de cultstatus te verkrijgen. Afgelopen jaar vond men het tijd voor een remake, zoals we dat wel vaker zien bij klassieke horrorfilms (denk bijvoorbeeld aan de nieuwe versies van Dawn of the Dead, Nightmare on Elm Street, Last House on the Left en The Hills Have Eyes). Maar of de remake van The Crazies over veertig jaar ook als klassieker wordt beschouwd valt nog te bezien. Niet dat het een belabberde film is. Zo heeft regisseur Breck Eisner (Sahara) de film vakkundig geschoten, waarbij hij er goed in is geslaagd om een (on)aangenaam creepy sfeertje neer te zetten. Bovendien houdt hij de vaart er goed in. Eveneens positief is de aanwezigheid van voldoende goed-getimede schrikeffecten, al gaat het natuurlijk ook wel eens om vals alarm. Het acteerwerk van onder meer Timothy Olyphant is ook prima. Tot dusver weinig klachten, maar qua verhaal is The Crazies toch wel wat minder bijzonder. Het is een echte “virushorrorfilm”, zoals 28 Days Later en Carriers, inclusief het standaardgegeven van het handjevol onaangetaste mensen dat moet zien te overleven. Misschien was dat in 1973 nog vernieuwend, tegenwoordig kan dit uitgangspunt niet echt meer verrassen. Daar komt nog bij dat er veel te weinig wordt gedaan met een van de plotelementen, namelijk de (agressieve) handelswijze van de overheid bij het beteugelen van de besmetting. Had men hier meer mee gedaan – zoals in het origineel – dan had dit de film wellicht wat unieker gemaakt. Nu komt het qua verhaallijn allemaal erg cliché over. Een ander constatering is vooral nadelig voor liefhebbers van bloederige, al dan niet choquerende “wegkijk-scènes”; die zijn er namelijk nauwelijks. De nadruk van de film ligt duidelijk meer op onderhuidse spanning en actie dan op bloed en gore. Maar als je weet wat je kunt verwachten, goed gemaakte horroractie in plaats van die-hard horrortaferelen, dan is The Crazies ondanks het clichématige karakter best een aardige film. Maar of het een cultklassieker wordt? Onwaarschijnlijk, maar de tijd zal het leren...

A-Film heeft de remake van The Crazies uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Horror
Speelduur: 101 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777931035

De Blu-ray Disc uitgave van The Crazies heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Op beeldgebied valt er weinig te klagen over de BD-versie van The Crazies. Zo heeft de weergave een prima scherpte, die kleine details in bijvoorbeeld kleding en gezichten goed naar voren laat komen. Een ander pluspunt is het uitstekende zwartniveau, zwart ziet er echt uit als diep zwart. Niet onbelangrijk in een donkere film als deze. De kleurweergave is eveneens geheel zonder problemen. Kleuren spatten weliswaar niet van het scherm, maar dat heeft alles te maken met de bewust grauwe, vaak blauwgetinte uitstraling en niets met de kwaliteit van de transfer. De lichte hoeveelheid grain die zichtbaar is, met name in donkerdere scènes, wordt totaal niet als storend ervaren. In tegendeel. Ook qua compressieartefacting geen klachten: wie met zijn neus tegen het scherm gedrukt zit en ieder frame nauwlettend onderzoekt zal hier en daar wel wat minimale compressiefoutjes tegenkomen, maar dat valt onder de categorie “muggenzifterij”. Wel valt op dat af en toe wat (overbodige) edge enhancement zichtbaar is. Dit laatste is eigenlijk het enige noemenswaardige minpuntje, waarmee we kunnen spreken van een uitstekende transfer.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Direct vanaf het openingsshot van de film, een flash-forward van een brandende stad, is duidelijk dat The Crazies het qua audio niet over de subtiele boeg gaat gooien. Enkele pluspunten van de aanwezige DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) zijn dan ook het strakke, diepe laag en de prima ruimtelijkheid, twee zaken die in de betreffende scène goed naar voren komen. Maar ook de rest van de film valt er voldoende te genieten. Zo heeft de track een uitstekende dynamiek, waardoor het geluid zonder moeite van subtiel naar agressief overschakelt (denk bijvoorbeeld aan schrikeffecten). Eveneens positief is dat omgevingsgeluiden en effecten vrijwel continu voor een overtuigende surroundbeleving zorgen. Als we dan toch iets te klagen moeten hebben, dan is het dat sporadisch een scherp randje hoorbaar is in de wat luidere geluiden/dialogen. Maar dat mag nauwelijks een naam hebben. Bij een film als The Crazies draagt het geluid veel bij aan de spanning, en deze goed klinkende track stelt wat dat betreft zeker niet teleur.

De Amerikaanse BD-uitgave van de remake van The Crazies bevat een ruim assortiment extra’s, waaronder een commentaartrack en diverse featurettes. Op de in Nederland verkrijgbare uitgave van A-Film moeten we het helaas zonder al deze zaken stellen.

Het in 2010 verschenen The Crazies is een remake van de gelijknamige film uit 1973 van horrorlegende George A. Romero. De film gaat over een stadje waarvan de bewoners ineens gek en agressief worden. Een groepje mensen moet zien te ontsnappen uit deze situatie, waarbij het niet helpt dat de overheid de uitbraak op agressieve wijze wil beteugelen. De remake van The Crazies is een vrij voorspelbare, maar vermakelijke “virushorrorfilm”, met de nadruk op actie in plaats van bloed en ranzigheden. A-Film’s BD-uitgave van de film heeft als voornaamste minpunt het totale gebrek aan extra’s (terwijl de Amerikaans uitgave wel de nodige interessante extra’s bevat). Gelukkig zijn de prestaties op audiovisueel gebied wel uitstekend. Daarmee is het niet de ultieme uitgave, maar wel een goede aanschaf als het puur om de film zelf gaat.