Tru Calling - The Complete Series

Rene Cloosterman
26-01-2011

6.8

Tru Calling - The Complete Series (DVD)

Tru Davies (Eliza Dushku) wil al vanaf haar jeugd een arts worden. Maar hiervoor moet ze eerst stage lopen bij een ziekenhuis in de buurt. Helaas gaat dit op het laatste moment niet door en besluit ze een baantje te nemen bij het lokale mortuarium. Al snel merkt Tru dat de meeste doden die er binnenkomen gestorven zijn door een misdrijf, maar dat de oorzaak of dader vaak niet wordt gevonden. Tot op een dag een dood meisje plotseling tegen Tru begint te praten. Het blijkt namelijk dat Tru over speciale gaven beschikt om met de doden te communiceren. Veel kunnen de overleden personen echter niet zeggen. Alleen maar de woorden “help me”. Direct na een dergelijk contact wordt Tru één dag teruggeworpen in de tijd. Op dat moment leeft het slachtoffer dus nog en heeft ze de kans om het leven van de desbetreffende persoon te redden. Helaas is redding niet altijd mogelijk, maar probeert ze wel de daders te vinden. Hierdoor belandt Tru vaak in vreemde en soms hachelijke situaties.

Tru Calling is door Fox Television van 2003 tot 2005 uitgezonden. Na een redelijk succesvol eerste seizoen, bleef de serie meer dan een jaar weg. Na slechts vijf afleveringen in 2005 kwam er een abrupt einde aan deze serie. Aan de opzet en verhaallijn van Tru Calling heeft het echter niet gelegen. De serie was een welkome verrassing en totaal anders dan andere “supernatural” series. Het eerste seizoen van deze serie trok gemiddeld 4.5 miljoen kijkers per aflevering en dat is voor dit genre redelijk normaal. Het korte tweede seizoen trok zelfs meer, namelijk bijna 5 miljoen kijkers. Blijkbaar was dit voor Fox niet goed genoeg, want al na vijf afleveringen werd de stekker eruit getrokken. De resterende zesde en tevens allerlaatste aflevering is door FOX nooit meer uitgezonden. De gehele serie is toen verkocht aan SciFi Channel (nu SyFy), waar toen ook de zesde aflevering alsnog is uitgezonden. De echte reden van dit plotselinge einde zullen we mogelijk nooit weten, maar het blijft een uiterst vreemde zaak. Screenwriter en regisseur Jon Harmon Feldman wilde graag een serie maken met een bovennatuurlijk tintje. Hij had natuurlijk al een aantal afleveringen Roswell mede geproduceerd, maar hij wilde nu graag zelf een serie schrijven en produceren. Uiteindelijk is hij samen met Bob Goodwin (X-Files) op de verhaallijn van Tru Calling gekomen. Door te kiezen voor een duidelijk supernatural thema samen met de keuze voor Eliza Dushku als hoofdpersonage wist hij FOX te overtuigen om deze serie in de programmering op te nemen. Eliza Dushku ziet er goed uit en heeft dezelfde onschuldige uitstraling als Sarah Michelle Geller had in Buffy the Vampire Slayer. Dat Dushku kon acteren wisten we al. Ze had hiervoor al kleine rollen in Angel en Buffy, maar een echte doorbraak bleef uit. Tru Calling is haar eerste eigen serie. Dushku staat bekend om haar humor en vlotte manier van acteren. Maar al na een paar afleveringen bleek dat de verhalen te veel op elkaar leken en zelfs voorspelbaar werden. En dat is niet zo vreemd, want nagenoeg iedere aflevering volgt eigenlijk hetzelfde patroon. Er gaat iemand dood en komt bij Tru in het mortuarium terecht. Hierna volgt in bijna alle gevallen dat Tru teruggaat in de tijd en de moord kan voorkomen. TV-publiek zapt dan erg snel weg en de kijkcijfers zakten ook direct flink in. Aangezien er telkens maar twee weken zaten tussen filmen en de uitzending was er dus nog genoeg tijd om het een en ander aan te passen. Feldman besloot om het hoofd van het mortuarium Davis (Zach Galifianakis) en de broer van Tru, Harrison (Shawn Reaves) meer in het verhaal te betrekken. Ook de aan cocaïne verslaafde oudere zus van Tru, Meredith (Jessica Collins), kreeg een wat grotere rol en zorgt met haar verslaving voor de nodige problemen. Deze aangepaste verhaallijn resulteerde direct in betere kijkcijfers en maakte de weg vrij voor een tweede seizoen. De afleveringen worden ook steeds beter. Vooral na aflevering tien is het roer duidelijk omgegooid en worden de verhalen steeds interessanter. Ook het privéleven van Tru krijgt nu meer aandacht en dit heeft direct een positieve invloed op de totale verhaallijn. De afleveringen worden een flink stuk spannender, maar soms ook wat donkerder. Want niet iedere aflevering heeft een happy end. De actiescènes en special effects zien er realistisch en volwassen uit. Nergens krijg je de indruk dat hierop is beknibbeld. Ook de omgevingen waarin zich het verhaal zich afspeelt zijn divers. Tru Calling is op locatie gefilmd in Boston (waar het verhaal zich afspeelt). De studio-opnamen vonden plaats in Vancouver, Canada. Tru Calling is een drama/actie-serie met een bovennatuurlijke ondertoon. Het bovennatuurlijke speelt echter maar een kleine rol waardoor het verhaal toch toegankelijk blijft. Aangezien seizoen twee nooit is afgemaakt blijft het verhaal bij aflevering zes steken en wordt niet afgerond.

Tru Calling - The Complete Series wordt in Nederland uitgegeven op 8 DVD’s die verzameld zijn in een box.

Genre: TV
Jaar: 2011
Speelduur: 1260 min
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626062097

• verwijderde scenes
  • Videoclip
  • Featurettes (4x)

Tru Calling is geschoten op 35mm film met het beeldfomaat 1.78:1 en is na een digitaal transferproces in het oorspronkelijke formaat anamorf op de DVD gezet. Over het algemeen is de kwaliteit van het beeld erg goed. De beeldscherpte is prima in orde, maar er is soms wel (onnodig) gebruik gemaakt van lichte edge enhancement. Ook is er in nagenoeg iedere scène wel wat lichte filmgrain te zien. Hierdoor zijn er af en toe kleine compressieartefacten zichtbaar, maar deze zijn zo minimaal dat ze nergens storend zijn. Opvallend is het kleurgebruik en de plaatsing van de belichting. Er wordt veel gebruik gemaakt van indirecte (gekleurde) verlichting die tevens deel uitmaakt van het interieur. Hierdoor krijgen de vaak kille scènes toch een ietwat huiselijke en warme sfeer. Door het gebruik van een warm kleurpalet wordt dit effect nog iets versterkt. Ook in de donkere scènes (en dat zijn er best veel) zijn de contrast- en zwartwaarden dik in orde. Zelfs de kleinste details in deze scènes blijven goed zichtbaar. De optionele ondertitels staan mooi onderaan in het beeld en de Nederlandse vertaling is goed. Al met al een zeer goede DVD transfer.

Tru Calling is voorzien van een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) soundtrack. Deze is identiek aan het origineel. Ondanks dat het geen echte 5.1-track betreft, klinkt deze toch zeer ruimtelijk. Een Dolby Pro Logic II-decoder weet prima met deze track om te gaan en tovert er een nog mooier geluidsplaatje van. Maar ook zonder een surrounddecoder klinkt de track verrukkelijk. Alle dialogen zijn goed verstaanbaar en de aanwezige (pop) muziek klinkt vol en modern. Tru Calling is rijk aan omgevingsgeluiden. Of het nu gaat om het rumoer in de stad of de typische geluiden van een bosrijke omgeving, de geluiden klinken allemaal even helder en duidelijk. Ook tijdens de luidere scènes blijft het geluidsbeeld in balans en blijven kleine details nog steeds goed hoorbaar. Al met al een uitstekende geluidskwaliteit.

Tru Calling is voorzien van een behoorlijk aantal extra’s. Deze extra's zijn niet altijd direct zichtbaar in het hoofdmenu. Soms zijn deze verstopt onder het knopje Deleted Scènes. De audio bij elk van de extra's is Dolby Digital 2.0 (192kb/s).

Deleted Scenes
Bij de meeste afleveringen zijn ook een aantal verwijderde scènes beschikbaar. Deze zijn vaak voorzien van een extra commentaartrack van Jon Harmon Feldman

Ook enkele complete afleveringen zijn van extra commentaar voorzien van Jon Harmon Feldman. Hij verteld hierin hoe de desbetreffende aflevering tot stand is gekomen en waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt.

Finding the Calling: The Pilot (11 min.)
Featurette met de complete cast en crew van de pilot aflevering. In deze featurette krijg je een kijkje achter de schermen van Tru Calling. Alle acteurs geven hun visie op de eerste pilot. Feldman geen tevens een voorproefje van de rest van het eerste seizoen.

The Tru Path: Season One (8 min.)
Een terugblik met de cast en crew over de belangrijkste gebeurtenissen van het eerste seizoen.

Evil Comes Calling: A late Seasons Twist (8 min.)
Interview met Eliza Dushku en cast waarin de belangrijke plotwendingen aan het einde van het eerste seizoen worden besproken. Vooral de introductie van enkele nieuwe karakters krijgt hier extra aandacht.

Tru Calling: Opposing Forces (3 min.)
Kort interview en een behind the scenes met Eliza Dushku en Zach Galifianakis over het begin van het tweede seizoen.

Music Video: Sombody Help Me (3 min.)
Muziekvideo van popgroep Full Blown Rose welke de titelmuziek is van Tru Calling.

Arrested Development Promo (1 min.)
Promotie-trailer van de serie Arrested Development.

Tru Davies werkt noodgedwongen in het mortuarium en heeft een bijzondere gave. Ze kan namelijk de laatste hulproep van overleden personen horen. Echter alleen van personen die door een misdrijf om het leven zijn gekomen. Hierna heeft Tru precies één dag de tijd om de moord te voorkomen of de dader(s) te pakken. Hierdoor werkt ze zich vaak in netelige en soms zeer gevaarlijke situaties. Tru Calling is een televisieserie met een bovennatuurlijk tintje. Actrice Eliza Dushku zet hier een serieus en overtuigend personage neer. De afwisselende en spannende afleveringen zijn zeer toegankelijk en vervelen zelden. Aangezien de serie abrupt is gestopt is er geen duidelijk einde en het verhaal wordt dus niet afgesloten. De goede beeld- en geluidskwaliteit maken samen met de vele extra’s deze DVD-uitgave tot een mooie verzameling voor de liefhebber.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.