Grown Ups

23-01-2011

4

Grown Ups (Blu-ray)

Lenny Feder (Adam Sandler) is een succesvolle Hollywood-agent, getrouwd met de al even succesvolle mode-ontwerpster Roxanne (Salma Hayek) en vader van drie strontverwende kinderen. Op een dag krijgt Lenny een telefoontje dat de coach van zijn vroegere jeugdbasketbalteam is overleden. Hij besluit, samen met zijn gezin, de begrafenis te bezoeken. Daar komt hij zijn oude teamgenoten tegen: de zwaarlijvige Eric Lamonsoff (Kevin James), de vrijgezelle Marcus Higgins (David Spade), huisman Kurt McKenzie (Chris Rock) en de zweverige Rob Hilliard (Rob Schneider). Na de begrafenis brengen de vijf vrienden en hun gezinnen nog een paar dagen samen door, in een huis bij een meer. In deze dagen genieten ze van de rustgevende omgeving, maar ook van elkaar. Er wordt veel plezier gemaakt en voor een aantal mensen leidt het samenzijn tot een eye-opener. Maar dan dient zich een tegenstander uit hun jeugd aan...

Dat wordt een makkie, zal regisseur Dennis Dugan (Happy Gilmore, Big Daddy, I Now Pronounce You Chuck & Larry) gedacht hebben. Neem een eenvoudig script over vriendschap, geef de vijf hoofdrollen aan komieken, zet deze vijf bij elkaar met de melding dat er volop geïmproviseerd mag worden, en laat de camera maar draaien. Resultaat: meer dan voldoende materiaal om een geslaagde komedie samen te stellen. In theorie tenminste, want de praktijk blijkt tegen te vallen. Dat is in ieder geval de conclusie na het zien van Grown Ups, waarin Adam Sandler, Chris Rock, Kevin James, Rob Schneider en David Spade een stel vrienden spelen die elkaar na lange tijd weer zien. De film kent een aantal problemen, te beginnen met het zeer magere verhaal. Er gebeurt namelijk vrijwel niks. Het grootste gedeelte van de film zit je te kijken hoe de personages onderling grappen zitten te maken en zich op andere manieren vermaken (een dagje waterpretpark, een potje basketbal, enzovoort). Dit alles zonder duidelijke verhaallijn die ergens naartoe gaat. Weliswaar is er op het eind plaats voor een clichématige revanche uit de jeugd van de vrienden, maar dat lijkt er een beetje aan de haren bijgesleept. Hetzelfde geldt voor de overdreven Amerikaanse "family values" boodschap (er komt zelfs een wapperende Amerikaanse vlag voorbij). Toch is met een zwak verhaal wel te leven, zo lang er maar genoeg te lachen valt. Maar ook daarin stelt Grown Ups wat teleur. Tegenover iedere geslaagde grap staat een minder geslaagde. Het leukste zijn de improvisatiescènes, waarin de jeugdvrienden gewoon lekker zitten te ouwehoeren en waarbij ze elkaar op een grappige manier zwartmaken. Op deze momenten geloof je echt dat het hier om een vriendengroepje gaat. Dat is sowieso een van de sterkere punten van de film, dat deze er prima in slaagt om een luchtig ‘niks-aan-de-hand-sfeertje’ neer te zetten met geloofwaardige vriendschappen. De cast heeft plezier gehad bij het maken van de film, en dat straalt er vanaf. Mede hierdoor verdient de film toch het stempel “onderhoudend”. Maar meer ook niet; memorabel is de film zeker niet te noemen. Terwijl je dat misschien wel zou verwachten, gezien de potentie die zo’n grote komische cast met zich meebrengt. Ben je op zoek naar extreem licht verteerbare kost voor een luchtig, inhoudsloos filmavondje, dan zou je Grown Ups kunnen overwegen. Zoek je een komische topper, dan kun je beter verder zoeken.

Sony heeft Grown Ups uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Komedie
Jaar: 2010
Speelduur: 102 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Turks, En vele andere
EAN: 8712609665543

• Featurettes
  • Gag Reel
  • BD-Live
  • MovieIQ
  • Outtakes & Deleted Scenes
  • Riff-O-Rama

De Blu-ray Disc uitgave van Grown Ups heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Grown Ups is geschoten op HD-video, zodat het niet vreemd is dat de transfer die typische vlakke videoachtige uitstraling heeft. Erg mooi is dat niet – het beeld oogt hierdoor vrij klinisch en mist het filmische gevoel – maar het is niet iets wat de transfer aan te rekenen valt. Het meest positieve aspect van het beeld zijn de volle, levendige kleuren. Goed voorbeeld is de scène in het waterpretpark, waar de felle kleuren van de parasols, zwembanden en badkleding met een mooie verzadiging worden weergegeven. Huidtinten ogen een tikje te rood, maar dat is slechts een klein minpuntje. De scherpte van de transfer varieert, maar is meestal ruim voldoende. Wel valt op dat het beeld zo nu en dan een wollige, ietwat overbelichte indruk maakt. Hoogst waarschijnlijk een bewuste keus, maar het heeft wel een negatief effect op detaillering, zwartniveau en kleurweergave. Wat artefacting betreft valt er daarentegen weinig te klagen: afgezien van wat lichte edge enhancement zijn er geen verstorende elementen aanwezig. Samenvattend biedt deze HD-transfer een trouwe afspiegeling van het bronmateriaal, inclusief al zijn plus- en minpunten. Maar dat leidt in dit geval niet tot een erg bijzondere beeldkwaliteit.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het geluid van Grown Ups staat als DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) op het schijfje. De track is heel erg op de voorkant gericht, ook wanneer er voldoende mogelijkheden zijn voor een meer ruimtelijk geluid (bijvoorbeeld de eerder genoemde scène in het waterpretpark). In plaats daarvan zul je het met wat subtiele omgevingsgeluiden moeten doen. Ook op de overige gebieden is het een vrij rustige track, met de nadruk op dialogen. Die komen altijd goed verstaanbaar uit het midden. Bij het ten gehore brengen van de filmmuziek, vooral bestaande uit rock-nummers, komt het spoor wat meer tot leven. Dynamiek en detaillering zijn op die momenten dik in orde. Qua lage tonen valt er weinig te beleven, maar gezien de aard van de film zal dat geen grote verrassing zijn. Dit alles maakt deze track tot een rustige, doorsnee komedie-track, die goed genoeg klinkt maar nergens in uitblinkt.

In het (popup-)menu van de BD-uitgave van Grown Ups tref je een aardig aantal extra’s aan. Deze hebben een resolutie van 1080p en DD 2.0-geluid. Alle zaken zijn Nederlands ondertiteld.

Regisseur Dennis Dugan geeft een rustige, vrij serieuze toelichting op de film, die inhoudelijk voldoende diepgang heeft om deze het beluisteren waard te maken. Al is de toelichting niet helemaal zonder stiltes. Tevens is het meestal vrij droge kost. Wat meer humor zou niet misstaan hebben.

Outtakes & Deleted Scenes (10 min)
Onder deze noemer kun je tien verwijderde scènes en alternatieve takes bekijken. Een “play all”-optie is aanwezig.

Laughing is Contagious (4 min)
In de film, maar ook tijdens de opnames werd er flink gelachen door de cast. Zo blijkt ook uit deze extra, die bestaat uit een compilatie van filmfragmenten en achter de schermen-materiaal.

Gag Reel (4 min)
Een aaneenschakeling van bloopers: versprekingen, in de lach schietende acteurs en andere grappige voorvallen op de set.

Riff-O-Rama (5 min)
Eerder hadden we het al over het hoge improvisatiegehalte van de film. In deze extra zie je een voorbeeld; een scène waarin de vijf hoofdrolspelers grappen over de hond van een van de personages maken. Het geheel wordt voorafgegaan door een inleiding van de regisseur.

Dennis Dugan: Hands On Director (5 min)
In deze korte featurette draait het om regisseur Dennis Dugan. Je ziet onder meer wat grappige uitspraken en uitspattingen van hem op de set, en ook vertelt de cast hoe het was om met hem te werken.

The Lost Tapes of Norm MacDonald (7 min)
Bijrolacteur Norm MacDonald vertelt hoe het was om met de hoofdrolspelers te werken. Tevens zie je enkele scènes waarin hij speelt. Jammer (voor hem in ieder geval) dat zijn rol grotendeels uit de film geknipt is.

The Cast of Grown Ups (7 min)
Deze extra bestaat uit een combinatie van beelden van achter de schermen en interviews, waarin de castleden over elkaar en hun personage praten.

Busey and the Monkey (3 min)
Oorspronkelijk bevatte de film een scène met acteur Gary Busey en een aap. Het betreffende materiaal, dat in deze extra te bekijken is, haalde de film echter niet. Jammer, want de scène is best grappig.

Voorproefjes op enkele andere uitgaven van Sony.

MovieIQ
Middels deze optie kun je tijdens de film allerlei (Engelstalige) trivia lezen. Bijvoorbeeld welke muziek in de betreffende scène wordt gespeeld en welke acteurs er op het scherm te zien. De info wordt opgehaald via internet, dus je hebt voor deze extra een Profile 2.0 BD-speler met internettoegang nodig.

BD-Live
Optie waarvoor je eveneens een Profile 2.0 BD-speler nodig hebt met internetverbinding. Je krijgt dan, na enige tijd wachten, een menu te zien waarin je promomateriaal kunt bekijken van allerlei Sony-titels.

Grown Ups gaat over een groepje jeugdvrienden, die elkaar na lange tijd weer zien en samen tijd doorbrengen om plezier te maken. Met een cast vol komieken is de potentie zeker aanwezig, maar problemen als het magere verhaal en de soms flauwe humor maken de film tot een onmemorabel geheel. Waar Grown Ups wel prima in slaagt, is in het neerzetten van een relaxed sfeertje en geloofwaardige vriendschappen. Het eindresultaat is onderhoudend, maar meer ook niet. De BD-uitgave heeft een ruim voldoende beeldkwaliteit en een rustige lossless track, die goed genoeg klinkt maar nergens in uitblinkt. Qua extra’s bevat de uitgave onder meer een audiocommentaar, verwijderde scènes en een paar featurettes. Daarmee is het wellicht een aardige huurtip voor als je op zoek bent naar een zorgeloos filmavondje. De meer veeleisende komedieliefhebber mist hier echter weinig aan.