Salt

10-01-2011

7.8

Salt (Blu-ray)

Evelyn Salt (Angelina Jolie) is een zeer gewaardeerd en vaardig CIA-agente. Ook haar baas Ted Winter (Liev Schreiber) is blij met haar diensten. Evelyn is verloofd en gaat binnenkort trouwen met een spinnendeskundige die ze in het grensgebied tussen Noord- en Zuid-Korea heeft ontmoet. Haar leven wordt op zijn kop gezet wanneer er op een dag uit het niets een Russische spion opduikt. Hij is terminaal ziek en voelde opeens de sterke behoefte om geheimen op te biechten aan de Amerikanen. Hij vertelt hen dat er een aanslag op de Russische president gepleegd zal worden, wanneer die in New York is voor de begrafenisceremonie van de onlangs overleden vicepresident van de Verenigde Staten. De naam van de huurmoordenaar is volgens de spion: Evelyn Salt. Ze maakt zich zorgen om de veiligheid van haar aanstaande man en slaat daarom in paniek op de vlucht. Nadelig bijeffect hiervan is wel dat het nogal verdacht overkomt. Haar baas Winter heeft er moeite mee om te accepteren dat Evelyn wellicht een mol is, maar haar acties zorgen voor twijfel. Wie is Evelyn Salt nu eigenlijk echt en wat zijn haar plannen?

Phillip Noyce, een regisseur met een aardige staat van dienst (The Bone Collector, Patriot Games), zag waarschijnlijk wel wat in een grootse actiefilm met dito budget. Het recente succes van de nieuwe Bourne-trilogie en de laatste paar James Bond-films laat zien dat spectaculaire, maar toch rauwe en realistische actie helemaal in is. De commerciële resultaten mogen er ook zijn. Aldus maakte Noyce in 2010 de actiefilm Salt, met als origineel element dat de belangrijkste held een vrouw is, terwijl vrouwen meestal ondersteunende bijrollen vervullen in dit type films. Angelina Jolie wilde naar verluidt dan ook alleen haar medewerking verlenen aan een dergelijk type film als ze zelf de hoofdrol mocht vertolken. Haar geschiedenis op het gebied van veeleisende actierollen is indrukwekkend met rollen in Tomb Raider en met manlief Brad Pitt in Mr. and Mrs. Smith. Het is niet zonder meer zo tot stand gekomen. De film was origineel geschreven met een mannelijke hoofdrol in gedachten en Tom Cruise was er aan verbonden. Hij besloot er toch van af te zien en ook een aantal regisseurs – waaronder Michael Mann en Peter Berg – kwamen en gingen weer voordat Noyce zich verbond aan het project. Een leuk detail is overigens dat de achternaam van de hoofdrolspeelster en tevens de titel van de film verwijst naar een militaire afkorting: ‘Strategic Arms Limitation Talks.’ Dit verwijst naar een tweetal onderhandelingen die tijdens de koude oorlog zijn gevoerd tussen de VS en Rusland. Veelgehoorde kritiek op Salt is dat het verhaal gebaseerd zou zijn op een tijdperk dat reeds lang en breed voorbij is. Recente nieuwsberichten spreken dit echter tegen. Afgelopen zomer kwam via verschillende media het nieuws naar buiten dat er ruim 400 Russische spionnen onder een valse identiteit leven in Amerikaanse voorsteden. Daarnaast blijkt uit verschillende documenten in de huidige Wikileaks-onthullingen dat de Amerikaanse ambassade Rusland nog altijd als een reële (militaire) bedreiging ziet, in tegenstelling tot alle officiële berichten. Het verhaal heeft dus wel degelijk haar wortels in de realiteit en de visuele stijl van de actie past daarbij. Salt is dan ook zonder meer een spannende film met een hoog tempo. Een lange achtervolging nadat Salt net verdacht is geworden is misschien wel het meest indrukwekkend. Daarin springt ze meerdere malen van bruggen en van het ene op het andere voertuig om uit handen van haar collega’s te blijven. Waar de film echter genadeloos nat gaat is in de plotwendingen. Deze gaan van redelijk ongeloofwaardig tot voorbij elke vorm van geloofwaardigheid. De ene kijker is de andere niet en de een zal zich hier dan ook meer aan storen dan de ander. Als je Salt echter kunt benaderen als een actiefilm zonder pretentie en je mee laat voeren door het verhaal dat in sneltreinvaart aan je voorbij vliegt, zul je zonder meer een leuke avond hebben. De acteerprestaties zijn niet denderend, daar biedt het script simpelweg de ruimte niet voor, maar niemand presteert echt ondermaats. Genreliefhebbers kunnen zich hier gerust aan wagen.

Sony heeft Salt uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder de bespreking van de BD-uitgave, de recensie van de DVD vind je hier.

Genre: Actie
Speelduur: 100 min
  • Dolby Digital 5.1 - Hindi
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
  • DTS-HD MA 5.1 - Japans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Turks, En vele andere
EAN: 8712609666618

• MovieIQ
  • The Ultimate Female Action Hero
  • Spy Disguise: The Looks of Evelyn Salt
  • Spy Cam: Picture-in-Picture
  • The Real Agents
  • The Modern Master of the Political Thriller
  • False Identity: Creating a New Reality
  • Salt: Declassified
  • The Treatment Radio Interview

De Blu-ray Disc uitgave van Salt heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Op de meeste gebieden levert de HD-transfer weinig reden tot klagen. Zo is de scherpte over het algemeen prima; dat er af en toe een softere scène tussenzit lijkt ofwel een bewuste keus te zijn (flashbacks), ofwel een gevolg van de gebruikte materialen en technieken (donkere scènes). Kleuren zijn overwegend grauw, wat goed past bij de beoogde sfeer. De transfer heeft er totaal geen problemen mee om de kleuren zoals bedoeld op het scherm te tonen. Eveneens passend bij het sfeerbeeld is de fijne laag grain die over het beeld ligt. Zwartniveau en schaduwdetail hadden soms een tikje beter gekund, maar zijn meestal ruim voldoende. Het voornaamste minpunt van de transfer is de edge enhancement die af en toe in het oog springt. Dat doet echter weinig af aan de kwaliteit van deze solide transfer.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Bij een actiefilm als dit mag krachtig geluid uiteraard niet ontbreken. Gelukkig heeft de liefhebber van agressief actiegeluid bij de BD-uitgave van Salt niks te klagen. De aanwezige DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) gaat bij de volop aanwezig actie namelijk flink tekeer. Of het nu om geweerschoten, automotoren, explosies of knokpartijen gaat, alles komt op een overtuigende en passend agressieve manier op je af. Met zijn uitstekende surroundgebruik slaagt de track volledig in het neerzetten van een mooi kamervullend geluidsbeeld, vol richting. Goed voorbeeld is de eerder beschreven scène op de snelweg, waarbij zaken als rondrazende auto's je midden in de actie plaatsen. Ander pluspunt is de gecontroleerde hoeveelheid laag die de stevigere effecten vergezelt. Ook zaken als dynamiek en detaillering zijn dik in orde. De muziek van de bekende James Newton Howard klinkt in lossless vorm dan ook uitstekend. Eveneens geen klachten over de verstaanbaarheid van de dialogen; spraak blijft binnen het geweld altijd goed verstaanbaar. Kortom: een uitstekend audiospoor!

Via het geanimeerde menu zijn er een drietal versies van de film te benaderen. De bioscoopversie (100 min), een Director's Cut (104 min) en een Extented Cut (101 min). Daarnaast zijn diverse extra's te bekijken. Vergeleken met de DVD-versie heeft de BD-uitgave beduidend meer te bieden, in de vorm van aanvullende featurettes en ander BD-exclusief materiaal. Het beeld heeft een 1080p-resolutie en het geluid is in DD 2.0-formaat. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Added Footage Marker
Deze optie, die beschikbaar is bij de Director’s Cut en Extended Cut, laat je via een icoontje in beeld zien welke scènes in de bioscoopversie ontbreken. Een aardige extra voor als je benieuwd bent naar waar de verschillen zitten.

Een audiocommentaar bij de film, verzorgd door regisseur Phillip Noyce (af en toe bijgestaan door cast- en crewleden). De regisseur heeft het commentaar duidelijk goed voorbereid, soms lijkt het zelfs alsof hij zijn toelichting opleest. Er komt weliswaar veel interessante info voorbij, maar spontaniteit is ver te zoeken. Mede hierdoor komt de toelichting nogal droog en humorloos over. En daar zal niet iedereen van houden.

Spy Cam: Picture-in-Picture
De titel zegt het al, dit is een extra die gebruik maakt van picture-in-picture. Schakel je deze optie in, dan krijg je tijdens de film in een (veel te klein) venster diverse interviews en achter-de-schermen-materiaal te zien.

The Ultimate Female Action Hero (8 min)
Hier gaat het vooral over Jolie en hoe ze al haar stunts zelf doet.

The Real Agents (13 min)
In deze featurette komen mensen aan het woord die in de koude oorlog werkzaam waren als spion. Ze leggen uit hoe ze te werk gingen, waarbij ook een link gelegd wordt met scènes uit de film. Bijvoorbeeld wat betreft vermommingen, het improvisatievermogen en de kracht van en de uitdagingen voor een vrouwelijke spion.

Spy Disguise: The Looks of Evelyn Salt (5 min)
Een featurette over de totstandkoming van de vermomming waarin Jolie overtuigend als man door het leven gaat.

The Modern Master of the Political Thriller: Phillip Noyce (9 min)
Hier praat de regisseur over zijn films en geven cast- en crewleden aan hoe het is om met hem te werken.

False Identity: Creating a New Reality (7 min)
In deze extra ligt de nadruk op de digitale effecten. Je krijgt te zien in welke shots CGI gebruikt is en op welke manier. Daartussen enkele indrukwekkende zaken, waarbij je als kijker totaal niet het idee had dat er CGI aan te pas is gekomen. Erg interessant, al had deze extra wel wat langer mogen duren.

Salt: Declassified (30 min)
Dit is een uitgebreide Making Of, waarin allerlei onderwerpen aan bod komen. Zoals de thematiek van de film, het werk van Phillip Noyce, hoe de film herschreven werd voor een vrouwelijke rol, het opnemen van de actiescènes en de filmmuziek. Er is wel wat overlap met de andere extra’s, maar desondanks is deze interessante Making Of wel degelijk het bekijken waard.

"The Treatment" Radio Interview with Phillip Noyce (26 min.)
Een uitgebreid radio interview met de regisseur. Zonder beelden is het wel wat moeilijk om je aandacht er bij te houden, maar er worden veel interessante dingen gevraagd en geantwoord. Het gaat echt de diepte in.

MovieIQ
Middels deze optie kun je tijdens de film allerlei (Engelstalige) trivia lezen. Bijvoorbeeld welke muziek in de betreffende scène wordt gespeeld en welke acteurs er op het scherm te zien. De info wordt opgehaald via internet, dus je hebt voor deze extra een Profile 2.0 BD-speler met internettoegang nodig.

BD-Live
Optie waarvoor je eveneens een Profile 2.0 BD-speler nodig hebt met internetverbinding. Je krijgt dan, na enige tijd wachten, een menu te zien waarin je promomateriaal kunt bekijken van allerlei Sony-titels.

Evelyn Salt leidt een ogenschijnlijk prima leventje totdat ze door een informant ervan wordt beschuldigd dat ze niet echt werkt voor de CIA, maar een Russische spionne is. Vanaf dat moment slaat ze op de vlucht, maar wie is ze nu eigenlijk echt? Salt past perfect in het rijtje van realistische, maar toch spectaculaire actiefilms. Het verhaal bevat echter nogal wat twists, en die zijn niet allemaal even sterk. Dat mag de pret echter niet drukken, want de film weet desondanks zeker te vermaken. De BD-uitgave, die drie versies van de film bevat, heeft goed beeld en uitstekend geluid. Ook qua extra's is er redelijk wat te beleven, waarbij diverse BD-exclusieve zaken zorgen voor aanvullende meerwaarde ten opzichte van de DVD-versie (naast de verbeteringen in beeld en geluid).