Twilight Saga, The - Eclipse

26-12-2010

4.5

Twilight Saga, The - Eclipse (Blu-ray)

Bella (Kristen Stewart) is verliefd op vampier Edward (Robert Pattinson), dit zeer tegen de zin van weerwolf Jake (Taylor Lautner). Hij is namelijk zelf ook dol op Bella. Dit maakt de onderlinge relatie tussen de vampiers en de weerwolven er niet beter op. Maar een groter gevaar schuilt in een groep jonge vampiers, onder leiding van Victoria (Bryce Dallas Howard) en Riley (Xavier Samuel), die een flink aantal moorden op hun geweten hebben en op zoek zijn naar Bella, om wraak te nemen voor een eerdere gebeurtenis. Terwijl Bella bescherming zoekt tegen de jonge vampiers worden haar gevoelens heen en weer geschud tussen Edward en Jake. Ze heeft nog zo weinig tijd om te kiezen!

Eclipse is het derde deel uit de Twilight Saga cyclus. Dit deel gaat verder waar New Moon is opgehouden. Er wordt in de film zeer regelmatig verwezen naar de vorige delen. Ook dit derde deel is naar het gelijknamige boek van schrijfster Stephenie Meyer. Het scenario is geschreven door Melissa Rosenberg, die ook de eerste twee boeken uit de Twilight-reeks heeft bewerkt tot een scenario. De regie was wel in handen van een andere regisseur dan de eerste delen, namelijk David Slade. In eerste instantie moest hij helemaal niets van de Twilight Saga hebben. Maar omdat de oorspronkelijk aangestelde regisseur Chris Weitz nog bezig was met de afwerking van New Moon besloot Slade toch om de klus aan te nemen. Hij heeft niet zo heel veel nieuwe elementen aan het geheel toegevoegd en de stijl van de serie voortgezet. Die stijl op zich is vrij uniek. Je zou het kunnen omschrijven als 'tienermeisjeshorror'. De films bevatten veel romantiek, afgewisseld met niet al te enge scènes met vampiers en weerwolven. Persoonlijk is dit mijn eerste kennismaking met de Twilight Saga. De eerste twee delen heb ik nooit gezien. Gelukkig had ik bij het bekijken van deze film bezoek van twee liefhebbers van de serie, die me wegwijs konden maken in de karakters en het verhaal. Voor wie de verhalen kent is het allemaal gesneden koek, maar wie midden in de serie begint zal weinig tot niets van het geheel snappen.
Eclipse zal niet de boeken in gaan als het beste deel uit de serie. Daarvoor is het allemaal veel te traag en zit er te weinig ontwikkeling in de karakters en het verhaal. Vooral de hoofdpersonages boeien niet echt. Hun karakters zijn vrij eendimensionaal, waarbij ook de broodnodige sympathie vaak ontbreekt. Om eerlijk te zijn zal het me allemaal worst wezen wat er met Bella gebeurd. Een aantal bijrollen zijn veel interessanter, waaronder booswicht Victoria en vampier Rosalie. Dat kan toch niet echt de bedoeling zijn.
Voor de fans zal ook Eclipse weer niet te versmaden zijn en er zal al reikhalzend worden uitgekeken naar het vierde deel. De neutrale kijker zal veel minder enthousiast zijn, want heel spannend wordt het niet. Maar dat zal ook niet de bedoeling zijn geweest van de makers. De doelgroep heeft een niet al te hoge leeftijd, dus bloederige of zeer gewelddadige scènes zul je in deze films niet aantreffen.

Warner Home Entertainment heeft The Twilight Saga – Eclipse uitgegeven op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de BD.

Genre: Horror, Romantiek
Jaar: 2010
Speelduur: 124 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • PCM 2.0 - Engels
EAN: 5051888067956

• Audiocommentaar (2x)
  • Muziekvideo's

The Twilight Saga – Eclipse staat in een beeldformaat van 2.40:1 op deze Blu-ray Disc uitgave, wat gelijk is aan het originele formaat. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc, die voor bijna 43 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-2 videocodering.

De film heeft een ruim voldoende beeldkwaliteit op deze Blu-ray Disc. Het beeld mist een beetje de dieptewerking die we van HD gewend zijn en er is regelmatig wat beeldruis aanwezig, maar contrast en scherpte zijn over het algemeen zeer behoorlijk. Het schaduwdetail blijft in donkere scènes wat achter, terwijl het in daglichtscènes prima verzorgd is. Het zwartniveau is nogal wisselend. Soms zien we een mooi en donker zwart, maar er zijn ook stukken waar het zwartniveau wat aan de lichte kant is. Storend is het echter niet. Vervelende artefacten als compressiefouten of edge-enhancement komen we gelukkig niet tegen bij deze transfer. Over de gehele linie genomen is het beeld dus prima in orde.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Voor het geluid kun je bij The Twilight Saga – Eclipse kiezen uit drie tracks: een lossless Dolby TrueHD 5.1 (16bit/48kHz), een DTS 5.1 (1500 kb/s) en een PCM 2.0 (1500 kb/s) track. Voor ieder wat wils dus. Het geluid is dik in orde. Het begint al met de openingscène, die zeer dreigend en dynamisch klinkt en waarbij het LFE-kanaal voor voldoende body zorgt. Het zet de toon voor de rest van de film, hoewel de dynamiek pas op het einde van de film weer terug komt. Maar dat heeft meer met de verhaalstructuur van de film te maken dan met de kwaliteit van het geluid. De tussenliggende scènes klinken namelijk ook prima, met uitstekend verstaanbare dialogen, hoewel ze wat scherper hadden mogen klinken bij het Dolby TrueHD- en het DTS-geluid. De PCM-track bevat wel genoeg 'frisheid' in de dialogen. De omgevingsgeluiden klinken heel subtiel en gedetailleerd waarbij vooral de Dolby TrueHD track uitblinkt. De ruimtelijkheid bij de Dolby TrueHD- en DTS-track is ruim voldoende, al is er buiten de aktiescènes alleen omgevingsgeluid en muziek aanwezig. De keuze welke geluidstrack je voorkeur heeft is vooral een kwestie van smaak. Elke track biedt in ieder geval een uitstekende kwaliteit.

De film begint na de introductiebeelden direct te spelen, maar via de afstandsbediening is er wel een menu op te roepen om de extra's te benaderen. Via een pop-up menu zijn de instellingen voor geluid en ondertiteling aan te passen en ook kunnen hier de extra's worden benaderd. Geen van de extra's is voorzien van Nederlandse ondertiteling!

Audiocommentaar 1
De eerste commentaartrack is van schrijfster Stephenie Meyer en producer Wyck Godfrey. Vooral Meyer levert een interessante bijdrage aan het geheel door het boek te vergelijken met de film. Godfrey geeft inzicht in de technische kant van de opnames. Dit is een behoorlijk interessant audiocommentaar.

Audiocommentaar 2
Deze commentaartrack is van hoofdrolspelers Kristen Stewart en Robert Pattinson. Ze halen voornamelijk herinneringen op aan de opnames op de set en geven wat oppervlakkige meningen over het geheel. Tussendoor vallen vrij veel stiltes. Een stuk minder interessant dan de eerste commentaartrack.

Photogallery (6½ min)
Een diashow met foto's uit de film en van de set. Als achtergrondgeluid is er de themamuziek uit de film te horen.

Muziekvideo's (9 min)
Van twee nummers die in de film zijn te horen, zijn muziekvideo's gemaakt. De eerste is van Metric met het titelnummer van de film Eclipse (All Yours). De tweede clip is van Muse met het nummer Nutron Star Collision.

Deleted en Extended Scenes (14 min)
Regisseur David Slade introduceert de scènes die de film niet gehaald hebben, of in eerste instantie in een langere versie in de film zaten. De beelden bevatten nog de informatiecodes van de montagetafel en zijn ook niet goed afgewerkt qua geluid, maar je krijgt wel een indruk hoe de scènes er in de film uitgezien zouden hebben.

Making of (88 min)
In een uitgebreide Making of, die uit zes delen bestaat, wordt vanaf het begin tot het eind uit de doeken gedaan hoe de film tot stand is gekomen. Van de voorbereidingen van de acteurs, een overzicht van regisseur David Slade tot het maken van de sets en props. Als afsluiting een kijkje in de post-produktie en dan met name de visuele effecten.

Een groep jonge vampiers heeft het gemunt op Bella, uit wraak voor een eerdere daad. Bella wordt beschermd door vampier Edward en weerwolf Jake, die beide naar de hand van Bella dingen. De onderlinge strijdbijl zal begraven moeten worden om Bella uit handen van de groep jonge vampiers te houden. The Twilight Saga – Eclipse is het derde deel uit deze populaire teenerhorror-serie. Helaas heeft het inhoudelijk niet zo heel veel te bieden en is het tempo uitermate traag. Dat zal fans er echter niet van weerhouden om ook weer weg te zwijmelen bij deze film. Qua beeld en geluid steekt deze Blu-ray Disc prima in elkaar. Vooral door een aantal interessante extra’s is voor de echte fan de aanschaf van deze release zeker te rechtvaardigen.