Karate Kid, The (2010)

Rene Cloosterman
30-12-2010

4

Karate Kid, The (2010) (DVD)

De jonge Dre Parker (Jaden Smith) woont samen met zijn moeder Sherry (Taraji P. Henson) in Detroit. De autofabriek waar Sherry werkt heeft bijna geen werk meer en ze bieden haar aan om naar China te verhuizen. Dit tegen de zin in van populaire Dre, want hij moet nu afscheid nemen van al zijn vrienden en weer helemaal opnieuw beginnen. Eenmaal daar aangekomen ontmoet Dre al snel de mooie Meiying (Wenwen Han) en de twee kunnen het bijzonder goed met elkaar vinden. Echter wordt hij vrijwel meteen lastig gevallen en gepest door Cheng (Zhenwei Wang). Dit blijft maar doorgaan en tijdens de vechtpartijen blijkt Cheng steeds veel te sterk voor Dre. Tijdens één van de vechtpartijen komt de klusjesman Han (Jackie Chan) hem te hulp. Han blijkt een ware meester in Kung Fu, maar beoefent dit al lang niet meer. Echter door een nare ontmoeting met de trainer van Cheng wordt Han gedwongen om Dre te trainen voor het aankomende toernooi. Echter is dit nog niet zo eenvoudig.

Bijna iedereen van vijfendertig jaar en ouder kent The Karate Kid wel. De eerste film die in 1984 uitkwam, was vrijwel meteen een bioscoophit. Ook deel twee dat in 1986 is uitgekomen was een doorslaand succes. Daarna ging het snel bergafwaarts, want bij deel drie (The Return of the Karate Kid) en vier (the Next Karate Kid), bleef het publiek massaal weg. Gedurfd en riskant om dan toch te besluiten om een vijfde deel te gaan maken. Maar die gok heeft zeer goed uitgepakt. The Karate Kid (2010) heeft met een budget van 40 miljoen dollar meer dan 350 miljoen opgebracht. Dit is de helft meer dan deel 1 tot en met 4 bij elkaar opgeteld. Het succes was zelfs zo onverwacht dat er snel een aantal kopieën bij zijn gemaakt om ook de kleinere bioscopen te voorzien van deze film. De film bleef in de grotere bioscopen namelijk langer draaien dan verwacht. The Karate Kid is geregisseerd door Harald Zwart. Zwart kennen we vooral van de komedies The Pink Panther 2 en Agent Cody Banks. Het verhaal van alle Karate Kid films is nagenoeg hetzelfde. Een jongen komt in een vreemde omgeving en wordt gepest door een leeftijdgenoot die erg goed is in karate. Hierna volg je de hoofdpersoon op weg naar een allesbeslissende wedstrijd. Ook in deze Karate Kid is dit niet anders. Aan Zwart en de schrijver Robert Mark Kamen om er toch een andere draai aan te geven. Dit is ze prima gelukt, want het is een totaal andere film geworden dan de eerdere Karate Kid's. De locatie is de belangrijkste aanpassing. Speelde de eerdere films zich allemaal in Amerika af, nu is dat in China. Dit levert een aantal bijzonder mooie plaatjes op. Vooral de beelden van de tempel op de berg en de grote muur zijn adembenemend en uniek. Een andere forse aanpassing is dat er geen karate meer wordt beoefend maar Kung Fu. Deze vechtkunst heeft direct weer een ander positief effect op de film. Deze is namelijk in tegenstelling tot zijn voorgangers een stuk harder geworden. Vechtscènes zien er realistischer uit en de tegenstanders een stuk gemener. De keuze van Jaden Smith als Dre Parker is eveneens een goede en frisse keuze. We kennen Jaden waarschijnlijk nog van The Day The Earth Stood Still, maar ook van de TV-serie All of Us. Jaden speelt een overtuigende rol en komt hiermee serieus over. Dit is helaas niet te zeggen van Taraji P. Henson welke de rol van Cherry Parker speelt. Dit is allemaal net wat te overdreven en een beetje te komisch. Jackie Chan speelt hier de teruggetrokken Mr. Han. We zien Chan hier in een totaal andere rol dan we tot nu toe van hem gewend zijn. Geen komedie en geen stunts, maar een serieuze en sobere rol. Het verhaal komt langzaam op gang en is opbouwend. Totdat halverwege het tempo ineens omhoog schiet en je stukken lijkt te missen. Want ineens is daar de wedstrijd en lijk je een flink gedeelte van de training te hebben gemist. Ook het einde komt erg snel en lijkt wat te zijn afgeraffeld. The Karate Kid is een film geworden die geschikt is voor jong en oud. Vooral de locatie China maakt deze film anders dan zijn voorgangers. De leeftijdskeuring van 12 jaar is overigens op zijn plaats, want er zijn namelijk een aantal harde actiescènes in verwerkt.

The Karate Kid wordt in Nederland uitgegeven op zowel DVD als Blu-ray Disc. De DVD-versie is hier besproken.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 2010
Speelduur: 134 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Hindi
EAN: 8712609666687

• Trailer (3x)

The Karate Kid is geschoten op 35mm film met het beeldformaat 2.39:1 en is na een digitaal transferproces in de originele verhouding anamorf op de DVD gezet. Over het algemeen is de beeldkwaliteit erg goed. De film oogt goed scherp en dit blijft constant gedurende de gehele presentatie. Er zijn echter wel een paar puntjes die wat beter hadden gekund. Zo is er in een flink aantal scènes wat lichte edge enhancement zichtbaar. Ook is de aanwezige filmgrain niet erg constant. Soms lijkt deze grain nauwelijks aanwezig om daarna als een sneeuwdeken terug te komen. Maar dit komt gelukkig maar zelden voor en is niet erg storend. Het kleurgebruik is heerlijk om te zien. De kleuren zijn helder en fel, maar ogen toch natuurlijk. Precies zoals je dat in China zou verwachten. Ook de zwartwaarden en schaduwdetails zijn prima in orde. Zelfs in de wat donkere scenes blijven zelfs de kleinste details goed zichtbaar. Al met al een goede beeldkwaliteit.

De DVD is voorzien van een Engelse Dolby Digital 5.1 soundtrack (384 kbit/s). Daarnaast is er ook nog een Engelse commentaartrack voor blinden (EAD) in Dolby Digital 2.0-formaat (192 kbit/s) en een Hindi Dolby Digital 2.0-track (192 kbit/s) beschikbaar. Ook over de soundtrack is weinig negatiefs te zeggen. Dialogen bevinden zich netjes in het middenkanaal en klinken helder terwijl de gebruikte (moderne) muziek in de stereokanalen wordt afgespeeld. De surrounds doen prima mee en zorgen voor de typische Chineese ambiance. Ook in de vechtscènes zijn deze goed aanwezig. De subwoofer daarentegen doet wat minder zijn best. Vooral tijdens de actiescènes had deze wel wat actiever mogen zijn. Al met al een bovengemiddelde soundtrack.

Op de DVD-uitgave van The Karate Kid zijn alleen een paar trailers als extra te vinden.

Voorproefjes op andere Sony-uitgaven, te weten The Smurfs 3D, Open Season 3 en de eerste Karate Kid film.

Helaas missen we een berg aan extra's die wel te vinden zijn op de Blu-ray Disc. Waaronder een "Making of", muziek video en een alternatief einde.

Dre Parker en zijn moeder zijn door omstandigheden verhuisd naar China. Dit zeer tegen de zin in van Dre, want hij moet helemaal opnieuw beginnen met het maken van vrienden. Vrijwel direct wordt hij gepest, maar laat zich dat niet zomaar gebeuren. Helaas is Dre geen partij voor deze knapen, want deze hebben allemaal kennis van Kung Fu. Echter krijgt Dre hulp uit een onverwachte hoek. The Karate Kid borduurt voort op het bekende verhaal van de andere Karate Kid films uit de jaren '80. Echter door de kijker mee te nemen maar China is deze film totaal anders geworden dan zijn voorgangers. Positief dan wel te verstaan, want deze film is in zijn geheel opgenomen in China en dit levert een aantal prachtige plaatjes op. Ook de keuze voor Kung Fu in plaats van Karate is een verfrissende vernieuwing. De harde actie samen met wat jeugdsentiment maken dit tot een jeugdfilm geschikt voor volwassenen. Geluid en beeld zijn netjes verzorgd, maar jammer van de karige extra's.