Lake Placid 3

Rene Cloosterman
17-12-2010

7

Lake Placid 3 (DVD)

Boswachter Nathan Bockerman (Colin Ferguson) is al jaren opzichter in het Black Lake district. Samen met zijn vrouw Suzan (Kirsty Mitchell) en zijn zoontje Connor woont hij in de buurt van Black Lake. Dit meer heeft geen goede naam, want er zijn al twee keer eerder enorme krokodillen in het water gezien, die toen voor veel slachtoffers hebben gezorgd. Sheriff Tony Willinger (Michael Ironside) echter stelt iedereen gerust. Alle krokodillen zijn afgeschoten en op dit moment is er geen gevaar meer. Toeristen, wandelaars en vakantiegangers kunnen weer met een gerust hart van het gebied genieten. Er is één huisje dat direct aan het meer staat. Dat is het huisje van de tante van Nathan. Zij is overleden en Suzan en Nathan komen het huis leegruimen. Echter vind Connor totaal iets anders dan alleen maar oude spullen.

Na de redelijk succesvolle bioscoopfilm Lake Placid met bekende acteurs als Bridget Fonda en Bill Pullman kwam er in 2007 een TV-vervolg. Deze Lake Placid 2 was echter alles behalve goed. Ongeloofwaardige personages, een slecht verhaal en achterhaalde CG maakte van deze film eerder een drama dan een thriller. In 2010 besloot men om onduidelijke redenen toch een deel 3 te maken. Echter heeft dit alles behalve goed uitgepakt, want het geheel is bijna niet meer om aan te zien. Lake Placid 3 is geregisseerd door acteur en regisseur Griff Furst. Hij is nog redelijk onbekend, maar heeft toch al een aantal TV-films en kleine bijrollen op zijn naam staan. Het budget voor deze film is niet exact bekend, maar wordt geschat op minder dan één miljoen dollar. Dit is zelfs voor een TV film in Amerika aan de lage kant en dit is dan ook goed te zien. Ter vergelijking, Lake Placid 2 had nog twee miljoen dollar te spenderen. Om de kosten te drukken is men voor de filmlocatie uitgeweken naar Bulgarije. Deze lokatie levert wel een paar mooie plaatjes op, maar ook een aantal slechte bijrollen met een irritant Oost-Europees accent. Het verhaal van Lake Placid 3 kent geen verrassingen en volgt exact de richtlijnen van een standaard horrorfilm. Ongehoorzame tieners, een verliefd paartje, blote borsten en een familie met kind. Ook een betrouwbare en overijverige Sheriff ontbreekt uiteraard niet. Dit zijn de standaard ingrediënten van bijna iedere low budget horrorfilm. Aan Griff Furst de taak om er een andere wending of draai aan te geven, maar helaas gebeurt dit nergens. De hoofdrol is weggelegd voor allround acteur Colin Ferguson. Colin kennen we voornamelijk van de succesvolle sciencefiction/comedyserie Eureka en komen we ook regelmatig tegen in allerlei eenmalige rollen in TV-series en films. In Lake Placid 3 speelt Ferguson de rol van een gebiedsbeheerder (boswachter) in Black Lake. Echter lijkt het meer op Jack Carter uit Eureka. De houding, de uitdrukkingen en zelfs de kleding zijn nagenoeg identiek aan de TV-serie. De rest van de cast wil je het liefste zo snel mogelijk vergeten. De acteerprestaties zijn dusdanig slecht dat ze het script net zo goed in hun handen hadden kunnen houden om het voor te lezen. Vooral de scènes met Vica (Bianca Ilich) vormen een dieptepunt. Dit kun je geen acteren meer noemen. Als je als kijker net een beetje begint te wennen aan het gebrek aan verhaal en acteertalent, komen de special effects in beeld. Wat je dan te zien krijgt gaat alle voorstelling te boven. De “CG” krokodillen zijn dusdanig amateuristisch dat deze direct al op de lachspieren beginnen te weken. In sommige scènes in het water is niet eens de moeite genomen om rimpels in het water te creëren en zijn de krokodillen er gewoon ingeplakt. Zelfs stop-motion effecten in de jaren ‘70 zagen er realistischer uit. CG kan ik het dan ook niet noemen. Hier is echt geen Silicon Graphics systeem aan te pas gekomen. Sony noemt op het hoesje het genre thriller. Echter vraag ik me af of men zelf de film wel heeft bekeken? Dit is eerder een horrorkomedie dan een thriller. Er is gelukkig ook wat positiefs te vertellen over deze film. Gefilmd in Bulgarije in de zomer levert een aantal mooie natuur plaatjes op. Ook de aanwezige soundtrack is sfeervol en mag er zijn. Al met al is Lake Placid 3 een film geworden die je gerust met vrienden en een kratje bier kunt gaan kijken. Echter zonder deze alcoholische hulpmiddelen is het een hele lange zit.

Lake Placid 3 wordt in Nederland alleen uitgegeven op DVD.

Genre: Actie, Komedie, Thriller
Speelduur: 93 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609664577

• Bioscooptrailers

Lake Placid 3 is opgenomen met een beeldformaat van 1.78:1 en is ook in deze verhouding op de DVD gezet. In tegenstelling tot de negatieve beoordeling bij de samenvatting is de beeldkwaliteit goed. De presentatie blijft van het begin tot het einde scherp en het kleurgebruik oogt zeer natuurlijk. Behalve tijdens de spaarzame special effects. Het totale beeld wordt dan ineens totaal onscherp en gaat overmatig schudden. Ook de doorgaans frisse kleuren veranderen tijdens een degelijke scène in een dof en mat geheel. In de wat heldere scènes is er af en toe een beetje edge enhancement zichtbaar, maar dit is nergens hinderlijk. De optionele Nederlandse ondertiteling staat netjes onder in het beeld en ook de vertaling is prima in orde. Al met al een prima beeldkwaliteit.

Lake Placis 3 is voorzien van een Englse Dolby Digital 5.1 soundtrack (448kbit/s). Daarnaast zijn er ook nog een Franse en een Spaanse Dolby Digital 5.1 soundtrack aanwezig (448kbit/s). De nadruk van de soundtrack richt zich voornamelijk op de voorkant, waar de dialogen netjes en helder uit het middenkanaal komen. De muziek en geluidseffecten zijn vooral te horen in de stereokanalen. De surrounds worden nagenoeg niet gebruikt en blijven ook tijdens de actiescènes muisstil. De subwoofer doet gelukkig wel mee en laat zich horen op momenten dat je dat mag verwachten. Al met al een goede soundtrack.

Lake Placid 3 bevat enkel een aantal Trailers van twee andere Sony-uitgaven, plus een promo voor het medium Blu-ray Disc. Deze hebben een beeldverhouding van 1.78:1 (niet anamorf) en zijn voorzien van Dolby Digital 5.1 geluid (448kbit/s).

Het Black Lake disctrict staat bekend om eerdere problemen met enorme krokodillen, maar dit is volgens de lokale sherriff allemaal verleden tijd. Toeristen komen weer naar Black Lake toe en ook de boswachter denkt dat het allemaal weer veilig is. Totdat zijn zoon Connor een wel heel vreemde ontdekking doet. Lake Placid 3 borduurt voort op de gelijknamige film uit 1999 en het TV vervolg Lake Placid 2. Echter het zwakke verhaal en cast samen met de erbarmelijke special effects maken het kijken naar deze anderhalf uur durende film een hele opgave. Dit is geen bloedstollende thriller zoals het hoesje ons moet doen geloven. Gelukkig zijn de beeld- en geluidskwaliteit van deze DVD uitgave wel redelijk in orde. Vond je het eerste deel (de bioscoopfilm) van Lake Placid leuk? Laat die herinnering dan zo en sla deze film over. Lake Placid 3 is een teleurstellend aftreksel van een sterk origineel.