Hans Liberg - The Best of 25

14-12-2010

5

Hans Liberg - The Best of 25 (DVD)

Hans Liberg, geboren 18 april 1954 te Amsterdam, is Nederlands musicoloog en cabaretier. Al vroeg kwam hij via zijn grootmoeder in contact met muziek en leerde hij piano en gitaar spelen. Later zou hij er nog legio instrumenten bijleren. Hij studeerde muziekwetenschappen in Amsterdam. Vele prijzen zijn hem ten deel gevallen, waaronder de Amerikaanse 'International Emmy Award' in 1997. Het jaar daarop mocht hij deze show zelfs presenteren. Tijdens zijn 25-jarige jubileumvoorstelling in Theater Carré - de show die op deze DVD staat - ontving hij uit handen van de Hilversumse burgemeester Ernst Bakker de onderscheiding 'Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw'. Hans Liberg treedt regelmatig buiten Nederland op, vooral in Duitsland is hij populair. Maar ook in Vlaanderen, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en de Verenigde Staten deed hij zijn ding. Inmiddels heeft Hans Liberg elf shows met zeer veel succes gespeeld. Zijn twaalfde show 'Ick Hans Liberg' is sinds half november te zien in de Nederlandse en Belgische theaters.

De stijl van Hans Liberg zal menig lezer niet onbekend zijn. Hij combineert op feilloze en vloeiende wijze muziek met cabaret. Daarbij bespeelt hij talloze instrumenten zelf. Hij staat erom bekend dat hij er moeite mee heeft om een stuk helemaal uit te spelen. In plaats daarvan passeren fragmenten uit talloze muziekstukken de revue, van klassieke muziek tot pop en reclametunes. Liberg maakt daarbij vooral veel gebruik van de grootste klassiekers van componisten als Mozart, Beethoven, Schubert, Tsjaikovski , Bach, Wagner en Chopin. Het knappe daarbij is dat hij deze zware muziek luchtig weet te maken en toegankelijk voor een groot publiek. Deze show '25 jaar Hans Liberg' is in een aantal opzichten bijzonder. Ten eerste is het een aparte mengelmoes van zijn grootste hits in een nieuwe uitvoering en enkele nieuwe ideeën. Zo zien we de act met de sopraan waar hij steeds mee zit te dollen ook in deze show terug. Daarnaast creëert Liberg veelvuldig zijn eigen bedachte versie van bijvoorbeeld het Frans of Spaans. Ook de interactie met het publiek is volop aanwezig. Daarbij speelt Liberg bijvoorbeeld regelmatig het begin van een stuk en vraagt het aanwezig publiek om het aan te vullen. Vervolgens speelt hij verder en maakt hij er iets heel anders van dan hoe het begon. Het tweede opzicht waarin deze show bijzonder is, is het persoonlijke tintje. Zo is hij zichtbaar ontroerd wanneer hij de speech van de Hilversumse burgemeester aanhoort. Bovendien treden zijn zoon Bengt en dochters Britt en Liv samen met hem op in deze show. Ze verschijnen samen met zijn vrouw en moeder op het podium wanneer hij wordt geridderd. Grappend benoemd hij in zijn bedankspeech: "Hier droomde ik als klein jongetje al van, ridder worden!". Tekenend voor een unieke persoonlijkheid met een act die hem volledig eigen is. Ondanks zijn grote succes blijft hij immer bescheiden en gedraagt hij zich altijd zeer vriendelijk en open in interviews en andere optredens. Deze show van Liberg zal de fans plezieren vanwege het terugkeren van eerder acts in net een ander jasje en het persoonlijke aspect van de show. Daarnaast is het voor nieuwkomers in het oeuvre van Liberg een uitstekende introductie. Een aanrader voor ieder die van muziek en komedie houdt en de twee graag op uitstekende wijze gecombineerd ziet.

Regisseur

Onbekend

Acteurs

Genre: Cabaret, Muziek
Speelduur: 118 min
Uitgever: PIAS
EAN: 5414939077715

• Hans met zoon Bengt
  • Hans met dochter Britt
  • Hans met dochter Liv
  • Ridder Hans

Het anormorfe beeld is in vrij hoge kwaliteit op deze dubbellaagse DVD geplaatst. De scherpte en detaillering zijn prima en er zijn geen defecten te bespeuren. De kleuren ogen natuurlijk en het kleurenpalet op het podium is vrij ingetogen. Kleine smetjes zijn soms wat lichte edge enhancement en wat kleine compressieartefacten. Dit komt echter absoluut niet in storende mate voor.
De show is opgedeeld in een royale 28 hoofdstukken. Deze zijn vanuit het menu van een duidelijke beschrijvende naam voorzien, waardoor het vrij gemakkelijk is om je favoriete fragment terug te vinden. Er is geen ondertiteling beschikbaar.

Er is enkel een Dolby Digital 2.0 (192kb/s) track beschikbaar. Het is jammer dat men niet heeft gekozen voor een surroundtrack met hogere bitrate. Dan was de muziek ongetwijfeld nog meer tot zijn recht gekomen en had deze thuiservaring van de show meer impact gehad. Desalniettemin is de track in zijn huidige vorm wel in orde. Het geluid is kraakhelder. De tekst en zang van Liberg is zonder uitzondering uitstekend verstaanbaar. Ook de muziek heeft een mooie stereoweergave. Er had zeker meer ingezeten maar een voldoende verdient de track ook in deze vorm.

Er zijn een aantal korte extra's te benaderen vanuit het hoofdmenu, met dezelfde beeld- en geluidsspecificaties als de show. Overigens is de speelduur van de show van 130 minuten die op de cover vermeld staat foutief, de werkelijke speelduur is 118 minuten. Mogelijk zijn hierbij de eerste drie van onderstaande vier extra's meegerekend.

Hans met zoon Bengt (4 min.)
De zoon van Hans heeft een popmuziekband samen met een paar andere jongens waarin Bengt de drummer is. Hans speelt natuurlijk zelf ook een paar noten mee.

Hans met dochter Britt (3 min.)
Dochter Britt, de jongste van het stel, voert een korte balletvoorstelling op onder de bezielende muzikale begeleiding van haar vader.

Hans met dochter Liv (4 min.)
Samen met dochter Liv zingt Hans een ontroerend duet.

Ridder Hans (12 min.)
De gehele speech van de burgemeester van Hilversum, het moment waarop Hans het speldje opgeprikt krijgt ("Au") en zijn bedankspeech.

Hans Liberg timmert al 25 jaar aan de weg en ten tijde van dit schrijven draait alweer zijn twaalfde show in de Nederlandse en Belgische theaters. Zijn elfde show, "The Best of 25", is onlangs op DVD verschenen. Hierin komen alle hoogtepunten langs in vernieuwde vorm en is er sprake van enkele nieuwe elementen. De show heeft een persoonlijk tintje door de prijsuitreiking en de optredens van de kinderen van Liberg. De DVD heeft een prima beeld- en geluidkwaliteit, maar een surroundtrack zou zeker wat toegevoegd hebben. Als extra's zijn de complete speech van de Hilversumse burgemeester en de optredens van elk van zijn drie kinderen te bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door PIAS.