Knight and Day

09-12-2010

7.8

Knight and Day (DVD)

De mooie June Havens (Cameron Diaz) probeert van Whichita, Kansas naar huis te vliegen. Op het vliegveld loopt ze enkele malen tegen het, volgens haar, bevallige lijf van Roy Miller (Tom Cruise). Hij blijkt op hetzelfde vliegtuig als haar te zitten en de twee kletsen en flirten wat af. Na een bezoek aan het toilet vertelt Roy aan June dat beide piloten uitgeschakeld zijn en hij dus het vliegtuig moet landen. Dit lukt nog ook en dan krijgt June te horen wat er allemaal gebeurd is in het vliegtuig. Het blijkt dat Roy een geheim agent is die op de vlucht is geslagen nadat zijn partner corrupt bleek te zijn. Deze collega heeft de rollen echter omgedraaid en alle schuld in de schoenen van Roy geschoven. June blijkt nu betrokken te zijn bij een zaak die gaat om een nieuwe energiebron en waar veel mensen op uit zijn. Het gevolg is dat Roy en June op elkaar aangewezen zijn en uit de handen moeten zien te blijven van de diverse partijen die allemaal achter de energiebron en de bedenker hiervan aan zitten. Het beschermen van deze uitvinder komt ook nog eens op hun lijstje van dingen die ze moeten doen. Alles bij elkaar een hele kluif voor het duo dat elkaar wel eens meer nodig blijkt te hebben dan in eerste instantie duidelijk is.

James Mangold heeft inmiddels een aardige staat van dienst opgebouwd. Eén van zijn eerste films betrof het door critici geprezen Cop Land. Hierna maakte hij onder andere de wederom geprezen films Girl, Interrupted en Walk the Line. Ook zijn laatste prent voor het hier besproken Knight and Day werd goed ontvangen, de western 3:10 To Yuma. Zoals gezegd is Knight and Day zijn laatste project tot nu toe en waarschijnlijk had Mangold zin in iets luchtigers. Dit is namelijk één van de omschrijvingen die gelden voor de prent in kwestie. Echt diepgaand wordt het nergens, maar toch weet de film te vermaken en bovendien te verrassen. Ondergetekende had eigenlijk weinig verwachtingen voor het bekijken van de prent, maar ik werd toch vermaakt met deze bijna twee uur durende achtbaanrit. Het verhaal is eigenlijk te simpel voor woorden, maar des te leuker en vakkundig uitgewerkt. Het tempo ligt vrij hoog, waardoor er voor de kijker weinig momenten zijn om na te denken of zich te vervelen. De hoofdpersonen wisselen sneller van locatie dan van kleding en de ene na de andere actiescène passeert de revue. Deze zijn goed gemaakt, met voldoende spanning en stunts. Soms zijn ze vrij over-the-top te noemen, maar dit stoort eigenlijk geen enkel ogenblik. Dit omdat de film zichzelf niet te serieus neemt en de makers gewoon een leuk en spannend verhaal wilden vertellen. Verder zijn de actiescènes vrij luchtig van toon en grote hoeveelheden bloed zal je hier niet aantreffen. Naast de prima actie zit er ook aardig wat humor in de film. Veel van de leuke momenten komen uit dialogen van de karakters en hoe zij zich gedragen. Vooral het personage van Tom Cruise blinkt hier in uit. Hij lijkt met deze rol zijn personage uit de Mission: Impossible films enigszins over te doen, maar dan met een dikke knipoog en een flinke dosis satire. De door hem gespeelde Roy Miller blijft namelijk te allen tijde extreem positief ingesteld en erg beleefd en charmant. Zelfs wanneer hij op de motorkap van een auto ligt die met hoge snelheid over de snelweg scheurt terwijl hij onder vuur genomen wordt door diverse slechteriken. Cruise speelt zijn rol op prima wijze en weet hij een goede balans te vinden tussen de genoemde komische momenten en de scènes waarin hij wat serieuzer en daadkrachtiger te werk moet gaan. De chemie met tegenspeelster Cameron Diaz is uitstekend, ook zij zet een goed optreden neer. Haar June Havens gedraagt zich in de eerste helft van de film erg neurotisch, maar gaandeweg maakt zij een verandering door. Dit alles komt natuurlijk over en Diaz laat andermaal zien goed met komisch materiaal overweg te kunnen.
Samenvattend kunnen we stellen dat Knight and Day een film is geworden die goed geschikt is voor bijna twee uur vermaak zonder daar al teveel bij na te hoeven denken. Het geheel wordt erg luchtig gebracht, met een hoog tempo en een prima afwisseling tussen humor en actie. Verwacht geen serieus verhaal of veel diepgang, maar neem het vooral niet te serieus. Dit hebben de makers ook niet gedaan en als je dit doet zal je je zeker vermaken.

20th Century Fox heeft Knight and Day op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze recensie van de DVD-uitgave. Op deze uitgave zijn twee versies van de film te vinden, de originele bioscoopversie en een zeven minuten langere Extended Version. Veel verschil is er niet te bespeuren, in de langere versie krijgt het karakter van Cameron Diaz iets meer uitwerking en duren sommige actiescènes wat langer.

Genre: Actie, Avontuur, Komedie/Humor
Jaar: 2010
Speelduur: 116 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Turks
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626081012

Knight and Day staat anamorf op de DVD in het formaat 2.35:1. De kwaliteit van het beeld is zoals je het mag verwachten van een recente film zoals deze. Op alle vlakken presteert de transfer namelijk ruim voldoende. Het niveau van detail is dik in orde, evenals de scherpte. Er komen slechts enkele korte momenten van softheid voorbij, maar die lijken vooral aan het filmen zelf te liggen. De kleuren ogen natuurlijk en prima verzadigd. De film biedt genoeg momenten om te stralen op dit gebied, zoals de scènes op het tropische eiland. Ook de donkere scènes zien er goed uit. Dankzij het goede contrast en schaduwdetail zijn al deze scènes zonder problemen te volgen. Het aanwezige zwart komt mooi diep over en er zijn verschillende schakeringen zichtbaar. Filmgrain is aanwezig, maar niet in storende hoeveelheid. Op het gebied van artefacten is het ook allemaal goed verzorgd. Edge enhancement komt voor, maar slechts een enkele keer en ook niet in afleidende mate. Verder zijn er een paar korte momenten van aliasing te zien. Een uitstekende beeldkwaliteit van deze transfer die vooral natuurlijk oogt.

De originele Engelstalige soundtrack van Knight and Day staat in het formaat Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) op de DVD. Op de track valt eigenlijk weinig aan te merken, behalve dan het feit dat het allemaal wat standaard klinkt. Nergens roept het geluid een gevoel op dat je doet verbazen, maar aan de andere kant klinkt het allemaal solide en goed verzorgd. Tijdens de rustige scènes richt de track zich op de voorste kanalen, waar de dialogen goed verstaanbaar uit de centerspeaker komen. Buiten op straat en in gebouwen zijn er voldoende omgevingsgeluiden te horen. Hier worden de surrounds ingeschakeld om een gevoel van ruimtelijkheid te creëren. Ook tijdens de actiescènes laten deze kanalen van zich horen door effecten met prima richting en helderheid weer te geven. Het LFE-kanaal ondersteunt de actie, zoals ontploffingen, met een voldoende laag dat nergens overheersend aanwezig is. De track klinkt mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Een track die dus een nette voldoende scoort en doet wat hij moet doen, maar nergens opzien baart.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1, met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

Deze uitgave bevat geen extra’s, alleen de verlengde versie, die ook als zodanig gepresenteerd wordt in het menu.

Knight and Day is een leuke actiekomedie die netjes de paden van het genre bewandelt. Als kijker weet je dan ook wat je kunt verwachten van de film en daarom moet je het geheel ook niet te serieus nemen. Dat hebben de makers duidelijk ook niet gedaan. Het verhaal rond geheim agent Roy Miller die in contact komt met de naïeve June Havens is opgehangen aan zaken die slechts als excuus dienen om veel verschillende locaties te laten zien en veel actie. De afwisseling tussen deze actie en de humor is prima en de twee hoofdrolspelers zetten goede rollen neer. De DVD heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit, alleen jammer dat er totaal geen extra’s op de uitgave te vinden zijn. Behalve dan een verlengde versie van de film. Een aanrader voor mensen die even twee uur willen genieten van actie, humor en mooie mensen, zonder hier al teveel bij na te hoeven denken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.