Harper's Island

13-12-2010

7

Harper's Island (DVD)

Welkom op Harper's Island. Op het eerste gezicht lijkt het een idyllische plaats. Iedereen op het eiland kent elkaar en ze wonen middenin de prachtige natuur. Niet zo gek dat de mooie erfgename Trish (Katie Cassidy) en haar verloofde Henry (Christopher Gorham) juist deze plaats kozen als de ideale stek voor hun bruiloft. Henry is er bovendien opgegroeid, samen met zijn hartsvriendin Abby (Elaine Cassidy). Het is voor Abby echter niet gemakkelijk om weer voet op Harper's Island te zetten. Zeven jaar geleden was er namelijk een psychopatische seriemoordenaar actief die de kleine rustieke gemeenschap op haar grondvesten deed schudden. De dader, John Wakefield, vermoordde er zes mensen op gruwelijke wijze. Onder de slachtoffers was de moeder van Abby. Hierdoor heeft ze nog steeds een zeer moeizame relatie met haar vader Charlie (Jim Beaver), tevens de sheriff. Hij was uiteindelijk degene die Wakefield een halt toeriep door hem uit zelfverdediging neer te schieten. Sinds die fatale gebeurtenis hebben vader en dochter elkaar niet meer gezien. Abby en Charlie staan niet alleen in hun familieperikelen. Tussen Henry en zijn aanstaande schoonvader Thomas (Richard Burgi) boterde het al nooit zo en de patriarch van de rijke familie ziet zelfs pure sabotage van het huwelijk als een geoorloofd middel. Naarmate de grote dag van het huwelijk nabij komt, worden er meer geheimen onthuld, relaties op de proef gesteld en gasten vermoord. Er is weer een moordenaar actief en hij vermoordt systematisch gasten, één voor één. Het aantal slachtoffers stijgt en daarmee ook de spanning. Wie is de moordenaar? Is het een van hen, wie is te vertrouwen? Of zou Wakefield toch nog in leven zijn? De klok tikt door en het oplossen van dit moordmysterie wordt al snel een kwestie van leven of dood.

Dertien afleveringen, 25 verdachten en één moordenaar. Zo werd de (mini)serie Harper's Island afgelopen jaar groots geadverteerd door CBS. Toegegeven, er zijn een aantal originele uitgangspunten die de nieuwsgierigheid prikkelen. Zo is het concept van een thriller over een seriemoordenaar in de vorm van een serie tamelijk uniek. Ook stond het van tevoren vast dat er slechts één seizoen van dertien afleveringen zou komen. Daarmee is Harper's Island nooit bestemd geweest voor een jaarlijks terugkerend fenomeen. De ensemble cast van maar liefst vijfentwintig personages is ook iets wat we niet elke dag zien. Een serie als Lost is hier de uitzondering die de regel bevestigt. Overigens zijn lang niet alle van de vijfentwintig castleden even belangrijk. Toch blijft er een goed stel over die allen redelijk uitgediept worden. Een van de spannendste elementen is het feit dat werkelijk iedereen op elk moment om het leven kan komen. De castleden wisten zelf niet tot hoever ze het zouden brengen. Pas voor het filmen van een nieuwe aflevering werd de desbetreffende persoon hierover door de producent ingelicht. De inventieve en soms onverwachte manieren waarop de moorden plaatsvinden, doen soms denken aan de immer groeiende reeks aan Saw-films. In de titel wordt op geestige wijze verwezen naar de moord van die aflevering, met termen als 'Whap', 'Crackle' en 'Bang'. Ook qua grafisch geweld zoekt Harper's Island de grenzen van het TV-medium op. Toch is het absoluut niet de horror die de boventoon voert. Afgezien van de gore en een eindeloze herhaling van cliché schrikmomenten die je van mijlenver ziet aankomen, zijn het vooral de thriller en mysterie-aspecten die de boventoon voeren. Ook een vleugje drama en romantiek schuwt de serie niet, al worden deze verhaallijnen soms een beetje soapachtig. Een bijzonder spookachtig element wordt geïntroduceerd in de vorm van Madison (Cassandra Sawtell), een klein meisje dat een beetje vreemd overkomt. Op een enge manier wel te verstaan. Langzaam maar zeker en na een aantal dwaalsporen komt de climax dan steeds dichter bij. Sommige van de acteurs schitteren in hun rol, anderen vallen door de mand. Het geheel blijft echter tot het einde een hoge vermaaksfactor behouden. En dan is er de grote onthulling. Deze wordt bewaard tot de allerlaatste aflevering. Vervolgens volgt er oeverloze uitleg over de motieven van de moordenaar en is de meeste spanning wel uit de lucht. Hoe je de ontknoping van Harper's Island ook weet te waarderen, de weg ernaartoe is er een vol vermaak. Er wordt een dunne lijn bewandeld tussen pulp en een kwaliteitsthriller. Vanwege de potpourri aan genres zal er voor ieder wat wils tussen zitten. Harper's Island is een welkome frisse wind in een TV-wereld gedomineerd door de recycling van ideeën.

Deze DVD-uitgave van Harper's Island bestaat uit vier disks over welke de afleveringen onevenredig verdeeld zijn. De verpakking is een gewone keep case.

Genre: Drama, Horror, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 518 min
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865505298

• promotiefilmpjes
  • Weggelaten scènes
  • Webisodes
  • Casting featurette
  • Overige featurettes

De beeldpresentatie in het originele 1.78:1 formaat op deze DVD-uitgave van Paramount is zonder meer overtuigend. De mate van detaillering is prima en kleine details komen goed tot hun recht. Ook het contrast is prima en kleuren tonen een goed bereik en zijn vitaal. De kleuren en kleurfilters geven een mooie sfeer aan het mysterieuze eiland. Het zwartniveau en schaduwdetail zijn prima. Een verdienste gezien de talrijke nachtelijke scènes in de serie. Hier en daar zijn wat lichte compressieartefacten zichtbaar, maar zelden op storende wijze. We kunnen hier spreken van een beeldpresentatie die ruim voldoende is en een goede kijkervaring niet in de weg staat.
Elke aflevering van Harper's Island duurt rond de veertig minuten en heeft zeven tot negen hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling is prima verzorgd maar staat wel wat hoog in beeld.

Het is teleurstellend en moeilijk te begrijpen dat we het hier moeten stellen met een Dolby Digital 2.0 (192kb/s) variant op de originele Engelstalige audio. Dit terwijl de Franse en de Duitse nasynchronisatie wel 5.1 audio hebben. Ook buitenlandse releases van Harper's Island hebben een surroundversie van de Engelstalige audio. Het lijkt hier te gaan om een buitengewoon vreemde en spijtige productiefout. Afgezien van dit gebrek, zijn we alsnog redelijk te spreken over de audio. Het geluidsontwerp is zodanig ingericht dat het een grote rol speelt binnen de serie. Het geluid en de mysterieuze muziek spelen een sleutelrol bij het oproepen van spanningen en het kracht bijzetten van de schrikmomenten. De audiotrack draagt hier prima aan bij. De echte surroundervaring ontbreekt helaas. Al met al een prima audiopresentatie maar een die zoveel beter had kunnen zijn als we te maken hadden gehad met een daadwerkelijke surroundtrack.

De extra's van Harper's Island zijn verspreid over de disks te vinden en worden hier op volgorde besproken. Het leeuwendeel staat op de laatste disk. De audio bij elk van de extra's is Dolby Digital 2.0 (192kb/s). Het beeldformaat en de kwaliteit zijn hetzelfde als van de hoofdfilm en er is optionele Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

Disk 1

Weggelaten scènes (18 min.)
Bij elke aflevering zijn de scènes te vinden die daaruit geknipt zijn. De speelduur per aflevering varieert van drie tot tien minuten.

Promotiefilmpjes van CBS Network (4 min.)
Een verzameling van promotiefilmpjes die destijds door de TV-zender zijn ingezet in de marketingcampagne voorafgaand en tijdens de uitzending van Harper's Island.

Disk 2

Weggelaten scène (1 min.)
Maar liefst één verwijderde scène bij een van de afleveringen op deze disk met de verbluffende speelduur van 1 minuut.

Disk 3

Harper's Globe Webisodes
Een collectie van in totaal maar liefst 16 korte filmpjes die op amateurfilmachtige manier meer achtergrond geeft aan de serie. Een must voor de fans.

Disk 4

De cast voor Harper's Island (19 min.)
Zoals de benaming al verklapt gaat men hier dieper in op de casting voor de serie. Vrijwel elk personage wordt even kort besproken, waarbij de belangrijkste personages vanzelfsprekend de meeste aandacht krijgen.

Eén voor één: Het maken van Harper's Island (29 min.)
Een algemene making of met een veelvoud aan anekdotes van cast en crew en vooral een focus op het filmen op locatie.

Raad eens wie? (3 min.)
Verschillende betrokkenen wordt gevraagd wie zij denken dat de moordenaar is. Ze weten dit op dat moment nog niet.

De man met de zeis (3 min.)
Verder reflectie op de mogelijke moordenaar en het mysterie daaromheen.

Weggelaten scène (1 min.)
Wederom één verwijderde scène van krapweg een minuut

Abby keert na zeven jaar terug naar het eiland waar ze geboren en opgegroeid is. Ze was het ontvlucht vanwege een seriemoordenaar waaraan ook Abby's moeder ten prooi viel. De gelegenheid is de bruiloft van haar beste vriend Henry met de vermogende Trish. Maar dan blijkt al snel dat er opnieuw een moordenaar actief is die de gasten één voor één ombrengt. Harper's Island heeft een vrij origineel concept en weet dit ten volle te benutten met mooie filmlocaties, veel spanning en mysterie en een grote groep aan diverse personages. Het einde moet je liggen, maar de weg ernaartoe is zonder meer de moeite waard. De beeldkwaliteit van de DVD is prima, op geluidsgebied stelt de stereotrack wat teleur gezien er gewoon een surroundvariant bestaat op buitenlandse uitgaves. De uitgave wordt afgerond met een gezonde portie extra's.