How to Train Your Dragon / Hoe Tem Je een Draak

07-12-2010

8.5

How to Train Your Dragon / Hoe Tem Je een Draak (Blu-ray)

De jonge Viking Hikkie (Jay Baruchel) woont in het kleine dorpje Berk. Dit dorp staat onder constante dreiging van diverse soorten draken. Die vallen regelmatig aan en ontvoeren daarbij vee en vernietigen gebouwen. Het dorp bestaat dan ook uit vele Vikingen die goed getraind zijn in het bevechten van deze wezens. Een voorbeeld daarvan is de leider van het stel, Stoick (Gerard Butler). Deze vrijwel angstloze man heeft al menig draak aan zijn einde geholpen en is ook nog eens de vader van Hikkie. Hikkie zelf is geen talent in het vangen van draken, iets dat hij graag zou willen veranderen. Hij heeft daarom een apparaat gebouwd dat hem moet helpen zijn eerste draak te vangen. Tot zijn grote verbazing lukt dit ook nog enigszins en hij weet zelfs één van de gevaarlijkste draken neer te halen, een zogenaamde Night Fury. Vol goede moed gaat hij op weg om het beest te doden, maar hij krijgt dit niet over zijn hart. Gaandeweg begint hij in te zien dat de draken niet eens zo kwaadaardig zijn en probeert hij een bijzondere band op te bouwen met het dier.

Op het gebied van animatiefilms was Pixar jarenlang alleenheerser. Concurrenten als Sony en Dreamworks leverden met enige regelmaat films af die leuk waren om te kijken, maar veel van de diepgang en klasse misten van een Pixar productie. De laatste tijd lijken de andere studio’s aan een inhaalslag begonnen. Vooral bij Dreamworks lijken ze te snappen wat de consument wil. Uiteraard brachten zij ons al de avonturen van Shrek, maar de diverse delen waren te wisselvallig om te spreken van een inhaalslag. Kung Fu Panda was een hele grote stap in de goede richting, iets dat ze lijken voort te zetten met het tweede deel van deze film en het binnenkort te verschijnen Megamind. Ook het hier besproken How to Train Your Dragon, in het Nederlands vertaald als Hoe Tem Je een Draak, is een prent die behoort tot de betere van de laatste tijd. Het verhaal is vrij voorspelbaar, iets dat ervoor zorgt dat dit geen echte topper genoemd kan worden, maar de uitwerking is des te beter. Ondanks de voorspelbaarheid is het een film geworden die gewoon erg leuk is om naar te kijken. De personages zijn goed uitgewerkt en het is bovendien moeilijk om ze niet aardig te vinden. Het verhaal bevat veel leuke humor, zowel voor de kleineren onder ons als de volwassenen. Iets anders dat deze prent boven de middelmaat doet uitstijgen is het feit dat het verhaal bij tijden erg spannend genoemd kan worden. Eindelijk weer eens een animatiefilm waarbij je als kijker echt opgaat in het verhaal en de spanning. De scènes waarin het dorp wordt aangevallen zijn hier een goed voorbeeld van, om over de laatste actiescène nog maar niet te spreken. Op dit vlak is de film dus een echte verademing. De makers hebben verder veel aandacht geschonken aan het uiterlijk. De animatie is uitstekend verzorgd en ook de uitwerking en details van de karakters en hun omgeving is prima. Hier is duidelijk veel tijd in gaat zitten. Een mooi voorbeeld is het uiterlijk van de verschillende soorten draken. Elke drakensoort heeft zijn eigen typische uiterlijk en speciale talenten. Enig minpunt is het ontwerp van de draak die Hikkie weet te vangen. Deze ziet er eigenlijk meer uit als een uit de kluiten gewassen Pokémon. Tot slot zijn er de bijdrages van de voicecast. Deze zijn goed gekozen en passen daarom prima bij de karakters. De enigszins sullige Hikkie is ingesproken door Jay Baruchel, die in het echte leven feitelijk precies zo overkomt. De volwassen karakters praten bijna allemaal met een Schots accent, voorop gegaan door leider Stoick, die van een stem wordt voorzien door Gerard Butler. Ook zijn stem past uitstekend bij het rauwe uiterlijk van de Vikingleider. De Nederlandse stemmen worden verzorgd door Patrick Martens, Peter Tuinman, Terence Schreurs en Dorien Haan.
How to Train Your Dragon is een bij tijden spannende film geworden met knallende actiescènes en grappige humor. De film is een aanrader voor fans van animatie en ook de kleintjes zullen zich niet vervelen met deze film. Dreamworks laat zien te weten wat de kijker wil, alleen het enigszins voorspelbare verhaal weerhoudt de film van een notering die kan wedijveren met een prent van Pixar.

How to Train Your Dragon is op DVD en Blu-ray Disc verschenen. Hieronder volgt onze bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Animatie
Speelduur: 97 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
  • Dolby Digital 5.1 - Deens
  • Dolby Digital 5.1 - Fins
  • Dolby Digital 5.1 - Noors
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
  • Dolby Digital 5.1 - Zweeds
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Dreamworks Home Entertainment
EAN: 8717722331481

• Featurettes
  • Trivia Track
  • Picture-in-picture commentaar
  • Film op DVD
  • BD-Live
  • De Legende van de Bottenbreker
  • Dreamworks Animation Video Jukebox

De Blu-ray Disc uitgave van How to Train Your Dragon heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

De laatste tijd zijn er redelijk veel animatiefilms op Blu-ray Disc verschenen. Deze kregen vrijwel allemaal een zeer goede score toebedeeld. De transfer van How to Train Your Dragon is hier gelukkig geen uitzondering op. Dit kan zelfs gezien worden als één van de betere van het jaar, zeker onder de animatiefilms. Alles is dan ook perfect aan het beeld en ook hier kunnen we niet anders doen dan de volledige score uitdelen. Het beeld maakt veel indruk met het niveau van detail. Dit is werkelijk verbluffend goed en alle kleine details zijn uitstekend te volgen, zowel in de voorgrond als de achtergrond. De transfer laat dan ook veel diepte zien en dit is eigenlijk het dichtst dat een 2D presentatie bij 3D beeld kan komen. Vooral de scènes waarin Hikkie door de lucht vliegt zijn adembenemend mooi. Iets dat er ook erg goed uit ziet, zijn de kleuren. Deze ogen zeer fel, maar te allen tijden natuurlijk en niet te overdreven aanwezig. Vooral de kleuren op de lichamen van de draken komen lekker fel over en hier zijn veel diverse schakeringen zichtbaar. Zelfs op het lichaam van de Night Fury, die geheel zwart is, zijn er verschillende tinten zichtbaar. Verder zijn contrast, schaduwdetail en zwartniveau alle zeer goed te noemen. Het belangrijkste is misschien nog wel dat er totaal geen artefacten zichtbaar zijn. Geen aliasing, geen compressiefouten, niets van dit alles. Daarom een zeer goede beeldkwaliteit die iedereen wel zal bekoren.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het originele Engelstalige geluid van How to Train Your Dragon staat in Dolby TrueHD 5.1 formaat (24bit/48kHz) op de uitgave. Net als het beeld is ook het geluid van uitstekende kwaliteit. De film biedt meer dan genoeg momenten voor de track om echt te schitteren. Dit in de vorm van de vele actiescènes, maar ook tijdens de rustigere scènes klinkt het allemaal prima. Er is namelijk veel detail te horen en veel omgevingsgeluiden uit alle kanalen. Dit is voornamelijk het geval bij de surrounds. Hier zijn dan bijvoorbeeld wind of vogels in het bos te horen. Tijdens de actiescènes gaat het echt los met een geluid dat veel richting laat horen en bovendien zeer dynamisch en ruimtelijk klinkt. Alle kanalen worden bij het geheel betrokken, ondersteund door het LFE-kanaal dat een erg diep, maar goed gedoseerd laag laat horen. Bij de aanvallen van de draken zijn er uit alle speakers de geluiden te horen van rondvliegende wezens, compleet met kreten, het flappen van vleugels en het vuur dat ze uitspugen. De dialogen zijn te allen tijden goed te volgen, nergens sneeuwen ze onder tussen al het geweld uit de overige speakers. Een erg goede track dus, die het onderste uit de kan weet te halen en ervoor zorgt dat het bekijken van de film een nog intensere ervaring wordt.
Uiteraard is er ook een Nederlandse nasynchronisatie aanwezig en wel in Dolby Digital 5.1 formaat (640 kb/s). Deze track kan zich op geen enkele manier meten met het lossless geluid, maar klinkt binnen de grenzen van het formaat ook erg goed. Het geluid mist het detail van de Engelse track en uiteraard klinkt het ook allemaal minder dynamisch en ruimtelijk. De dialogen klinken goed geïntegreerd tussen het andere geluid.

De uitgave laat na het opstarten een taalkeuzemenu zien. Na het selecteren van de gewenste taal volgen de bekende waarschuwingsschermen, waarna je terecht komt in het hoofdmenu. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te selecteren. Er is ook een pop-up menu aanwezig, waar dit alles ook te regelen valt tijdens het kijken van de film.
De uitgave bestaat uit twee schijven, een Blu-ray Disc en een DVD met daar op ook de film. Alle extra's hebben 1080p beeld met Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid en Nederlandse ondertiteling.

De regisseurs van de film, Chris Sanders en Dean DeBlois, leveren samen met producente Bonnie Arnold commentaar tijdens de film. Het commentaar is vrij luchtig van toon, maar behandelt toch veel facetten van het maken van de film. Zo horen we hoe het verhaal is gebaseerd op een kinderboek en komen uiteraard de animatie en stemmencast aan bod. Echt diepgravend wordt het nergens, maar al bij al toch een interessante luisterervaring. Het commentaar is te vinden onder de audioselectie en bij het onderdeel Zwevende Extra’s.

Trivia Track
Deze extra is te vinden onder het gedeelte van de ondertiteling en dat is ook in feite wat het is. Tijdens het kijken van de film verschijnt er regelmatig een venster in beeld met daarin allerlei feitjes en weetjes over de film. Deze extra is alleen in de Engelse taal beschikbaar.

De Legende van de Botbreker (16 min.)
Een nieuw avontuur rond Hikkie en zijn vrienden, speciaal gemaakt voor deze uitgave. Erg leuk gedaan weer en zeker een kijkbeurt waard.
Het beeld is 1080p.

Zwevende Extra’s
Hier zijn diverse extra’s te vinden die te maken hebben met het maken van de film.

Cast in groot formaat (11 min.)
Deze featurette gaat in op de acteurs die hun stemmen leenden aan de personages. We zien korte interviews met hen en ook hoe ze de teksten aan het inspreken zijn.

Het technische kunstenaarstalent van de draak (10 min.)
Een kijkje in de keuken van de animatieafdeling en hoe zij alles tot stand hebben gebracht.

Verwijderde scènes
Drie verwijderde scènes, waarvan er twee in onafgewerkte vorm te bekijken zijn. Ook krijgen we een korte uitleg waarom de scènes gesneuveld zijn.

Het verhaal achter het verhaal (7 min.)
Hier vertellen de makers dat het verhaal gebaseerd is op een kinderboek. De schrijfster van dit boek komt ook aan het woord over de karakters en het plot.

Race om het goud
Vijf korte filmpjes waarin we de inwoners van het dorp aan de gang zien op een soort Olympische Spelen voor Vikingen.

Hoe teken je een draak (10 min.)
Supervising Animator Gabe Hordos legt uit hoe je een draak kan tekenen.

Jouw Vikingprofiel
Na het beantwoorden van enkele vragen krijg je te zien welke Viking uit de film het best bij jouw karakter past.

Animatiehoek
Een Picture-in-Picture commentaar dat deels gelijk is aan het standaard audiocommentaar, maar waar regelmatig extra beelden te zien zijn in een klein venster. Tijdens het gedeelte van het standaard commentaar zijn hier de drie betrokkenen te zien en ook komen er interviews met de cast en crew voorbij, storyboards en beelden van de animators die aan het werk zijn.

Dreamworks Animation Video Jukebox
Een geheel in Vikingstijl geanimeerde jukebox waar muziek uit andere films van Dreamworks Animation te beluisteren is.

BD-Live
Hier zou je toegang moeten krijgen tot meer extra’s, maar wij krijgen deze extra niet aan de praat.

Film op DVD
Bij deze uitgave is een extra DVD te vinden waar ook de film op te vinden is. Leuk voor de kinderen om hun kamer te draaien of in de auto.

How to Train Your Dragon is een zeer geslaagde animatiefilm over de jonge Viking Hikkie. Hij leeft in een wereld vol met draken, maar is alles behalve handig in het bestrijden van deze wezens. Regelmatig wordt zijn dorp namelijk aangevallen door de draken. Eindelijk slaagt hij erin een draak te vangen, maar dan leert hij dat ze niet eens zo slecht zijn. De film biedt veel vermaak voor zowel als jong. Het verhaal is vrij voorspelbaar, maar bij tijden erg spannend. De animatie is uitstekend, evenals de humor. Deze Blu-ray Disc heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Ook zijn er aardig wat extra’s die een blikje achter de schermen bieden en wat lol voor de jongeren onder ons. Alles bij elkaar een prima uitgave van een prima film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paramount Home Entertainment.