On the Doll

Rene Cloosterman
08-12-2010

8

On the Doll (DVD)

On the Doll volgt een aantal tieners die te maken krijgen met de wereld van porno en prostitutie. Zo zien we Chantel (Shanna Collins) die prostitueert om geld bijeen te zamelen voor haar vriendje Wes (Clayne Crawford). Hij wil namelijk erg graag met zijn band een CD opnemen, maar heeft daar zelf geen geld voor. Dan hebben we de schoolvriendinnen Melody (Candice Accola) en Courtney (Chloe Domont). Ze houden ervan om de leraar Mr. Garrett (Eddy Jemison) een beetje te plagen door het aantrekken van erotische kleding, maar besluiten op een dag om nog een stapje verder te gaan. Ze gaan met hem mee naar een online porno studio. Maar eenmaal daar aangekomen blijkt Mr. Garrett hele andere plannen te hebben. En als laatste volgen we de goedaardige Jaron (Josh Janowicz). Jaron plaatst online advertenties voor call-girls en komt in contact met Balery (Britany Snow). Balery zoekt iemand die haar wil helpen om een klant te beroven. Daar ook Jaron geldzorgen heeft wil hij haar wel helpen. Echter loop dit totaal anders af dan ze gedacht hadden.

Thomas Mignone is begonnen als regisseur van heavy metal muziekvideo’s voor onder andere Megadeth, System of a Down en nog vele anderen. On the doll is zijn eerste avondvullende speelfilm en is zowel geschreven als geregisseerd door Mignone. On the Doll heeft de bioscopen nooit gehaald. Gezien de gevoelige inhoud (zeker in Amerika) is deze film uitermate geschikt voor filmhuizen en festivals. Met een budget van slechts 750.000 dollar is het niet bekend wat deze film heeft opgebracht. Maar zoals Mingone ooit in een interview vertelde is deze film ook niet gemaakt voor het geld, maar om een meer persoonlijke reden. In zijn werk met rockbands heeft hij immers al de meest vreemde dingen meegemaakt en was nieuwsgierig hoe de ‘andere kant’ van het verhaal zou zijn. Na wat onderzoek kwam hij veel schrijnende verhalen tegen. Dit heeft hem dusdanig aangegrepen dat hij er een film over wilde maken. On the Doll is het resultaat. De film volgt zes tieners die al geruime tijd in de seksindustrie werken of er juist net (al dan niet vrijwillig) mee beginnen. Het kijken naar de film is even wennen. Niet alleen vanwege het onderwerp, maar vooral omdat het drie verschillende verhalen zijn die parallel langs elkaar lopen. In alle drie verhalen word je als kijker midden in het verhaal gegooid. Ik zeg bewust gegooid, omdat je de eerste tien minuten (per verhaal) totaal geen idee hebt met wie je te maken hebt en wat er zich nu afspeelt. Dit is erg vervelend en heeft tot gevolg dat je als kijker van de ene hoek naar de andere wordt gesmeten. Je hebt dus niet de tijd om je in het verhaal in te leven. Het tempo van de film is enorm hoog. Er wordt heel erg veel verteld en dat allemaal binnen anderhalf uur. Een bijna onmogelijke taak en je hebt dan ook het continu het gevoel dat je heel erg veel mist. De acteerprestaties van de voornamelijk onbekende acteurs en actrices verdienen ook geen schoonheidsprijs. Het acteren is erg oppervlakkig en vaak emotieloos. Brittany Snow heeft toch de nodige acteer talenten, maar deze zijn in On the Doll totaal zoek. Je hebt helemaal niet het gevoel dat deze kinderen ooit misbruikt zijn. Het is een totaal andere film geworden dan de titel en cover je doen denken. Omdat het verhaal wordt verteld zonder dat er ook maar één bloot lichaamsdeel in beeld komt is de film toch erg toegankelijk en soms zelfs vermakelijk. Toch is de leeftijdskeuring van 16 jaar op zijn plaats.

On the Doll wordt in Nederland uitsluitend uitgegeven op DVD.

Speelduur: 100 min
Uitgever: BBI-Films
EAN: 8717185534993

On the Doll is geschoten op 35mm film met het beeldformaat 2.35:1 en is na een digitaal transferproces met een verhouding van 1.33:1 op de DVD gezet. Er is veel te zeggen over de beeldkwaliteit van On the Doll, echter maar weinig goeds. Overmatige filmgrain, tape dropouts (digitaal) en cross coloration zijn allemaal aanwezig. Om maar niet te spreken over de verdwenen zijkanten van de presentatie. De film is namelijk in nagenoeg breedbeeld (2.35:1) geschoten, maar om onduidelijke redenen met een verhouding van 1.33:1 op de DVD gezet. Er is gebruik gemaakt van de “pan & scan” techniek, maar voorkomt niet dat er continu dingen en mensen gedeeltelijk uit het beeld verdwijnen. Om de print wat minder schoon te doen lijken, is er achteraf extra digitale filmgrain toegevoegd. Echter op een dusdanige knullige wijze dat het wel lijkt of dit met een eerste de beste freeware programma is gedaan. De grain en veel te grof en oogt te uniform. Het beeld heeft ook behoorlijk veel last van deze grain want overal zijn wel kleine compressiefoutjes te vinden. De zwartwaarden zijn ook alles behalve constant. Er zijn scènes waarbij de zwartwaarden dik in orde ogen, maar er zijn ook scènes bij die zo uit een jaren '80 video lijken te komen. Echter kan dit bewust zijn gedaan om bepaalde scènes een bedompte en muffe sfeer te geven. Het gebruiken van de 1.33:1 verhouding is vreemd, zeker omdat te NTSC-versie gebruik maakt van een verhouding die veel dichter bij het origineel ligt namelijk 1.85:1. Ook de eerder genoemde problemen blijken er niet te zijn op de DVD van onze Amerikaanse vrienden. Al met al een slechte transfer.

On the Doll is voorzien van een Engelse Dolby Digital 2.0 soundtrack (256kbit/s). De beeldkwaliteit van de DVD is vrij beroerd, maar met het geluid is het niet veel beter gesteld. Dolby Stereo 2.0 in plaats van het beloofde Dolby Digital 5.1 is al direct een flinke tegenvaller. De dialogen zijn nu alleen hoorbaar via de stereokanalen en verdrinken vaak in de achtergrondgeluiden of de spaarzame muziek. Ook een normale Dolby Pro Logic II decoder kan er weinig van maken en krijgt de dialogen niet goed naar het middenkanaal. De keuze van muziek maakt dan weer het een en ander goed. Deze past goed bij het thema van de film. Al met al een redelijke soundtrack, maar onbegrijpelijk dat niet de Dolby Digital 5.1 soundtrack is gekozen die op de NTSC-uitgave wel is te vinden.

Deze DVD bevat geen extra's.

Dit in tegenstelling tot de NTSC-versie. Deze bevat namelijk een verzameling van deleted scenes, een alternatief einde, music video's, trailers en een making of. Daarnaast is er zowel voor de hoofdfilm als het alternatieve einde een commentaartrack aanwezig.

We volgen een aantal tieners die zich al dan niet vrijwillig bezig houden met prostitutie. De verschillende verhalen geven de kijker een blik in deze donkere en schimmige wereld waar vanuit bijna geen ontsnapping mogelijk lijkt. Het thema is bijzonder en gewaagd, zeker voor een Amerikaanse film. Toch schokt deze film nauwelijks. Nu zijn we in Europa natuurlijk wel wat gewend, maar er is gewoon niets te zien. Geen schokkende scènes, alles is keurig en netjes gehouden. Daarnaast wordt er zo enorm snel door het verhaal gelopen dat je nauwelijks een band krijgt met de karakters in de film. Er is veel te veel verhaal om dit allemaal binnen anderhalf uur te vertellen en hierdoor lijkt de film snel te zijn afgeraffeld. Echter het dieptepunt zijn wel de beeld- en geluidskwaliteit. Hier is totaal geen aandacht aan besteed. Vooral het aanpassen van het beeldformaat naar 1.33:1 en het weglaten van de Dolby Digital 5.1 soundtrack zijn onvergefelijk. Totaal onnodig omdat de NTSC-versie wel redelijk in orde is. Op alle fronten een zeer teleurstellende DVD.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door BBI-Films.