StreetDance 3D

30-11-2010

5.5

StreetDance 3D (DVD)

Carly (Nichola Burley) heeft een passie voor dansen, om meer precies te zijn voor Street Dance. Vlak voor het belangrijkste kampioenschap verlaat hun leider het team. Aan Carly de taak om de overgebleven, gedesillusioneerde groepsleden weer gemotiveerd te krijgen. Ze geloven niet meer zo in hun kansen. Net als Carly ten einde raad begint te raken, doet zich een unieke kans voor. De Street Dance crew kan prachtige dansruimtes ter beschikking krijgen, maar in ruil daarvoor moeten ze wel samenwerken met de Royal Dance School, een prestigieuze balletschool. In eerste instantie zorgen de grote verschillen in dansstijlen en persoonlijkheden voor veel onbegrip en rivaliteit. Maar ze realiseren zich al snel dat ze hun krachten moeten bundelen om kans te maken op de titel.

We worden de laatste jaren overspoeld met dansfilms. Of het nu het zoveelste vervolg is of een nieuw probeersel in het genre, origineel is het allemaal niet. De voorspelbaarheid maakt wel dat je precies weet wat je kunt verwachten en dat is een veilig gevoel. Street Dance 3D past perfect in bovengenoemd plaatje. Mix wat goedkoop drama met een tikkeltje humor en een vleugje romantiek en verbindt dit allemaal met elkaar door muziek en dans. En oogverblindende choreografie krijg je zonder meer voorgeschoteld. Street Dance is een zeer snelle en onvoorspelbare dansstijl die je van de ene verrassing in de andere doet vallen. Naast het standaard verhaaltje en de uitstekende dans die de film haar bestaansrecht schenkt, is er nog een 3D element toegevoegd. Street Dance 3D wordt geadverteerd als de eerste dansfilm in 3D en dit zou zeker zo kunnen zijn, maar de eerste film die 3D gebruikt is het zeker niet. Bij de DVD zijn twee brilletjes gevoegd die voor het 3D effect moeten zorgen, daarover meer verderop in deze recensie. De effecten zijn maar sporadisch echt sterk aanwezig, in een tweetal dansscènes die echt op de camera gericht zijn. Het komt hier meer over als een trucje dan een element dat echt waarde toevoegt. Gelukkig heb je nog altijd de keuze om voor de 2D versie te kiezen en de brilletjes te laten voor wat ze zijn. Naast eerder genoemde dans is Charlotte Rampling erg goed op dreef als Helena, de lerares op de balletschool die het project heeft opgestart. Zij zet een prestatie neer die het genre en het niveau van de rest van de film ver ontstijgt. We kunnen kort zijn over Street Dance 3D. Vond je de andere tig dansfilms van de afgelopen jaren een groot feest? Dan kun je je hier geen buil aan vallen. Verwacht je een nieuwe aanpak binnen het genre dan kom je van een koude kermis thuis. De sublieme choreografie maakt Street Dance 3D de moeite waard. En het is ook gelijk het enige verkoopargument voor deze film.

Genre: Drama, Muziek, Romantiek
Jaar: 2010
Speelduur: 94 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045222215

• 3D versie van de film

Het beeld heeft de originele verhouding van 1.85:1. De beeldkwaliteit is niets minder dan uitstekend. Prachtige kleuren sieren je scherm. De transfer biedt veel kwaliteit op het gebied van scherpte en detaillering, zonder dat het ook maar ergens onnatuurlijk overkomt. Contrast en kleurenpalet zijn van het hoogste niveau dat het medium te bieden heeft. Er zijn geen defecten in het beeld te bespeuren van welke vorm dan ook. Deze DVD-uitgave van StreetDance 3D biedt de hoogste beeldkwaliteit die binnen standaard definitie haalbaar is.
Naast de 2D versie is er zoals eerder genoemd ook een 3D versie te bekijken.. In de keep case zitten los 2 goedkope kartonnen brilletjes met een rood en een blauw venster. Ze zitten allesbehalve comfortabel en ze zullen menigeen niet goed passen. Er gaat soms redelijk wat van het 3D effect verloren doordat de ogen boven en onderlangs de bril kunnen kijken. Kleuren en contrast zijn tevens van een stuk minder niveau in de 3D versie. Wanneer 3D op een dergelijk goedkope wijze in een uitgave wordt geïmplementeerd, zal menigeen waarschijnlijk beter af zijn met de ouderwetse 2D variant van de film.
Er zijn dertien hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is goed verzorgd.

Waar het beeld al erg goed was, doet het geluid in de vorm van een Engelstalige Dolby Digital 5.1 (384kb/s) track er niet veel voor onder. Muziek speelt vanzelfsprekend een erg belangrijke rol in StreetDance 3D en deze vult de kamer met een goed volume en mooie dynamiek. Ook de subwoofer wordt regelmatig op gecontroleerde wijze ingezet. Het surroundeffect daarbij is actief en levendig. De achterste speakers worden veelvuldig ingeschakeld tijdens muzikale scènes. Het grootste spektakel vindt plaats tijdens de scènes waarin meerdere teams tegen elkaar dansen, zoals in de discotheek en tijdens de grote finale. Binnen al dit geweld blijven de dialogen altijd goed verstaanbaar.

StreetDance 3D is door E1 Entertainment uitgebracht in een standaard keepcase met daarop de film op één dubbel-laagse DVD. Afgezien van de onder beeldkwaliteit besproken 3D-versie, zijn er geen extra's.

Isabelle moet plotseling het voortouw nemen binnen hun Street Dance groep, wanneer hun leider vertrekt. Er gloort weer hoop aan de horizon wanneer een samenwerking met de balletschool in beeld komt. Street Dance 3D is een prima toevoeging op een voorspelbaar subgenre. Dit soort films kijk je toch voornamelijk voor de choreografie en die is dik in orde. Hetzelfde kan gezegd worden over de kwaliteit van de DVD-uitgave. Zowel beeld als geluid zijn goed op orde. Jammer is het feit dat er geen extra's zijn, afgezien van een nogal krakkemikkige 3D versie van de film, te bekijken met bijgeleverde kartonnen brilletjes. Verstand op nul en genieten van de dans en Street Dance 3D is een prima keuze voor avondvullend vermaak.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.