Cemetery junction

08-11-2010

7

Cemetery junction (DVD)

Het jaar is 1973 en de plaats Cemetary Junction, een wijk binnen de Britse plaats Reading. Freddie (Christian Cooke), Bruce (Tom Hughes) en Snork (Jack Doolan) zijn hier samen opgegroeid en al jaren bevriend. Freddie is het werken in de fabriek zat en maakt een start als verkoper van levensverzekeringen onder de bezielende leiding van Mr Kendrick (Ralph Fiennes). Diens dochter Julie (Felicity Jones) is een oude bekende van Freddie en hij heeft nog altijd een oogje op haar. Snork is vooral geobsedeerd met het krijgen van een vriendin en Bruce heeft het steeds over vertrekken uit het slaperige plaatsje, maar het blijft bij praatjes. Dit geldt niet voor zijn gedrag tijdens het uitgaan, daar raakt Bruce regelmatig in de problemen door betrokkenheid bij vechtpartijen. Voor Freddie is het een hele uitdaging om zijn baan goed te doen. Zijn vrienden hebben er moeite mee en de kwestie rond de dochter van de baas helpt ook niet echt mee. Is de vriendschap van de drie bestand tegen deze verandering en welke richting kiezen ze uiteindelijk in hun leven?

Ricky Gervais en Stephen Merchant nemen samen de regie op zich van Cemetary Junction. Hetzelfde duo is onder andere verantwoordelijk voor de TV-serie The Office. De kenmerkende, eigenzinnige Britse humor van die serie is in deze film zeker terug te zien. Sommige scènes zijn werkelijk hilarisch, zonder dat er slapstick of grofheid bij aan te pas hoeft te komen. Het is puur het ongepast gedrag van de personages en de reacties van anderen hierop, dat zo aanstekelijk werkt. In een van de beste scènes is het de baas (zie je al een patroon) die het er nogal karig van af brengt in zijn afscheidsspeech voor een collega die na een levenlang werken voor de verzekeraar met pensioen gaat. Zijn kado? Een schaal! Van kristal? Nee, van geslepen glas. De beste man en zijn vrouw werden er niet echt blij van... Het is echter niet de humor die de boventoon voert in Cemetary Junction, dat zijn toch echt de dramatische ontwikkelingen. Daarnaast is er zelfs nog een vleugje romantiek te vinden. Voor ieder wat wils dus zou je misschien zeggen. Helaas. Zoals zo vaak wil de film teveel en bereikt daarmee maar weinig. Toegegeven, het tempo ligt hoog en de prent kijkt zonder meer 'lekker weg'. De ontwikkelingen die de personages doormaken zijn net een tikkeltje te standaard en het einde is wel erg zoetsappig en voorspelbaar. Het helpt daarbij niet dat de jonge hoofdrolspelers als Christian Cooke, Tom Hughes en Felicity Jones vooral zijn gecast om hun uiterlijk, en niet om hun weergaloze acteertalent. Dit terwijl ervaren rotten als Ralph Fiennes, Emily Watson en Ricky Gervais het moeten doen met karige bijrolletjes. De popsoundtrack voelt dan wel weer gepast en draagt bij aan het doorgaans luchtige karakter van Cemetary Junction. Wanneer er zwaardere thema's worden aangesproken hebben deze echter niet de impact die waarschijnlijk beoogd was. De rollercoaster van humor naar romantiek en serieus drama en weer terug maakt het onduidelijk wat nu precies de toon van de film is. Cemetary Junction is zeker geen verkeerde keuze voor een avondje vermaak, maar zal niet echt blijven hangen.

Genre: Drama, Komedie, Romantiek
Jaar: 2010
Speelduur: 91 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609661989

• Audiocommentaren

De originele verhouding van 2.35:1 is behouden gebleven. De beeldkwaliteit varieert van goed tot zeer goed. Scherpte is meestal uitstekend, maar wel wat wisselvallig. Close-ups zijn zonder meer gestoken scherp. De kleuren zijn ingetogen, maar natuurlijk. Zonder veel poespas. De film is opvallend licht dus zaken als schaduwdetail spelen nauwelijks een rol. Zo nu en dan is er wat hele lichte filmgrain zichtbaar. Sporadisch er wat licht edge enhancement (o.a. screenshot 1, 2 en 4), maar dit is geenszins storend. Verder is er geen sprake van aantoonbare gebreken aan het beeld in welke vorm dan ook.
Cemetary Junction is met 28 hoofdstukken ruim bedeeld. De ondertiteling is goed gedaan qua vertaling, maar had wel lager in beeld mogen staan.

Er kan gekozen worden uit audio in het Engels, Frans of Spaans en er zijn nog twee audiocommentaren. In deze recensie wordt alleen de Engeltalige Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) track besproken. De kwaliteit hiervan is prima. Dialogen zijn goed verstaanbaar en komen geconcentreerd uit de middelste speaker. Wel is het jammer dat het volume daarvan nogal zacht is in vergelijking met de effecten. Hierdoor zul je tijdens de film misschien nog regelmatig je volume bijstellen. Muziek en effecten worden mooi ruimtelijk weergeven. Hierbij wordt gecontroleerd gebruik gemaakt van de achterste speakers en de subwoofer. Al met al is deze uitgave van Cemetary Junction bedeeld met prima audio.

Cemetary Junction is verpakt in een standaard keepcase. Via het hoofdmenu zijn een aantal extra's te benaderen. Buitenlandse uitgaves kennen naast bovengenoemde extra's nog twee featurettes en een blooper reel.

Audiocommentaren
Er zijn twee audiocommentaren te beluisteren. In het Engels met Dolby Digital 2.0 audio (192 kb/s) en optionele Nederlandse ondertiteling. De eerste is verzorgd door de schrijver en regisseur en de tweede door de drie jongemannen die het vriendengroep uit de film vormen. Eerstgenoemde is vooral erg luchtig en vol grappen en grollen terwijl in de tweede wat meer inhoudelijke zaken aan bod komen. Ook blijkt hieruit hoe betrokken de heren zijn bij het project.

Deleted Scenes (13 min.)
Een verzameling van 10 scènes die de uiteindelijke film niet gehaald hebben. De beeldkwaliteit is even goed als die van de hoofdfilm en de audio is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Ook hier is er Nederlandse ondertiteling beschikbaar. Ze zijn afzonderlijk of allemaal achter elkaar te bekijken.

Cemetery Junction, een film van het duo achter The Office, verhaalt over drie vrienden uit een typisch Engels dorp in de jaren '70. Ze gaan redelijk doelloos door het leven en proberen ieder op hun eigen manier weer een plan te vinden. Vanwege de mix van vele genres wil de film nergens echt beklijven. Vermakelijk is het wel en de anderhalf uur zijn dan ook zo om. De DVD is prima verzorgd met een beeld- en geluidskwaliteit waar weinig op aan te merken valt. Qua extra's is het aanbod wat mager, maar biedt het nog steeds aardig wat info voor geïnteresseerden.