Death at a Funeral (2010)

18-10-2010

6

Death at a Funeral (2010) (DVD)

Wanneer de vader van Aaron (Chris Rock) en Ryan (Martin Lawrence) overlijdt, wordt er natuurlijk een begrafenisplechtigheid geregeld. De hele familie is erbij aanwezig, maar wat een rustige, formele gebeurtenis zou moeten zijn, verandert al gauw in een hectisch circus. Zo heeft Oscar (James Marsden), een van de gasten, zonder het te weten een hallucinerende drug ingenomen, met alle gevolgen van dien. De rivaliteit tussen broers Aaron en Ryan – Aaron houdt een speech terwijl Ryan een schrijver is – zorgt ook voor de nodige spanningen. En dan is er nog Derek (Luke Wilson), die het maar moeilijk kan verkroppen dat Elaine (Zoë Saldana) hem heeft laten vallen voor Oscar. Maar voor de meeste paniek zorgt “klein mens” Frank (Peter Dinklage), wanneer hij Aaron een geheim over zijn vader vertelt dat hij liever niet had willen horen.

Er worden in Hollywood heel wat remakes gemaakt. Zo komt het regelmatig voor dat van een buitenlandse (lees: niet-Amerikaanse) film, bijvoorbeeld vanwege het succes, een Amerikaanse versie gemaakt wordt. Recente voorbeelden zijn The Experiment (2010), van het Duitse Das Experiment (2001), en The Girl with the Dragon Tattoo (2011), de remake van de bekende Zweedse Stieg Larsson-verfilming uit 2009. Ook de hier besproken komedie Death at a Funeral, geregisseerd door Neil LaBute (Lakeview Terrace), is een Amerikaanse remake van een buitenlandse film. Het opvallende is echter dat het hier om de remake van een Britse komedie gaat, die dan ook nog eens niet zo heel oud is. Het vermakelijke origineel uit 2007 (geregisseerd door Frank Oz) zal voor Amerikanen prima kijkbaar zijn, maar desondanks vond men het blijkbaar nodig om de prent in een Amerikaans jasje te steken. Op komisch gebied is er echter weinig aan het origineel gesleuteld, de grappen in de remake zijn voor het grootste deel identiek aan die van het origineel. Qua bezetting is er – bijna vanzelfsprekend – wel een verschil. Onder meer in de huidskleur: waar de cast in het origineel bestaat uit blanke acteurs, heeft de remake een grotendeels zwarte cast. Onder hen bekende namen als Chris Rock, Danny Glover, Martin Lawrence en Zoë Saldana. Hun personages komen terecht op een chaotische en hectische begrafenisplechtigheid, waar onder andere een gedrogeerde gast, een “klein mens” met groot nieuws en een kribbige oude oom voor de lachers moeten zorgen. Dat lukt soms wel, soms niet; tegenover elke geslaagde grap staan een of meer minder geslaagde. Sowieso is het niveau van de humor over het algemeen niet erg hoog. Een arm vol ontlasting, een naakte kerel op het dak en een gevecht met een man van een meter, dat soort zaken. En daar moet je van houden. Aan de cast zal het in ieder geval niet liggen, want alle castleden zetten een goede rol neer. Zo is Danny Glover prima in zijn element als de sarcastische oude oom (inclusief “I’m getting too old for this sh*t”) en zijn Chris Rock en Martin Lawrence aardig op dreef als rivaliserende broers. Ook over de rest van de (bij)rollen valt weinig te klagen. Wel voelt het geheel heel erg ‘Amerikaans’ aan, inclusief overdreven moraal aan het einde. In de Engelse variant, die wat ons betreft de voorkeur verdient boven deze remake, komt het allemaal iets beter uit de verf. Samengevat is de Amerikaanse versie van Death at a Funeral een doorsnee kluchtachtige komedie met relatief simpele humor. Duidelijk geen topper – en als remake eigenlijk overbodig – maar voldoende vermakelijk voor liefhebbers van dit soort films.

Sony heeft de 2010-versie van Death at a Funeral uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave, de bespreking van de BD-versie lees je hier.

Genre: Komedie
Speelduur: 88 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609663730

• Gag Reel
  • Death at a Funeral: Last Rites, Dark Secrets
  • Family Album
  • Death for Real

Death at a Funeral staat anamorf op DVD, met de oorspronkelijke verhouding van 2.40:1. De film is geschoten op HD-video, met als gevolg dat de transfer een mooi cleane uitstraling heeft en erg strak oogt. Scherpte en detaillering zijn prima, en bovendien heeft het beeld een nette dieptewerking. Ook op de kleurweergave valt niks aan te merken. Kleuren ogen een tikje flets, maar dat lijkt een bewuste keus en past goed bij de setting. Klein minpuntje is dat af en toe een flink portie edge enhancement in het oog springt. Ook is het contrast een tikje te laag, waardoor het zwartniveau niet helemaal perfect is. Het is gelukkig nog altijd ruim voldoende. Ondanks wat kleine kanttekeningen zet deze transfer een prima beeldkwaliteit neer, waarmee een dikke voldoende geheel verdiend is.

Op de DVD-versie van Death at a Funeral kun je de film bekijken met een Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s). Het is niet de beste film om de voordelen van 5.1-geluid aan te tonen, maar de track zet desondanks goede prestaties neer. De nadruk van het spoor ligt sterk op de voorkant, waar de dialogen netjes uit het midden komen. De linker- en rechterluidspreker laten de muziek horen. Dezelfde muziek is ook zacht uit de surrounds te horen. Verder is het gebruik van de achterluidsprekers erg subtiel, het gaat vooral om omgevingsgeluiden als fluitende vogeltjes en geritsel van bladeren. Geen agressief surroundgebruik dus, maar daar is dit ook de film niet voor. Ook niet voor voelbaar laag, met als gevolg dat de subwoofer bijzonder weinig werk hoeft te verzetten. Resultaat van dit alles is een track die je weliswaar niet als demo-materiaal op zult zetten, maar die voor een komedie prima klinkt.

In het menu van de DVD-uitgave van Death at a Funeral heb je de keus uit een aantal extra’s. Qua kwantiteit scoort de uitgave een voldoende, maar qua kwaliteit valt het toch wat tegen. De meeste extra’s blijven namelijk erg aan de oppervlakte en vertellen zaken die je al weet als je de film gezien hebt. Tenzij anders vermeld heeft het materiaal een verhouding van 1.78:1 (anamorf) en DD 2.0-geluid. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Indien gewenst kun je de film bekijken met een gesproken toelichting van regisseur Neil LaBute en hoofdrolspeler/producer Chris Rock. Beide heren praten over de casting, het verhaal en de opnames, en ook het origineel komt (kort) ter sprake. Het resultaat is een redelijk interessant (zij het vrij droog) commentaar met weinig stiltes. Dit is inhoudelijk de meest interessante extra van het schijfje, al wil dat niet veel zeggen.

Deleted Scenes (7 min)
Onder deze noemer vind je zeven verwijderde/uitgebreide scènes, die afzonderlijk te bekijken zijn of via de ‘play all’-optie. De fragmenten hebben een verhouding van 2.40:1, maar het beeld is niet anamorf. Dit betekent dat er rondom het beeld zwarte balken te zien zijn.

Gag Reel (3 min)
De bekende aaneenschakeling van versprekingen en in de lach schietende castleden. Voor de beeldverhouding geldt hetzelfde als bij de verwijderde scènes. Ook hier dus zwarte balken rondom.

Death at a Funeral: Last Rites, Dark Secrets (20 min)
Deze extra is de standaard promotionele Making Of, bestaande uit de gebruikelijke combinatie van interviews, filmfragmenten en achter-de-schermen-materiaal. De nadruk ligt vooral op cast, verhaal en personages, slechts sporadisch gaat men wat dieper in op productietechnische zaken.

Family Album (11 min)
Dit is een aaneenschakeling van interviews met de castleden, waarin ze hun personage toelichten. De gesprekken worden afgewisseld met filmfragmenten met het betreffende personage. Niet erg interessant voor degenen die de film al hebben gezien.

Death for Real (6 min)
De regisseur en de castleden bespreken het – ahum – doodserieuze onderwerp van de film, de dood. In de praktijk gaat het vooral om opmerkingen van het type “open deur’. Een extra met weinig tot geen toegevoegde waarde.

Voorproefjes op andere Sony-uitgaven, alsmede een algemene trailer voor het BD-medium.

In het in 2010 verschenen Death at a Funeral, een remake van de gelijknamige Britse komedie uit 2007, zie je hoe een begrafenisplechtigheid uitmondt in een chaotisch geheel. Het resultaat is een kluchtachtige komedie met relatief simpele humor. Op de vertolkingen valt weinig af te dingen, maar in de Britse versie werkt het allemaal net iets beter. Daarmee is deze remake een onderhoudende film voor de liefhebber, maar ook niet meer dan dat. De DVD-uitgave van Death at a Funeral heeft een prima beeldkwaliteit en een goed klinkende, rustige 5.1-track. Qua extra’s stelt de uitgave echter teleur. Het aantal extra’s is weliswaar ruim voldoende, maar inhoudelijk valt het wat tegen. Geen topuitgave dus, maar het is dan ook geen topfilm.