Killers

17-10-2010

3.8

Killers (Blu-ray)

Tijdens een vakantie in Nice ontmoet de mooie Jen Kornfeldt (Katherine Heigl) de fraai uitziende Spencer Aimes (Ashton Kutcher). Het is liefde op het eerste gezicht voor het duo en na een kortstondige romance op hun ontmoetingsplaats, treedt het stel al snel in het huwelijk. Na jaren van geluk in hun mooie huis in de buitenwijk, komt er ineens wat meer spanning in hun leven. Het blijkt namelijk dat iemand het voorzien heeft op Spencer. Zelfs op een dusdanige manier dat iemand hem wil vermoorden. Jen snapt niet wat er gaande is, maar hoort dan de waarheid over het verleden van manlief. Hij is namelijk een voormalig spion die met pensioen ging om samen te kunnen zijn met zijn nieuwe liefde. Deze ontboezeming is uiteraard vrij heftig om te horen voor Jen, maar nu heeft het stel andere dingen aan hun hoofd. Iedereen in hun leven zou zomaar een moordenaar kunnen zijn met maar één doel voor ogen. Het zo snel mogelijk beëindigen van hun levens.

Er valt het nodige te zeggen over Killers, zowel positief als negatief. Laten we beginnen met het positieve. De film heeft enkele leuke momenten op actie- en komediegebied. Het geheel is fraai in beeld gebracht, met enkele mooie locaties. Vooral het begin van de film blinkt hier in uit met beelden uit het Franse Nice. Daar tegenover staan de negatieve punten. Dat zijn een zeer matig script vol met zwakke dialogen, grote onwaarschijnlijkheden en onlogische verwikkelingen. De chemie tussen de hoofdrolspelers is verwaarloosbaar en de karakters zijn slecht uitgewerkt. Killers is dan ook typisch zo’n film die totaal niet blijft hangen en alleen dienst doet als luchtig tussendoortje. Zet hierbij dus wel al je verwachtingen en logica overboord, want de schrijvers nemen het hiermee niet zo nauw. Zo gedragen de hoofdpersonen zich bij tijden heel vreemd en moet je als kijker veel zaken met een korreltje zout nemen. Ook hebben we veel dingen uit het script al eens eerder voorbij zien komen en bovendien op betere wijze. De hoofdrollen worden gespeeld door twee acteurs die op het eerste oog goed bij elkaar passen. Hun karakters echter niet en dat zorgt ervoor dat je als kijker totaal niet mee kan leven met alles wat er gebeurt. Ashton Kutcher en Katherine Heigl delen weinig chemie en ook dit is vooral de schuld van het script. Hun personages zijn zo verschillend dat het moeilijk voor te stellen is dat ze op elkaar zouden vallen. Helemaal als je bedenkt dat het karakter van Kutcher zomaar zijn carrière opgeeft om bij deze op alle fronten verschillende vrouw te zijn. Misschien dat hij een avond het bed met haar zou delen, maar trouwen en zich terugtrekken in een brave buitenwijk is wat vergezocht. De acteerprestaties van het duo zijn voldoende, maar grenzend aan matig. Kutcher is gewoon zichzelf en Heigl komt wel erg neurotisch en gespannen over. In één van de bijrollen zien we Tom Selleck, die met de weinig speeltijd die hij krijgt gewoon de show steelt. Zijn uitstraling en charisma overtreffen op alle punten de hoofdrolspelers. Zoals al eerder gezegd bevat de film enkele goed gemaakte actiescènes. Deze weten het geheel enigszins te redden. Ook de komedie is bij tijden geslaagd, hoewel flink wat grappen totaal niet aankomen. Killers is dus een film geworden die alleen aan te raden is voor mensen die verzot zijn op actiekomedies met een romantisch tintje.

A-Film heeft Killers op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 100 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777931509

Deze Blu-ray Disc uitgave heeft de originele beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

Op Killers zelf valt het nodige aan te merken, maar op de kwaliteit van deze transfer niet. Deze is zeer goed verzorgd en slechts enkele kleine puntjes verhinderen een volledige score. Vanaf het begin weet het beeld indruk te maken. Op het gebied van scherpte, detail en diepte weet de transfer uitstekend te scoren. Het beeld is mooi helder, iets dat vooral goed te zien is tijdens de scènes in Nice. Deze momenten zijn veruit het beste van allemaal. De scènes in Amerika zien er in vergelijking iets minder indrukwekkend uit, maar dit is vooral toe te schrijven aan de locaties en meer voorkomende nachtelijke momenten. Contrast en schaduwdetail zijn uitstekend, evenals het zwartniveau dat een mooi diep zwart laat zien. De kleuren ogen fel en er zijn veel verschillende schakeringen te zien. Soms neigen de kleuren iets teveel naar oranje en roze, waardoor huidtinten onnatuurlijk over kunnen komen. Artefacten zijn totaal geen probleem. Een uitstekende transfer zoals we die mogen verwachten van een recente film zoals deze.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op deze BD-uitgave van Killers is één audiotrack te vinden, te weten een Engelse DTS-HD Master Audio 5.1 track (16bit/48kHz). De track klinkt prima en laat veel surroundactiviteit en dynamiek horen. Dit is het geval tijdens zowel de rustige momenten als de actiescènes. Tijdens de rustige scènes zijn er omgevingsgeluiden te horen uit de surrounds en tijdens de actiescènes effecten. Hierdoor ontstaat een geluidsbeeld dat natuurlijk klinkt en waarbij geluiden zich constant heen en weer bewegen over de kanalen. De dialogen zijn prima te volgen en komen voornamelijk uit de centerpeaker. De muziek klinkt mooi gedetailleerd en is goed geïntegreerd in het geluidsbeeld. Het LFE-kanaal laat een laag horen dat erg aanwezig is. Mensen die hier niet van houden doen er goed aan de subwoofer wat zachter te zetten. Op momenten is het laag namelijk iets té aanwezig, variërend van je smaak op dit gebied. Alles bij elkaar is dit een audiotrack die weet te overtuigen op alle punten en de kijker een lekkere actievolle luisterervaring biedt. Ruis of beschadigingen zijn niet aanwezig.

Na het opstarten van de schijf wordt direct met de film begonnen. Het hoofdmenu is bereikbaar via de afstandbediening, maar bevat alleen de mogelijkheid om de film te starten. De verschillende hoofdstukken zijn te selecteren via het pop-up menu. De ondertiteling tijdens de film is alleen via de afstandsbediening aan en uit te zetten met de daarvoor bestemde knop.

Deze uitgave bevat geen extra’s.

In Killers zien we twee mensen die snel verliefd op elkaar worden, trouwen en gaan wonen in een rustige buitenwijk. Als blijkt dat iemand het voorzien heeft op het leven van de man, komt de waarheid boven water. Hij is namelijk een voormalig spion, die nu gezocht wordt door diverse huurmoordenaars. Het stel moet op de vlucht slaan en zien uit te vinden wie het op hen voorzien heeft. De film kan getypeerd worden als matig. Het verhaal is niet goed geschreven, de chemie tussen de hoofdrolspelers afwezig en het geheel blijft totaal niet hangen. Enkele goed gemaakte actiescènes en momenten met humor weten het geheel enigszins te redden. Deze Blu-ray Disc heeft op technisch vlak weinig reden tot klagen. Zowel beeld als geluid zijn dik in orde, er zijn alleen geen extra’s aanwezig.