Man in the Iron Mask, The

08-10-2010

6.5

Man in the Iron Mask, The (Blu-ray)

In de 17e eeuw wordt Frankrijk met harde hand geregeerd door koning Lodewijk XIV (Leonardo DiCaprio). De bevolking komt om van de honger, relschoppers worden geëxecuteerd. En Lodewijk doet waar hij zin in heeft. Ook wat de liefde betreft. Hij heeft zijn zinnen gezet op Christine (Judith Godrèche), die op het punt staat om ten huwelijk gevraagd te worden door Raoul (Peter Sarsgaard). Maar voordat Raoul, die in het leger zit, haar kan vragen wordt hij naar het front gestuurd. Raouls vader Athos (John Malkovic), een voormalig musketier, vermoedt vuil spel van de koning. Hij krijgt gelijk wanneer Raoul neergeschoten wordt en de koning Christine weet te schaken. Athos zweert wraak, maar hij kan dit niet alleen. En dus roept hij de hulp in van zijn oude musketier-vrienden: Aramis (Jeremy Irons), D’Artagnan (Gabriel Byrne) en Porthos (Gérard Depardieu). D’Artagnan blijft echter trouw aan de koning en haakt af. Maar de andere drie bedenken een slinks plan om zich van de tiran te verlossen. Dat plan draait rond een mysterieuze gevangene, opgesloten in de Bastille. Wat verbergt deze gevangene achter zijn ijzeren masker?

Bovenstaande verhaal is losjes gebaseerd op het verhaal Le Vicomte de Bragelonne van Alexandre "De Drie Musketiers" Dumas, dat midden 19e eeuw verscheen. Dumas' verhaal is op zijn beurt gebaseerd op de 18e eeuwse legende over De Man met het IJzeren Masker. Er zijn in de loop der jaren vele films gemaakt die dit verhaal of de legende als onderwerp hadden. Het door Randall Wallace geschreven en geregisseerde The Man in the Iron Mask (1998) is een van de meest recente. Wallace kon voor zijn versie van het verhaal leunen op een indrukwekkende cast. Met namen als Leonardo DiCaprio, John Malkovich, Gabriel Byrne, Gérard Depardieu en Jeremy Irons zou er op acteergebied weinig te klagen moeten zijn. En inderdaad, ondanks dat geen van de castleden een écht spectaculaire vertolking neerzet, is het acteerwerk dik in orde. De film heeft echter andere problemen waardoor deze niet verder komt dan een magere voldoende. Het is namelijk het schoolvoorbeeld van een "vlees-noch-vis-film". Wallace probeert diverse genres te combineren; historisch drama, comedy (vooral in de vorm van Depardieu's Porthos), romantiek en actie. Een goede balans vinden is dan erg lastig. Zo blijkt ook hier. The Man in the Iron Mask is namelijk op geen van de vlakken een uitblinker. En dan is er ook nog het onevenwichtige tempo. De film draait namelijk vooral om het laatste half uur, wanneer de voormalige musketiers hun grote plan tot uitvoering brengen en alles minder soepel verloopt dan gedacht. De rest van de prent dient vooral als aanloop hier naartoe. Met als gevolg dat je als kijker erg lang moet wachten voordat er iets boeiends gebeurt. Het trage tempo helpt ook niet echt mee. De volhouder wordt echter wel in acceptabele mate beloond, met een laatste half uur waarin alles vrij goed van de grond komt en er eindelijk iets van spanning te beleven valt. Mislukt is The Man in the Iron Mask dus niet te noemen. Ook vanwege het goede visuele aspect. Het camerawerk mag dan niet al te spannend zijn, qua kostuums, locaties en sets ziet het er allemaal prima uit. Maar, zoals reeds vermeld, meer dan een magere voldoende is toch echt niet verdiend. Jammer, want met zijn solide cast en aardig verhaal als basis had de prent zeker potentie.

The Man in the Iron Mask is al lange tijd op DVD verkrijgbaar. Fox heeft de film ook uitgebracht op Blu-ray Disc. De recensie van deze uitgave lees je hieronder.

Genre: Actie, Avontuur, Drama
Jaar: 1998
Speelduur: 132 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Thais
  • Dolby Digital 2.0 - Turks
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Portugees
  • DTS 5.1 - Russisch
  • DTS-HD 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Turks, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626044529

• Myth and the Musketeers
  • Directors Take
  • Original 1998 Featurette
  • Alternate Mask Prototypes

De Blu-ray Disc uitgave van The Man in the Iron Mask heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit is geen bijzondere transfer. Zo is de scherpte van het HD-beeld variabel, vooral wijde shots vallen qua detaillering vaak tegen. Close-ups zien er over het algemeen wat beter uit. Wel is op momenten de nodige edge enhancement zichtbaar. Een ander minpuntje is dat het beeld niet helemaal vrij is van vuil en beschadigingen en ook niet altijd mooi stil staat. Qua kleurweergave valt er minder te klagen. Kleuren ogen mooi fel – vooral in buitenopnames – waardoor met name de kleurrijke kostuums goed tot hun recht komen. Wel valt op dat de kleuren zo nu en dan naar oververzadiging neigen, dit is ook te zien aan de te rode huidtinten. Het beeld maakt als geheel dan ook een wat overbelichte indruk. Dit heeft ook een effect op zwartniveau en schaduwdetail, die desondanks toch voldoende zijn. Het is mogelijk dat deze tekortkomingen al in het bronmateriaal aanwezig waren, maar dat is lastig te beoordelen. Hoe dan ook, het resultaat is een HD-weergave die maar weinig indruk kan maken.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op de BD-uitgave van The Man in the Iron Mask tref je audiotracks aan in een groot aantal talen. Voor ons is natuurlijk vooral het originele Engelstalige geluid interessant. Dit is in de vorm van een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) gegoten. Deze track zet overwegend goede prestaties neer. Zo heeft het geluid een nette dynamiek, met voldoende detail in het hoog en goede controle in het laag. Mede hierdoor weet de track de composities van Nick Glennie-Smith op prima wijze ten gehore te brengen. Ook qua ruimtelijkheid geen klachten. Er is namelijk vrijwel continu activiteit in de surrounds te bespeuren – soms subtiel, soms agressief – met een kamervullend geluid tot gevolg. Kleine kanttekening is dat sommige effectgeluiden iets te nadrukkelijk in de mix opgenomen zijn. Ook is sporadisch een scherp randje in het hoog te horen. Desondanks kunnen we spreken van een prima track.

In het (popup-)menu van de BD-versie van The Man in the Iron Mask is een bescheiden aantal extra’s te vinden. Het materiaal heeft een resolutie van 480i (tenzij anders vermeld) en het geluid is in DD 2.0-formaat. Het audiocommentaar en de trailers zijn niet Nederlands ondertiteld, de overige extra’s wel.

Indien gewenst kun je de film bekijken met een gesproken toelichting van regisseur Randall Wallace. In zijn commentaar, opgenomen voor de DVD-uitgave, vertelt Wallace op rustige wijze over de totstandkoming, de casting, de opnames en vele andere zaken. Het eindresultaat is vrij interessant, maar niet helemaal zonder stiltes.

Myth and the Musketeers (8 min)
In deze featurette praten kenners over Alexandre Dumas, zijn verhalen over de musketiers en het waarheidsgehalte hiervan.

Director’s Take (29 min)
Een informatieve extra waarin regisseur Randall Wallace vertelt over de allerlei aspecten van de productie. Zie het maar als een soort samenvatting van het audiocommentaar. De interviews worden afgewisseld met filmfragmenten en beelden achter de schermen. Deze extra is verdeeld in de onderdelen “Writing”, “Directing”, “Casting”, “Production” en “Afterthoughts”, die los te bekijken zijn of via de play-all-optie.

Original 1998 Behind-the-Scenes Featurette (5 min)
De titel zegt genoeg, dit is een Making Of die is gemaakt rond het verschijnen van de film. Bedoeld ter promotie, en daarmee inhoudelijk bijzonder oppervlakkig.

Alternate Mask Prototypes (2 min)
Hier krijg je verschillende ontwerpen voor het masker te zien, terwijl de regisseur de gemaakte keuzes toelicht.

Twee trailers van de film, die met HD-beeld (1080p) en DD 2.0-geluid op het scherm verschijnen.

Het in 1998 verschenen The Man in the Iron Mask speelt zich af in Frankrijk in de 17e eeuw. Een groep voormalige musketiers bedenkt een slinks plan om zich van de tirannieke koning te ontdoen. Daarbij speelt een mysterieuze gevangene met een ijzeren masker een belangrijke rol. Met zijn goede cast en een aardige setting is dit een prent die zeker potentie heeft. Helaas wordt deze potentie niet waargemaakt. De film bevat elementen uit verschillende genre's, zoals historisch drama, komedie en actie, maar slaagt er niet in om een goede balans te vinden. Het resultaat is vlees noch vis. Toch weet de onderhoudende slotact (het laatste half uur) de film nog enigszins te redden. De BD-uitgave van de prent wordt gekenmerkt door een weinig indrukwekkende, maar acceptabele HD-transfer en een goede lossless audiotrack. Tevens is een bescheiden hoeveelheid extra's aanwezig. Zeker geen topuitgave, maar het kan door de beugel.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.