Monty Python: Almost the Truth - The Lawyers Cut

06-10-2010

7.5

Monty Python: Almost the Truth - The Lawyers Cut (DVD)

Toen Eric Idle, John Cleese, Michael Palin, Terry Gilliam, Graham Chapman en Terry Jones eind jaren ’60 met de TV-serie “Monty Python’s Flying Circus” begonnen, zullen ze zich aanvankelijk niet beseft hebben dat ze hiermee geschiedenis schreven. De surrealistische sketch-serie kon (en kan) namelijk rekenen op een enorme populariteit, en was (en is) een inspiratie voor vele toekomstige komieken. Maar het bleef niet bij de serie. Het vijftal maakte namelijk eveneens langspeelplaten en – niet te vergeten – diverse films, waarvan The Holy Grail en Life of Brian de meest bekende zijn. Hoe groeide een groep van zes grappige jongemannen uit tot een van de meest invloedrijke komische fenomenen? En hoe verliep hun (gezamenlijke) carrière? Je ziet het in de uitgebreide documentaire Monty Python: Almost the Truth – The Lawyers Cut.

De documentaire Monty Python: Almost the Truth – The Lawyers Cut (2009), met en over Monty Python, beslaat in totaal zes afleveringen. Elke aflevering van circa een uur bestaat voor het grootste deel uit recente interviews: met de vijf nog levende Python-leden (de in 1989 overleden Chapman is te zien in archiefmateriaal), maar ook met kenners, betrokkenen en vakgenoten. De interviews worden afgewisseld met fragmenten uit de Python-serie en -films. In elk van de afleveringen komt een ander onderwerp aan bod. In de eerste aflevering ligt de nadruk op de jeugd van de zes Python-leden. De heren vertellen onder meer over de relatie met hun ouders, hun belangrijkste invloeden en hoe ze elkaar ontmoetten. De tweede aflevering gaat in zijn geheel over “Monty Python’s Flying Circus”, de TV-serie die alles aan het rollen bracht. Hier komen vooral veel Engelse en Amerikaanse collega-komieken aan het woord over de kracht van de serie. Denk daarbij aan mensen als Steven Merchant, Seth Green, Sanjeev Bhaskar, Simon Pegg, Russell Brand en Dan Akroyd. Ze geven eveneens aan wat hun favoriete sketches zijn. In aflevering 3 komen onder meer de langspeelplaten en theatershows van het zestal aan bod. Daarnaast praat men over de kracht en eigenaardigheden van elk van de Pythons. In de volgende aflevering staat de eerste avondvullende Python-film, Monty Python and The Holy Grail centraal. Daarna is het de beurt aan Life of Brian, in de vijfde aflevering. Je komt onder meer te weten hoe de film tot stand kwam en wat Beatle George Harrison hiermee te maken had. Verder wordt veel tijd besteed aan de enorme controverse rond de film. En in de zesde en laatste aflevering komt de rest van de Python-geschiedenis aan bod, van de live-shows in de Hollywood Bowl en The Meaning of Life tot aan de musical Spamalot en ieders solo-carrière. Gezamenlijk geven de zes afleveringen een compleet overzicht van de Monty Python-geschiedenis (al komt het recente Not the Messiah niet ter sprake). Almost the Truth bevat de nodige serieuze onderwerpen, waaronder ook openhartige gesprekken over onderlinge conflicten en andere problemen, zoals Chapmans drankprobleem en het “verraad” van Cleese. Maar uiteraard – je verwacht niet anders van de Python-leden – is er ook meer dan voldoende ruimte voor grappige anekdotes en het ophalen van herinneringen. En tevens komen, zoals al eerder vermeld, vele fragmenten uit de shows, elpees en films voorbij. Niet alle gedeeltes zijn even interessant, en sommige producties krijgen meer aandacht dan andere, maar in zijn totaal is Almost the Truth zeker het bekijken waard als je meer over het legendarische gezelschap wil weten.

De DVD-uitgave van Monty Python: Almost the Truth – The Lawyers Cut bestaat uit drie schijfjes. De eerste en tweede DVD bevatten elk drie afleveringen, terwijl de derde disc in zijn geheel gewijd is aan extra’s.

Genre: Documentaire
Jaar: 2009
Speelduur: 323 min
Verpakking: Digipack
Uitgever: Cineart
EAN: 5414939043581

• De Sketches
  • Onverkorte Interviews
  • Terry Gilliam Fotogalerie
  • Fragmenten

Het beeld van Monty Python: Almost the Truth – The Lawyers Cut staat anamorf op DVD, in de oorspronkelijke verhouding van 1.78:1. Het in de documentaire verwerkte materiaal heeft soms een 1.33:1-verhouding, op die momenten zie je links en rechts zwarte balken. De kwaliteit van het beeld varieert uiteraard met de leeftijd van het materiaal. De recente interviews hebben een prima scherpte en mooie volle kleuren, terwijl het oudere materiaal (bijvoorbeeld de fragmenten uit Flying Circus) erg gedateerd oogt. Maar dat is logisch en niet iets wat de transfer aangerekend kan worden. Iets wat wel een tekortkoming van de digitale omzetting is, is de lichte artefacting (zoals posterisatie) die hier en daar zichtbaar is. Heel storend is dit echter niet. Daarmee is het beeld voor een documentaire dik in orde, wat zich vertaalt naar een nette voldoende.

Gezien het feit dat het hier om een documentaire gaat, zal het niemand verbazen dat je Almost the Truth niet in huis hoeft te halen voor de audioervaring. Sterker nog, zelfs voor 5.1-geluid ben je aan het verkeerde adres. Je zult het bij de zes afleveringen met een Dolby Digital 2.0-track (224kbit/s) moeten doen. Maar dat is totaal geen bezwaar. Een documentaire als deze draait immers om spraak, dus als die maar goed verstaanbaar is dan zit het wel snor. Gelukkig valt er wat dat betreft niks te klagen. Dialogen klinken duidelijk en verstaanbaar. Het geluidsbeeld wordt zo nu en dan – bijvoorbeeld wanneer Python-fragmenten worden getoond – aangevuld met wat muziek, en dan is een acceptabele spreiding te horen. Al met al dus geluid dat prima voldoet voor een documentaire.

De Nederlandstalige menu’s van de drie schijfjes van Monty Python: Almost the Truth zijn geheel in de stijl van Gilliams animaties vormgegeven. Erg mooi gedaan. Voor de extra’s van deze uitgave moet je, zoals al eerder vermeld, bij het derde schijfje zijn. Daarop tref je onderstaande zaken aan. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld. Het beeld heeft een verhouding van 1.78:1 (anamorf) en het geluid is in DD 2.0-formaat.

De Sketches (25 min)
Onder deze optie zijn zeven klassieke Monty Python-sketches te bekijken, waaronder die met de dode papegaai, die met de Spaanse inquisitie, die met de vismepdans, die met het houthakkerslied en die met het ministerie van Grappige Loopjes. Je zult ze ongetwijfeld al vele malen hebben gezien, maar ze blijven leuk. De beeldverhouding is gelijk aan het originele 1.33:1, wat betekent dat er links en rechts in het 1.78:1-kader zwarte balken te zien zijn.

Onverkorte Interviews (66 min)
Ongeknipte versies van interviews met Cleese, Idle, Graham, Palin en Gilliam, die deels in de documentaire gebruikt zijn. Een soort van “extended scenes” dus.

Terry Gilliam Fotogalerie
Kies je voor deze extra, dan kun je (met de hand) door groot aantal van Gilliams schetsen, tekeningen en ontwerpen bladeren.

Fragmenten
Dit zijn de “deleted scenes” van de uitgave. Dat wil zeggen dat je hier interviewfragmenten kunt bekijken die niet in het eindresultaat terecht zijn gekomen.

Monty Python: Almost the Truth – The Lawyers Cut, bestaande uit zes afleveringen van elk ongeveer een uur, vertelt over de geschiedenis van het beroemde Engelse komieken-zestal. In interviews met zowel de Python-leden als met betrokkenen, collega’s en kenners komt ongeveer al het Python-werk aan bod. De ene productie wat prominenter dan de andere, maar desondanks ontstaat een compleet, interessant en vermakelijk totaalbeeld. Almost the Truth is dan ook een aanrader voor iedereen die meer over Monty Python wil weten. De DVD-uitgave, die drie DVD’s bevat, heeft een nette beeldkwaliteit. Het geluid heeft de vorm van een stereotrack, voor een documentaire geheel acceptabel. Extra’s als een verzameling sketches en ongebruikt materiaal ronden de aardige uitgave af.